Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du kan nog få en del bråk om du vill amortera och din sambo vill köpa handväskor och nya skor istället.
Ja, det är otroligt smart att låta kärringen bestämma hushållets ekonomi genom konsumtion av handväskor och skor. Dock vet jag att detta förekommer ofta av mes-män som inte vågar ta konflikten med sin fru av vad som är rationellt ekonomiskt då frugan bara måste ha precis det huset, kosta vad det kosta vill. Sedan när det skiter sig har mannen ändå ingenting för att ha varit snäll, jag har hört flera sådana historier från verkliga livet. Dessa män är i regel sådana som, vackert uttryckt, "inte upplevt så många vackra kvinnor i sitt liv". Sitt livs största köp ska göras rationellt, inte emotionellt, många kvinnor har mycket svårt för detta och bör lämnas utanför detta beslut om dom inte kan sköta det någorlunda rationellt.
Citat:
Juridiskt fel. Banken kan inte äga mitt hus. Då vore det bankens och inte mitt.
Du har en skuld till banken som du betalar ränta på varje månad som är kopplat till just detta hus, kan du inte betala ränta på skulden tar/tvångsförsäljer banken lagligen huset. Det är således INTE ditt hus, även om det juridiskt står ditt namn på pappret. Du är en hyresmupp med banken som värd. Det är 100% ditt hus den dagen du inte betalar ränta till någon för att få stå på pappret till huset.
Citat:
Långivare har krav på att panten är försäkrad.
Sedan ignorerade jag det mer konspiratoriska.
Är du försäkrad att få behålla ditt jobb resten av livet? I så fall vill jag veta vad du jobbar med?