2022-06-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Det finns en stor bostadsbubble tråd sen våras på forumet rika tillsammans från oroliga moderater.

Lite kommentarer från den tråden:

1. Det har sagts av flera användare i tråden ett flertal gånger:
Bostadspriserna sätts av kostnaden att låna. Dvs bolåneräntan. Extremlåg ränta ger extremhöga priser. Antalet hyresrätter spelar ingen roll.

Detta samband är alltså allt som behövs för att förstå att bostadspriserna snart dyker kraftigt. Om du fortfarande tror att det bara blir -15% så är du faktiskt fast i förnekelse.

2. Sveriges befolkning har sedan 1990 gått från 8,56 till 10,45 miljoner. En ökning med 22%.
Sedan 1990 har bostadsbeståndet ökat med drygt 25 procent, vilket innebär att drygt 1 000 000 bostäder har tillkommit.
Alltså har antalet bostäder ökat i en lite snabbare takt än befolkningstillväxten.

3. Hur gick det från brist till överskott i storstäderna? Alla flyttade till landet?

De som fick problem och blev tvungna att lämna sina bostäder fann ofta tillfälliga lösningar för sitt boende genom släkt och vänner. Flytta tillbaka hem till pojkrummet, släktens sommarstugor, husvagnar, delade lägenheter osv.

Det behövdes faktiskt inte så mycket att vända bristen på bostäder till ett överskott eftersom hela samhället bromsade in och stod still. Ingen hade en tanke på att köpa bostad eller byta upp sig så det räckte med de som tvingades lämna sina bostäder för att skapa ett överskott.

Följer även jag RikaTillsammans, och jag kan väl sätta en slant på att det är NA (chineseinvestor) eller Jerry som har skrivit det.

Det är rätt uppenbart att dessa vill att det ska gå åt ett håll. Andra vill att det ska gå åt ett annat håll (evig tillväxt) men sanningen ligger nog i mitten.

Igår länkade chineseinvestor till en artikel där en amerikansk nationalekonom sa att räntorna kommer vara runt 15%, eftersom det var det en tidsperiod innan, utan att ta hänsyn till att skuldsättningen idag är helt olika. Känns seriöst.

Men man får väl tolka det som man vill.
2022-06-12, 13:34
Medlem
slemhogs avatar
Bostadsbristen kommer försvinna i en bostadskrasch.
På 90-talet fanns det fler hyresrätter i Stockholm de kunde flytta in i. Denna gång kommer alla bönder som flyttat till Stockholm senaste 10-15 åren pga av status och jobb, få flytta hem till sina avfolkningshålor igen i en omvänd exodus. Det finns massor av lediga bostäder där och kommunledningarna tackar och tar emot.
Befolkningen i Stocholm stad har ökat 200 000 personer senaste 20 åren typ, en stor del av dessa är inflyttade bönder och invandrare.

Försvinn, bonnar! Vi riktiga Stockholmare vill inte ha er här.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-12 kl. 13:38.
2022-06-12, 13:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
En sund marknad skulle redan ha prisat in 50p i juni (och 100p utöver det inom ett par år). Detta blir det ultimata testet. Om detta inte orsakar stora prisras så kommer inget göra det.
En dubbelhöjning direkt och nu i juni hade varit det enda rätta, RB har helt missbedömt inflationen. Att dutta med 0,25 % i höjning ger för liten effekt. Repan behöver snabbt hissas till 2-2,5 %, sen kan man dutta med småhöjningar.
2022-06-12, 13:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det skulle jag verkligen vilja ifrågasätta. I majoriteten av mänsklighetens historia har vi levt nomadiskt, som hyrestorskar på lokala bär och vilt

Förvisso av nöd och inte av praktiska skäl. Sedan agrikulturens intåg har vi såklart tjänat på att vara någorlunda stadgade.

Bara för att mänskligheten varit full mer lidande innebär det inte att det är rätt för det.

Det är helt enkelt känslan av att äga sitt hem. Att ingen annan bestämmer över det.
2022-06-12, 13:46
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
I Sverige hyr man boende av banken.

Varför?

Nej. Oavsett om man har bolån eller inte så är man ägaren av sin bostad.
2022-06-12, 13:55
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Bara för att mänskligheten varit full mer lidande innebär det inte att det är rätt för det.

Det är helt enkelt känslan av att äga sitt hem. Att ingen annan bestämmer över det.

Med 2.3 miljoner i lån äger du inte ens hälften.
Sen behöver du följa myndigheters föreskrifter samt kräla för kommunen (Slemhögen) för att få bygglov för minsta pinal. Sen inskränker allemansrätten tomtmark och privata bryggor och stränder Det är så reglerat så äganderätten är ganska svag och begränsad på bostäder i Sverige.

När jag ägde bostadsrätt(Klubbmedlemskap i ekonomisk förening) fick jag begära massa tillstånd av småpåvarna i sosseföreningen, massa regler, delta i möten, svårt att flytta och hålla på med mäklare som försökte blåsa en, krav på delta på städdagar som någon medelålders tönt (vilket jag dodga jämt) och fick en högre administrativ börda i deklaration samt månadsvis betala 2 räkningar istället för 1.

Man är mer fri och har mer makt som hyresgäst, är på min hyresvärd jämt och skäller på dom som en chef, att de inte sköter sig, vad jag vill ha renoverat samt vilka grannar jag vill ha bort och de kan inte göra något för att få bort mig. Senast fick jag en gratis månadshyra som kompensation och gratis golv och färg efter den kulör jag ville ha och fick måla och lägga in det själv efter begäran Så fort man blir arg och sen hotar med hyresgästföreningen, då står hyresvärden i givakt sen och gör allt man vill haha. Jag har renoverat lägenheten som i en BR.

Överlag är jag för en starkare och mindre reglerad äganderätt på hus, vill ha mindre strandskydd i vissa områden och vill krav på bygglov och kommuners smakmonopol i byggbar flerbostads samt villaarkitektur ska kraftigt begränsas. Jag vill även äganderätter ska vara normen istället för Sosse-BR. Jag är även emot förmögenhetskatt. Föreningsmentaliteten kan dra åt helvete.
Liksom-fb beskyllder slemhög för vara kommunist, så mycket kommunist är slemhög.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-12 kl. 14:20.
2022-06-12, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
En dubbelhöjning direkt och nu i juni hade varit det enda rätta, RB har helt missbedömt inflationen. Att dutta med 0,25 % i höjning ger för liten effekt. Repan behöver snabbt hissas till 2-2,5 %, sen kan man dutta med småhöjningar.

Håller med dig till 100%.

Det känns väl mer troligt med 0,5% än 0,25% eller?
2022-06-12, 14:05
Avslutad
Citat:
Med 2.3 miljoner i lån äger du inte ens hälften.
Sen behöver du följa myndigheters föreskrifter samt kräla för kommunen (Slemhögen) för att få bygglov för minsta pinal.
När jag ägde bostadsrätt(Klubbmedlemskap i ekonomisk förening) fick jag begära massa tillstånd av småpåvarna i sosseföreningen, massa regler, delta i möten, svårt att flytta och hålla på med mäklare som försökte blåsa en, krav på delta på städdagar som någon medelålders tönt (vilket jag dodga jämt) och fick en högre administrativ börda i deklaration samt månadsvis betala 2 räkningar istället för 1.

Man är mer fri och har mer makt som hyresgäst, är på min hyresvärd jämt och skäller på dom som en chef, att de inte sköter sig och vad jag vill ha renoverat och de kan inte göra något för att få bort mig. Senast fick jag en gratis månadshyra som kompensation och gratis golv och färg efter den kulör jag ville ha och fick måla och lägga in det själv efter begäran Jag har renoverat lägenheten som i en BR.

Jag dubbelkollade lagfarten, och visst står jag som ägare på min egendom.

Om du vill leva i en bostad som ägs av en annan så kör på.
Senast redigerad av Einzelgaenger 2022-06-12 kl. 14:08.
2022-06-12, 15:33
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Jag dubbelkollade lagfarten, och visst står jag som ägare på min egendom.

Om du vill leva i en bostad som ägs av en annan så kör på.

Hyresrätt är för ungdomar och folk utan pengar att köpa.
2022-06-12, 16:04
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Hyresrätt är för ungdomar och folk utan pengar att köpa.

Du har bara fördomar, gäller inte i mitt fall iaf med 700-800 000 i kontantinsats och 2.7 miljoner i lånelöfte.
Köper vilken dag som helst en mindre 2a i typ Solna eller en 1a i innerstan, om jag vill, vilket jag inte vill vid dessa prisnivåer samt annalkande prisnedgång nu med inflation/räntehöjningar. Jag hatar sitta i skuld med flera miljoner.
Varför skulle jag köpa en bostadsrätt när jag har en lika bra hyresrätt i närförort med ca 6500 hyra/65 m2? Samma kostnad som en motsvarande bostadsrätt (ränta/månadsavgift) Jag kan dessutom byta den mot en hyres 1a i innerstan med 5000 i hyra istället för köpa en för 3.5 milj.
Sover gott om natten och trivs i min lägenhet mycket bra.
Senast redigerad av slemhog 2022-06-12 kl. 16:13.
2022-06-12, 16:47
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Jag hatar sitta i skuld med flera miljoner.

Där har vi en gemensam nämnare. Oviljan att sätta sig i skuld är stark här och utifrån det har jag med skräckblandad förtjusning studerat hur vanliga låg- och medelinkomsttagare skuldsatt sig på nivåer där de aldrig någonsin kommer kunna betala av sina lån. Här kommer alltså Svenssons bostadsspekulation in, de har kallt räknat med att räntorna kommer hållas låga och bostäderna kommer öka i pris. Som om inte denna riskkalkyl räckte så lånar även svenskar till att köpa bil, båt, hund, häst, resor, möbler, renoveringar, sommarstugor, nya däck, tv, dator, vitvaror osv. Livet på kredit hade ätit mig inifrån.

Du skriver att du bor i hyresrätt 6500 kr hyra/65 m2, gissar att det är 2 rok? Det är vad jag menar är sund och rimlig bostadskostnad. Det är viktigt att alla svenskar är självförsörjande och även de med låg inkomst har utrymme i sin disponibla inkomst. Utrymme i den disponibla inkomsten krävs för att konsumtionen ska kunna fortsätta bära vårt välfärdssamhälle, utan att människor behöver bidrag för att klara av bostadskostnad/leverne. Utförsäljningar och standardhöjande renoveringar som pressar upp bostadskostnaderna riskerar att knäcka välfärdssamhället.

När jag sålde min bostad valde jag att placera mig i 2 rok inom allmännyttan, storstad, gammalt hus, troligen inga större lån om än några alls. Ca 50 kvm, nyligen underhållsrenoverad, kakel/klinker/parkett/badrum med tvättpelare, ganska exakt 4000 kr/månad. Det är där vi ska hållas.
2022-06-12, 17:29
Medlem
Kanske halvt OT, men eftersom situationen på arbetsmarknaden ändå känns som en nyckelfaktor när det gäller bopriser, postar jag ändå här:

Hur blir effekterna på konjunkturen om räntor går upp? Mindre ("lyx"-)konsumtion, absolut och kanske färre cykelburna matbud på gatorna? Visst, tänker du då, "men det är väl inte dessa som hetsbudar BR i innerstaden?". Nä, det är sant. Men 'skakningarna på nedre däck' ska man nog ta på allvar. Har skutan väl sprungit läck, kommer den förr eller senare att sjunka, och det är '3:e klass' som kommer att bli varse som det först, medan di rike knösarna arrogant kan festa ett tag till som om ingenting hänt.

Och lite så funkar väl konjunkturen. Minskar restaurangbesökarna, minskar personalbehovet där. Först ryker diskaren, men sedan även kyparen (som nu även fått sköta disken) och därefter hovmästaren. Kanske kommer restaurangen att gå i KK om konjunkturen blir riktigt illa? Och då har vi en ex-diskare, ex-kypare och ex-hovmästare som måste försörjas av det offentliga, samt knappast lär bidra mycket till övrig konsumtion i samhället utöver livets nödtorft. Om restaurangen gått i KK, har en matleverantör, redovisningskonsult osv. fått en kund mindre. Och det genererar i sin tur mindre personalbehov där etc.

Vad tror vi? Är vi inne i en återvändsgränd? Antingen dödar inflationen konjunkturen eller gör räntehöjningarna det? Poison is the cure? Hur vi än vänder oss har vi rumpan bak, är den spontana känslan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in