Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Det kan vara så att det skett någon svag anpassning. Jag kommer ihåg snyftreportage om folk som satt i stora lägenheter i Vasastan som om förslaget gick igenom skulle få höjda hyror. Vet dock inte hur det blev med det.
Allmännyttan ska inte gå med vinst. Det är själva ideen med Allmännyttan. Underhåll ska den sköta men det har inget med vinst att göra. Det är en omkostnad.
Om Allmännyttan bygger nytt eller köper fastighetsbestånd kan den bli tvungen att höja hyrorna generellt för att inte gå med förlust. Allmännyttan kan inte gå med förlust. Så om den köper en hyresfastighet där hyresintäkterna inte räcker till så får den göra en allmän uppjustering av hyresnivån.
Du ignorerar att Allmännyttan inte är vinstdrivande. Om Allmännyttan la sig på marknadshyresnivå skulle den rimligen börja gå med vinst. Och det är inte tillåtet. Således skulle måste den lägga sig x% under marknadsnivå. Och det skulle troligen innebära en höjning på Strandvägen och en sänkning i Rinkeby.
Med subventionering här menar jag här att andra hyresgäster betalar delar av min hyreskostnad där referensen är det som folk är villiga att betala dvs marknadshyra.
Kan vara så. Eller så är det kanske det bästa som går att göra. Det finns ju en verklighet också. Och (S)-politiker är ju vanliga giriga människor som alla andra. (Bara lite skickligare på att rationalisera sina förmåner).
Allmännyttan ska inte gå med vinst. Det är själva ideen med Allmännyttan. Underhåll ska den sköta men det har inget med vinst att göra. Det är en omkostnad.
Om Allmännyttan bygger nytt eller köper fastighetsbestånd kan den bli tvungen att höja hyrorna generellt för att inte gå med förlust. Allmännyttan kan inte gå med förlust. Så om den köper en hyresfastighet där hyresintäkterna inte räcker till så får den göra en allmän uppjustering av hyresnivån.
Du ignorerar att Allmännyttan inte är vinstdrivande. Om Allmännyttan la sig på marknadshyresnivå skulle den rimligen börja gå med vinst. Och det är inte tillåtet. Således skulle måste den lägga sig x% under marknadsnivå. Och det skulle troligen innebära en höjning på Strandvägen och en sänkning i Rinkeby.
Med subventionering här menar jag här att andra hyresgäster betalar delar av min hyreskostnad där referensen är det som folk är villiga att betala dvs marknadshyra.
Kan vara så. Eller så är det kanske det bästa som går att göra. Det finns ju en verklighet också. Och (S)-politiker är ju vanliga giriga människor som alla andra. (Bara lite skickligare på att rationalisera sina förmåner).
Allmännyttan får visst göra vinst och i många fall delas även denna vinst ut. Stockholms kommun tar t ex ut vinster och använder till andra poster, dvs de använder vinsterna från allmännyttan för att täppa till hål på andra ställen i budgeten.
Detta förhindrar ju inte heller att de höjer hyrorna på Strandvägen och låter de ligga kvar på samma nivå i Rinkeby. De extra pengar de får in används för att bygga nya hyreshus där behoven finns.
Källa:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20100879.htm
Citat:
2 § Ett allmännyttigt kommunalt bostadsaktiebolag ska bedriva verksamheten enligt affärsmässiga principer trots 2 kap. 7 § och 8 kap. 3 c § kommunallagen
2 kap. 7 § och 8 kap. 3 c § kommunallagen är i detta fall förbudet för kommunen att driva ett vinstdrivande företag.
Senast redigerad av Kalmar2004 2012-08-10 kl. 13:08.
Senast redigerad av Kalmar2004 2012-08-10 kl. 13:08.