2013-03-07, 23:41
Medlem
Gargameliks avatar
Bolånetaket räcker inte:
http://www.di.se/artiklar/2013/3/7/kommentar-bolanetaket-racker-inte/
2013-03-07, 23:42
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurgelmaz
Var hittar du de siffrorna? (Inte för att jag misstror dig, jag är bara nyfiken)
http://cornucopia.cornubot.se/2012/05/lanta-fjadrar-svenskarna-minst.html
2013-03-07, 23:47
Medlem
JasonVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det tror inte jag heller.... 1,5 mille i eget kapital är det inte många par som har. Det som är intressant är hur Svensson klarar sig med en ränta på 7-8% som bankerna räknar på. Och dessutom som arbetslös eller sjuk... Då blir nog 10-miljonersvillan en stor dröm för de flesta, även om de momentant skulle ha råd.

En mardröm kanske är den korrekta benämningen för många,likt -90 tals drömmarna..
2013-03-07, 23:50
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hudge.beat
Varför vara skuldfri när man istället kan ta ett billigt bottenlån och investera i något som ger högre avkastning...
Absolut, om du vet vad du gör som bara ett fåtal vet, eller så kommer den där svarta svanen och gör dig bankrutt trots att du vet vad du gör vilket hänt många gånger i historien.

Citat:
Lååångt ifrån de flesta par får ett lån på 8.5 miljoner så det är rätt ointressant vad medelsvensson skulle klara av att betala idag med rörlig ränta.
Några bekanta med hushållsinkomster på ca 70k/mån innan skatt, fick lånelöfte på 7M, men dom hade ett par millar att stoppa in själva också. Om du är intresserad så rekommenderar jag dig att kika på pantbrev i medelklass+ områden, mycket intressant läsning. Du har lite olika kategorier, dels de som bott länge och har noll i pantbrev, de som köpt senaste åren med mycket stora pantbrev och de som ägt villan ett gäng år men successivt tagit ut nya pantbrev. 20 pantbrev på totalt 8M har jag sett vid flertal tillfällen.
2013-03-07, 23:52
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det tror inte jag heller.... 1,5 mille i eget kapital är det inte många par som har. Det som är intressant är hur Svensson klarar sig med en ränta på 7-8% som bankerna räknar på. Och dessutom som arbetslös eller sjuk... Då blir nog 10-miljonersvillan en stor dröm för de flesta, även om de momentant skulle ha råd.
Jag skulle vilja se hur många som klarar sig i praktiken med 8% ränta, jag är tämligen övertygad av att bankernas 8%-räkneexempel är glädjekalkyler vilket t.o.m. FI pekade på i veckan.
2013-03-08, 07:59
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
...
Det som är tråkigt är att folk som hyr några miljoner av banken har pressat upp priserna för alla nåt kolossalt, så folk som faktiskt vill äga sitt boende kan inte det pga att det blivit för dyrt så dom också måste låna pengar vilket driver priserna vidare etc.
...

Exakt vad jag känner! Och jag fruktar som sagt att dessa idioter kommer att kräva att BANKEN, dvs STATEN, dvs DU OCH JAG som INTE ville ta sådana lån ska efterskänka deras lån när kraschen är ett faktum. (precis som nu tycks ske i Spanien).

Citat:
Varför vara skuldfri när man istället kan ta ett billigt bottenlån och investera i något som ger högre avkastning...

Har faktiskt ingen aning om du är ironisk eller inte. Om inte, hur mycket tror du de kommer fortsätta stiga? Hur länga/på vilken tid?

Citat:
Jag skulle vilja se hur många som klarar sig i praktiken med 8% ränta, jag är tämligen övertygad av att bankernas 8%-räkneexempel är glädjekalkyler vilket t.o.m. FI pekade på i veckan.

Eller tänk en ordentlig dipp i konjunkturen med massvarsel och sänkta reallöner... Det räcker med att någon procent måste sälja på grund av omständigheter för att priserna ska börja falla. Det finns ju dom som tror "äh, priserna kommer ligga still för ingen vill sälja billigare". Har en sådan marknad någonsin funnits en längre tid någonstans?
Senast redigerad av BigBusiness 2013-03-08 kl. 08:01. Anledning: La till lite
2013-03-08, 11:28
Avslutad
Citat:
Jag förstår inte att många ser ner på de som hyr från en värd, det enda som skiljer är att de som hyr av banken har bevisat att dom har ok jobb som dom kan betala räntan med.

Jag ser inte ner på de som hyr från en värd, men jag ser ner på hyresrätt, för där finns ingen möjlighet att amortera. Jag har haft hyresrätt i över 15 år och det är likadant varje år. Alltid hyreshöjningar. Jag har aldrig fått en sänkning. Jag har varit med i hyresgästföreningen i alla år, men inte fan hjälpte det. För 5 år sedan fick jag nog, tog mitt sparkapital,och köpte ett boende istället.
Nu hyr jag av banken men jag är en amorterare, och har en amorteringsplan som innebär att jag kommer att äga min villa lagom till dess att jag går i pension, och banken kan inte hindra mig, eftersom amortering är en lagstiftad rättighet.
Nu minskar min månadskostand löpande för varje nytt amorteringsår som går. Hur kan du inte se en skillnad?
2013-03-08, 13:07
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Jag ser inte ner på de som hyr från en värd, men jag ser ner på hyresrätt, för där finns ingen möjlighet att amortera. Jag har haft hyresrätt i över 15 år och det är likadant varje år. Alltid hyreshöjningar. Jag har aldrig fått en sänkning. Jag har varit med i hyresgästföreningen i alla år, men inte fan hjälpte det. För 5 år sedan fick jag nog, tog mitt sparkapital,och köpte ett boende istället.
Nu hyr jag av banken men jag är en amorterare, och har en amorteringsplan som innebär att jag kommer att äga min villa lagom till dess att jag går i pension, och banken kan inte hindra mig, eftersom amortering är en lagstiftad rättighet.
Nu minskar min månadskostand löpande för varje nytt amorteringsår som går. Hur kan du inte se en skillnad?
Jag håller helt med dig, men du kan inte bo i t.ex. Stockholm eftersom du kan amortera av villan lagom tills du går i pension (vilket är precis som det borde vara). Snittiden för amortering i Sverige låg väl på 140 år eller så, för dessa personer finns inte alternativet att amortera av till pensionen = ingen/mycket liten skillnad mot att hyra.
2013-03-08, 16:03
Avslutad
Citat:
Jag håller helt med dig, men du kan inte bo i t.ex. Stockholm eftersom du kan amortera av villan lagom tills du går i pension (vilket är precis som det borde vara). Snittiden för amortering i Sverige låg väl på 140 år eller så, för dessa personer finns inte alternativet att amortera av till pensionen = ingen/mycket liten skillnad mot att hyra.

Du pratade inte om hela riket. Ok, då fattar jag.
Det är riktigt att jag inte bor i Stockholm, så jag kan amortera min villa till pension.
Finns dock en baksida, för här är utbudet på arbetstillfällen mycket sämre istället (högre arbetslöshet).
2013-03-08, 20:15
Medlem
Jyckees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Har faktiskt ingen aning om du är ironisk eller inte. Om inte, hur mycket tror du de kommer fortsätta stiga? Hur länga/på vilken tid?

Vad spelar det för roll om bostadspriserna forsätter att stiga eller inte? Det kan ju fortfarande vara mer lönsamt att ha bottenlånet.
2013-03-09, 08:05
Medlem
BigBusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jyckee
Vad spelar det för roll om bostadspriserna forsätter att stiga eller inte? Det kan ju fortfarande vara mer lönsamt att ha bottenlånet.

Om lägenheten kostar 2 miljoner och faller 10% och du måste sälja efter säg 2år. Då har man torskat 8.300 extra per månad. Om villan kostade 3 miljoner, och föll 25%...

Tro mig! Det finn scenarier där även du måste sälja.
2013-03-09, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Om lägenheten kostar 2 miljoner och faller 10% och du måste sälja efter säg 2år. Då har man torskat 8.300 extra per månad. Om villan kostade 3 miljoner, och föll 25%...

Tro mig! Det finn scenarier där även du måste sälja.
På många håll i landet verkar bubblan redan spruckit. Priserna har gått ned med ca 30% på sina håll. Det är nog främst i Stockholm och några andra städer som man fortfarande tar stor risk om man köper nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in