Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Hehehe, JM och Skanska går i konkurs? Nja det tror jag inte riktigt på. Jag har en hel del nära och bekanta som köpt nyproducerat och det har inte varit några problem överhuvudtaget. Är det minsta fel kommer dom och rättar till det. Så är det inte om du köper en gammal bostadsrätt, då får du fixa allt själv. Det är ungefär samma sak som att man köper en ny bil. Det har sina fördelar.
INget av dessa bolag bygger några bostäder idag vad jag vet. De är entreprenörer som gör själva byggandet men byggherren är nästan alltid en projektchef som är VD för ett AB. När bygget r klart avvecklas bolaget och du saknar någon att reklamera fel hos. Garantin är f ö inte
evig så vad hjälper det dig om du efter ett par år märker att något är fuskbyggt? Att du skall kunna vinna en process mot JM eller skanska finns inte på kartan. De har folk anställda som arbetar med processer medan du kommer behöva hitta någon som är i klass med deras jurister. Vet du ens vilken
domstol du skall ta dina krav till?
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag gjorde en räkneövning i vad det kostar att köpa nytt tidigare i tråden. Jag vet inte hur pass insatt du är i hyresmarknaden, men jag kan meddela dig att det skiljer ganska mycket kostnadsmässigt. Man sparar flera tusenlappar i månaden som man kan amortera på lånen istället för att ge bort pengarna till en hyresvärd. Sedan vad du tycker om skokartonger hit och dit får stå för dig. Vill man bo bra i sthlm är det inte så dumt att bo i en nyproducerad lägenhet. Eller nytt hus för del delen lite utanför stan.
Jag är rätt så säker på att du inte kan göra några finanisella kalkyler. Till vad värderar du risken i att ha ett lån för att ta en enkel kontroll fråga?
Skall man köpa BR är det definitivt en äldre BR man skall köpa. Så länge det inte är ett stambyte inom ett par år klarar man sig och har man möjlighet att köpa en BR i en förening där stora renoveringar är gjorda kan man lätt räkna på hur avgiften kommer att utvecklas de kommande åren. I en ny BR sitter man och hoppas att folk köper dem, i Hammarbysjöstad är det väl fortfarande ~30% av lägenheterna som inte är sålda?