Citat:
Ursprungligen postat av Wellwellwell
Jag tycker att ett amorteringstvång vore helt fel väg att gå. Om de bara håller på det där med att man har ett bolånetak, så kommer ju ingen vara överbelånad. Om priserna inte går ner mer än 15 % vill säga.
varför måste man amortera om man inte vill? Amortering är ett sparande och själv vill jag välja min sparform i vad som ger mig högst avkastning. Just nu är det defintivt inte amortering av bolån som är bästa sparformen med en ränta på 3 % som jag har på mitt bolån. Hellre lägger jag i så fall pengarna på sparkonto med 4 % ränta. Den dagen då min bolåneränta går över det som jag kan få i avkastning på annat sparande, då pytsar jag kanske inte sparpengarna i en klumpamortering i såna fall.
Sen får man ju inte glömma att inflationen sköter ju amorteringen åt en utan att man behöver lyfta ett finger.
När mina föräldrar tog sitt bolån låg genomsnittslånet på runt 400 000 kr för en villa. Det är vad man har i årslön i dag liksom.
Om säg 30 år så lär man kunna betala av ett miljonlån med en årslön.
Och så var det ju den där lilla detaljen att bostadspriserna tycks ha ökat i mycket högre takt än reallönerna, men det är väl ingenting att oroa sig för, "inflationen sköter amorteringen" ändå så...
Hur hög är inflationen numera och hur hög har den varit de senaste 4-5 åren sen den kroniska globala finanskrisen slog till förresten?
http://4.bp.blogspot.com/-4xV91YkT2g0/T3GixWIHG_I/AAAAAAAABqg/oyrlUbjQ8N8/s1600/bostadspriserScb2011k4.gif
Om du tar en miljon i lån idag och köper ett hus, och inte amorterar någonting under 30 år, så kommer du om 30 år ha betalt 0.9 miljoner i ränta med en genomsnittlig ränta på 3% under dessa 30 år och har lånet kvar. Om du dessutom amorterar 33333 kr om året, så kommer du om 30 år totalt ha betalat banken 1.5 miljoner kronor, men du är då skuldfri och äger huset. Du har alltså betalt 500 000 kronor mer, men du äger huset, som med en värdestigning som vi säger uppgår till inflationen på 3 procent (för enkelhetens skull) då är värt 2.5 miljoner!! Och du undrar "varför man skall amortera???". Det är klart som fan banken inte vill att du ska amortera, du skänker ju bort huset till banken ju längre tid du tar på dig att amortera. Det är ju vansinnigt. För 500 000 mer under 30 års tid så har du efter dessa 30 år en egendom värd 2.5 miljoner. Om du inte amorterar alls så har du ingen egendom utan en skuld på samma 1 miljoner, som visserligen är 60-70% mindre om 30 år än nu på grund av inflationen, men du har alltså förbövelen förlorat 2.5 - (-1) = 3.5 miljoner!!!
För att "inflationen" skall betala ditt lån, så kräver det att inflationen över den här tiden inte bara uppgår till din bolåneränta, utan den måste även överstiga den.
Om du har 400 000 i lön om året idag, och din löneutveckling är kopplad till inflationen, så kommer din lön om 30 år vara 1.57 miljoner om året vid en inflation på 5%. Vid en genomsnittlig inflation på 3% kommer din lön vara 970 000 om året. Hur troligt tror du det är att inflationen i medel över kommande 30 år överstiger din bolåneränta? Jag har inte läst nationalekonomi, men är inte det i princip en omöjlighet? Räntorna torde väl vara kopplade till inflationen, eller tvärtom.
Bostadspriser fluktuerar över tiden, och tidsskalan för fluktuationerna verkar vara upp till halva århundraden eller mer. Det innebär alltså att om man t.ex. under en 50 års period lyckas träffa rätt och köpa en bostad när bostadspriserna är låga i förhålladena till reallönen, ja då kan man i detta specifika fall ha turen att "inflationen" betalar en del utav lånet under t.ex. en 20 års period. Detta är precis det som folk som köpte hus/lägenhet osv 1994-2000 gjort. De har fått se sina bostäder öka i värde mycket mer än deras löner. Nu verkar vi dock stå på en topp, det innebär att alla som tar lån idag, inte kan förvänta sig samma fina utveckling, då det skulle kräva att bostadspriserna fortsätter att öka mer i förhållande till reallönerna såsom har skett de senaste 15 åren. Det är inte möjligt, alltså så är det bästa man kan hoppas på om man tar nytt lån idag att prisutvecklingen i alla fall går i takt med reallöneutvecklingen så man inte får betala extra mycket för sitt boende om värdet sjunker i förhållande till reallönerna.