2018-03-08, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hburgaren
Men när bildades de föreningrarna? Brflagen är ju betydligt färskare minns inte exakt men den lydelse den har idag är ju en efterkrigsprodukt.

Om man är uppe i dom pengarna i Gbg, varför inte köpa en prisvärd villa?

Vår bostadsrättsförening grundades 1921.

För att man inte vill?
2018-03-08, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strasburg
Finns ingen bubbla, lite korrigering nu bara pga överproduktion.

Det får vi hoppas för kronans stabilitets skull. Bäst vore om det blåste över nu så vi kan följa övriga världens räntebanor. Hoppas på en mindre symbolisk höjning till sommaren men gissar på att det blir i okt om inte läget förbättras.
2018-03-08, 22:08
Medlem
Tulliuss avatar
En till nyproduktions- och spekulantspaning. Denna gång OPs projekt "Bageriet"

BRF Bageriet 3
127 lägenheter
9 st osålda vid årsskiftet enligt OPs finansiella rapport varav
7 st fortfarande till salu på projektsidan och
2 st oklar status, reserverade? sålda kv.1?

Till salu på Hemnet/Booli av spekulanter: 16 st (varav 3 st i träda)
Sålda på Hemnet/Booli: 19 st
Spekulationsgrad: (16+19)/127 = 27,6%

Spekulanterna har lagt ut sina objekt med följande pålägg mot den ekonomiska planen: -8%, 0%, 0%, 2%, 6%, 9%, 16% och 25% (resten kan jag inte identifiera)

Inflyttning kv.1 - kv.2 2018
Senast redigerad av Tullius 2018-03-08 kl. 22:11.
2018-03-08, 22:34
Medlem
MrLevaLivets avatar
Ursäkta om jag missat men finns det politiker/partier som tagit upp flyttskatten?

Min (upplevda) bild är att det sitter kvar många pensionärer i stora villor pga skatten. Skuldfria. Ska de sälja huset och köpa trevlig BR-lägenhet så kostar bara månadsavgiften mer än villan per månad. Samt lägenheter av intresse hamnar i samma prisklass som villan. Här finns det även fattigpensionärer som inte vill öka sina månadskostnader. Par där frugan jobbat deltid t ex. Eller mannen egenföretagare och inte tagit höjd för pension. Åren har käkat upp 70-tals-priset på villan 300k.

Så man skakar på huvudet och sitter kvar. Inlåsningseffekt. Är det inte läge att vara generös mot dessa "gamla" hushåll för att få fart i marknaden? Unga hushåll vill ju kanske även renovera, göra om tomten, skaffa bil etc när de köper villan. Skapar massa jobb och aktivitet. Något slags tak istället för skatten som finns nu...
2018-03-08, 22:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Berätta hur det skulle gå till om vi nu har som utgångspunkt att snittinflationen i resten av EU är högre än i Sverige.

Det blir väl bank-kris och nära statskonkurs igen och ECB som blandar sig i ekonomin på nytt. Har du återfått förtroendet för EU-området?
2018-03-08, 22:51
Medlem
Är det bara jag eller går det inte allmänt trögt just nu på bostadsmarknaden? Jag håller främst koll på kungsholmen. Jag måste köpa i år för att inte bli av med min vinstskatt men vi är en vecka in i maj och jag tycker budgivningarna ser galet sega ut. Jag kollar främst 2r mellan 38-50kvm och jag tycker det ser helt dött ut.

Vissa fina lägenheter sälja rätt fort men då är det rätt ”normal” budgivning om man kan kalla det så. Vanliga ”standard” lägenheter går extremt trögt. Om det är segt 1vecka in i mars, vad kommer det då vara om 3-4månader?
2018-03-08, 23:00
Ytterligare ett exempel på hur bostadsutvecklarna vägrar sänka priser, trots att de inget säljer:

Besqab, projektet Loftet i Bromma, bara ettor, situationen den 12 augusti ifjol enligt archive.org:
https://web.archive.org/web/20170812...den-och-priser

7 osålda, 2 reserverade

Situationen nu:
http://www.besqab.se/bostaeder/intre...en-och-priser/

8 osålda (oklart om en lgh lagts till, som tidigare var dold)

Men som en lite rolig krydda har man som synes sänkt månadsavgiften från 2 350 kr till 2 349 kr. Visst, det är kanske nån formel för ränteuträkning som orsakat detta.

Ska sägas att projektet inte är färdigställt ännu, utan i den meningen har man till sommaren på sig att få sålt.

=>
Stocken av osålda lägenheter runt om i Stockholm växer i ett tempo som ingen kan ha överblick över. Låga räntor och starka balansräkningar* gör dock bostadsutvecklarna väldigt sega, och det är därför prisraset tar den tid det tar.

*Som någon kommenterade gäller inte detta alla utvecklare. Dock gäller det Besqab.

=>
Som Bonavas säljutveckling visade bör vi dock komma att få se rena rama sammanklappningen under Q1 i Sverige (i synnerhet Stockholm) om inga massiva prissänkningar sjösätts inom kort.
Senast redigerad av PresidentBahama 2018-03-08 kl. 23:19.
2018-03-08, 23:54
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Det skulle vara kul om du orkade göra en riktigt real-värdering av bostadspriserna senaste 2-3 åren, dvs i USD eller EUR. Givet att globaliseringen fortskrider är det väldigt missvisande att titta på värderingen i SEK.
https://cornucopia.cornubot.se/2018/...allit.html?m=1
2018-03-09, 00:12
Medlem
sebno1s avatar
Har inte kunnat följt senaste månaden så hur har det sett ut? Någon som skulle vilja göra en sammanfattning?
2018-03-09, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Källa på det? Jag hittar verkligen inget som tyder på att penningmängden dollar femdubblats sedan 2008.
https://tradingeconomics.com/united-...oney-supply-m0
2018-03-09, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rattata163
Hur går det med bostadsbubblan?

Min uppfattning är Malmö har minst prisbubbla, men i Stockholm finns det

Som Ejejj påpekade, när bostadspriset ökar, nästan alla som har bostadsrätt/villa kan sälja sitt ägande och få mer pengar till kontantinsats för att köpa dyrare boende, det är enorm köpkraft från mer än hälften av befolkningen. Men om bostadspriset inte öka eller gå ner, så försvinner denna köpkraften från alla som äger bostäder

Då är det bara de som hyra lägenheter idag eller de som nyligen började jobba som har motivering att köpa, men de har ingen kapital för dyra lägenheten, och jag ser de flesta såld objekt häromdagen tillhör den här klass, d.v.s. 1:a som är mindre än 2M, och 2:a/3:a som är mindre än 4M
2018-03-09, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSituiation
Är det bara jag eller går det inte allmänt trögt just nu på bostadsmarknaden? Jag håller främst koll på kungsholmen. Jag måste köpa i år för att inte bli av med min vinstskatt men vi är en vecka in i maj och jag tycker budgivningarna ser galet sega ut. Jag kollar främst 2r mellan 38-50kvm och jag tycker det ser helt dött ut.

Vissa fina lägenheter sälja rätt fort men då är det rätt ”normal” budgivning om man kan kalla det så. Vanliga ”standard” lägenheter går extremt trögt. Om det är segt 1vecka in i mars, vad kommer det då vara om 3-4månader?

Givetvis går det trögare nu än för några månader sen. Har bott på Kungsholmen sedan 2014 och har en 1,5:a som jag sålde för några veckor sedan. Har bevakat priserna på Kungsholmen sedan 2014 och kände att jag helst ville sälja innan det nya amorteringskravet trädde i kraft. Det svåra är att lägga sig rätt i utgångspriset för att locka rätt köpare.

Jag tror det kommer hämta sig när det nya amorteringskravet lagt sig lite. Nu är det extremt mycket lägenheter ute i jämförelse mot vad det har varit innan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in