2022-04-15, 12:22
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Uppdaterade mitt inlägg då något blev fel i min graf…. Juni/juli såg inte så konstigt ut. Däremot januari

Jag tror inte på sättning nu då april/maj är bland de säsongsmässigt starkare månaderna på året. Oavsett omständigheter.

Till sommaren däremot…

Januari 2022 visar en uppgång på 4k/kvm enligt Husmask för Stockholm innanför tullarna?

Att just april/maj brukar vara starka månader gör det ju ännu värre om priserna pekar nedåt, även om jag inte är något större fan av säsongsjusteringar.
2022-04-15, 12:28
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Januari 2022 visar en uppgång på 4k/kvm enligt Husmask för Stockholm innanför tullarna?

Att just april/maj brukar vara starka månader gör det ju ännu värre om priserna pekar nedåt, även om jag inte är något större fan av säsongsjusteringar.

Jag tänker på hur grafen svängde som en richterskala runt den 9 januari

Sedan pratar vi iofs om en säsongsmässig styrka på cirka 1% i april/maj så inte överdrivet mycket. De säsongsmässiga rörelserna har varit hyfsat konsekventa de senaste åren så de är absolut något att beakta: https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2021/08/1-5.png
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-04-15 kl. 12:30.
2022-04-15, 12:34
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jag tänker på hur grafen svängde som en richterskala runt den 9 januari

Sedan pratar vi iofs om en säsongsmässig styrka på cirka 1% i april/maj så inte överdrivet mycket. De säsongsmässiga rörelserna har varit hyfsat konsekventa de senaste åren så de är absolut något att beakta: https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2021/08/1-5.png

Okay, men dag-datan är ju svajig beroende på vilka objekt som säljs just den dagen. Skiljer väl allt från 50k/kvm upp till 250k/kvm i Stockholm beroende på läge, skick, förening, budioter, osv.

Valuegaurdberäkningar och villor är en helt annan sak än rådata för lägenheter i innerstan från Husmask.
2022-04-15, 12:39
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Okay, men dag-datan är ju svajig beroende på vilka objekt som säljs just den dagen. Skiljer väl allt från 50k/kvm upp till 250k/kvm i Stockholm beroende på läge, skick, förening, budioter, osv.

Valuegaurdberäkningar och villor är en helt annan sak än rådata för lägenheter i innerstan från Husmask.

Mjo jag såg nu att januari har flera toppar genom åren... Fair enough. Lägenheter är tydligen lite svagare såhär års: https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2021/09/2-2.png

Inget slår ju rådata men att utröna en trend utifrån 1 veckas rörelse är väl ändå lite väl Krösa-Maja? Det var t.e.x ett ordentligt hack 20 feb -> 27 feb också. Under förmodat hög omsättning.
2022-04-15, 13:09
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Mjo jag såg nu att januari har flera toppar genom åren... Fair enough. Lägenheter är tydligen lite svagare såhär års: https://cornucopia.se/wp-content/uploads/2021/09/2-2.png

Inget slår ju rådata men att utröna en trend utifrån 1 veckas rörelse är väl ändå lite väl Krösa-Maja? Det var t.e.x ett ordentligt hack 20 feb -> 27 feb också. Under förmodat hög omsättning.

Det är ingen som sagt att kraschen är ett faktum, men det ser svagt ut i första halvan av april. Kombinerar man det med makrofaktorer och den kraftiga uppgång som skett de senaste två åren ser inte en nedgång i linje med vad jag beskrivit ut som särskilt osannolik. Mot 100!
2022-04-15, 13:14
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Det är ingen som sagt att kraschen är ett faktum, men det ser svagt ut i första halvan av april. Kombinerar man det med makrofaktorer och den kraftiga uppgång som skett de senaste två åren ser inte en nedgång i linje med vad jag beskrivit ut som särskilt osannolik. Mot 100!

Jaja. Jag ska sluta vara så aspig och låta er bubbelpratare få någon syl i vädret.

Valuegaurd presenterar antagligen preliminär statistik i Stockholm från första halvan av april den 21:e, i samband med månadsrapporten. Då får vi se om det var några skak på nedre däck trots allt!
2022-04-15, 13:20
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Jaja. Jag ska sluta vara så aspig och låta er bubbelpratare få någon syl i vädret.

Valuegaurd presenterar antagligen preliminär statistik i Stockholm från första halvan av april den 21:e, i samband med månadsrapporten. Då får vi se om det var några skak på nedre däck trots allt!

HOaX hade ju lite småskak redan i mars:

"Vi har även undersökt prisförändringen för bostadsrätter under första halvan av mars i rikets två största städer. I Stockholm gick bostadsrättspriserna ner med 0,2 procent och i Göteborg gick de upp med 0,3 procent jämfört med hela februari."

Att det viker neråt i en uppåtgående trend i de starkaste områdena är såklart inget styrkebesked, även om det är "skickligt" av HOaX att kunna uppmäta decimalprocent i förändringar på en så pass heterogen och dynamisk marknad.
2022-04-15, 13:59
Medlem
tripprapporters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Dock bara intressant om man värderar swedbank som experter på bostadspriser. Ser inget belägg för varför de skulle vara det?

Däremot tjänar de (dina) pengar på att stater driver auktoritär peningpolitik.

Hon vet mer än de flesta hur känsliga de svenska hushållen är för räntehöjningar.
2022-04-15, 15:36
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Hon vet mer än de flesta hur känsliga de svenska hushållen är för räntehöjningar.
Nordeas prognos var stigande bostadspriser under 2022. Dom borde väl också veta det. Eller hur?
2022-04-15, 15:49
Medlem
Tomtpriserna har följt huspriserna, om jag ville köpa en tomt och bygga ett hus kommer det nog inte skilja mycket från kostnad av nyprod.

Och såklart kan folk buda mer på tomtar om krediterna är billiga. Huset följer med på köpet.
2022-04-15, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nordeas prognos var stigande bostadspriser under 2022. Dom borde väl också veta det. Eller hur?
Fast Nordea vet mer än vad Swedbank gör, deras matematisk modeller tar hänsyn till aktiva aktörer förstår du väl.
2022-04-15, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
I Aktuellt igår varnade Swedbanks chefsekonom för fallande bostadspriser.

Länk

Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb

Citat:
Ursprungligen postat av nightwolfer
Fast Nordea vet mer än vad Swedbank gör, deras matematisk modeller tar hänsyn till aktiva aktörer förstår du väl.

Bara för att lägga till i diskussionen: tripprapporter påstod felaktigt att det var Swedbanks chefsekonom som pratade om nedgående bostadspriser efter sommaren, Annika Winsth är Nordeas chefsekonom...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in