2012-03-04, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arvodkat
premiumobjekt är numera totalt osäljbara.
Citat:
Ursprungligen postat av Arvodkat
marknaden har helt enkelt redan korrigerat priset på premiumobjekt
Hur definieras premiumobjekt?

Och så undrar jag vad det är för något som är osäljbart fast priset är korrigerat?
2012-03-04, 20:54
Medlem
BagarenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bauws
Lägenheter i storleksklassen 1-2or (förstagångsköpare) säljer ju dock fortfarande som smör i storstäderna, hur tror du det kommer utveckla sig. Mina vänner som är i min ålder, runt tjugo, har inte en suck att punga in 350k i kontantinsats utan att bo hemma flera flera år och bara jobba. Omöjligt att studera och ha ett boende, om man inte väljer en hyres, men dessa hyresrätter kostar flera tusen i månaden och bor man inte flera i en etta är det nästan ohållbart ändå. De vänner till mig som har lägenheter har antagligen fått ett arv eller föräldrar med väldigt mycket pengar.

Varifrån kommer idén om att man som ung på väg in i vuxenlivet med studier och arbete ska skuldsätta sig det första man gör? Idioti. Räcker det inte med att staten tvingar in dig i skuld ändå? Måste alla unga idag prompt låna flera miljoner på dirren?

Hyr en lägenhet, inga problem. Finns enrummare för mellan 2-4k i månaden vilket inte ska vara några som helst problem för en student.
2012-03-04, 21:00
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagarenB
Varifrån kommer idén om att man som ung på väg in i vuxenlivet med studier och arbete ska skuldsätta sig det första man gör? Idioti. Räcker det inte med att staten tvingar in dig i skuld ändå? Måste alla unga idag prompt låna flera miljoner på dirren?

Hyr en lägenhet, inga problem. Finns enrummare för mellan 2-4k i månaden vilket inte ska vara några som helst problem för en student.
I vissa städer så är det just problem att hitta en hyreslägenhet.
2012-03-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Förutom att man kan lämna tillbaka huset mot skulden

Menar du att banken tar ev. värdeminskning?
2012-03-04, 22:22
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
I rätt många amerikanska delstater fungerar det så, ja - banken tar panten, men låntagaren går sedan skadeslös. Om du slutar betala lånet blir du vräkt av banken, som sedan får försöka sälja kåken. Låntagaren har fortfarande en del anledningar till att undvika detta, framför allt får de ju betalningsanmärkningar och försämrade möjligheter till att få lån och krediter framöver.
2012-03-04, 23:22
Medlem
Cyberpunk-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BagarenB

Finns det? Vart?

Du vet inte vad du snackar om. Bostadsbristen är sjuk i Stockholmsområdet iallaf. I förorten jag bor i måste du stå 8 år i kö för en 2-3 rummare. Hyra? ~7000:-/månad. Du får ställa dig i kö när du är 18. Exakt. Och nej jag överdriver inte. Den siffran kommer att öka med tanke på att det byggs på tok för lite hyresrätter (om inga alls?) haha. Och nuvarande hyresrätter omvandlas till bostadsrätter. You do the math. Förorten jag pratar om ligger 20min från city med bil.

Ska bli roligt och återkomma till denna tråd om 3 år och skratta åt alla domedagsprofeter som väntar på "rätt läge" att köpa.

Edit: Kanske ska tillägga att jag bor i en 60kvm lgh (brf nyproduktion) 5min från centrala city med bil och betalar 10k/månad inkl hyra och amortering. Vad skulle du välja?
Senast redigerad av Cyberpunk- 2012-03-04 kl. 23:32.
2012-03-05, 06:42
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberpunk-
Finns det? Vart?

Du vet inte vad du snackar om. Bostadsbristen är sjuk i Stockholmsområdet iallaf. I förorten jag bor i måste du stå 8 år i kö för en 2-3 rummare. Hyra? ~7000:-/månad. Du får ställa dig i kö när du är 18. Exakt. Och nej jag överdriver inte. Den siffran kommer att öka med tanke på att det byggs på tok för lite hyresrätter (om inga alls?) haha. Och nuvarande hyresrätter omvandlas till bostadsrätter. You do the math. Förorten jag pratar om ligger 20min från city med bil.

Ska bli roligt och återkomma till denna tråd om 3 år och skratta åt alla domedagsprofeter som väntar på "rätt läge" att köpa.

Edit: Kanske ska tillägga att jag bor i en 60kvm lgh (brf nyproduktion) 5min från centrala city med bil och betalar 10k/månad inkl hyra och amortering. Vad skulle du välja?
Det finns en hel del potentiell fallhöjd för priserna. Det behövs mest något som får det att tippa över. Om det är masshysteri, ekonomisk tillbakagång, ändrade regler eller allt på en gång återstår att se.
2012-03-05, 08:19
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls

Med amerikanska "non-recourse loans", vilket bostadslån i många stater är, så tar banken hela värdeminskningen. Å andra sidan kan de vilja begära "margin calls" om värdet sjunker för mycket.
2012-03-05, 08:23
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Finns det? Vart?

Det var roligt att pterkomma hit efter ett år, det har ju sagts att det stora raset skulle ske redan förra året.

Och det är få i den här tråden so, vet vad de snackar om. De blandar ihop blancolån med lån mot säkerhet. Och de har fått för sig att valet i Stockholm står mellan hyresrätt och bostadsrätt, när det i själva verket står mellan sjukt dyra svarta andrahandskontrakt på längre tid eller vita andrahandskontrakt på kortare tid, eller bostadsrätt.
2012-03-05, 14:21
Medlem
Gargameliks avatar
LB Hus i konkurs:
http://www.forsakring.gar-bo.se/wp-content/uploads/2012/02/brev-m-ackords.pdf
http://www.allabolag.se/5564822319/bokslut

Omsättning nära 1 miljard, 300+ anställda. Mycket nyfiken på bokslutet för 2011.
2012-03-05, 14:34
Medlem
Fris avatar
Citat:
Bostadsbristen är sjuk i Stockholmsområdet iallaf.
Ja, men den låga räntan har ju ändå skapat en bubbla ovanpå den del av prisuppgången som motiveras av utbud/efterfrågan på bostäder.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaki
De blandar ihop blancolån med lån mot säkerhet.
Säkerheten i form av fastighetsvärden består i hög grad av den låga räntan som de kan belånas med, och den säkerheten upphör att existera när räntan stiger eller bubblan på annat sätt spricker.
2012-03-05, 15:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
LB Hus i konkurs:
http://www.forsakring.gar-bo.se/wp-content/uploads/2012/02/brev-m-ackords.pdf
http://www.allabolag.se/5564822319/bokslut

Omsättning nära 1 miljard, 300+ anställda. Mycket nyfiken på bokslutet för 2011.

Inte första gången LB Hus går i konkurs. Det gjorde de på 90-talet också.
Historien upprepar sig? Bubbla då, bubbla nu...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in