Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Med stigande priser är det nog troligt med kreditexpansion. Men med stillastående priser ser jag inte den nödvändigheten.
Låt oss säga att unga skuldsätter sig. Men motsvarande tillgångar ärvs av 50-åringar och de kan mycket väl välja att lösa sina skulder. Och då sker ingen kreditexpansion.
För att det skall bli en kreditexpansion måste det finnas en vilja hos befolkningen att skuldsätta sig mer.
Observera att även på 50-talet skuldsatte sig unga när dom byggde hus. Då krävde banken amortering. Men det fanns inget hinder för dom att ta nya lån senare.
Så om dagens gamlingar inte är så skuldsatta beror det på ett visst ointresse för att skuldsätta sig. Om det inte ska gälla för morgondagens gamlingar så beror det på en ändrad inställning.
Men det har inget med arbetsgivarna att göra. Hur folk sköter sin privatekonomi och deras eventuella spekulation på börsen eller i bostadssektorn är inte arbetsgivarnas sak.
Vi skapar ett akademiskt proletariat i innerstaden utan egna besparingar annat än den egna bostaden som lever ur hand i mun för att betala sina räntor. Hur fria och oberoende lär dessa bli mot sina uppdragsgivare eller arbetsgivare? I praktiken går dessa välavlönade akademiker och dess löner rätt in som räntor & vinster hos bankerna mot att de får behålla fickpengar. I takt med de sjunkande räntorna måste bankerna expandera ytterligare för att få in mer ränta och högre vinster. Detta kan inte vara hållbart.
Själv är jag företagare med betydande kapitalinkomster men skulle aldrig kunna tänka mej att betala dessa hyror/räntor och dessutom ta kreditrisken utifall bostadsbeståndet skulle sjunka i värde så att det egna kapitalet i bostaden inte täcker belåningen.
Detta är sjukt. Personligen har jag en boendekostnad på 2500 kr och löpande kapitalinkomster på min portfölj överstigande en vanlig arbetarlön utöver min förvärvsinkomst.
Unga proletariat akademiker utan besparingar ska subventioneras till ett boende i innerstaden och ha löner enligt reglemente tills dess att arbetsgivaren får lönsamhetsproblem och allt går åt helvete.
Många av de yrken som dessa akademikerproletariat har verkar inte på en konkurensutsatt marknad (staten) utan lever till syvede och sist på vårt samlade skatteunderlag,vilket på sikt förvandlar Stockholm till en gökunge som parasiterar på exportindustrins bekostnad.
Angående skuldsättning så anser de flesta i min generation att konsumtion på kredit är förkastligt och leder till ruin. Den mentaliteten som frodas i Grekland och Sydeuropa.
Välfärd skapas ur arbete och sparande och inte genom konsumtion och kreditexpansion genom att artificiellt förmå boendebeståndet att öka mer än nödvändigt i syfte att förmå hjulen att snurra enbart på kredit.
Troligen är detta en generationsfråga och därför förordar jag hårdvalutapolitik och räntehöjningar i syfte att i tid hejda uppkomsten av finansiella bubblor och de gigantiska förmögenhetsöveföringar som äger rum vid de tillfällen,då bubblorna brister.
Jag har inte hört talas om finansiella bubblor i de länder som traditionellt bedriver hårdvalutapolitk som Schweiz,Tyskland och Holland. Norge vet jag inget om.