2013-03-07, 17:22
Medlem
Paines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomnoise
Min fråga rör ett lite vidare perspektiv än enbart bostadsmarknaden men eftersom man i hela västvärlden lägger mer och mer av sin disponibla inkomst på boende så finns det ju per automatik plats för mindre och mindre konsumtion vilket i sin tur borde inverka starkt negativt på konjunkturen. Finns det någon forskning angående när detta blir ohållbart eller har någon som är mer bevandrad inom ekonomi funderat på detta dilemma?

I västvärlden har vi ju knappt några pengar över för konsumtion och den lilla konsumtion som sker, där går större delen av pengarna till låglöneländer i Asien, utan att dessa pengar på nämnvärt sett kommer tillbaka - när brakar väst samman?

Nja, inte minskar väl konsumtionen hos de som har en fast inkomst? Enligt något som heter Konsumtionsrapporten https://gupea.ub.gu.se/bitstream/2077/31762/5/gupea_2077_31762_5.pdf så har konsumtionen sedan 2001 ökat med 26%, och priserna under samma tid med 16%. Däremot kan jag tänka mig att sparandet för den enskilde individen ibland minskar då man väljer att amortera istället.
2013-03-07, 19:36
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Jag vet att man i Spanien år 2005 pratade om att priserna inta kan falla, utan bara stiga med hänvisning till liknande statistik, fast det handlade om hur många unga som fortfarande bodde hemma. Var bor de nu?

Jag begriper inte hur man vågar ta mer i lån än man någonsin kommer kunna betala tillbaka. Då skulle jag hellre bo inneboende i en källare med fru och 8 barn. Risken gör att såna lån borde gå bort för alla med eller under medellön.

Du råkar inte ha någon källa på detta? Eller vet du iaf var du läste om det? Någon tidning?
Skulle vara riktigt intressant att titta närmare på!
2013-03-07, 19:44
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Du råkar inte ha någon källa på detta? Eller vet du iaf var du läste om det? Någon tidning?
Skulle vara riktigt intressant att titta närmare på!

Tyvärr inte har vänner i Madrid som jag besökte då (året är +/- 1år). Lyftkranar över allt. De berättade att det var vanligt att man köpte en andra lägenhet som investering, för priserna gick ju "bara upp".
2013-03-07, 21:09
Medlem
eiskalls avatar
Tips från coachen:

I nästa vecka släpps ny försäljningsstatistik.

Baissare, håll i hatten
2013-03-07, 21:39
Medlem
Gargameliks avatar
Unpopped Housing Bubbles Abound
http://www.zerohedge.com/news/2013-03-07/guest-post-unpopped-housing-bubbles-abound

Många bubblor som inte spruckit.
2013-03-07, 21:58
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Någon mer än jag som är bitter och förbannad över bopriserna, lånegraden och budgivningarna?
Såg i DI:

Medelhus i Nacka 5M.

Hur mycket skulle ni känna att ni måste tjäna innan ni tar ett sånt lån? Amorterar man tio tusen i månaden tar det 42 år att amortera, och vilka kan amortera den summan?

Man läser om idioter som är övertygade om att det aldrig kommer falla. Ja, det måste inte falla, men det KAN göra det, vad gör de då?

Såg en dokumentär där folk i spanien krävde efterskänkning av bolån. De var ju lurade av bankerna. Fy helvete vad det kommer låta så i Sosse-Sverige om bopriserna halveras.

Jag tjänar OK, men tänker fanimig inte vara med och buda upp hundratusentals kronor för sunkiga villor mot par där en "pluggar fortfarande" och den andra har nått låginkomstjobb (har nästan varit där!)

Tack för ordet. Svara gärna på mina fetmarkerade frågor.
Det var många år sedan Svenne gav upp att någonsin äga sitt eget boende, idag finns bara två former av boende för 97.2% av alla svenskar (2.8% av alla svenskar äger sitt boende skuldfritt), antingen hyr du boende av en värd eller så hyr du boende av banken. Jag förstår inte att många ser ner på de som hyr från en värd, det enda som skiljer är att de som hyr av banken har bevisat att dom har ok jobb som dom kan betala räntan med.

I Nacka bor medelklass(+), jag har varit på visningar av 5M objekt och har själv sett hur medelklass-paret tänker, ett (rad)hus för 5M är inte så farligt, månadskostnaden blir inte så hög. Men hur ska vi ha råd med kontantinsatsen på 750,000kr? Detta är en astronomisk summa för Svenne, men ett lån på 5M är ingenting.

Det som är tråkigt är att folk som hyr några miljoner av banken har pressat upp priserna för alla nåt kolossalt, så folk som faktiskt vill äga sitt boende kan inte det pga att det blivit för dyrt så dom också måste låna pengar vilket driver priserna vidare etc.

Igen, 2.8% av svenskar äger sitt boende, i Finland äger +30% sitt boende och snittskulden är mycket lägre.
2013-03-07, 22:03
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eiskall
Tips från coachen:

I nästa vecka släpps ny försäljningsstatistik.

Baissare, håll i hatten
Jag tror det är upp ordentligt, inte minst med tanke på att TCOs +1M medlemmar får låna till 2.5% av SEB. Ett lån på 5M kostar:
5M * 2.5% * 0.7 / 12 ~ 7300kr/mån, vilket alla har råd med. De flesta par skulle klara ett lån på 10M för 14600kr/mån. I Nacka, Bromma, Lidingö osv ser man ofta ett hus för 10M och pantbrev på 8.5M.
2013-03-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Det var många år sedan Svenne gav upp att någonsin äga sitt eget boende, idag finns bara två former av boende för 97.2% av alla svenskar (2.8% av alla svenskar äger sitt boende skuldfritt), antingen hyr du boende av en värd eller så hyr du boende av banken. Jag förstår inte att många ser ner på de som hyr från en värd, det enda som skiljer är att de som hyr av banken har bevisat att dom har ok jobb som dom kan betala räntan med.

I Nacka bor medelklass(+), jag har varit på visningar av 5M objekt och har själv sett hur medelklass-paret tänker, ett (rad)hus för 5M är inte så farligt, månadskostnaden blir inte så hög. Men hur ska vi ha råd med kontantinsatsen på 750,000kr? Detta är en astronomisk summa för Svenne, men ett lån på 5M är ingenting.

Det som är tråkigt är att folk som hyr några miljoner av banken har pressat upp priserna för alla nåt kolossalt, så folk som faktiskt vill äga sitt boende kan inte det pga att det blivit för dyrt så dom också måste låna pengar vilket driver priserna vidare etc.

Igen, 2.8% av svenskar äger sitt boende, i Finland äger +30% sitt boende och snittskulden är mycket lägre.

Var hittar du de siffrorna? (Inte för att jag misstror dig, jag är bara nyfiken)
2013-03-07, 22:50
Medlem
Citat:
Varför vara skuldfri när man istället kan ta ett billigt bottenlån och investera i något som ger högre avkastning...
2013-03-07, 22:53
Medlem
Citat:
Jag tror det är upp ordentligt, inte minst med tanke på att TCOs +1M medlemmar får låna till 2.5% av SEB. Ett lån på 5M kostar:
5M * 2.5% * 0.7 / 12 ~ 7300kr/mån, vilket alla har råd med. De flesta par skulle klara ett lån på 10M för 14600kr/mån. I Nacka, Bromma, Lidingö osv ser man ofta ett hus för 10M och pantbrev på 8.5M.
Lååångt ifrån de flesta par får ett lån på 8.5 miljoner så det är rätt ointressant vad medelsvensson skulle klara av att betala idag med rörlig ränta.
2013-03-07, 23:13
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Lååångt ifrån de flesta par får ett lån på 8.5 miljoner så det är rätt ointressant vad medelsvensson skulle klara av att betala idag med rörlig ränta.

Det tror inte jag heller.... 1,5 mille i eget kapital är det inte många par som har. Det som är intressant är hur Svensson klarar sig med en ränta på 7-8% som bankerna räknar på. Och dessutom som arbetslös eller sjuk... Då blir nog 10-miljonersvillan en stor dröm för de flesta, även om de momentant skulle ha råd.
2013-03-07, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Ca 5 ggr årsinkomst ligger det på. (Och jag har inte hört att det skulle ha ändrats).

Så Olle och Fia med en gemensam månadslön på 46 KSEK, och därmed årslön på 552 KSEK får då låna ca 2.8 MSEK. Dom kan då vara med till 3.3 MSEK om dom grejar kontantinsatsen på ca 500 KSEK (med besparingar eller blancolån).

Och då blir det en så där 6KSEK i räntor i månaden. Och det är inte så farligt. En motsvarande hyresrätt blir inte billigare.

Hade det varit ett annuitetslån på 40 år hade det varit en annan kostnad och faktorn 5 hade varit mindre.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in