2018-03-08, 19:50
Citat:
Ursprungligen postat av mitt-namn
Vad exakt menar du med "lurar in"?
Att en och annan kper utan analys. Drmed inte sagt att alla kpare gr det.
2018-03-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Du kan kpa hyfsade lgh fr 4 - 5 miljoner p stermalm och det krvs normala lner enbart. Nr lgenheter kostar 50 miljoner det r d eliten flyttar dit.

Du fr inte en tva fr 4-5 miljoner p -malm (mjligtvis i de nordligaste delarna). Dels fr att de r dyrare n s men framfrallt pga att det knappt existerar ngra smlgenheter dr.
2018-03-08, 20:01
Medlem
Citat:
Vad exakt menar du med "lurar in"? Anser du att OMX r vervrderad? r kronan svag s gr s klart exportbolagen uppt.

Det r ju sunt och bra att exportfretagen gr bra p brsen, men alla fantastiska kursraketer som poppar upp ur tomma intet. Spelbolag, betalningsfrmedlare och annat nonsens driver kurserna kopist. Blir kanske lite smhftigt om bde brsbubbla och bostadsbubbla spricker samtidigt. Finns mjligheter till klipp d.

Sitter tmligen lugn i min lilla hyresrtt och ser spektaklet p lite distans.
2018-03-08, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hburgaren
Det r ju sunt och bra att exportfretagen gr bra p brsen, men alla fantastiska kursraketer som poppar upp ur tomma intet. Spelbolag, betalningsfrmedlare och annat nonsens driver kurserna kopist. Blir kanske lite smhftigt om bde brsbubbla och bostadsbubbla spricker samtidigt. Finns mjligheter till klipp d.

Sitter tmligen lugn i min lilla hyresrtt och ser spektaklet p lite distans.

Nr euron kostar 15 sek och usd kostar 10 sek s kan du se dig i himlen efter klipp p aktiemarknaden eller t.ex. fonder som till strsta delen ger aktier utomlands. Det finns inte heller ngon anledning att tro att det blir en lokal svensk brskrasch om valutan frsvagas eftersom de stora bolagen r internationella. Nej, OMX fljer resten av vrlden. Det r S&P 500 som man br hlla utkik p. Den har gtt som en raket i 20 r och fortstter uppt trots rntehjningar.

Du r dessvrre deltagande i "spektaklet" vare sig du vill eller inte svida du inte r student. Det r, som jag ser det, enda undantaget.
2018-03-08, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foruejsonly
Sljarna har vl till slut frsttt att de inte fr ut den summan som de nskar? Bttre att vervintra i sin renoverade sekelskiftslgenhet nt r till marknaden har frsttt storheten och vrdet p deras lgenhet.

Detta kanske kan stabilisera marknaden d det alltid finns kptryck i city. Problemet r vl att de som inte ftt slt ter kommer att versvmma marknaden med annonser om priserna nu skulle g upp.
2018-03-08, 20:24
Medlem
Citat:
Nr euron kostar 15 sek och usd kostar 10 sek s kan du se dig i himlen efter klipp p aktiemarknaden eller t.ex. fonder som till strsta delen ger aktier utomlands. Det finns inte heller ngon anledning att tro att det blir en lokal svensk brskrasch om valutan frsvagas eftersom de stora bolagen r internationella. Nej, OMX fljer resten av vrlden. Det r S&P 500 som man br hlla utkik p. Den har gtt som en raket i 20 r och fortstter uppt trots rntehjningar.

Visst, men man kan inte se framtiden i historien. Min sikt r att det hittills inte lyckats slcka ekonimiska brnder med bensin ngon gng.

Naturligtvis kommer jag att pverkas, men jag kommer inte att vara skuldsatt i evinnerlig tid som ngra grannar som inte nnu slutbetalt notan fr 1990 talsorgierna. Och de belopp som hanteras idag r mycket strre.
Senast redigerad av hburgaren 2018-03-08 kl. 20:28.
2018-03-08, 20:40
Medlem
Citat:
Visst, men man kan inte se framtiden i historien. Min sikt r att det hittills inte lyckats slcka ekonimiska brnder med bensin ngon gng.

Det klart att det kommer att komma en korrigering ngon gng men det kommer knappast att bero p varken vr SEK eller vr lokala bomarknad.

Citat:
Naturligtvis kommer jag att pverkas, men jag kommer inte att vara skuldsatt i evinnerlig tid som ngra grannar som inte nnu slutbetalt notan fr 1990 talsorgierna. Och de belopp som hanteras idag r mycket strre.

Jag ser det frn en absolut synvinkel. Jag skiter fullstndigt i vad mina kollegor tjnar eller hur mycket pengar grannen har. Det enda som pverkar mig r min egna situation. Men sna som jag verkar sllsynta.
2018-03-08, 20:46
Medlem
Citat:
Exakt som jag mindes d. Med andra ord har svenskarna dubbla risker. Dels freningens dliga ekonomi och egna insatsen.

Alla freningar har inte dlig ekonomi. Vr frenings ln r typ kaffepengar, s lgt belnade freningar r ju inte supervanligt dock, men om man r vldigt selektiv(som jag var) s r det ju bara att vnta in rtt lgenhet, ligger ute ett par p hemnet as we speak(GBG).

Citat:
Bostadstyp
Bostadsrttslgenhet
Boarea
212 m
Antal rum
6 rum
Avgift/mnad
0 kr/mn

Pris/m
68 396 kr/m
Driftkostnad
7 800 kr/r
Byggr
1909

Citat:
Fakta
Bostadstyp
Bostadsrttslgenhet
Boarea
130 m
Antal rum
5 rum
Avgift/mnad
0 kr/mn

Pris/m
80 000 kr/m
Byggr
1934
2018-03-08, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eaglesandshit
Alla freningar har inte dlig ekonomi. Vr frenings ln r typ kaffepengar, s lgt belnade freningar r ju inte supervanligt dock, men om man r vldigt selektiv(som jag var) s r det ju bara att vnta in rtt lgenhet, ligger ute ett par p hemnet as we speak(GBG).

Nej s klart att 100 r gamla freningar inte har dlig ekonomi. Men frflyttar du dig lite utanfr absoluta centrum ser det inte ut s. Det r inte ovanligt att nyproduktion har 15-20k / kvm i skulder.
2018-03-08, 20:53
Medlem
Citat:
Nej s klart att 100 r gamla freningar inte har dlig ekonomi. Men frflyttar du dig lite utanfr absoluta centrum ser det inte ut s. Det r inte ovanligt att nyproduktion har 15-20k / kvm i skulder.

Nyproduktionen r oftast ganska hgt belnad ja, men genomsnittet lr ligga lngt under det.
2018-03-08, 20:56
Medlem
Citat:

Men nr bildades de freningrarna? Brflagen r ju betydligt frskare minns inte exakt men den lydelse den har idag r ju en efterkrigsprodukt.

Om man r uppe i dom pengarna i Gbg, varfr inte kpa en prisvrd villa?
2018-03-08, 21:01
Medlem
Citat:
Nyproduktionen r oftast ganska hgt belnad ja, men genomsnittet lr ligga lngt under det.

Genomsnitt r inte intressant, mjligen median. Oavsett s finns det mnga freningar med dlig eller halvdlig ekonomi. De flesta spekulanter knner inte ens till att freningen har ln eller vad det ens innebr fr deras lgenhetskp.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in