2022-05-23, 12:43
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Något som också var illustrerande var de hugande spekulanterna i samma inslag. Enligt BLTarna på forumet tjänar alla som köper bostad i Stockholm 50-60 tusen vardera. Men det vi såg i inslaget var 20-åringar som såg ut att köra truck och jobba på Ica, och som var övertygade om priserna alltid går upp oavsett vad.

Kommer bli en enorm psykologisk scenförändring när dessa guldgrävare inser att priserna inte alls alltid går upp och när den rörliga räntan klockat in på 3-4%.

Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Huddinge är svinbilligt med stockholmsmått mätt. Man får flytta ut I skogen nästan för att hitta lägre prisnivåer.

Ja alltså Huddinge ligger ju typ på samma prisnivå som Sveriges medelstora städer. https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/huddinge/

Då är det inte konstigt att det ser ut som det gör i inslaget
2022-05-23, 12:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja alltså Huddinge ligger ju typ på samma prisnivå som Sveriges medelstora städer. https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/stockholms-lan/huddinge/

Då är det inte konstigt att det ser ut som det gör i inslaget
Vi kan således räkna bort Nynäshamn, Huddinge, Haninge, Salem, Upplands-Bro, Upplands-Väsby, Sigtuna, Järfälla, Vallentuna och Norrtälje från kommuner med ”finansiellt” starka köpare som inte bryr sig om prisfall.
2022-05-23, 12:53
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Vi kan således räkna bort Nynäshamn, Huddinge, Haninge, Salem, Upplands-Bro, Upplands-Väsby, Sigtuna, Järfälla, Vallentuna och Norrtälje från kommuner med ”finansiellt” starka köpare som inte bryr sig om prisfall.

Svar ja.

Stockholm är stort.
2022-05-23, 12:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Svar ja.

Stockholm är stort.
Fast inte så stort och kommuner som Österåker Stockholm, Nacka, Solna, Tyresö och Sundbyberg har sina problemområden.
Lilla Ekerö, Värmdö, Lidingö och Vaxholm är väl hyfsat förskonade.
2022-05-23, 13:10
Avslutad
Citat:

Finansiellt starka är de iaf inte speciellt ofta annat än i undantagsfall. Då hade de inte velat bo i de här kommunerna. Däremot är de säkert känsliga för prisfall om de är tidigt i sin bostadskarriär
2022-05-23, 13:40
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Nybyggnationen kollapsar. Lär ge ordentligt stöd till de åtråvärda villorna. https://twitter.com/BergqvistRobert/status/1528618874060558341?s=20&t=0rEPaAZLNACws01CVA9gbQ
2022-05-23, 13:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Finansiellt starka är de iaf inte speciellt ofta annat än i undantagsfall. Då hade de inte velat bo i de här kommunerna. Däremot är de säkert känsliga för prisfall om de är tidigt i sin bostadskarriär
Nu försökte jag vara lite lätt pedagogisk, i de kommuner som jag angav bor det över 500.000 st innevånare.
Skrapar vi lite på övriga ”finansiellt starka” kommuner så dyker det upp område efter område som är finansiellt svagare än de kommuner som Socialt kontrakt försöker förklara bort som finansiellt mindre starka.
Rågsved, Högdalen, Skarpnäck, Bredäng, Skärholmen, Sätra, Axelsberg, Fagersjö är några områden i södra Stockholm där den finansiella styrkan inte är på topp minst sagt. Jag kan fortsätta med norra och västra Stockholm eller områden i Solna eller Sundbyberg.
Vilka är det som skall hålla emot prisfallet egentligen?
Senast redigerad av Sonnenwende 2022-05-23 kl. 13:49.
2022-05-23, 13:57
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Nybyggnationen kollapsar. Lär ge ordentligt stöd till de åtråvärda villorna. https://twitter.com/BergqvistRobert/status/1528618874060558341?s=20&t=0rEPaAZLNACws01CVA9gbQ
Harry Flam och Råbert Bergkvist är killarna hela dagen.
Råbert är väl fd sjäfsekonom dessutom, en sådan kan väl inte ha fel.
2022-05-23, 14:36
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Harry Flam och Råbert Bergkvist är killarna hela dagen.
Råbert är väl fd sjäfsekonom dessutom, en sådan kan väl inte ha fel.

Fan, byggs det inte 3k villor om året så kommer såklart 70-talsradhuset i Rågsved rusa i pris.

Är väl närmast här staten kan gå in och stötta branschen genom minskade skattepåslag och lägre kostnader för anslutningar och administrativa kostnader. Ger stöd mot arbetslösheten och ger viss lösning på "bostadsbristen".

Momsåterbetalning mot att huset har god energiklass? Kan läggas upp som en återbetalning av huslånet över 10 år för att förhindra att byggarna tar överpriser eller husflippare hoppar in.
2022-05-23, 15:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Fan, byggs det inte 3k villor om året så kommer såklart 70-talsradhuset i Rågsved rusa i pris.

Är väl närmast här staten kan gå in och stötta branschen genom minskade skattepåslag och lägre kostnader för anslutningar och administrativa kostnader. Ger stöd mot arbetslösheten och ger viss lösning på "bostadsbristen".

Momsåterbetalning mot att huset har god energiklass? Kan läggas upp som en återbetalning av huslånet över 10 år för att förhindra att byggarna tar överpriser eller husflippare hoppar in.
Ja man undrar över hur en individ likt Bergqvist kunde bli chefsekonom, eller Flam professor.
Vi har knappt börjat höja räntorna och paniken börjar att sprida sig, jag undrar hur det ser ut om ett år.
RB borde ha börjat att höja räntan redan i höstas och börjat att minska balansräkningen.
Råbert tror att nybyggen som inte startar i höst håller uppe bopriserna
2022-05-23, 15:41
Medlem
slemhogs avatar
Har räknat på senaste veckans slutpriser 15-22a maj i Vasastan, Stockholm (första sidan av slutpriser, 50 st på hemnet.se)

Fick det till total köpeskilling: 339 160 000 kr
yta: 2904 m2

Summa= 116 790 kr/m2

För april är slutpris statistiken 126 300 m2!
En nedgång på ca 8%.

Ett objekt gick t om för 86 000 m2, många 35-47 m2 lägenheter på finaste adresserna har senaste veckan gått för bara 100 000 m2.
Om jag inte missat något objekt eller räknat fel, så stämmer min känsla när jag skumläste slutpriserna för Maj för ett tag sen, att priserna kommer falla ca 10% under Maj.

Kommentarer?
Senast redigerad av slemhog 2022-05-23 kl. 15:50.
2022-05-23, 15:47
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Har räknat på senaste veckans slutpriser 15-22a maj i Vasastan, Stockholm (första sidan av slutpriser, 50 st på hemnet.se)

Fick det till total köpeskilling: 339 160 000 kr
yta: 2904 m2

Summa= 116 790 kr/m2

För april är slutpris statistiken 126 300 m2!

Ett objekt gick t om för 86 000 m2, många 35-47 m2 lägenheter på finaste adresserna har senaste veckan gått för bara 100 000 m2.
Om jag inte missat något objekt eller räknat fel, så stämmer min känsla när jag skumläste slutpriserna för Maj för ett tag sen, att priserna kommer falla ca 10% under Maj.

Kommentarer?

Kommentarer är att du inte kvalitetsjusterat alls. Hur ser varje enskild vecka ut ett år tillbaka t.e.x? Vad är standardavvikelsen?

Frågor på det?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in