2019-01-09, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Tycker det låter som en tämligen låg efterfrågan faktiskt (men är öppen för att du vet bättre i frågan)... Om de får problem att sälja ut de första 70/170 lägenheterna som släpps tycker jag det säger något om hur kommande etappförsäljningar kommer att se ut.

Vad jag fått för mig så var de första etapperna av tex karlatornet typ slutsålda direkt, dvs så som det borde vara om det fanns en stor efterfrågan.

Missar jag ngt här?

Mailade för övrigt den ena mäklaren som bekräftade att det var ca 40/70 på etapp 1 och att det ska säljas 100 lägenheter till framöver. Med etapp 2 start i mars 2019 och sista etappen i slutet på året, ca 50 lägenheter i varje.

Pessimist inför bomarknaden som jag är, så tror jag de kommer få problem att sälja klart. Tror Ikea-Kamprads inlägg några sidor bak om att människor har svårt att dra upp sina rötter och flytta från ett redan bekvämt (och ägt) boende, är en starkt bidragande orsak till att det kommer säljas mindre nyproduktion framöver. Förstagångsköparna borde snart ha köpt färdigt nyprod och spekulanterna borde rimligtvis ha dragit sig tillbaka ordentligt.

Det beror sig väl på vad man jämför med, en fullständigt skogsgalen marknad där folk typ tältköar för att få köpa på ritning... eller en lite mer normal marknad. Det är inte normalt att sälja av ett rätt så stort projekt på någon månad, så i en mer normal, lite mer sansad marknad tycker jag det är bra.

Att allt skall säljas på ett kick har säkert blivit normaliserat för en del, men det tycker inte jag är normalt.
2019-01-09, 12:05
Medlem
CC75s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Jag kan bara tala för mig själv, men det man blir irriterad på är inte så mycket att han säger det han gör utan det enorma antalet spaltmeter han och andra som honom får i dagspressen. Det skulle vara intressant att räkna på hur det har sett ut i DN, SvD och Di det senaste året. Hur många spaltmeter har okritiskt upplåtits åt mäklare, byggindustri och andra med intressen i fortsatt övervärdering? Hur många har upplåtits åt personer som är oberoende experter eller som har ekonomiska intressen i prisfall? Ration är 5 till 1, är min subjektiva upplevelse.

I pressens yrkesregler står:

"Använd inte din ställning som journalist, eller presskortet, till att utöva påtryckning för egen eller andras vinning eller till att skaffa privata förmåner."

Min slutsats är att de misslyckas med detta totalt. De har blivit en megafon för ett särintresse. Har t.ex. någon enda tidning resonerat kring att ett prisfall gör det lättare för unga att köpa bostad? Nej. Aldrig ett ord om det i deras så kallade analyser. Det är ganska pikant.

Kan inte (och vill inte) säga emot det du skriver. Jag håller med helt och hållet. Journalistiken i Sverige har under lång tid befunnit sig på ett sluttande plan. Därom råder, för mig i alla fall, ingen tvekan. Titta bara på SVT och övrig "gammelmedia". Att inte lyfta upp saker och ställa kritiska frågor (såvida det inte är kopplade till sin egen agenda) har förstört mycket bra diskussion och utveckling av detta land, inte minst inom bostadsområdet. Objektiv journalistik är det numera mycket ont om.

// CC
2019-01-09, 13:39
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Det beror sig väl på vad man jämför med, en fullständigt skogsgalen marknad där folk typ tältköar för att få köpa på ritning... eller en lite mer normal marknad. Det är inte normalt att sälja av ett rätt så stort projekt på någon månad, så i en mer normal, lite mer sansad marknad tycker jag det är bra.

Att allt skall säljas på ett kick har säkert blivit normaliserat för en del, men det tycker inte jag är normalt.

Ett litet tillägg angående bokningarna också, på frågan om det går att dra sig ur:

”Ja det går det, i de fall du avbokar en bokad lägenhet förlorar man 7000 kr i en administrativ avgift.”
2019-01-09, 14:25
Medlem
Citat:
Ett litet tillägg angående bokningarna också, på frågan om det går att dra sig ur:

”Ja det går det, i de fall du avbokar en bokad lägenhet förlorar man 7000 kr i en administrativ avgift.”

Ja det är fullt normalt, bokningsavtalen är inte bindande, JM tar väl en avgift på 20 000 vid bokningen har jag för mig, som senare dras av... vid tecknande av bokningsavtal bedöms även förmågan att betala för bostaden och att köparen klarar av boendeutbetalningarna, dvs ränta, avgift, amortering etc, det är först vid förhandsavtalet som det finns ett bindande avtal mellan köpare och föreningen.

Edit:

Citat:
Boka bostad

Bokningsavtal

När du bestämt dig för en bostad skriver vi bokningsavtal. Inom en vecka betalar du in bokningsavgiften på 20.000 kr. Summan drar vi senare av från den dellikvid som du betalar när du skriver kontrakt.

I samband med bokningen görs en bedömning av din förmåga att finansiera köpet och bära de kostnader som följer bostaden. Du kan endast ha en pågående bostadsaffär åt gången hos JM eller dess dotterbolag. Med pågående bostadsaffär menas ännu ej tillträdda bostäder.

När JM har undertecknat bokningsavtalet är bostaden bokad för din räkning, enligt villkoren i bokningsavtalet.

Köpa bostad

Förhandsavtal

Förhandsavtal är ett bindande avtal mellan dig och den nybildade bostads*rätts*föreningen där du förbinder dig till att köpa bostadsrätten. JM intygar till föreningen att det är du som är köpare via det bokningsavtal som du tidigare skrivit under. Innan föreningen undertecknar förhandsavtalet sker en bedömning av din förmåga att finansiera köpet och bära de kostnader som följer bostaden. I samband med tecknandet betalar du ett förskott på 100.000 kr till föreningen. Den bokningsavgift som du tidigare betalat ingår i förskottet, dvs. om du betalat en bokningsavgift på 20.000 kr så blir förskottet som du ska betala till föreningen 80.000 kr.

Upplåtelseavtal

När bostadsrättsföreningen upprättat en ekonomisk plan och erhållit tillstånd att upplåta bostadsrätter tecknar du och föreningen ett upplåtelseavtal. Den andra dellikviden om 10 procent av priset erlägges ca 3-4 månader före tillträdesdagen. Den andra dellikviden avräknas mot tidigare erlagd likvid i första dellikviden (bokningsavgift och förskott).

Innan föreningen undertecknar upplåtelseavtalet prövar den om du kan godtas som medlem i föreningen. Prövningen är en kontroll av din förmåga att finansiera köpet och bära de kostnader som följer bostaden. Slutlikvid, det vill säga den resterande summan av bostadens totala pris, betalar du i samband med tillträdet.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-01-09 kl. 14:29.
2019-01-09, 15:30
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ja det är fullt normalt, bokningsavtalen är inte bindande, JM tar väl en avgift på 20 000 vid bokningen har jag för mig, som senare dras av... vid tecknande av bokningsavtal bedöms även förmågan att betala för bostaden och att köparen klarar av boendeutbetalningarna, dvs ränta, avgift, amortering etc, det är först vid förhandsavtalet som det finns ett bindande avtal mellan köpare och föreningen.
Detta är intressant eftersom det vi lär oss av extrema uppgångar och extrema nedgångar (Stockholm har haft båda utfallen de senaste 10 åren, även den extremt snabba nedgången var tämligen unik) är inte framtida riktning, utan volatil karaktäristik.

Att då betala 10-20k bokningsavgift för något som är värt många miljoner är antagligen rätt bra EMV+, oavsett om man är optimist eller pessimist (så länge man inte är riktigt säker på krasch).

Om vi tar fem miljoner och tio tusen som exempel behöver man göra +0.2% MV av den extra informationen, vilket låter rätt givet.

Jag har roligare saker att profitera på än kommunistiska marknader, annars skulle jag nog leka lite med detta.
Senast redigerad av Trillske 2019-01-09 kl. 15:35.
2019-01-09, 15:43
Medlem
Nu bestämde sig även SEB för att höja räntorna.
2019-01-09, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Detta är intressant eftersom det vi lär oss av extrema uppgångar och extrema nedgångar (Stockholm har haft båda utfallen de senaste 10 åren, även den extremt snabba nedgången var tämligen unik) är inte framtida riktning, utan volatil karaktäristik.

Att då betala 10-20k bokningsavgift för något som är värt många miljoner är antagligen rätt bra EMV+, oavsett om man är optimist eller pessimist (så länge man inte är riktigt säker på krasch).

Om vi tar fem miljoner och tio tusen som exempel behöver man göra +0.2% MV av den extra informationen, vilket låter rätt givet.

Jag har roligare saker att profitera på än kommunistiska marknader, annars skulle jag nog leka lite med detta.

Ja det kan man väl säga, men jag tror rätt många opportunister har dragit ören åt sig, vilket jag tycker är bra och det kommer nog påverka prisvolatiliteten, masshysteri oavsett om den drivs av positivt eller negativt sentiment kan ge lite galna effekter, och det är inget jag tycker är önskvärt när det gäller bostäder, ett lägre tempo och lugnare prisrörelser ger potentiella köpare... och säljare, mer tid till eftertanke.

På tal om nyproduktion...

Citat:
Färre och färre nyproducerade bostadsrätter säljs – en kraftig nedgång

Antalet sålda nyproducerade bostadsrätter på bostadssajten Hemnet minskade under det fjärde kvartalet, såväl jämfört med föregående kvartal som motsvarande kvartal ett år tidigare.

Det visar statistik från Hemnet som Nyhetsbyrån Direkt tagit del av.

[...]

Under det fjärde kvartalet såldes det 31 procent färre nyproducerade bostadsrätter på Hemnet än under det fjärde kvartalet 2017. I Stockholms län var nedgången 45 procent.

Jämfört med föregående kvartal sjönk försäljningen med 12 procent i Sverige och 28 procent i Stockholm. Det är det åttonde raka kvartalet med minskad försäljning i Stockholm. I Sverige ökade antalet sålda nyproducerade bostadsrätter under det tredje kvartalet 2018, men bortsett det har försäljningen även här sjunkit åtta kvartal i rad.

[...]
https://www.di.se/live/farre-och-farre-nyproducerade-bostadsratter-saljs-en-kraftig-nedgang/

Nu har vi haft ett år med rätt kass försäljning, så jämförelsetalen i år kommer inte vara lika "besvärande", det skall bli intressant att se hur det går.
Senast redigerad av Eaglesandshit 2019-01-09 kl. 16:48.
2019-01-09, 16:58
Medlem
Noterar att nybilsregistreringen under Q4 2018 låg på den lägsta nivån sedan 2009. Alltså sämsta Q4 på nästan 10 år.. Är det så att folk inte känner sig lika rika nu när bostaden inte stiger inte stiger i värde på samma sätt som förut?
Senast redigerad av Merrelito 2019-01-09 kl. 17:03.
2019-01-09, 17:25
Medlem
Citat:

Fast är åtgången så snabb i "Göteborgsmått" mätt egentligen?

Lekmannaanalys: Gbg har ju inte alls haft samma byggboom som Stockholm de senaste åren, även om det byggs (med Gbg-mått mätt) "rekordmycket" just nu. Staden har snarare sin byggboom framför sig (eller just påbörjat den, om man så vill) om politikernas visioner blir verklighet. Samtidigt har vi som följt boprisutvecklingen kanske haft en omedveten benägenhet att dra paralleller mellan Stockholmsmarknaden och de andra städer vi bevakar.

Jag upplever prisbilden i Gbg som mer stabil än Sthlm och Malmö, troligtvis pga att staden är mer "underbyggd" i förhållande till dess attraktionskraft, jämfört med Sthlm/Malmö. Därför tror jag att det kan upplevas som "galet" när nyproduktion fortfarande säljer i Gbg, samtidigt som man i DI läser blodröda rubriker om Stockholmsmarknaden.
2019-01-09, 17:31
Medlem
VemBudars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito
Noterar att nybilsregistreringen under Q4 2018 låg på den lägsta nivån sedan 2009. Alltså sämsta Q4 på nästan 10 år.. Är det så att folk inte känner sig lika rika nu när bostaden inte stiger inte stiger i värde på samma sätt som förut?

Jag tror absolut att detta faktiskt kan vara största anledningen men slaskmedia gillar väl att hänvisa endast till bonus malus-reglerna, eller vad de nu heter..
2019-01-09, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merrelito

Skulle kunna vara så, men tror även att bonus malus för elbilar och hybrider fram till den 1 juli spelade in. Många som tänkt köpa ny bil under 2018 såg till att göra det första halvåret.

Sen blir det ju inte lättare för bilhandlarna (åtminstone i Stockholm) att kränga bilar som går på fossila bränslen. Många Stockholmaren känner sig mycket osäkra på vad dårarna i stadshuset kan hitta på för avgifter/skatter på ffa diesel bilar.

Rykten från byggbranschen.

Åt lunch med en branchkollega idag. Han jobbar som inhyrd konsult på en mindre byggfirma som gått som UE I norra tornen(innovationen) och enligt honom har det varit lite dålig stämning bland många av de ny infllyttade, särskilt bland de som bor i 2 orna.

Han menade att det beror på att många av de som köpt dessa 2r inte alls hade för avsikt att flytta in, det var helt enkelt ren spekulation.
Detta är andrahands uppgifter och ska inte ses som en absolut sanning.

Men jag kan mycket väl tänka mig att det blir dålig stämning om mannen i familjen köpt på spekulation och sen tvingas ta med fru och barn och flytta in i en 2:a för att banken inte godkänner dubbla boenden.
2019-01-09, 18:02
Medlem
Citat:
Säljstarten var den 14e december, och 40 av 73 bostäder är än så länge bokade i första etappen. 60-80k per m2 är väldigt mycket för att vara Göteborg, det finns inte så många projekt med de priserna. De dyraste bostäderna är i Kronan, dvs de översta våningarna, varav den dyraste är bostaden nedan, blir 81 598 kr/m2.

https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/vastra-gotaland/goteborg/eriksberg/Kronjuvelen/

Har ingen direkt åsikt om det.

Edit: Vet inte var jag fick 57 ifrån, det blir ju ca 54-55%.

Citat:
Tycker det låter som en tämligen låg efterfrågan faktiskt (men är öppen för att du vet bättre i frågan)... Om de får problem att sälja ut de första 70/170 lägenheterna som släpps tycker jag det säger något om hur kommande etappförsäljningar kommer att se ut.

Vad jag fått för mig så var de första etapperna av tex karlatornet typ slutsålda direkt, dvs så som det borde vara om det fanns en stor efterfrågan.

Missar jag ngt här?

Mailade för övrigt den ena mäklaren som bekräftade att det var ca 40/70 på etapp 1 och att det ska säljas 100 lägenheter till framöver. Med etapp 2 start i mars 2019 och sista etappen i slutet på året, ca 50 lägenheter i varje.

Pessimist inför bomarknaden som jag är, så tror jag de kommer få problem att sälja klart. Tror Ikea-Kamprads inlägg några sidor bak om att människor har svårt att dra upp sina rötter och flytta från ett redan bekvämt (och ägt) boende, är en starkt bidragande orsak till att det kommer säljas mindre nyproduktion framöver. Förstagångsköparna borde snart ha köpt färdigt nyprod och spekulanterna borde rimligtvis ha dragit sig tillbaka ordentligt.

Kollade andra nyproduktionslägenheter i närheten och det verkar som JM har en del rabatt jämfört med dom andra byggena. Då kollade jag på 2or, 50-55m^2, eftersom det finns på flera platser.

Vid Lindholmen kostar dom 3-3,5 miljoner och en av dom hade beräknad inflyttning igår(!), kanske var ett tag sedan texten blev uppdaterad. Våning 6 utan hiss, men det måste väl vara en felskrivning?
Citat:
Bostadsrättslägenhet, lgh.nr 1-1601. Byggår 2018, våningsplan 6 av 16. Hiss finns ej.

Närmare JMs byggnad fanns en annan 2a från HSB, 4,2 miljoner med inflyttning i augusti 2019.

2an hos JM som finns på hemnet kostar 2,3 miljoner. Lite kul att det är våning 3 men enligt bilden på planlösningen är det våning 13...
https://www.jm.se/bostader/sok-bostad/vastra-gotaland/goteborg/eriksberg/Kronjuvelen/bostader-och-priser/1304--goteborg/

Avgifterna för dessa lägenheter ligger mellan 2400-3400. Även om läget och våningsplan skiljer så är det ju rätt stor skillnad i pris tills JMs fördel. Den stora nackdelen är ju att inflyttningen sker 2022.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in