2012-03-09, 17:02
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Jag ignorerar ingenting. Jag bara KONSTATERAR att man kan få produktivitetsökningar utan att de individuella friheterna ökar. Man kan t.o.m. få det trots att friheterna minskar.
Hur går det till, menar du?
Eller hänvisar du bara till korrelationer mellan statistiska mätvärden utan att ha någon teori som förklarar dem?
2012-03-09, 17:49
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Hur går det till, menar du?
Eller hänvisar du bara till korrelationer mellan statistiska mätvärden utan att ha någon teori som förklarar dem?

Tja, i de flesta fall torde bero på ett man kommer från en misskött ekonomi eller dylikt som den förtryckande regimen styr upp.

Grejen är den att jag behöver inte ens förklara varför för att vi ska kunna konstatera att ditt påstående är felaktigt. Det är fullt tillräckligt att konstatera att det har skett vid åtskilliga tillfällen och därmed kan vi förkasta ditt uttalande såsom felaktigt.
2012-03-09, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Tja, i de flesta fall torde bero på ett man kommer från en misskött ekonomi eller dylikt som den förtryckande regimen styr upp.

Grejen är den att jag behöver inte ens förklara varför för att vi ska kunna konstatera att ditt påstående är felaktigt. Det är fullt tillräckligt att konstatera att det har skett vid åtskilliga tillfällen och därmed kan vi förkasta ditt uttalande såsom felaktigt.

Substansen i dina argument har inte förändrats därför tar jag mig friheten att svara med att citera mig själv från mitt svar anseende vad du skrev som har exakt samma substans (ingen) som ovanstående.

"dock saknar din kritik substans eftersom du inte kommer med någonting annat än subjektiva ord från din egen sida som du har satt din egen betydelse på, det är inte ens någon form av kritik det är bara vad du tycker om Fri som person...

Således är din "kritik" värd precis lika mycket som en andel i en bostadsrättsförening med större skulder än tillgångar, -Ja ingenting."

Gillar speciellt min analogi, dock kvarstår faktum fortfarande att den stämmer.
2012-03-09, 18:47
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Substansen i dina argument har inte förändrats därför tar jag mig friheten att svara med att citera mig själv från mitt svar anseende vad du skrev som har exakt samma substans (ingen) som ovanstående.

"dock saknar din kritik substans eftersom du inte kommer med någonting annat än subjektiva ord från din egen sida som du har satt din egen betydelse på, det är inte ens någon form av kritik det är bara vad du tycker om Fri som person...

Således är din "kritik" värd precis lika mycket som en andel i en bostadsrättsförening med större skulder än tillgångar, -Ja ingenting."

Gillar speciellt min analogi, dock kvarstår faktum fortfarande att den stämmer.

Jag hänvisar till objektiva fakta vilket gör att det är extremt enkelt för dig att motbevisa vad jag påstår.

Här har du en graf på tillväxten i Nazi-Tyskland: http://econ161.berkeley.edu/Graphics/gif_files/PageMill_Resources/image11.gif

Vill du ha en källa på att de individuella friheterna minskade i nazi-tyskland också?
2012-03-09, 19:01
Medlem
Fris avatar
Därför att den bokförda BNP-statstiken korrelerar positivt med ökat statsvåld mot människor i Tyskland på 1930-talet, så "tror" du alltså att det finns ett orsakssamband? Du har ju uttryckligen inga som helst anspråk på att försöka förstå hur detta orsakssamband skulle se ut. Du förespråkar blint våld och tvång i hopp om att den historiska korrelationen oförklarligt råkar upprepas.

Näringsverksamhet i Nazi-Tyskland var f.ö. mycket friare än vad den är i dagens allians-Sverige. Deras skattetryck vara bara en bråkdel av vårat. Så om något borde du tillskriva den ekonomiska tillväxten under nazi-Tyskland deras låga skatter och relativt oreglerade marknader.
Senast redigerad av Fri 2012-03-09 kl. 19:04.
2012-03-09, 22:27
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Därför att den bokförda BNP-statstiken korrelerar positivt med ökat statsvåld mot människor i Tyskland på 1930-talet, så "tror" du alltså att det finns ett orsakssamband? Du har ju uttryckligen inga som helst anspråk på att försöka förstå hur detta orsakssamband skulle se ut. Du förespråkar blint våld och tvång i hopp om att den historiska korrelationen oförklarligt råkar upprepas.

Jag förespråkar ingenting. Jag bara konstaterar vissa saker. Som att du nu försöker förneka vissa faktum genom att påskina att det är statstiken som är förfalskad. Som sagt var Sovjet, Nazi-Tyskland, Nordkorea, Chile, Sydafrika o.s.v.

Citat:
Näringsverksamhet i Nazi-Tyskland var f.ö. mycket friare än vad den är i dagens allians-Sverige. Deras skattetryck vara bara en bråkdel av vårat. Så om något borde du tillskriva den ekonomiska tillväxten under nazi-Tyskland deras låga skatter och relativt oreglerade marknader.

Helt meningslös jämförelse. Du får jämföra hur det var innan respektive efter det nazistiska övertagandet. Blev det friare eller inte sett till individuella friheter? Enligt dig så kan det inte ha skett någon produktivitetsökning om det inte blev friare. Jag tror de flesta inser att det är ett felaktigt antagande.

Vi hade f.ö. lägre skattetryck i Sverige på t.ex. 1800-talet, om det nu är ditt kriterium för frihet, och trots det har vi högre produktivitet nu.
2012-03-09, 22:44
Medlem
Utan vilja gå in på vad frihet eventuellt betyder så kan jag bara konstatera att psykisk press inte hindrar hindrar innovation.
Det finns ganska väl dokumenterat att t ex bond traders på Solomon hade stora avkastningskrav på sig och misslyckades dom fick dom sparken. Det hindrade inte dom att hitta på nya finansiella innovationer.
2012-03-11, 16:55
Medlem
bernankes avatar
Okej, era tramsare - håll er on topic. Alla inlägg nedanför detta som diskuterar Nazi-tyskland, ideologi-filosofiska diskussioner om statens vara eller icke-vara och marxistiska pristeori belönas med varning.

/mod
2012-03-11, 19:20
Medlem
Låt oss återgå till bostadsfinansiering. Jag ser i en intervju med Wolf från Swedbank (i DI) att Swedbank kräver amortering på lånebelopp över 75% av försäljningspriset.
Är det någon som vet om man är strikt på det?
Och hur lång amorteringstiden är?
Och hur mycket man får låna på Swedbank? 85% eller 100% eller ?
Det antyds att man inte går med på 100%.
2012-03-11, 19:32
Medlem
tryffs avatar
Man får 85% i bolån (men även låna mer dyrare). Vad han säger är att man måste amortera på topplån.
2012-03-12, 01:41
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Låt oss återgå till bostadsfinansiering. Jag ser i en intervju med Wolf från Swedbank (i DI) att Swedbank kräver amortering på lånebelopp över 75% av försäljningspriset.
Är det någon som vet om man är strikt på det?
Och hur lång amorteringstiden är?
Och hur mycket man får låna på Swedbank? 85% eller 100% eller ?
Det antyds att man inte går med på 100%.
http://cornucopia.cornubot.se/2012/03/bra-intervju-med-michael-wold-i-di.html

Wolf är oroad av svenska bomarknaden och Swedbank har avsiktligt backat tillbaka med utlåningen, likaså de andra förutom SEB som förra året inte märkte att de andra backade tillbaka och SEB "råkade" ta en 40%+ marknadsandel av svenska bolånen 2011. Då detta korrelerade med pristoppen 2011 kan man troligen anta att en stor del av dessa lån är mer riskabla en andra. SEB har nu vaknat och även backat tillbaka dom. Har du nu ett bra, fast jobb men inget annat att komma med, kan du t.ex. glömma att förhandla om räntan, det är listpris som gäller. Ryktet är att detta gäller de samtliga 4 storbankerna.
2012-03-12, 15:37
Avslutad
Nu kommer våren.
Ska bli intressant att se vilken riktning bopriserna tar då.
Brukar väl vara den mest populära årstiden för bostadsaffärer?
Fast universitetstäderna är kanske hetare vid terminsstart/slut.
Blir det fall då, så kan man inte skylla på att det är lågsäsong, som man kunnat de gångna månaderna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in