Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Därför att den bokförda BNP-statstiken korrelerar positivt med ökat statsvåld mot människor i Tyskland på 1930-talet, så "tror" du alltså att det finns ett orsakssamband? Du har ju uttryckligen inga som helst anspråk på att försöka förstå hur detta orsakssamband skulle se ut. Du förespråkar blint våld och tvång i hopp om att den historiska korrelationen oförklarligt råkar upprepas.
Jag förespråkar ingenting. Jag bara konstaterar vissa saker. Som att du nu försöker förneka vissa faktum genom att påskina att det är statstiken som är förfalskad. Som sagt var Sovjet, Nazi-Tyskland, Nordkorea, Chile, Sydafrika o.s.v.
Citat:
Näringsverksamhet i Nazi-Tyskland var f.ö. mycket friare än vad den är i dagens allians-Sverige. Deras skattetryck vara bara en bråkdel av vårat. Så om något borde du tillskriva den ekonomiska tillväxten under nazi-Tyskland deras låga skatter och relativt oreglerade marknader.
Helt meningslös jämförelse. Du får jämföra hur det var innan respektive efter det nazistiska övertagandet. Blev det friare eller inte sett till individuella friheter? Enligt dig så kan det inte ha skett någon produktivitetsökning om det inte blev friare. Jag tror de flesta inser att det är ett felaktigt antagande.
Vi hade f.ö. lägre skattetryck i Sverige på t.ex. 1800-talet, om det nu är ditt kriterium för frihet, och trots det har vi högre produktivitet nu.