Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-09, 18:32
  #67693
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Fast är åtgången så snabb i "Göteborgsmått" mätt egentligen?

Lekmannaanalys: Gbg har ju inte alls haft samma byggboom som Stockholm de senaste åren, även om det byggs (med Gbg-mått mätt) "rekordmycket" just nu. Staden har snarare sin byggboom framför sig (eller just påbörjat den, om man så vill) om politikernas visioner blir verklighet. Samtidigt har vi som följt boprisutvecklingen kanske haft en omedveten benägenhet att dra paralleller mellan Stockholmsmarknaden och de andra städer vi bevakar.

Jag upplever prisbilden i Gbg som mer stabil än Sthlm och Malmö, troligtvis pga att staden är mer "underbyggd" i förhållande till dess attraktionskraft, jämfört med Sthlm/Malmö. Därför tror jag att det kan upplevas som "galet" när nyproduktion fortfarande säljer i Gbg, samtidigt som man i DI läser blodröda rubriker om Stockholmsmarknaden.

Rätt god efterfrågan enligt mig, men det beror sig ju på vad man jämför med, men rätt god, speciellt nu när vi har en lugnare marknad överlag, man kan inte bortse från att t ex finansieringsvillkoren har ändrats när man försöker göra en bedömning.

Med det sagt, jag har inte fört exakt statistik, men jag började spana på nyproduktion i samma veva som jag började planera att flytta hem till Sverige, dvs i början av 2014, det slutade med att jag köpte bostad på successionsmarknaden skall jag väl nämna, liten förening i ett sekelskifteshus. Jag kan väl inte påstå att jag tyckte det var billigt då men jag fick vad jag ville ha, jag hade inte räknat med att priserna skulle gå upp ytterligare typ 50%. Även när marknaden var på toppen tog det ofta lång tid att helt sälja klart ett projekt, min uppfattning är att de flesta projekten sålde av de sista bostäderna under typ sista halvåret innan inflyttning.

Göteborg har byggt mindre ja, inte bara mindre än Stockholm utan även mindre än exempelvis Malmö, per capita. Jag har för mig att det är ca 6500 bostäder i produktion nu dock, fastighetskontoret för kvartalsstatistik då det är dom som rapporterar till SCB, borde finnas liknande dokument för andra kommuner också.

Kanske, jag skulle gissa på att priserna här kanske har gått ner 5% från ATH, och med här menar jag i mitt område och min(och min sambos) bostad, omsättningen i våran förening är väldigt låg, så det är svårt att säga exakt, ungefär så ser det iaf ut när man tar en titt på Hemnets slutpriser på adresserna i området.
2019-01-09, 18:45
  #67694
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Skulle kunna vara så, men tror även att bonus malus för elbilar och hybrider fram till den 1 juli spelade in. Många som tänkt köpa ny bil under 2018 såg till att göra det första halvåret.

Yes det var en rejäl spik i juni månad ca 67k mot 40k året innan. På helåret är dock nyregistreringen ner 6-7%. Kan vara värt att följa siffrorna för att se om det faktiskt är något på G.
2019-01-09, 18:54
  #67695
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GolareMedPolare
Avgifterna för dessa lägenheter ligger mellan 2400-3400. Även om läget och våningsplan skiljer så är det ju rätt stor skillnad i pris tills JMs fördel. Den stora nackdelen är ju att inflyttningen sker 2022.

På en stillastående/sjunkande marknad kan man tänka sig att köparen vill ha en säkerhetsmarginal prismässigt ifall man ska binda sig till ett fast pris om 2-3 år.

Det borde kunna pressa priset nedåt på nyproduktion.
2019-01-09, 18:56
  #67696
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kajusi
Precis som jag sa och förutspått

Ja den var ju svår att see coming när riksbanken samt alla andra storbanker höjt räntan, grattis.
2019-01-09, 18:58
  #67697
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Ja den var ju svår att see coming när riksbanken samt alla andra storbanker höjt räntan, grattis.

För många i tråden var det. Då de påstod att bankerna skulle pressa räntorna ner pga konkurrens och för att de hade höga marginaler..
2019-01-09, 19:02
  #67698
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
På en stillastående/sjunkande marknad kan man tänka sig att köparen vill ha en säkerhetsmarginal prismässigt ifall man ska binda sig till ett fast pris om 2-3 år.

Det borde kunna pressa priset nedåt på nyproduktion.
Klart sundare nu, än tidigare när folk gladeligen skrev bindande avtal för bostäder med inflyttning om 3 år till priser som låg 20-30% över begagnatmarknaden i samma område... Vill minnas att för 15-20 år sedan var nyproduktionen billigare än begagnatmarknaden pga ovan nämnda risk (inte helt säker på att jag minns rätt iofs, man minns ju gärna det man vill minnas . De senaste åren med vansinneshöga nyproduktionspriser kan vi väl hoppas var undantaget...
2019-01-09, 19:52
  #67699
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av London
Bitter much?

Nej, ett annat val är enligt uppgift i denna tråd en andrahandshyra till 27k per månad.

Väljer nog efter omfattande eftertanke att bo kvar... men lovar att beakta din rekomendation med tält och belånade aktier om börsen rasar ett tiotalprocent under våren.

Verkar vara en spännande strategi. Har den fungerat bra för dig tycker du?

Ja du ett annat val är väl att inte ta några banklån alls, det är min strategi. Mina investeringar som jag inte la på en BR mår mycket bra. Nu hyr jag ut min HYRESRÄTT en månad och drar till Zurich, vi hörs.
2019-01-09, 20:20
  #67700
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
På en stillastående/sjunkande marknad kan man tänka sig att köparen vill ha en säkerhetsmarginal prismässigt ifall man ska binda sig till ett fast pris om 2-3 år.

Det borde kunna pressa priset nedåt på nyproduktion.

Jag håller med dig. JM kanske har ytterligare marginal att pressa priset om det skulle bli svårsålt. Med inflyttning 2022 har de väl inte börjat bygga än så i värsta fall får de väl avbryta och minimera förlusten.
2019-01-09, 21:02
  #67701
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kotlettfrillan
Nu bestämde sig även SEB för att höja räntorna.
Dålig stil. Var är deras känsla för samhällsansvar?
2019-01-09, 22:57
  #67702
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
På en stillastående/sjunkande marknad kan man tänka sig att köparen vill ha en säkerhetsmarginal prismässigt ifall man ska binda sig till ett fast pris om 2-3 år.

Det borde kunna pressa priset nedåt på nyproduktion.

Det kommer det att göra. När priserna på det uppdämda utbudet nyproduktion kommer ner till rätt nivå (konkurrenskraftigt jmf med befintligt bestånd) så kommer det sedan i sin tur att pressa priset på successionsmarknaden.
2019-01-10, 12:50
  #67703
Medlem
Betongföretag i Mälardalen som tillverkar Väggelement och balkonger bland annat ser att projekt som är planerade blir uppskjutna/inte startade. Ett tecken på vart det är påväg?
2019-01-10, 13:03
  #67704
Medlem
Prime sparkar hälften av sin personal.

http://www.di.se/live/prime-living-s...onalen-far-ga/

Citat:
Prime Living reducerar kostnader och skär ner på personalstyrkan från 21 till 11 personer. Det framgår av ett pressmeddelande

Nu är nog Prime svergies sämsta bostadsutvecklare så de hade kanske konkat även om marknaden var gladare.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback