Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-27, 17:32
  #67093
Medlem
nu har räntebubblan spruckit i USA iaf, den saken är säker
2018-12-27, 17:34
  #67094
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Första gången jag ser en studentbostad på hemnet. Är det vanligt? Det kanske går oerhört trögt nu.

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...n-77b-15493556

hälften så mkt annonser så här års jmf med när det peakar
2018-12-27, 17:42
  #67095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flushdown
hälften så mkt annonser så här års jmf med när det peakar

Frågan är om det kommer peaka på 9-10000 igen eller om det kommer se annorlunda ut.
2018-12-27, 18:15
  #67096
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
(det finns en rapport från 2018 också, men det är inga radikala skillnader...)

Notera dock att skuldkvot i rapporten är relativt disponibel inkomst, medan "skuldkvotstaket" (extra amortering över 4.5 ggr) är relativt bruttoinkomst. Så ett snitt på 4 ggr disponibel inkomst innebär typ 3 ggr bruttoinkomst (och för jämförelse med bolånetaket på 4.5 ggr, så motsvarar det typ 6 ggr disponibel inkomst i rapporten), lite beroende på vilken skatt man betalar.

De 15% är alltså ungefär den andel som når över "taket" (som ju inte alls är ett tak...)

Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Frågan är om det kommer peaka på 9-10000 igen eller om det kommer se annorlunda ut.

Ja, ska bli intressant att följa. I gbg kommun känns det redan som att det börjar röra på sig lite efter julhelgerna..

Förresten: man har ett nytt ”marknadsföringsknep” på hemnet kallat ”raketen” istället för det tidigare ”mäklartipset”
2018-12-27, 18:30
  #67097
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Edit: särskilt när boendekostnaden faktiskt är lägre idag än den tidigare varit, så bevisligen har ju folk tidigare varit villiga att betala mer...
Detta gäller långt ifrån bara dig, men jag misstänker att du är helt omedveten om att du faktiskt inte har siffror på boendekostnaden. Speciellt är den strikt högre än vad du tror att den är.

Du är som sagt långt ifrån ensam, men det är fortfarande ett rent barnsligt misstag.
2018-12-27, 18:35
  #67098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dc3102
Okej. Lurigt om man bara ska studera i 3 år. Kanske är skillnad med 5+
Ja, hela idén känns ju korkad - vet inte hur stadgarna är utformade, men om man tvingas sälja när man studerat klart är ju riskerna enormt mycket större än i en vanlig BR, där man åtminstone kan bo kvar även om priserna störtdyker....
2018-12-27, 18:39
  #67099
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Detta gäller långt ifrån bara dig, men jag misstänker att du är helt omedveten om att du faktiskt inte har siffror på boendekostnaden. Speciellt är den strikt högre än vad du tror att den är.

Du är som sagt långt ifrån ensam, men det är fortfarande ett rent barnsligt misstag.
Jag tror bestämt att du får utveckla det där en aning. Jag misstänker att du blandar in något som inte har med saken att göra i begreppet ”boendekostnad”...
2018-12-27, 18:41
  #67100
Medlem
Tulliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Ja, ska bli intressant att följa. I gbg kommun känns det redan som att det börjar röra på sig lite efter julhelgerna..

Förresten: man har ett nytt ”marknadsföringsknep” på hemnet kallat ”raketen” istället för det tidigare ”mäklartipset”

Inte istället för! VemBudar Både ock!

I Sthlm har det tillkommit två helt nya objekt i Norra tornet 1 idag. Båda högt upp i huset. Taktiken verkar vara att lägga ut objekten först när de är inflyttningsklara numera. Spekulationsgraden nu över 45 %. Det kommer bli ett spännande halvår att se hur väl marknaden sväljer allt som skall säljas. Jag är ju förvånad över att nedgången inte varit kraftigare än. Står fast vid min teori att priserna överlag kommer gå ner rejält.
2018-12-27, 18:57
  #67101
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Jag tror bestämt att du får utveckla det där en aning. Jag misstänker att du blandar in något som inte har med saken att göra i begreppet ”boendekostnad”...
Jag pratar om den faktiska kostnaden. Det är såklart ointressant vilka poster du lägger i “boendebostnad” kontextlöst. I det här fallet har det dock kontext - du använder det för att försöka avgöra om det är billigare eller dyrare än förut. Vilket innebär att du utöver en fullständig approximation av alternativkostnad även behöver få med kostnad för risk.

Anledningen att detta är kritiskt är att kostnad för risk ökar i takt med köpeskilling. Vad som därför händer på en marknad är att du kommer att tro att boendekostnader naturligt minskar i takt med ökade priser, eftersom du ignorerar en större och större del av den totala kostnaden. Även om du tar fram en rimlig kalkylränta.

Det finns inget bra sätt att göra en helt generell modell för detta, men det krävs ändå någon form av resonemang kring det, annars är jämförelse med “boendekostnad” värdelöst.
__________________
Senast redigerad av Trillske 2018-12-27 kl. 18:59.
2018-12-27, 19:01
  #67102
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apa123456
Ja, hela idén känns ju korkad - vet inte hur stadgarna är utformade, men om man tvingas sälja när man studerat klart är ju riskerna enormt mycket större än i en vanlig BR, där man åtminstone kan bo kvar även om priserna störtdyker....
Om man tvingas sälja är det ju mer eller mindre som en långt hyreskontrakt.

Ser framför mig massa reklam om “+8% i snitt, tjäna pengar på att studera!” osv...
2018-12-27, 19:05
  #67103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Om man tvingas sälja är det ju mer eller mindre som en långt hyreskontrakt.

Ser framför mig massa reklam om “+8% i snitt, tjäna pengar på att studera!” osv...
Vad menar du med första stycket? Nu förstod jag. Med risken att gå back då.
2018-12-27, 19:09
  #67104
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Jag pratar om den faktiska kostnaden. Det är såklart ointressant vilka poster du lägger i “boendebostnad” kontextlöst. I det här fallet har det dock kontext - du använder det för att försöka avgöra om det är billigare eller dyrare än förut. Vilket innebär att du utöver en fullständig approximation av alternativkostnad även behöver få med kostnad för risk.

Anledningen att detta är kritiskt är att kostnad för risk ökar i takt med köpeskilling. Vad som därför händer på en marknad är att du kommer att tro att boendekostnader naturligt minskar i takt med ökade priser, eftersom du ignorerar en större och större del av den totala kostnaden. Även om du tar fram en rimlig kalkylränta.

Det finns inget bra sätt att göra en helt generell modell för detta, men det krävs ändå någon form av resonemang kring det, annars är jämförelse med “boendekostnad” värdelöst.
Men din jävla tomte. Det var ett svar på ett påstående om att boendekostnaden, dvs faktisk utgift i kronor, så som SCB definierar den, på något sätt måste ha ett tak precis där den ligger idag. Dvs att exempelvis högre ränta automatiskt leder till sjunkande priser tills boendekostnaden (såsom SCB definierar den) på något sätt är konstant. Det är ju mycket möjligt att vi har både högre boendekostnad (så som SCB definierar den....) och lägre bostadspriser om ett par år. Liksom det är möjligt (men knappast troligt) att vi har högre priser och lägre kostnad..

Du har naturligtvis rätt i det du säger, men det var inte helt viktigt i sammanhanget.
__________________
Senast redigerad av apa123456 2018-12-27 kl. 19:12.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback