2012-10-20, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Trams - hyreslägenheter i Stockholms innerstad kostar ungefär hälften av vad bostadsrätter gör per kvm/år. Nu tar det förvisso decennier att få tag på en sådan, eller att köpa kontraktet. Men även med ränta för ett svartkontrakt så blir det billigare att hyra, du slipper dessutom ta risken med att ligga ute med ett stort kapital eller att vara skuldsatt.

I mindre städer är det billigare med bostadsrätt än hyresrätt, men å andra sidan kanske prisutvecklingen är högst osäker där.

Du (och många andra) glömmer bort att man faktiskt tar en RISK när man köper en bostad. Folk glömmer snabbt och får för vana att saker å ting ska fortsätta i all evighet - men fråga folk ute i Europa hur de känner för att belåna sig upp över öronen för att köpa bostad...

Trams !

En nyproducerad 100 kvm hyresrätt i innerstan kostar minst lika mycket som motsvarande BR.
Spanet är stort, går inte att säga att " det kostar hälften " inte ens i allmännyttan.
2012-10-20, 23:11
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schering
Kommer bubblan att spricka om man drastiskt minskar invandringen?

Jag tänker mig på två anledningar:
1. Inte längre samma kraftiga befolkningsökning, kanske t o m långsam minskning, samma utbud av bostäder - mindre efterfrågan generellt.
2. Mindre white flight till "finare" (vita) områden i storstäder och därmed mindre tryck på dessa områden.

Jag är ingen utbildad nationalekonom, men jag tror att ovanstående stämmer.

Det är därför vi har den nuvarande invandringspolitiken. Utan denna konstruerade invandrings/bostads-bubbla så skulle Sveriges usla ekonomiska situation inte längre kunna döljas av politikerna.
2012-10-20, 23:58
Medlem
Citat:
Trams - hyreslägenheter i Stockholms innerstad kostar ungefär hälften av vad bostadsrätter gör per kvm/år. Nu tar det förvisso decennier att få tag på en sådan, eller att köpa kontraktet. Men även med ränta för ett svartkontrakt så blir det billigare att hyra, du slipper dessutom ta risken med att ligga ute med ett stort kapital eller att vara skuldsatt.

I mindre städer är det billigare med bostadsrätt än hyresrätt, men å andra sidan kanske prisutvecklingen är högst osäker där.

Du (och många andra) glömmer bort att man faktiskt tar en RISK när man köper en bostad. Folk glömmer snabbt och får för vana att saker å ting ska fortsätta i all evighet - men fråga folk ute i Europa hur de känner för att belåna sig upp över öronen för att köpa bostad...
Du talar om äldre lägenheter. Tittar vi pa nybyggen ser det helt plötsligt lite annorlunda ut... En gammal kollega pungade ut med runt 12-13 000 i manaden för en hyrestrea pa runt 80 kvadrat i Hammarby Sjöstad.
2012-10-21, 00:55
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes
Du talar om äldre lägenheter. Tittar vi pa nybyggen ser det helt plötsligt lite annorlunda ut... En gammal kollega pungade ut med runt 12-13 000 i manaden för en hyrestrea pa runt 80 kvadrat i Hammarby Sjöstad.

Nyproducerade hyreslägenheter utgör en ytterst liten del av hyresbeståndet i Stockholms innerstad, men visst - nyproducerade kostar en hel del - dock slipper du ta risken med att ligga ute med stora summor (och ja, du förlorar såklart chansen till att värdet stiger..) Bara för att en lägenhet är gammal är inte det samma sak som att den är sliten och sunkig. I själva verket ska en bostadsrätt vara billigare än en hyresrätt (med marknadshyror då), då du binder upp kapital och/eller låneutrymme (du hade ju lika gärna kunnat låna till nån annan investering) du är mindre flexibel än med en hyresrätt osv.
2012-10-21, 02:20
Medlem
Citat:
Nyproducerade hyreslägenheter utgör en ytterst liten del av hyresbeståndet i Stockholms innerstad
Inte av bestandet som gar att fa tag pa utan vansinniga kötider, vilket väl ända maste tas i beaktande om man talar om valet mellan hyresrätt och bostadsrätt

Citat:
Bara för att en lägenhet är gammal är inte det samma sak som att den är sliten och sunkig.
Vem har sagt nagonting om det?

Citat:
I själva verket ska en bostadsrätt vara billigare än en hyresrätt (med marknadshyror då), då du binder upp kapital och/eller låneutrymme (du hade ju lika gärna kunnat låna till nån annan investering) du är mindre flexibel än med en hyresrätt osv.
Om vi struntar i prisförändringar pa bostadsmarknaden sa bör en hyresrätt vara billigare än en bostadsrätt för nagon som inte varit pa bostadsmarknaden sa länge och alltsa har stort lan med tillhörande räntekostnader och amorteringar. Det tar man däremot igen senare när lanet sjunkit. Och det är ungefär sa det ser ut där jag bor (marknadshyror här), köper du och lanar 80-85 % hamnar du över hyrorna. Men hyrorna är skattefria intäkter för privatpersoner, sa det kanske pressar dem lite lägre än de skulle varit i Sverige...

Sedan finns det andra anledningar till att välja hyresrätt. Är man, som vissa här, övertygad om att det är en bubbla sa är det ju ointressant att köpa i dag oavsett om manadskostnaden hamnar under en hyresrätt eller inte. Vänta till efter kraschen med att köpa alltsa.
2012-10-21, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bayes

Samt äldre lägenheter som blir stambytta läs te x i Södermalmsnytt och "chockhöjjningen" för ett par muppar som tror att man kan bo i en 100kvm på bästa läget i södermalm för 6000:- månaden för evigt.
2012-10-21, 12:11
Medlem
Det verkar finnas en vilja/acceptans att betala mer för nyproducerat. Och det finns väl flera skäl till det.

En gång när jag tittade på villor kunde man köpa 30 år gamla villor för halva priset jämfört med de nyproducerade (i området strax intill). Och de nya var inte svårsålda. Så en faktor 2 motsvarade då det mervärde man ansatte för mindre underhåll, bättre planlösning, upplevelse av att något var "fräscht" mm.

När man jämför är det lämpligt att man har liknande jämförelseobjekt. T ex äldre BR vs äldre HR.

Men sedan kanske allmännyttan tenderar att jämna ut hyrorna mellan gammalt och nytt bestånd. I så fall stör det jämförelsen.
2012-10-21, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det verkar finnas en vilja/acceptans att betala mer för nyproducerat. Och det finns väl flera skäl till det.

En gång när jag tittade på villor kunde man köpa 30 år gamla villor för halva priset jämfört med de nyproducerade (i området strax intill). Och de nya var inte svårsålda. Så en faktor 2 motsvarade då det mervärde man ansatte för mindre underhåll, bättre planlösning, upplevelse av att något var "fräscht" mm.

När man jämför är det lämpligt att man har liknande jämförelseobjekt. T ex äldre BR vs äldre HR.

Men sedan kanske allmännyttan tenderar att jämna ut hyrorna mellan gammalt och nytt bestånd. I så fall stör det jämförelsen.

Det säger väl sig själv när det är 10 års kötid till en hyresrätt.

Folk är generellt villiga att betala mer för hyresrätter i t ex Stockholm men får inte det för att hyresvärden enligt lag måste hyra ut till en annan person till ett mycket lägre pris.

Skulle hyresvärdarna få sätta vilket pris de ville så skulle hyrespriserna gå upp betydligt och fortfarande skulle det inte stå några tomma lägenheter i t ex innerstockholm.

Om vi då går tillbaka till BR vs HR:

Nu - fortfarande fördelaktigt ekonomiskt att köpa (avgift + ränta + underhåll är i sämsta fall billigare än att hyra och folk säger att det råder en prisbubbla)

Om hyresprisättningen var fri - ?
2012-10-21, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Det säger väl sig själv när det är 10 års kötid till en hyresrätt.
Vad säger sig självt?

I det fallet jag beskrev handlade varken om hyresrätter eller lång kötid för sådana. Det fallet var helt frikopplat från stengettots bivillkor. Det jag visade på att när folk hade alternativ så valde man att betala dubbla priset för en ny bostad. (Det är inte riktigt sant men nästan).
Citat:
Folk är generellt villiga att betala mer för hyresrätter i t ex Stockholm men får inte det för att hyresvärden enligt lag måste hyra ut till en annan person till ett mycket lägre pris.
Inget jag tvivlar på. Jag tror inte jag skrivit något annat.
Citat:
Skulle hyresvärdarna få sätta vilket pris de ville så skulle hyrespriserna gå upp betydligt och fortfarande skulle det inte stå några tomma lägenheter i t ex innerstockholm.
Nej. skulle det finnas tomma lägenheter.

Att begrunda. Vilken beläggningsgrad har t ex Science Tower i Kista?
2012-10-21, 16:40
Medlem
Citat:
Om vi då går tillbaka till BR vs HR:

Nu - fortfarande fördelaktigt ekonomiskt att köpa (avgift + ränta + underhåll är i sämsta fall billigare än att hyra och folk säger att det råder en prisbubbla)
Du missade en rätt så väsentlig del i din lilla kalkyl, inköpspris HR vs BR. Mig veterligen skiljer det en del på den punkten.
2012-10-22, 10:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Jag har inte hört talas om finansiella bubblor i de länder som traditionellt bedriver hårdvalutapolitk som Schweiz,Tyskland och Holland. Norge vet jag inget om.

Svd näringsliv, 18 oktober 2012, om Norge: Bostadsbubbla i Norge
2012-10-22, 11:27
Medlem
LuminorBases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salvatore
Hur mycket sätter du emot?

cirka 4 miljoner investerade i fastighetsmarknaden baserat på 40 års erfarenhet (föräldrar som jobbat i fastighetsbranschen i så många år i exekutiv position)

Citat:
Ursprungligen postat av PastorPrimarius
Shit, och här gick jag och undrade hur det skulle gå. Tack!

"ok".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in