2022-04-14, 15:51
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Förlåt men varför i h-e skulle man bry sig det minsta om hur staden man bor i ser ut? Kan jag få billigare boende för att kåkarna är fula så är det taget alla dagar i veckan. Spatserar du runt på östermalm och beundrar bostäder? Själv har jag ett liv som har roligare innehåll än så.

Jag gillar arkitektur. Jag slås verkligen varje dag av hur vackert mitt område är.

Jag betalar gärna extra för att få bo i en fastighet från 1800-talet där all inredning består av marmor, ädelträ och smidesdetaljer. Som att bo i ett konstverk. Men tur för dig att du inte har krav som ställer sig högre än spånskiva och gips, du har en hel drös av fula skräpfastigheter från 80-talet som du kan köpa billiga lägenheter i.
2022-04-14, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Styrränta på 3% -> rörlig/3m bolåneränta ~5%

Där kan vi vara i slutet av 2023. Rikscirkusens räntehöjningar kommer påverka KPI-uppgången marginellt, precis som deras räntesänkningar inte ledde till någon uppgång i KPI.

Psykologiskt kommer dock en avsaknad av räntehöjningar leda till ett omfattande misstroende mot penningpolitiken och folk kommer kräva högre och högre löner, sen blir det kaos. Prognosmakarna har trots allt räntehöjningar med i sina scenarios som de sen kommer revidera när räntan inte biter på prisuppgångarna. Allt är som de tidigare 10-15 åren fast tvärtom 😉

Tja det är ett scenario, svårt att säga hur stora oddsen är för att det slår in. Prognosinstituten verkar dock gissa på en repa mellan 0.25-1.5 med snitt någonstans däremellan för 2023. I alla dessa fall ser vi nog högre korträntor än idag men inte så brutalt…
2022-04-15, 00:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Fy fan. 5% av disponibel inkomst. HÅLL III ERRRRRR!!!

Men först ska vi alltså upp några procent till till sommaren

Hahahah!!Den här tråden är komedi. Över 10 år gammal men det är fortfarande lika roligt varje dag. Tack för de goda garven

Jag har släppt all skönlitteratur och alla årsredovisningar. Jag läser nationalek på flashback numera.
2022-04-15, 07:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Du tror att folk väntar med att flytta pga flyttskatten? Du är verkligen en idiot.

Det är lika lätt att få tag i en lägenhet i Stockholm eller Bryssel eller vilken annan stans som helst, tror du verkligen att lokala regler om ocker, som finns överallt, verkligen spelar någon roll?

Stockholm är med i den normala globala världen och när Sverige presenteras så är det verkligen inte brist på någonstans att bo som är problemet. tvärtom. Här finns hur mycket som helst att hyra.

Du menar att Stockholm är för dyrt eller ? För billigt? För få lgh att hyra? För många? Har aldrig fattat vad ditt problem varit .

Nej du kan inte få en första hand i Köpenhamn eller Helsingfors i morgon det kan jag garantera.

Det tar någon vecka eller två att få tag i en lgh i första hand i Kph eller Helsingfors jo. Jag har t.o.m. kollegor i länderna som intygar det. I Sthlm får du vänta 25 år. Det är världsunikt
2022-04-15, 09:26
Medlem
tripprapporters avatar
I Aktuellt igår varnade Swedbanks chefsekonom för fallande bostadspriser.

Länk
Senast redigerad av tripprapporter 2022-04-15 kl. 09:29.
2022-04-15, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
I Aktuellt igår varnade Swedbanks chefsekonom för fallande bostadspriser.

Länk
Dock bara intressant om man värderar swedbank som experter på bostadspriser. Ser inget belägg för varför de skulle vara det?

Däremot tjänar de (dina) pengar på att stater driver auktoritär peningpolitik.
2022-04-15, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Dock bara intressant om man värderar swedbank som experter på bostadspriser. Ser inget belägg för varför de skulle vara det?

Däremot tjänar de (dina) pengar på att stater driver auktoritär peningpolitik.
Precis som resten av bankerna således.

Tror vi som (liksom - ingves) att räntan inte påverkar bostadspriserna?
2022-04-15, 11:18
Medlem
DVikings avatar
Det började som en skakning på nedre däck...

Priserna i Stockholms innerstad pekar nu skarpt nedåt enligt Husmask. Blir skenande prisökningar och höjda långräntor isberget för den svenska bostadsmarknaden?

Med en något överdriven (precis som uppgångarna brukar vara) korrigering om 15% dippar priserna ner till 100k/kvm och då är marknaden upp ca 10% över 7 år vilket kanske inte är så mycket att orera kring.
2022-04-15, 11:45
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Hyreshöjningar?

Citat:
Priserna i Stockholms innerstad pekar nu skarpt nedåt enligt Husmask. Blir skenande prisökningar och höjda långräntor isberget för den svenska bostadsmarknaden?
Jag tittade just, men såg inget spår av nedgång. Vare sig på lägenheter, villor eller radhus. Inte ens fritidshus, som nog borde gå före. Gällde för hela landet. Vilket är vad tråden handlar om.
(Tittar jag i Stockholms län finns inte heller något spår av nedgång).

Notera att sista datapunkten är otillräknelig.

Citat:
Med en något överdriven (precis som uppgångarna brukar vara) korrigering om 15% dippar priserna ner till 100k/kvm och då är marknaden upp ca 10% över 7 år vilket kanske inte är så mycket att orera kring.
15% lät mycket. Det är nästan som nedgången i början på 1990-talet.
2022-04-15, 12:03
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:

Äh. Om det där är en skakning på nedre däck vad var då kraschen i januari 2022?

Husmask är alltid lite skev pga varierande omsättning och bostadstyper.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-04-15 kl. 12:09.
2022-04-15, 12:10
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Äh. Om det där är en skakning på nedre däck vad var då rörelsen i juni-juli 2021? En bostadskrasch som gick obemärkt förbi?

Husmask tenderar ju att fladdra lite för mycket som en aktiekurs pga varierande omsättning och typ av bostäder som säljs.

Husmask är svajigt och juni/juli/dec är lågaktivtetsmånader för bostadsmarkanden.

Nu är vi i april och priserna ser ut att ha toppat ut i mars 2022 på 120k/kvm för att nu dippa (115), dyka (100) eller krascha (60) de kommande månaderna/åren.

Tippar på att marknaden dyker ner de kommande 8 månaderna för att ligga knappt över 100k/kvm i Stockholms Innerstad. Stämmer av i november.
2022-04-15, 12:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Husmask är svajigt och juni/juli/dec är lågaktivtetsmånader för bostadsmarkanden.

Nu är vi i april och priserna ser ut att ha toppat ut i mars 2022 på 120k/kvm för att nu dippa (115), dyka (100) eller krascha (60) de kommande månaderna/åren.

Tippar på att marknaden dyker ner de kommande 8 månaderna för att ligga knappt över 100k/kvm i Stockholms Innerstad. Stämmer av i november.

Uppdaterade mitt inlägg då något blev fel i min graf…. Juni/juli såg inte så konstigt ut. Däremot januari

Jag tror inte på sättning nu då april/maj är bland de säsongsmässigt starkare månaderna på året. Oavsett omständigheter.

Till sommaren däremot…

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in