2010-07-27, 09:33
Medlem
ätagulds avatar
Det är ingen som tänkt på att om vi räknar bopriser i guld istället för sek så har priserna halverats sedan 2007, mao så har priserna redan rasat kraftigt realt sett. Dock syns inte detta när priserna räknar i sek som ständigt urholkas i värde.
2010-07-27, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ätaguld
Det är ingen som tänkt på att om vi räknar bopriser i guld istället för sek så har priserna halverats sedan 2007, mao så har priserna redan rasat kraftigt realt sett. Dock syns inte detta när priserna räknar i sek som ständigt urholkas i värde.

Realt sätt? Ja, mot guld kanske.

Om du vill se intressanta siffror ska du köra reallöneutvecklingen från 1950 fram till idag i förhållande till prisutvecklingen på privatbostäder.

Gör sedan en liknande körning men använd då real konsumtion istället för huspriser.
2010-07-27, 12:07
Medlem
ätagulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfinbird
Realt sätt? Ja, mot guld kanske.

Eftersom guld har varit pengar i flera tusen år och det finns en konstant mängd (guld konsumeras ej) med endast <1% årlig inflation så känns det mer korrekt att mäta huspriser i guld än i fiat valuta (som har en konstant hög inflation). Guld priset har sedan 2007 ökat med 100% i sek.

Att bopriser stiger i en fiat valuta som tappar sitt värde är totalt ointressant.

Ge mig en graf som visar på hur bopriserna rört sig i förhållande till ett index mat/guld(pengar)/energi (gärna beräknat utan hedonics och andra knep för att dölja inflationen).
2010-07-27, 13:54
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Eftersom guld har varit pengar i flera tusen år och det finns en konstant mängd (guld konsumeras ej) med endast <1% årlig inflation så känns det mer korrekt att mäta huspriser i guld än i fiat valuta (som har en konstant hög inflation). Guld priset har sedan 2007 ökat med 100% i sek.

Att bopriser stiger i en fiat valuta som tappar sitt värde är totalt ointressant.

Ge mig en graf som visar på hur bopriserna rört sig i förhållande till ett index mat/guld(pengar)/energi (gärna beräknat utan hedonics och andra knep för att dölja inflationen).
Hur mycket guld får du i lön?
Hur har lönerna ändrats sett till guld?

Tror man använde mat och verktyg för byteshandel innan guld, så jag tycker det är mer korrekt att mäta bostadspriserna i vilda bär, torkat kött, flinta och buffelskin. Ge mig en sådan graf.
2010-07-27, 14:32
Medlem
ätagulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Hur mycket guld får du i lön?
Hur har lönerna ändrats sett till guld?

Jag tror inte att lönerna har dubblats sen 2007 eller fyrdubblats sen 2001? Som guldet...

Citat:
Tror man använde mat och verktyg för byteshandel innan guld, så jag tycker det är mer korrekt att mäta bostadspriserna i vilda bär, torkat kött, flinta och buffelskin. Ge mig en sådan graf.

Priser på vilda bär, torkat kött, flinta och buffelskin skulle troligtvis ge samma effekt, mao skulle bopriser ha fallit i ett sådant index.

Jag hoppas du förstod min poäng med hur patetiskt det är att räkna bopriser i en valuta utan att räkna in eventuell förlorad köpkraft (inflation) för valutan. Reala bopriser är vad som är intressant, inget annat...
2010-07-27, 19:00
Medlem
Citat:

För samma beräkningar i USA hänvisar jag till Robert Frank: Falling Behind; How Rising Inequality Harms the Middle
2010-07-27, 19:03
Medlem
Citat:

Att bopriser stiger i en valuta som tappar sitt värde är inte alls ointressant. Dessutom är inte mängden guld konstant, i vart fall inte den tillgängliga mängden.
2010-07-27, 21:05
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Jag tror inte att lönerna har dubblats sen 2007 eller fyrdubblats sen 2001? Som guldet...
Kan det vara så att du får lön i fiatvaluta och räknar dina inkomster och utgifter i kronor?
Guldpriset har hoppat upp och ner ganska flitigt. Mest upp de sista åren.
Eftersom det inte är stabilt för fem öre så kanske det inte är någon vidare bra referens att jämföra med.

Citat:
Priser på vilda bär, torkat kött, flinta och buffelskin skulle troligtvis ge samma effekt, mao skulle bopriser ha fallit i ett sådant index.

Jag hoppas du förstod min poäng med hur patetiskt det är att räkna bopriser i en valuta utan att räkna in eventuell förlorad köpkraft (inflation) för valutan. Reala bopriser är vad som är intressant, inget annat...
Är det inte i så fall bättre att inflationsjustera både bopriser och löner?
2010-07-27, 21:38
Medlem
ätagulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surfinbird
Att bopriser stiger i en valuta som tappar sitt värde är inte alls ointressant. Dessutom är inte mängden guld konstant, i vart fall inte den tillgängliga mängden.

Så länge man inte räknar med valutans förlorade köpkraft så är det ointressant eftersom det inte säger något om det reala värdet för bostaden. Säg t.ex att din bostad stiger 50% i sek och guld, mat, energi stiger 100% i sek under samma tid. Är du fortfarande glad för att din bostad steg 50% i sek?

I princip allt guld som tagits upp ur marken finns idag kvar någonstanns då det inte konsumeras.
Senast redigerad av ätaguld 2010-07-27 kl. 21:46.
2010-07-27, 21:46
Medlem
ätagulds avatar
Citat:
Kan det vara så att du får lön i fiatvaluta och räknar dina inkomster och utgifter i kronor?
Guldpriset har hoppat upp och ner ganska flitigt. Mest upp de sista åren.
Eftersom det inte är stabilt för fem öre så kanske det inte är någon vidare bra referens att jämföra med.

Då guldet har stigt från $30 till $1200 sedan 1970 så skulle jag snarare påstå att det är pappersvalutor som inte är stabila för fem öre. Det är inte guldets värde som ökar, det är valutor som tappar i värde pga inflation....

Citat:
Är det inte i så fall bättre att inflationsjustera både bopriser och löner?

Jo, annars vet man inte hur priserna/inkomsterna verkligen utvecklas.
2010-07-27, 23:47
Medlem
Citat:
Då guldet har stigt från $30 till $1200 sedan 1970 så skulle jag snarare påstå att det är pappersvalutor som inte är stabila för fem öre. Det är inte guldets värde som ökar, det är valutor som tappar i värde pga inflation....
Det ligger väl en hel del i det.
Sedan får man väl komma ihåg att priset på guld varierar lite upp och ned beroende på efterfrågan. Så om man skall använda Guld som referens är en bra ide att medelvärdesbilda över en längre period.

Tittar man på villapriser vs guld så ligger de ganska lika nu med 1995 som referens. Huspriserna är något högre just nu. Dock skulle jag säga att guld är övervärderat nu och den kraftiga uppgången sedan 2005 är inte motiverad med annat än att det finns en spekulationsbubbla. Använder man medelvärdesbildade guldpriser skulle jag säga att det visar en husprisbubbla.
2010-07-28, 09:48
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Knappast. Förbrukningsvaror är en sak, guld en annan. Guld används nu som förr för att lagra rikedom i ett beständigt format. Det är klart som korvspad att guldpriset har rusat de senaste två-tre åren eftersom andra investeringsobjekt (fastigheter, aktier) har fallit och åtaganden från en rad banker har visat sig inte vara värda papperet de skrevs på. Men att jämföra guldpriset med priset på några andra förbrukningsartiklar (t.ex bostadsrätter) är inte särskilt relevant.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in