Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Lång ränta styrs av marknadens förtroende för ekonomin som helhet på sikt.
Jo, det. Och den där lilla grejen med att staten planekonomiskt bara skapar godtyckliga mängder pengar och obligationer för att bestämma att räntan ska vara t.ex. 0% hela tiden. Då är det där med "förtroenden" och "marknad" irrelevant. Men annars så...
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Blir det stor inflation under 10 år så är pengarana man får tillbaka efter 10 år i stort sett värdelösa.
Ojdå, nu snöar det. Ojdå, nu åskar det. Ojdå, nu blev det hög inflation.
Synd att vi människor, särskilt våra politiker och riksbankschefer, inte har någon som helst påverkan på såna fenomen, utan att de bara händer ändå helt ofattbart. Ojdå, vad mycket inflation det råkade bli nu då, hoppsan...
Vad menas egentligen med "inflationen", har ni tänkt på det?
+10% bostadspriser. -10% elektronikpriser. Adderas det till ca 0% inflation? Varför ska jag bry mig om priser på sånt som jag varken säljer eller köper? Vem köper ett av varje vara? Varför mäter staten medelpriset på allting? Vem bryr sig om den meningslösa siffran? Vad är medellängden av alla vägar i världen? Har deras längd ökat med 0.7% i år? So what? Inflation är inte ett begrepp som har någon ekonomisk betydelse.