2013-01-05, 16:13
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Lång ränta styrs av marknadens förtroende för ekonomin som helhet på sikt.
Jo, det. Och den där lilla grejen med att staten planekonomiskt bara skapar godtyckliga mängder pengar och obligationer för att bestämma att räntan ska vara t.ex. 0% hela tiden. Då är det där med "förtroenden" och "marknad" irrelevant. Men annars så...

Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Blir det stor inflation under 10 år så är pengarana man får tillbaka efter 10 år i stort sett värdelösa.
Ojdå, nu snöar det. Ojdå, nu åskar det. Ojdå, nu blev det hög inflation.
Synd att vi människor, särskilt våra politiker och riksbankschefer, inte har någon som helst påverkan på såna fenomen, utan att de bara händer ändå helt ofattbart. Ojdå, vad mycket inflation det råkade bli nu då, hoppsan...

Vad menas egentligen med "inflationen", har ni tänkt på det?
+10% bostadspriser. -10% elektronikpriser. Adderas det till ca 0% inflation? Varför ska jag bry mig om priser på sånt som jag varken säljer eller köper? Vem köper ett av varje vara? Varför mäter staten medelpriset på allting? Vem bryr sig om den meningslösa siffran? Vad är medellängden av alla vägar i världen? Har deras längd ökat med 0.7% i år? So what? Inflation är inte ett begrepp som har någon ekonomisk betydelse.
Senast redigerad av Fri 2013-01-05 kl. 16:21.
2013-01-06, 19:48
Medlem
Snösparvs avatar
Vad händer när:

1% blir vräkta och 1% bostäder står tomma, troligtvis säljs dessa till andra som kan betala.
10% blir vräkta och 10% bostäder står tomma, prisfall/kollaps?
100% blir vräkta och 100% bostäder står tomma, revolution?

Tänk Spanien där ex-ägarna sover på wellpap utanför sin gamla port totalt utblottade.
2013-01-06, 21:53
Medlem
Gargameliks avatar
Precis det här jag påtalat angående svenska bostadsmarknaden, att det inte går att förutsäga värden/marknaden och vart det är på väg eftersom priserna idag är helt baserade på politik (räntan, amorteringsfritt, ränteavdrag, ROT, hyresreglering etc).

http://washpost.bloomberg.com/Story?docId=1376-MG1UHJ1A74E901-5D0JE41S7A6JQ93REEVHQDRKL4
Citat:
“It’s always more challenging for investors to try and predict political actions,” Khiem Do, the head of Asian multi- asset strategy at Baring Asset Management, which oversees about $50 billion worldwide, said in a Jan. 2 phone interview from Hong Kong. “In general they’re trained to analyze the economic data, balance sheets and so on. They’re not trained to predict political decisions. These factors have ruled the lives of fund managers in a more significant manner than what used to be over the past 20 or 30 years.”
2013-01-07, 08:48
Medlem
Nu kanske inte denna artikel främst avser bostadsrätter och villor, men det känns ändå relevant att ta upp att under 2012 gjordes fastighetsaffärer för 106 miljarder kronor, det högsta värdet sedan 2008. Man kan då fråga sig om det är antalet sålda fastigheter som har ökat eller om det är priset per fastighet, kanske är det båda?

http://www.svd.se/naringsliv/hog-fart-i-fastighetsbranschen_7801320.svd
2013-01-08, 07:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Vad menas egentligen med "inflationen", har ni tänkt på det?
+10% bostadspriser. -10% elektronikpriser. Adderas det till ca 0% inflation? Varför ska jag bry mig om priser på sånt som jag varken säljer eller köper? Vem köper ett av varje vara? Varför mäter staten medelpriset på allting? Vem bryr sig om den meningslösa siffran? Vad är medellängden av alla vägar i världen? Har deras längd ökat med 0.7% i år? So what? Inflation är inte ett begrepp som har någon ekonomisk betydelse.

Beräkning av inflation är inte ren ekonomi. Det är ekonomisk statistik. Beräkning av KPI är ju något som Statiska centralbyrån sysslar med. Går man in på exempelvis Ekonomihögskolans hemsida på Lunds universitet, så hittar du en egen instution för statistik. Kurser i mer renodlad ekonomi hålls av andra instutioner. Sedan är ju smaken som baken, om man tycker den typen av ekonomisk statistik är något intressant, eller ej. En del gillar att samla frimärken.
2013-01-08, 21:28
Moderator
Diagorass avatar
Det fortsätter att vara billigt att låna pengar. Syftet är väl att indirekt elda på bomarknaden lite till så att lågkonjunkturen inte märks av så mycket.

Citat:
Nu är räntan förstås inte det enda som påverkar bostadsmarknaden och man kan hoppas att det värsta är över vad gäller den vikande arbetsmarknaden.

De flesta är väl ganska eniga om att så inte är fallet. När arbetsmarknaden försämras framöver kommer fler och fler inse att de inte klarar av att hantera sina stora lån. Jag tycker ändå att det är märkligt att bobubblan inte har börjat att pysa mer.

http://www.svd.se/naringsliv/investera/bostadsaffar/prisras-for-bolan_7806652.svd
2013-01-08, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Det fortsätter att vara billigt att låna pengar. Syftet är väl att indirekt elda på bomarknaden lite till så att lågkonjunkturen inte märks av så mycket.

De flesta är väl ganska eniga om att så inte är fallet. När arbetsmarknaden försämras framöver kommer fler och fler inse att de inte klarar av att hantera sina stora lån. Jag tycker ändå att det är märkligt att bobubblan inte har börjat att pysa mer.

http://www.svd.se/naringsliv/investera/bostadsaffar/prisras-for-bolan_7806652.svd

Korthuset börjar ju naggas i kanterna. Som sagt, att vi har huvudet över den "ekonomiska" vattenytan beror för tillfället enbart på att Sverige och dess omvärld lånar mer och mer, snart har man nått gränsen för vad man kan låna och då kommer det börja pysa.

Men fram tills dess så kommer nog riksbanken sänka räntan lite till.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/sverige/rantesankning-pa-vag_7806854.svd
2013-01-08, 22:53
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diagoras
Jag tycker ändå att det är märkligt att bobubblan inte har börjat att pysa mer.
Tyvärr inte alls konstigt då räntan fortfarande är på väg ner och det är billigare än någonsin att låna stora mängder pengar. Folk har fortfarande också kvar jobben. Svenne tittar enbart på månadskostnaden idag, även om man måste göra/klara en hypotetisk dyrare kalkyl hos bankmannen för att få låna är det i realiteten science fiction för Svenne. Det är samma med massinvandingen och (SD), den stora massan av folket kan inte se framåt utan enbart när det påverkar dom i realiteten. Först när Svennes barn får stryk i skolan byter man skola och överväger att rösta (SD).

Eftersom hela ekonomin idag bara är konstgjord med politik så tror jag bomarknaden kommer hålla i sig till efter valet 2014, först då kan man införa förändringar eftersom politikerna bara ser till nästa val och det viktigaste är att bli omvald. Alldeles för många är idag skuldslavar och de som inför t.ex. lag på amortering/slopat ränteavdrag kan mycket väl förlora valet, därför är både (M) och (S) för status quo. Bobubblan/skuldkrisen kommer lösas 2015 med antingen rejäl inflation eller pysning till 2020. Man ska aldrig underskatta hur längre bubblor/makroekonomiska irrationaliteter kan hålla i sig, jag har haft rätt flera gånger med aktier/optioner men åkt dit eller tjänat 2-3x istället för 10-20x pga fel timing/irrationaliteten höll i sig mycket längre än jag trodde.
Senast redigerad av Gargamelik 2013-01-08 kl. 23:02.
2013-01-08, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Tyvärr inte alls konstigt då räntan fortfarande är på väg ner och det är billigare än någonsin att låna stora mängder pengar. Folk har fortfarande också kvar jobben. Svenne tittar enbart på månadskostnaden idag, även om man måste göra/klara en hypotetisk dyrare kalkyl hos bankmannen för att få låna är det i realiteten science fiction för Svenne. Det är samma med massinvandingen och (SD), den stora massan av folket kan inte se framåt utan enbart när det påverkar dom i realiteten. Först när Svennes barn får stryk i skolan byter man skola och överväger att rösta (SD).

Eftersom hela ekonomin idag bara är konstgjord med politik så tror jag bomarknaden kommer hålla i sig till efter valet 2014, först då kan man införa förändringar eftersom politikerna bara ser till nästa val och det viktigaste är att bli omvald. Alldeles för många är idag skuldslavar och de som inför t.ex. lag på amortering/slopat ränteavdrag kan mycket väl förlora valet, därför är både (M) och (S) för status quo. Bobubblan/skuldkrisen kommer lösas 2015 med antingen rejäl inflation eller pysning till 2020. Man ska aldrig underskatta hur längre bubblor/makroekonomiska irrationaliteter kan hålla i sig, jag har haft rätt flera gånger med aktier/optioner men åkt dit eller tjänat 2-3x istället för 10-20x pga fel timing/irrationaliteten höll i sig mycket längre än jag trodde.

Bankerna håller på att införa amorteringskrav, vilket är en bra indikator på att folk måste lägga undan pengar framöver. Dock är folk som lånar stort och har medellön oftast dumma i huvudet som du säger, och de kommer ej ha cash för det. Antar att the flip side är vi som sitter på kapital kan kapa en billig fastighet framöver.

Bra artikel om läget förövrigt http://www.globalpropertyguide.com/Europe/Sweden/Price-History
2013-01-08, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Bankerna håller på att införa amorteringskrav, vilket är en bra indikator på att folk måste lägga undan pengar framöver. Dock är folk som lånar stort och har medellön oftast dumma i huvudet som du säger, och de kommer ej ha cash för det. Antar att the flip side är vi som sitter på kapital kan kapa en billig fastighet framöver.

Bra artikel om läget förövrigt http://www.globalpropertyguide.com/Europe/Sweden/Price-History

Men om det införs amorteringskrav, kommer det att vara retroaktivt? Det hade ju onekligen klämt till en hel del låntagare?
2013-01-09, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus

Jag tror de flesta klarar av att amortera på sina bostadslån.

Problemet blir istället när alla med bolån istället amorterar istället för att konsumera.

Då amortering är ett slags sparande finns det t ex privat pensionsparande som man kan dra ner på osv men det kommer även betyda att det konsumeras mindre.

Med nuvarande sysselsättningsgrad - folk har inga problem att amortera men den minskade konsumtionen kommer att skjuta upp arbetslösheten rejält. Kostnaden för kommuner och stat genom välfärden kommer att skjuta i höjden och de måste spara. Arbetslösheten kommer att stiga rejält. Detta kommer givetvis drabba vissa bostadsägare med lån men till en början kommer inte priserna på bostäder sjunka så mycket. Om detta händer så lär räntan ligga i botten så kostnaden för lånen lär inte stiga som hände vid t ex 90-talskrisen (kraftigt stigande arbetslöshet och kraftigt stigande räntor).
2013-01-09, 13:53
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Då amortering är ett slags sparande finns det t ex privat pensionsparande som man kan dra ner på osv men det kommer även betyda att det konsumeras mindre.
Det här är något bankerna har lanserat för att kunna locka folk att köpa fonder istället. Ränterabatten jag erbjöds när jag hade BR lån var väldigt stor om jag hade valt att köpa fonder istället. Min 'personliga bankman' var snäll och sa att jag gjorde rätt så jag fick rabatten ändå.

Amortering är inte ett sparande då det är du som har en skuld, det är just vad det heter och att börja leka med ord är farligt. Jag hade många på min arbetsplats som talade om att det var bätter att spara i fonder för de hade gått på det här snacket om att amortering är sparande och jämställt det med fonder. Amorteringen ger dig 4% besparing medan en fond ger dig 10%. Vad man väljer är naturligt och sedan får man ett brev hem till sig där man får veta att värdet på fonden skrivs ner pga någon kris man hittat på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in