2012-04-05, 01:11
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Nettotillgångar är omöjligt att bevisa då detta inte är en offentlig uppgift.

Skatteverket för inte dessa uppgifter längre.

I övrigt har du inte tagit in något sedan förra gången du började svamla om att Borg var bolånetorsk.

Som sagt, lär dig tänka själv.
Som sagt, man har lyckats gräva fram tillgångar om andra politiker. Så länge inga nettotillgångar dyker upp offentligt kommer jag påstå att vår finansminister är bolånetorsk.
2012-04-05, 01:11
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Jag skrev tidigare i tråden att jag skulle uppdatera er på min försäljning av min bostadsrätt i Uppsala.
Igår satte budgivningen igång och började på 1.150.000 SEK och slutade på 1.460.000 SEK, kontrakt skrevs på kvällen och allt är avklarat nu.

Jag köpte bostaden sommaren 2010 för 800.000 SEK så på ca 1,7 år så har den ökat i värde med 82,5%. När jag köpte lägenheten så renoverade jag den för ca 130.000 SEK och eget hårt arbete vilket bidrag till en stor del av värdeökingen, så allt är absolut inte pga "bostadsbubblan" även om jag tycker att värdeökningen är rätt absurd.

Så... Ja, priserna har gått upp enormt, jag själv blev chockad över att folk betalar så mycket för en liten 2a. Är väldigt glad över att jag hann dra mig ur bostadsmarknaden i tid innan bubblan spricker.
Bara att gratulera, ROI på 82.5% på 1.7 år är fantastiskt
2012-04-05, 01:23
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Artikel: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/164985-blast-av-swed-banken.html
Ouch... det där ser mindre bra ut

Jag vet några personer som haft som affärsidé att köpa och renovera lägenheter och sälja vidare och även bygga hus och sälja. Det har fungerat jättebra i en ständigt uppåtgående marknad, nu sitter dom dock med några halvfärdiga hus dom inte blir av med, eftersom det är helt vanliga nyproducerade hus som inte ligger i något av Stockholms mest attraktiva villaområden.
2012-04-05, 06:20
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Nettotillgångar är omöjligt att bevisa då detta inte är en offentlig uppgift.

Skatteverket för inte dessa uppgifter längre.

I övrigt har du inte tagit in något sedan förra gången du började svamla om att Borg var bolånetorsk.

Som sagt, lär dig tänka själv.
Inte om man ska tro Föreningen Grävande Journalister

http://www.fgj.se/Default.aspx?tabid=173&Itemid=1111

Citat:
Åtkomliga uppgifter :
Uppgifter om förmögenhet går att se genom att titta på om personen var förmögenhetsbeskattad, går dock bara att se tillbaka i tiden, till och med år 2008. Skatteuppgifter i allmänhet, skatteskulder, taxerad inkomst och förvärvsinkomst. Inkomst av rörelse, taxeringsvärdet på fastigheter (betald fastighetsskatt), kapital eller underskott, skattedebitering, grundavdrag, pensionsgrundande inkomst, betalt preliminärskatt, kvar- eller överskjutande skatt, moms. Alla beslut som tagits är offentliga.
2012-04-05, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Inte om man ska tro Föreningen Grävande Journalister

http://www.fgj.se/Default.aspx?tabid=173&Itemid=1111

Det var väl det jag skrev?

Fram till 2008 har skatteverket bra koll på förmögenheter då det beskattades. Efter 2008 är det svårare.

Det man kan se nu är underskott eller överskott av kapital men där finns som sagt bara realiserade vinster med.

Det jag försöker påskrina är att jag verkligen inte tror att Borg är en bolånetorsk eller har problem med att betala lånet.

Han har som sagt tjänat över miljonen/år sista 15 åren, varit chefsanalytiker på SEB osv och han äger 50% av en bostad som eventuellt är "högt" belånad. (3.3 miljoner). Det är alltså bara halva lånet som är hans.

Hur Borg placerar sina pengar är svårt att se men jag tror han utan problem kan få mer än 4.2% avkastning på dem.
2012-04-05, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xertion
Jag skrev tidigare i tråden att jag skulle uppdatera er på min försäljning av min bostadsrätt i Uppsala.
Igår satte budgivningen igång och började på 1.150.000 SEK och slutade på 1.460.000 SEK, kontrakt skrevs på kvällen och allt är avklarat nu.

Jag köpte bostaden sommaren 2010 för 800.000 SEK så på ca 1,7 år så har den ökat i värde med 82,5%. När jag köpte lägenheten så renoverade jag den för ca 130.000 SEK och eget hårt arbete vilket bidrag till en stor del av värdeökingen, så allt är absolut inte pga "bostadsbubblan" även om jag tycker att värdeökningen är rätt absurd.

Så... Ja, priserna har gått upp enormt, jag själv blev chockad över att folk betalar så mycket för en liten 2a. Är väldigt glad över att jag hann dra mig ur bostadsmarknaden i tid innan bubblan spricker.

Då måste jag fråga vart bor du nu och om du bor i HR hur fick di tag i den om jag har fattat det rätt är det svårt att få HR även i Uppsala.
2012-04-06, 09:26
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Det var väl det jag skrev?

Fram till 2008 har skatteverket bra koll på förmögenheter då det beskattades. Efter 2008 är det svårare.

Det man kan se nu är underskott eller överskott av kapital men där finns som sagt bara realiserade vinster med.

Det jag försöker påskrina är att jag verkligen inte tror att Borg är en bolånetorsk eller har problem med att betala lånet.

Han har som sagt tjänat över miljonen/år sista 15 åren, varit chefsanalytiker på SEB osv och han äger 50% av en bostad som eventuellt är "högt" belånad. (3.3 miljoner). Det är alltså bara halva lånet som är hans.

Hur Borg placerar sina pengar är svårt att se men jag tror han utan problem kan få mer än 4.2% avkastning på dem.
Det jag ville få sagt var att deklarationerna är offentliga handlingar när de kommit in till myndigheten. Där kan man ta del av Anders Borgs uppgifter. Inklusive ränteavdrag bl.a.

Nu vet jag inte om han placerar stora tillgångar utanför landet för att slippa beskatta dessa i Sverige. Men det har även grävts lite i regeringens värdepappersinnehav, som alltså är registrerade i en vanlig aktiedepå (ej KF) och där visade det sig att han bara har tillgångar på knappt 150k kr.

Några andra tillgångar hos Anders Borg är ännu inte kända för allmänheten. Fast dessa övriga tillgångar hade ändå varit roliga om någon grävde fram så vi alla vet.
2012-04-06, 09:30
Medlem
xertions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Då måste jag fråga vart bor du nu och om du bor i HR hur fick di tag i den om jag har fattat det rätt är det svårt att få HR även i Uppsala.

Jag bor i Bangkok (Hyrde ut bostadsrätten). Angående HR i Uppsala så tror jag att jag ganska enkelt skulle kunna få det med kontakter samt att jag stått i kö i många år. Vi får se hur jag gör under de 3 månaderna som jag lever i Sverige i sommar. Är dock inte orolig.
2012-04-08, 10:03
Medlem
Gargameliks avatar
Kris för småhusbranschen:
http://www.dn.se/ekonomi/smahusforsaljningen-minskar-kraftigt
2012-04-08, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Kris för småhusbranschen:
http://www.dn.se/ekonomi/smahusforsaljningen-minskar-kraftigt

Läste artikeln och där står följande

"Anledningen, tror TMF:s vd Leif H Gustafsson, är oron i Europa, högre räntor och bolånetaket.

– Vi tycker nog att bolånetaket är berättigat men det kräver en viss inkörningsperiod, det går inte att föra in sådana regler över en natt. Då blir det tvärstopp i vår bransch, säger Leif H Gustafsson.

Han säger att det drabbar unga par som har en god inkomst, men som inte har kunnat spara ihop tillräckligt med pengar för att betala insatsen på 15 procent, som bankerna kräver.

– Idén med bolånetaket kan vi förstå i sig men den infördes för snabbt och vi tycker att man kanske skulle ha hårdare amorteringskrav istället."

Håller med om amorteringskraven men angående bolånetaket...Vilken jävla smörja!
Att unga saknar insatsen är positivt då det redan visar på dämpade priser och att dagens 25-åringar slipper ta lån som de aldrig kommer kunna betala tillbaka.
2012-04-08, 15:32
Medlem
http://www.affarsvarlden.se/ravaror/article3427740.ece

Borg verkar ligga med sina tillgångar i Avanza Zero. Det är iaf vad som finns registrerat då ministrar måste redovisa vad de äger. Däremot verkar de inte behöva uppge hur mycket de äger.

I aftonbladets granskning så sa de att Borg hade minst tillgångar men hur kan de veta hur mycket fonder han har?

Så länge man inte säljer så blir det ju inga kapitalinkomster.

Möjligt att ha stora tillgångar i fonder utan att det syns på "offentliga" uppgifter, eller?
2012-04-08, 15:49
Medlem
Citat:
http://www.affarsvarlden.se/ravaror/article3427740.ece

Borg verkar ligga med sina tillgångar i Avanza Zero. Det är iaf vad som finns registrerat då ministrar måste redovisa vad de äger. Däremot verkar de inte behöva uppge hur mycket de äger.

I aftonbladets granskning så sa de att Borg hade minst tillgångar men hur kan de veta hur mycket fonder han har?

Så länge man inte säljer så blir det ju inga kapitalinkomster.

Möjligt att ha stora tillgångar i fonder utan att det syns på "offentliga" uppgifter, eller?

Det beror väl helt på om det är en utdelande fond eller inte. Även om fonden ej är utdelande går det ju dock att ta reda på det sammanlagda värdet genom att titta på hur skatter, hur stort belopp som blir skatteunderlag för kapitalinkomster och vilken fond det gäller och hur denna har presterat kan ju ge information om det totala innehavet om alla av nämnda uppgifter går att få tag i...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in