2022-06-12, 11:52
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Det är billigt men det är också det objekten som har uppenbara fel som tappar först.
Byggår -69 borgar för rejält fult hus..

Fast vad spelar det för roll om huset är vackert om räntan är så hög så att ingen har råd att betala de gamla priserna?

Vi kommer att få en sån jävla perfekt storm av ekonomiskt kaos inom nåt år.

- Hög Energipriser
- Arbetslöshet
- Inflation
- Höga räntor

Hörde jag Stagflation?

Arbetslösheten kommer säkerligen stiga p.g.a ovanstående faktorer men faktum är att arbetsmarknaden är urstark för alla som typ kan prata svenska för stunden. D.v.s de som köper bostäder! https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/arbetskraftsundersokningar/arbetskraftsundersokningarna-aku/pong/statistiknyhet/arbetskraftsundersokningarna-aku-fjarde-kvartalet-2021/

Citat:
Det relativa arbetslöshetstalet för inrikes födda i åldern 20–64 år uppgick till 3,4 procent under fjärde kvartalet 2021.

Det är för övrigt så att vi tjänar ~30% bättre än 2012 idag. Det är ett inflationstryck på bostäder som sällan nämns.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-06-12 kl. 11:57.
2022-06-12, 11:53
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ETA2824-2
En sund marknad skulle redan ha prisat in 50p i juni (och 100p utöver det inom ett par år). Detta blir det ultimata testet. Om detta inte orsakar stora prisras så kommer inget göra det.

Det räcker att en ekonomisk analfabet dyker upp och ska köpa för att priset ska bli hyfsat för säljaren.

- Vadå prisfall - det har ju gått upp i 10-20 år. Bubbelbabblare!
- Räntan jag har på mitt "lånelöfte" är fortfarande 1.65% minus avdrag - knappt 1% - låna är billigt!
- Höjs räntan kommer staten med lättnader - vi BLTs are too big to fail!

Överlag har folk dålig koll, framför allt på framtiden, och just kring bostäder finns fortfarande en form av magi som många tror på.
2022-06-12, 12:08
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Överlag har folk dålig koll, framför allt på framtiden, och just kring bostäder finns fortfarande en form av magi som många tror på.

Precis som med "möjligheterna" med statlig inblandning tycker jag inte heller att man kan utvärdera svensk bostadsmarknad kvantitativt av denna anledning. Som jag varit inne på förut. Man måste prisa in de kulturella och politiska faktorerna också.

T.e.x att en ägd bostad är en statusmarkör i Sverige där majoriteten äger sina bostäder. Men inte i Schweiz där majoriteten hyr.

Sedan har vi vår kollektiva besatthet av Äntligen Hemma, Arga Snickaren et. al som ingjutit alldeles för stort självförtroende hos en stor del av befolkningen för hemmafix. Man vill äga sitt eget och kunna bygga om hur man vill.

Sedan när det gäller själva uppgången de senaste 30 åren så går det inte att bortse från den. Kurvan får helt enkelt svårt att vika allt för mycket då det blir en psykologisk effekt om det blir för "billigt" att köpa. Man ska verkligen inte underskatta momentum-faktorn som en bidragande orsak till prisuppgångar i sig. Oavsett hur matematiskt dumt det än må vara.

Man ska inte "fight the trend" när det gäller aktier och jag hävdar att det också gäller bostäder. Det blir en självuppfyllande profetia. Det är därför folk har verbalt blankat marknaden i den här tråden i 12 år utan framgång Nu kanske de får rätt men hade det varit aktier de blankade hade de hunnit bli insolventa flera gånger om.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-06-12 kl. 12:16.
2022-06-12, 12:24
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Du verkar ha missat att det där 1.2% motståndet du såg för BoObl 5Y redan är brutet och yielden numera ligger närmare 1.5%. Ska bankerna säkra finansiering på 1.5% och låna ut på 1.75%? Mot året ligger nog snittet en bit över 2.5%, kanske så högt som 3%. Vi sparar inläggen och hörs om ett år i frågan!

Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Det intressanta är att yield på 5-åringen har varierat rätt kraftigt genom åren med rätt låg volatilitet i snitträntor mot kund.

Swedbank redovisar t.e.x snitträntor runt 1,4% december 2020 när BoObl 5Y stod i futtiga 0,05%. Ett år senare december 2021 var kundernas räntor förvisso högre på 1,56% men då var BoObl 5Y hela 0,6%. Så de verkar ha duktiga marginaler att ta av, ja 50 punkters BoObl resulterade i 15 punkters faktiskt ökad boränta.

Återupplivar det här redan efter ett kvartal. Det har gått undan

Men jag noterar att jag hade rätt i marginalerna som nu käkas upp istället för skyhöga räntor mot kund. Swedbanks snitt på 5-åringen var 3,21% i maj 2022 med en snittobligation på 2,78%. Aouch?
2022-06-12, 13:01
Medlem
slemhogs avatar
Citat:

T.e.x att en ägd bostad är en statusmarkör i Sverige där majoriteten äger sina bostäder. Men inte i Schweiz där majoriteten hyr.

.

I framtiden när BR får svindyr kostnad och faller som ett korthus, kommer en hyresreglerad hyresrätt bli en statusmarkör, vilket det ifs redan är i speciellt innerstan. Det kommer bara bli ännu mer status dvs hyresrätt i Farsta blir mer status än en BR i Innerstan. T om en nyproducerad hyresrätt blir i värsta fall billigare och mer status.
Jag har redan sett massa såna kommenterar i andra bostadsbubble trådar på rikatillsammans etc, folk i bostadsrätt har blivit negativa till sina lägenheter och Br-förening som fenomen. Nu vill de ha hyresrätt.
2022-06-12, 13:05
Avslutad
Citat:
Precis som med "möjligheterna" med statlig inblandning tycker jag inte heller att man kan utvärdera svensk bostadsmarknad kvantitativt av denna anledning. Som jag varit inne på förut. Man måste prisa in de kulturella och politiska faktorerna också.

Sedan har vi vår kollektiva besatthet av Äntligen Hemma, Arga Snickaren et. al som ingjutit alldeles för stort självförtroende hos en stor del av befolkningen för hemmafix. Man vill äga sitt eget och kunna bygga om hur man vill.

Sedan när det gäller själva uppgången de senaste 30 åren så går det inte att bortse från den. Kurvan får helt enkelt svårt att vika allt för mycket då det blir en psykologisk effekt om det blir för "billigt" att köpa. Man ska verkligen inte underskatta momentum-faktorn som en bidragande orsak till prisuppgångar i sig. Oavsett hur matematiskt dumt det än må vara.

Man ska inte "fight the trend" när det gäller aktier och jag hävdar att det också gäller bostäder. Det blir en självuppfyllande profetia. Det är därför folk har verbalt blankat marknaden i den här tråden i 12 år utan framgång Nu kanske de får rätt men hade det varit aktier de blankade hade de hunnit bli insolventa flera gånger om.

Det är snarare en mänsklig drivkraft att äga sitt boende, inte direkt att man blivit hjärntvättad till det.

Att vara medelålders-gammal och inte äga ett hem måste ändå ses som ett misslyckade.
2022-06-12, 13:08
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Det är snarare en mänsklig drivkraft att äga sitt boende, inte direkt att man blivit hjärntvättad till det.

Det skulle jag verkligen vilja ifrågasätta. I majoriteten av mänsklighetens historia har vi levt nomadiskt, som hyrestorskar på lokala bär och vilt

Förvisso av nöd och inte av praktiska skäl. Sedan agrikulturens intåg har vi såklart tjänat på att vara någorlunda stadgade.
2022-06-12, 13:11
Medlem
slemhogs avatar
Det finns en stor bostadsbubble tråd sen våras på forumet rika tillsammans från oroliga moderater.

Lite kommentarer från den tråden:

1. Det har sagts av flera användare i tråden ett flertal gånger:
Bostadspriserna sätts av kostnaden att låna. Dvs bolåneräntan. Extremlåg ränta ger extremhöga priser. Antalet hyresrätter spelar ingen roll.

Detta samband är alltså allt som behövs för att förstå att bostadspriserna snart dyker kraftigt. Om du fortfarande tror att det bara blir -15% så är du faktiskt fast i förnekelse.

2. Sveriges befolkning har sedan 1990 gått från 8,56 till 10,45 miljoner. En ökning med 22%.
Sedan 1990 har bostadsbeståndet ökat med drygt 25 procent, vilket innebär att drygt 1 000 000 bostäder har tillkommit.
Alltså har antalet bostäder ökat i en lite snabbare takt än befolkningstillväxten.

3. Hur gick det från brist till överskott i storstäderna? Alla flyttade till landet?

De som fick problem och blev tvungna att lämna sina bostäder fann ofta tillfälliga lösningar för sitt boende genom släkt och vänner. Flytta tillbaka hem till pojkrummet, släktens sommarstugor, husvagnar, delade lägenheter osv.

Det behövdes faktiskt inte så mycket att vända bristen på bostäder till ett överskott eftersom hela samhället bromsade in och stod still. Ingen hade en tanke på att köpa bostad eller byta upp sig så det räckte med de som tvingades lämna sina bostäder för att skapa ett överskott.

Senast redigerad av slemhog 2022-06-12 kl. 13:16.
2022-06-12, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
I Sverige hyr man boende av banken.

Citat:
Att vara medelålders-gammal och inte äga ett hem måste ändå ses som ett misslyckade.
Varför?
2022-06-12, 13:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:

Men jag noterar att jag hade rätt i marginalerna som nu käkas upp istället för skyhöga räntor mot kund. Swedbanks snitt på 5-åringen var 3,21% i maj 2022 med en snittobligation på 2,78%. Aouch?

Ja det har verkligen gått undan. Spådde jag kanske 3% mot årets slut 😁

Dock finansierar inte bankerna sig löpande på spot marknaden för obligationer och inte heller nödvändigtvis att hela den bundna lånestocken behöver gå via BoObl utan kan tas från avista eller utländsk finansiering. I längden blir det nog hyfsat i linje med BoObl plus marginal dock.
2022-06-12, 13:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:

Ja bankerna kommer att bjuda på lånen så att din bostad inte går ned i värde, det kommer FI och bankernas aktieägare uppskatta.
Du får nog hålla i hatten och avvakta hösten.
2022-06-12, 13:30
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InteAntiVaxxer
I Sverige hyr man boende av banken.

Varför?

Undrar jag med..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto