2013-04-20, 12:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
Förklara hur en 1:a som kostar 3.500 i månaden skall vara jämförbar med motsvarande lägenhet som kostar ~10.000 i månaden. Du verkar tro att "saker bara händer" när man köper en BR men det finns minst lika sunkiga lägenheter i Brf:er som i t ex allämnnyttan.
Nej jag nämde tidigare att jag tror inte att alla bostadsäffärer är bra. Särskilt när man köper en begagnad bostadsrätt. Vid köp av nyproducerat vet du mer vad du betalar för och du får garantier på rubbet.

Citat:
Det är inte alla BR ägare som sitter och har råd att renovera badrum, köpa nytt kök, ha spots i hallen och annat. De flesta av dem får över ett par år renovera och passa på när det är stambyte och de kan få jobbet betalt av föreningen. Att du inte hittar nya plattor, frysar och annat i en hyresrätt beror på att du inte får börja byta ut utrustning eller måla om lite som du vill när du hyr.
Nej det är klart att det är så. Just därför är hyresrätten sämre, eftersom valmöjligheterna saknas. Ska man bo en längre tid i en nyproducerad lägenhet är en bostadsrätt helt klart att föredra.
2013-04-20, 14:31
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej jag nämde tidigare att jag tror inte att alla bostadsäffärer är bra. Särskilt när man köper en begagnad bostadsrätt. Vid köp av nyproducerat vet du mer vad du betalar för och du får garantier på rubbet.
Jag vågar nog säga att det är tvärt om. Har du någon koll på hur länge den här garantin gäller och vad som omfattas av den? Det är inte några tio år på ett hus om du tror det och möjligheten att ens få rätt i domstol är i princip omöjlig och får du det är det stor risk att byggherren gått i konkurrs.
Citat:
Nej det är klart att det är så. Just därför är hyresrätten sämre, eftersom valmöjligheterna saknas. Ska man bo en längre tid i en nyproducerad lägenhet är en bostadsrätt helt klart att föredra.
Vad får dig att tro detta? Just nu är det som bäst marginellt bättre att köpa en nyproducerad lägenhet men troligt lika dåligt som att köpa en äldre BR. Att äga sitt boende har inga direkta fördelar i en storstad, det är på landet du vill äga din bostad så det lönar sig att renovera och förbättra på fastigheten. I en storstad bor du i en underligt formad skokartong och inget mer. Det är även svårt att ändra storlek på en lägenhet medan hus kan byggas ut vid behov.
2013-04-20, 15:46
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Jag vågar nog säga att det är tvärt om. Har du någon koll på hur länge den här garantin gäller och vad som omfattas av den? Det är inte några tio år på ett hus om du tror det och möjligheten att ens få rätt i domstol är i princip omöjlig och får du det är det stor risk att byggherren gått i konkurrs.
Hehehe, JM och Skanska går i konkurs? Nja det tror jag inte riktigt på. Jag har en hel del nära och bekanta som köpt nyproducerat och det har inte varit några problem överhuvudtaget. Är det minsta fel kommer dom och rättar till det. Så är det inte om du köper en gammal bostadsrätt, då får du fixa allt själv. Det är ungefär samma sak som att man köper en ny bil. Det har sina fördelar.

Citat:
Vad får dig att tro detta? Just nu är det som bäst marginellt bättre att köpa en nyproducerad lägenhet men troligt lika dåligt som att köpa en äldre BR. Att äga sitt boende har inga direkta fördelar i en storstad, det är på landet du vill äga din bostad så det lönar sig att renovera och förbättra på fastigheten. I en storstad bor du i en underligt formad skokartong och inget mer. Det är även svårt att ändra storlek på en lägenhet medan hus kan byggas ut vid behov.

Jag gjorde en räkneövning i vad det kostar att köpa nytt tidigare i tråden. Jag vet inte hur pass insatt du är i hyresmarknaden, men jag kan meddela dig att det skiljer ganska mycket kostnadsmässigt. Man sparar flera tusenlappar i månaden som man kan amortera på lånen istället för att ge bort pengarna till en hyresvärd. Sedan vad du tycker om skokartonger hit och dit får stå för dig. Vill man bo bra i sthlm är det inte så dumt att bo i en nyproducerad lägenhet. Eller nytt hus för del delen lite utanför stan.
2013-04-20, 18:32
Avslutad
Citat:

Själv skulle jag undvika nyproducerat som pesten, då föreningarna ofta har rena glädjekalkyler för att byggherren ska få ut så höga kvadratmeterpriser som möjligt. Många av dessa föreningar kommer att behöva höja avgifterna ganska omgående.

I en äldre förening har man ofta bevisat under en längre tid vad det kostar att driva fastigheten och kan i bästa fall sänka avgifterna framöver om man lyckats amortera av stora delar av lånen och lagt undan reserver för kommande renoveringar. Det gäller självklart att läsa årsreovisningarna ordentligt även här dock.

Sedan tycker jag personligen att nästan allt nyproducerat är skittråkigt rent utséendemässigt, men det är ju individuellt.
2013-04-20, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MetaMetaMeta
Det är definitivt billigare att köpa i genomsnitt än att hyra. Man måste ju räkna med att det normalt sett sker en värdestegring också - om inte annat än genom inflationen. När man kör "amorteringsfritt" så amorterar man faktiskt i en mening (i reala termer) eftersom inflationen går upp...

Citat:
Varför måste den vara kraftig? 2 % inflation urholkar naturligtvis lånen mindre än 10 % inflation men ändå mer än 0 %...

Inflation som ger ökade nominella siffror har inget med värdestegring att göra. Ökade nominella belopp har bara att göra med...öh ökade nominella belopp.

Sedan kan vän av ordning verkligen fråga sig hur det nu är du tänker när du skriver "När man kör "amorteringsfritt" så amorterar man faktiskt i en mening (i reala termer) eftersom inflationen går upp". Nej, du amorterar inte en spänn, såklart! Gör du det så kan det inte kallas för "amorteringsfritt".

Inflation urholkar inga lån men vi kan ha överseende med att upprepa att du inte är den första som gått på den myten. Exempel, kolla upp din hemförsäkring för i år. Premien har förmodligen stuckit iväg och det har försämrat, inte stärkt, dina möjligheter till att amortera dina lån. För lån går liksom inte upp i rök bara sådär av sig självt.

Vilken tråd! Snillen spekulerar.
2013-04-20, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
För lån går liksom inte upp i rök bara sådär av sig självt.

Jo. Lån går upp i rök precis som bankinnehav (som är ett lån till banken) går upp i rök av sig självt pga inflation. Ta t ex hyperinflationen i Tyskland 1922 - många förmögenheter gick upp i rök då eftersom värdet på folks bankinnehav försvann.

Varför skulle folk vara så förbannade på inflationen om det inte urholkade värdet på deras förmögenheter?
2013-04-20, 22:57
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Jo. Lån går upp i rök precis som bankinnehav (som är ett lån till banken) går upp i rök av sig självt pga inflation. Ta t ex hyperinflationen i Tyskland 1922 - många förmögenheter gick upp i rök då eftersom värdet på folks bankinnehav försvann.

Varför skulle folk vara så förbannade på inflationen om det inte urholkade värdet på deras förmögenheter?

Det beror på om realräntan på bolånet, eller från banken om vi pratar förmögenhet utlånad till en sådan institution, är negativ eller positiv.
2013-04-21, 10:13
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Själv skulle jag undvika nyproducerat som pesten, då föreningarna ofta har rena glädjekalkyler för att byggherren ska få ut så höga kvadratmeterpriser som möjligt. Många av dessa föreningar kommer att behöva höja avgifterna ganska omgående.

I en äldre förening har man ofta bevisat under en längre tid vad det kostar att driva fastigheten och kan i bästa fall sänka avgifterna framöver om man lyckats amortera av stora delar av lånen och lagt undan reserver för kommande renoveringar. Det gäller självklart att läsa årsreovisningarna ordentligt även här dock.

Sedan tycker jag personligen att nästan allt nyproducerat är skittråkigt rent utséendemässigt, men det är ju individuellt.
Precis min åsikt, i princip allt nybyggt har skyhög belåning i föreningen som dock inte avspeglas i nuläget i avgifterna pga de otroligt låga räntorna. Nu verkar det ju dröja länge, men den dagen räntorna börjar närma sig historiskt normala nivåer kommer troligen många föreningar gå i konkurs.
2013-04-21, 17:07
Bannlyst
Citat:

Det kan tyckas så ja, men det är fel uppfattat därför att det hela är så lömskt som det är.

Vi har hög inflation i väst, nu! Vi har haft hög inflation hela tiden men det har ljugits om förstås.

Vad har denna höga inflation ställt till med, små lån? Inte riktigt för att uttrycka det milt. Skuldsättningen är enorm. Inte bara stora stater som USA och Frankrike riskerar att gå i konkurs. Privatpersoner i väst är högt skuldsatta. DIT har inflationen fört oss. Tvärtemot teorin, alltså.

Förbannade förresten? Folk välkomnar ju inflationen. Religionen av idag heter ju "inflation är bra". Den ska "sätta snurr på hjulen" och få lån att försvinna. Ja d-r du. Ekonomierna krymper, arbetslösheten sticker iväg och skuldsättningen är hög som satan.
2013-04-21, 22:17
Medlem
Gargameliks avatar
Nu går de risiga Per Albin radhusen med minimal tomt i Ålsten för 93'/kvm, det börjar bli riktigt riktigt sjukt:
http://www.booli.se/bostad/radhus/bromma/alstensgatan+79/1389851
2013-04-21, 22:25
Medlem
Sweetiepies avatar
Lite skrämmande prisutveckling.

På 1or-2or i hyffsat läge i denna staden har priset fördubblats de 2 senaste åren.
2013-04-22, 07:32
Medlem
Vad kan detta betyda?

Sålde för ungefär 1,5 år sedan en lägenhet för 8750kr/m2 för att köpa större.

För ungefär 3 månader sedan dök den upp på igen - det var en student som köpte den så jag tänkte väl att hon bytt skola eller hoppat av/träffat kille eller nått sånt.

I vilket fall som helst så läggs den ut på ett utgångspris på 8750kr/m2 - alltså samma som jag sålde för lite mer än 1 år sedan. Det försvann ganska snabbt från Hemnet men nu har den kommit upp igen. Samma bilder, samma mäklare, samma beskrivning.

Fast nu ligger den ute för 9430kr/m2 - en höjning på nästan 10% på 1-2 månader. Det står också på Hemnet "Höjt pris 9%" och det gamla priset är överstruket.

Vad har hänt?

Jag gissar på att det blev en budgivning där två personer budade loss och sen när ena personen vann så gick inte affären igenom (fick inget lån, fick förhinder osv) och då var inte den andra personen intresserad heller - en misslyckad budgivning alltså.

Eller kan det vara något annat?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in