Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Någon mer än jag som är bitter och förbannad över bopriserna, lånegraden och budgivningarna?
Såg i DI:
Medelhus i Nacka 5M.
Hur mycket skulle ni känna att ni måste tjäna innan ni tar ett sånt lån? Amorterar man tio tusen i månaden tar det 42 år att amortera, och vilka kan amortera den summan?
Man läser om idioter som är övertygade om att det aldrig kommer falla. Ja, det måste inte falla, men det KAN göra det, vad gör de då?
Såg en dokumentär där folk i spanien krävde efterskänkning av bolån. De var ju lurade av bankerna. Fy helvete vad det kommer låta så i Sosse-Sverige om bopriserna halveras.
Jag tjänar OK, men tänker fanimig inte vara med och buda upp hundratusentals kronor för sunkiga villor mot par där en "pluggar fortfarande" och den andra har nått låginkomstjobb (har nästan varit där!)
Tack för ordet. Svara gärna på mina fetmarkerade frågor.
Det var många år sedan Svenne gav upp att någonsin äga sitt eget boende, idag finns bara två former av boende för 97.2% av alla svenskar (2.8% av alla svenskar äger sitt boende skuldfritt), antingen hyr du boende av en värd eller så hyr du boende av banken. Jag förstår inte att många ser ner på de som hyr från en värd, det enda som skiljer är att de som hyr av banken har bevisat att dom har ok jobb som dom kan betala räntan med.
I Nacka bor medelklass(+), jag har varit på visningar av 5M objekt och har själv sett hur medelklass-paret tänker, ett (rad)hus för 5M är inte så farligt, månadskostnaden blir inte så hög. Men hur ska vi ha råd med kontantinsatsen på 750,000kr? Detta är en astronomisk summa för Svenne, men ett lån på 5M är ingenting.
Det som är tråkigt är att folk som hyr några miljoner av banken har pressat upp priserna för alla nåt kolossalt, så folk som faktiskt vill äga sitt boende kan inte det pga att det blivit för dyrt så dom också måste låna pengar vilket driver priserna vidare etc.
Igen, 2.8% av svenskar äger sitt boende, i Finland äger +30% sitt boende och snittskulden är mycket lägre.