2019-08-28, 12:57
Medlem
Köerna till studentboende verkar inte direkt förändras trots nyproduktionen, SGS och Chalmers har färdigställt 446 bostäder inför terminstart. Morsan och farsan kommer hyra ut till en masterstudent även i år. Chalmers har dock vad jag förstått höjt antalet antagningar för internationella masterstudenter i år i och med att dom färdigställt t ex Studenternas hus(eller var det nu är dom kallar det) i Johanneberg.

Edit: Gibraltar Guesthouse är visst namnet.

https://www.chalmersstudentbostader.se/hus-campus-johanneberg/gibraltar-guesthouse/

Citat:
Huset

Precis intill Chalmers Campus Johanneberg, på Gibraltarvallsvägen 2, ligger detta studentbostadshus. Fördelade på 6 våningsplan finns 100 studentlägenheter, med busshållplats precis utanför samt kort cykeltur till centrum. Gibraltar Guesthouse riktar sig främst till utbytes och internationella studenter samt gästforskare. Inflyttning är planerad i mitten av augusti 2019. Som hyresgäst får du även tillgång till en gemensam pool som ligger i Emilsborg, på Gibraltargatan 80, vilket är inom gångavstånd.

Edit#2: För Chalmers finns det två större detaljplaner som skulle tillföra en del. På sedvanligt manér överklagas ju tyvärr detaljplanerna allt som oftast.

Citat:
Gibraltarvallen: 300-400 lägenheter, Campus Johanneberg

I samverkan med Akademiska Hus och Chalmersfastigheter planerar vi för ytterligare student- och forskarbostäder inom detaljplaneområdet. Bedömd byggstart är 2020 med färdigställande år 2023. Planprocessen pågår och kommunfullmäktige förväntas anta detaljplanen 2019/2020.

Citat:
Holtermanska: 450 lägenheter

Arbetet är ett samarbete mellan Chalmers Studentbostäder och Chalmers Innovation i samverkan med Göteborgs Stad. Detaljplanearbetet påbörjats i augusti 2019 och beräknas vinna laga kraft under 2021. Byggstart förväntas sker under 2022 och de första hyresgästerna beräknas att flytta in under 2024.

Ett planprogram för Lindholmen har påbörjats också har jag för mig, där äger Chalmers en del mark.

Edit#3:

Projektet nedan av SGS har upphandlats och kommer byggas av Skanska, ligger vid de nybyggda studentbostäderna vid Kungsstens industriområde/Västra Kyrkogården.

Citat:
Sven Brolids väg.

I direkt anslutning till våra två hus på Fridhemsgatan 56 och 58 kommer vi att bygga 327 nya studentbostäder på Sven Brolids väg.

Citat:
Skanska har fått i uppdrag av SGS Studentbostäder att bygga 327 studentbostäder och en förskola med sex avdelningar i centrala Göteborg. Uppdraget är värt cirka 385 miljoner kronor, vilket inräknas i orderingången för Skanska Sverige för andra kvartalet 2019.

[...]

Efterfrågan på studentbostäder är hög i Göteborg, liksom i de flesta universitetsstäder. Idag saknas det cirka 7 000 studentbostäder i Göteborg.

– Att nu kunna beställa byggnationen av 327 lägenheter av Skanska känns väldigt positivt för att uppnå vårt mål om att bygga 800 lägenheter under en femårsperiod, säger Magnus Bonander Fastighetschef på SGS Studentbostäder.

Byggnadsarbetena påbörjas i augusti 2019 och husen ska stå färdiga för inflyttning under 2022.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-08-28 kl. 13:29.
2019-08-28, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit

Jag tror nog det kommer vara rätt så stillastående priser framöver. Men något katastrof kan man ju knappast prata om, varken i det befintliga beståndet eller för nyproduktion, och nyproduktion säljs, även om inte takten är lika sinnessjuk som under de värsta åren. På tal om nyproduktion så har nu markarbeten för JMs "landmärke" startat.

Intressant krog den där Hoze. Ska man boka långt i förväg för att få plats?

Vad gäller bopriser tror jag inte heller att det blir några raketuppgångar, snarare kanske följer priserna inflationen. Tror att FIs lånetak och -krav som kommer att stävja alltför stor uppgång. Även stort utbud av bostäder kan dämpa prisuppgångar. Annars så finns det en hel del som skulle kunna få marknaden att bubbla igen: borttagande av värnskatten, brytpunkten för statlig inkomstskatt skjuts uppåt, lägre boräntor.
2019-08-28, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Intressant krog den där Hoze. Ska man boka långt i förväg för att få plats?

Vad gäller bopriser tror jag inte heller att det blir några raketuppgångar, snarare kanske följer priserna inflationen. Tror att FIs lånetak och -krav som kommer att stävja alltför stor uppgång. Även stort utbud av bostäder kan dämpa prisuppgångar. Annars så finns det en hel del som skulle kunna få marknaden att bubbla igen: borttagande av värnskatten, brytpunkten för statlig inkomstskatt skjuts uppåt, lägre boräntor.

En trevlig matupplevelse, kollar man på stället från gatan ser det inte mycket ut för världen, ligger ju egentligen lite off också, men ja jag gillar det och man kan behöva boka i god tid, det är som sagt 6 sittplatser, sedan är det 2 sittplatser för Bifångst.

Ja det kan absolut gå upp, men en prisutveckling likt den som varit har jag ju väldigt svårt att se. När det gäller nyproduktionen så tycker jag att det verkar vara svårare att sälja små lägenheter, medans större fungera rätt bra, iaf i de projekt jag följer just nu.
2019-08-28, 18:49
Medlem
Citat:
En trevlig matupplevelse, kollar man på stället från gatan ser det inte mycket ut för världen, ligger ju egentligen lite off också, men ja jag gillar det och man kan behöva boka i god tid, det är som sagt 6 sittplatser, sedan är det 2 sittplatser för Bifångst.

Ja det kan absolut gå upp, men en prisutveckling likt den som varit har jag ju väldigt svårt att se. När det gäller nyproduktionen så tycker jag att det verkar vara svårare att sälja små lägenheter, medans större fungera rätt bra, iaf i de projekt jag följer just nu.

Du verkar ha varit med i gemet ett tag avseende priser i Gbg och Linné. Hur tycker du att det står sig nu jfr 2017 med priser i innerstaden? Är det endast premium och sekelskifte som säljer för utgång/på förhand/innan visning eller vad är din känsla? Var inte i köpatagen 2017 så har inte riktigt koll på hur det såg ut då ...
2019-08-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Du verkar ha varit med i gemet ett tag avseende priser i Gbg och Linné. Hur tycker du att det står sig nu jfr 2017 med priser i innerstaden? Är det endast premium och sekelskifte som säljer för utgång/på förhand/innan visning eller vad är din känsla? Var inte i köpatagen 2017 så har inte riktigt koll på hur det såg ut då ...

Det har väl gått ner lite, det är min uppfattning, men inte speciellt mycket, jag köpte min bostad 2014. Just nu har jag inte jättekoll dock, har inte följt priserna så noga nu under sommaren. Det skall bli intressant att följa Porten bostad dock, dom har ett antal vindsprojekt mer eller mindre precis där jag bor, inte vår förening dock. Priset på de nya bostäderna ligger i prisintervallet 85-100k per m2. ca 85k för 5 RoK och närmare ca 100k för 1 RoK.

Citat:
Porten Bostad konverterar vindar och outnyttjade lokaler till attraktiva bostäder i attraktiva lägen

Dolda tillgångar?

Många bostadsrättsföreningar har dolda tillgångar i form av outhyrda ytor som råvind, affärslokaler, hyresrätter, kontor med osäkra hyresgäster, cykelrum, tvättstuga, förråd och föreningslokal samt andra utrymmen som inte går att hyra ut. Det kan också vara lönsamt att omdisponera ytor t ex genom att bygga ett fristående cykelförråd på innergården eller flytta en tvättstuga eller styrelserum för att skapa nya ytor för bostadsändamål.

Genom att omvandla olönsamma ytor till bostäder kan föreningen öka den avgiftsbelagda ytan och få in likvida medel genom en enkel försäljning. Föreningens ekonomi stärks genom en direkt intäkt vid försäljning samtidigt som kostnader för underhåll och administration minskar. Dessutom isoleras nya ytor, vilket gör att föreningens värmekostnader oftast sänks.

Kontakta oss för ett möte för att se vad ni har för möjligheter i er förening.

Citat:
Brf Linnédalen
Linnéstaden Göteborg

4 lägenheter ca 385 kvm

Högst upp i vackert sekelskifteshus på Linnégatan ska fyra unika vindslägenheter i olika storlekar byggas under 2019.

Citat:

Brf Kommendantsängen 2:2
Linnéstaden

8 lägenheter, ca 430 kvm

Vid Skansen Kronans fot ligger dessa två vackra hus, anno 1907. Här ska åtta moderna vindslägenheter uppföras under 2019/2020 med en total boyta om ca 430 kvm.

Citat:

Brf Bergslänten
Linnéstaden

5 lägenheter ca 170 kvm

Mitt på Linnégatan kommer fem mindre vindslägenheter uppföras i mycket hög standard. Byggnation beräknas starta under 2019.
2019-08-28, 20:06
Medlem
Varslen sprider sig, Suzuki Garphyttan varslar 99 pers om uppsägning. Tidigare varslade Volvo powertrains i Köping 175 pers om uppsägning.
2019-08-28, 21:53
Medlem
Lyssnade på Studio Allsvenskan när jag var och tränade, gäst Daniel Kristiansson, relevans till tråden... hans kommentarer om Hornsbergs strand där han bor.

Jag tycker området blev rätt bra, men ja lite stökigt blir det ju, men det är ju egentligen ett testament till att platsbildningen blev bra, dvs det drar folk.

Hans senaste tweets...

Citat:
Daniel kristiansson
‏ @MrPartido
26 aug.

Snälla ge mig storm o regn över hornsbergsstrand. Please!
2 svar 0 retweets 8 gillanden

Citat:
Daniel kristiansson
‏ @MrPartido
26 aug.

När solen når hornsbergsstrand då vet man att det kan bli livat. En liten påminnelse till vissa bilister, det finns barn i området.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-08-28 kl. 21:59.
2019-08-29, 11:25
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
https://www.svt.se/nyheter/ekonomi/sverige-kanske-lanar-pa-100-ar?fbclid=IwAR3NHPOwGsDIz5eTGvAHk9PJD4coT-DrRZALAseEKDdG3ZXPlgZFtf9S5Og

"De exceptionellt låga räntorna gör nu att statliga Riksgälden, som sköter landet Sveriges upplåning, funderar på att låna ända upp till 100 år. Det kan också medföra att bolånetagare i framtiden kan binda sina lån på ännu längre tider."

GASEN I BOTTEN! Inte FAN ska vi fixa någonting, utan vi ska låta allt fler bolånetorskar pumpa upp våran BNP genom kreditexpansion. Frukta aldrig, bankerna skall aldrig exponeras för vad de är, tjuvar!

Enig. Men, en sak som vore bra är att det skulle bli tydligare för gemene man hur stor risk man tar när man lånar med extremt långa löptider, utan att ha den minsta aning om hur hög räntan är om så lite som 15 år. Alla uppmanas av hausse-babblare från banker att räkna med låga räntor. De borde tvingas att låna ut till fast ränta över lånets löptid. Något säger mig att deras prognoser skulle bli mer realistiska om de själva stod för risken.
2019-08-29, 13:22
Medlem
Gated communities light på väg till Sverige. Här ett nytt villaområde som ska uppföras i Sigtuna och marknadsförs med privat väg till det lilla samhället.

TRYGGHET
När du kör in till Murarbo från Venngarnsvägen så åker du 700 meter på enskild väg tillhörande Murarbo innan du kommer fram till området.

Det är ingen genomfartsväg och det är markerat som Privat Område. Åker du in här så bor du här eller besöker någon här. Det är en del av det som skapar trygghet för de som bor i området.

https://www.murarbo.se/

Intressant trend att följa. Tycker Åre som finare förort till Stockholm är också ett tecken i tiden. När gentrifiering pågår i andra delar av världen verkar slummifieringen utbreda sig i Sverige vilket leder till fler Murarbo vad det lider.

När vi i unga år köpte bostad som låg inte så långt från ett höghusområde var det helt ok. Skolan var blandad och ungarna av alla de slag sprang ut och in. Tonårsföräldrarna höll vakt åt varandra då ungarna skulle ha fest så de inte slog sönder hela huset som var det busigaste som ungarna ägnade sig åt då. Våldgästa någon annans party och slå sönder huset. Jättekul. Men det löste man med "grannsamverkan" så att vuxna i grannskapet åtog sig att visa upp sig och förstöra festerna. Man blev inte ihjälslagen av smågangsters då. De var mycket beskedliga och gick att tala med. Kniv var töntigt och vapen hade ingen tillgång till. Inget behov av privat väg. Idag skulle jag inte bo så. Ungarna skulle vara i minoritet i skolan.
2019-08-29, 13:34
Medlem
Citat:

Misstänker att det byggts för många små krypin. Vi är inte Hongkong eller Silicon Valley med många unga som tar vad som helst. Nu ska man hissa upp sängen i taket.

https://www.1843magazine.com/upfront/postcard-from-silicon-valley/how-robotic-furniture-will-improve-our-lives
2019-08-29, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Gated communities light på väg till Sverige. Här ett nytt villaområde som ska uppföras i Sigtuna och marknadsförs med privat väg till det lilla samhället.

TRYGGHET
När du kör in till Murarbo från Venngarnsvägen så åker du 700 meter på enskild väg tillhörande Murarbo innan du kommer fram till området.

Det är ingen genomfartsväg och det är markerat som Privat Område. Åker du in här så bor du här eller besöker någon här. Det är en del av det som skapar trygghet för de som bor i området.

https://www.murarbo.se/

Intressant trend att följa. Tycker Åre som finare förort till Stockholm är också ett tecken i tiden. När gentrifiering pågår i andra delar av världen verkar slummifieringen utbreda sig i Sverige vilket leder till fler Murarbo vad det lider.

När vi i unga år köpte bostad som låg inte så långt från ett höghusområde var det helt ok. Skolan var blandad och ungarna av alla de slag sprang ut och in. Tonårsföräldrarna höll vakt åt varandra då ungarna skulle ha fest så de inte slog sönder hela huset som var det busigaste som ungarna ägnade sig åt då. Våldgästa någon annans party och slå sönder huset. Jättekul. Men det löste man med "grannsamverkan" så att vuxna i grannskapet åtog sig att visa upp sig och förstöra festerna. Man blev inte ihjälslagen av smågangsters då. De var mycket beskedliga och gick att tala med. Kniv var töntigt och vapen hade ingen tillgång till. Inget behov av privat väg. Idag skulle jag inte bo så. Ungarna skulle vara i minoritet i skolan.

Nåja, du skönmålar nog också en aning.

Men när vi letade hus för 5+ år sen så hade vi dock absolut närhet till miljonområden i åtanke. Speciellt där närmaste skola/förskola delades med höghusungarna. Nu hamnade vi i en liten satellitort utanför stan så närmaste höghus är väl 12-13 km bort åtminstone.
2019-08-29, 16:19
Medlem
Sorry. Otydlig. Mina erfarenheter är från 80-90-talen. Några vänner har också haft bra erfarenheter på 2000-talets början. Efter det har vännerna utvandrat till andra svenskområden från dessa områden pga moralpolis och annat stök. Några bor kvar men då har de bara vuxna barn. Och barnens invandrarkompisar är också vuxna och integrerade. För de levde under den gamla "goda" tiden och utvecklades såsom man hade tänkt. Men kartan har förändrats, medan teorierna om integration lever kvar.

Min känsla är att det var parabolernas intåg som gjorde att invandrarna slutade att integrera sig i det svenska samhället. Kan också varit den kritiska massan. Dvs att de hade tillräckligt med "eget" folk och behövde inte umgås med svenskarna. Plötsligt var det möjligt att leva som i "det gamla landet" och behålla sin syn på världen. Förstår hur de tänker för jag kollar vad som hänt i Sverige då jag är utomlands och tittar på några nöjesprogram också.

Det blev ännu sämre av massimport av folk under den stora massinvandringen som startades av Merkel. Integrationen har inte heller hjälpts av våra mediers omhuldande av alla minoriteter som man kan vaska fram.

Har själv haft positiva erfarenheter av folk som kom hit som flyktingar under kriget i Jugoslavien. Men det var i alla fall ett land med folk som kunde läsa och skriva. Känner en säljare (teknik) som efter några år sa att han var zigenare. Nä, inte sant, sa jag. Visst. En framgångsrik kille som försäljare. Helintegrerad på något så när som humorn som man skulle kunna klassa snarast som brittisk. Sådana har vi ju haft brist på här då det har varit fult att nasa. Tito var totalitär och alla skulle gå i skolan, även zigisar, så det var väl inte konstigt att integrationen gick bra. Var runt med honom då han skulle köpa lägenhet. Andra som jag anlitat har varit byggfolk som elektriker osv. Helt ok. Har deras telefonnummer kvar om jag behöver hjälp eller någon annan frågar efter duktigt folk.

Men nu har vi fått folk som tror att det regnar manna från himlen utan att någon behöver lyfta ett finger. Jag sa detta långt innan massinvandringen. Folk från dessa länder har hört hur det är i oljestaterna och att man kan få betalt om man är medborgare. De tror att det är likadant i Sverige. Berättade om hur folk tänker där nere långt innan Merkel och Erdogan kom överens om att släppa migrationen lös. Fan vad mycket skit jag fick vid kaffebordet. Nu är vi där. Massvis med förvånade invandrare som känner sig bedragna av svenskarna då de inbillat sig att man får gratispengar (i och för sig sant för dem) som nu håller på att torka upp.

Den tiden då man håvade in alla ungar oavsett kulör och åkte på något evenemang är förbi för en medelsvensson. Eller att ta med någon annans unge som sällskap åt egna då man åker utomlands, och betala för ungen, är att glömma. Förr hade vi normala risker, nu har det blivit för mycket för en vanlig familj att hantera. Sorgligt för ungarna om det blir så att de inte längre får leka med vilka de vill.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in