Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Hehe, du verkar inte veta vad du pratar om. 50%-iga prisfall kommer inte att hända. Och de allra flesta amorterar idag, svenska banker är restruktiva med amorteringsfrihet. Ränteavdraget står kvar, ev. sänks det med 5 procentenheter (30-25%), vilket inte kommer ge ett 50%-igr prisfall.
Varför bemöter jag fortfarande samma argument som för 2 år sedan? Nutidens domedagsprofeter härjar inte utanför katedralen och ropar på Guds vrede, nej, ty numera härjar du framför skärmen och författar ilskna texter om hur övervärderade bostäder (som de själva tänker anskaffa när priserna faller) är.
Intressekonflikt, någon? För alla jag har sett som talar om prisfall, de sitter i en unken lägenhet och har dyrare kostnader än för en villa/bostadsrätt i samma område.
Förstår du svenska eller? Trist annars att debatten här blir någon sorts sandlådenivå. Läs om mitt inlägg igen. Jag skrev att för att få ett 50% prisfall ska amorteringskrav införas och ränteavdraget avskaffas eller sänkas kraftigt. Om det görs kan jag slå vad med dig om 10000 kr att vi får ett 50% fall. Jag skrev inte att jag trodde ränteavdraget kommer att slopas eller att amorteringskrav införas. Varför tror du lägenhetspriserna i Stockholm är det dubbla mot Berlin? Amorteringskrav på 30 år och inget skatteavdrag i Tyskland kanske?
Har du statistik på hur många som amorterar? Här
http://www.e24.se/makro/sverige/manga-amorterar-pa-bostadslanen_2753435.e24 talas det om 55% i storstadsregionen. I del delen ingår personer som amorterar på topplån. Så hur stor del av de som bara har bottenlån amorterar i Stockholm? Klart mindre än hälften varje fall. Vet du vad genomsnittliga verkliga amorteringstiden är för bostadsrätt och villa i Stockholm? 2008 kom FI fram till att för bostadsrätter var det 91 år.
Och argumentet att vi inte spekulerar i bostäder får mig att småle... det finns inte många länder där man kan använda bostaden som bankomat förutom Sverige. Det är också en form av spekulation när man ökar bolånet och spenderar pengarna på sånt som inte är en långsiktig ökning av värdet på bostaden. Nytt badrum och kök ökar värdet av bostaden, men inte långsiktigt, de måste också bytas ut efter bäst-föredatum. Folk spekulerar i sverige på en konstant prisstegring av bostäder. Och utan amorteringskrav eller ändrade regler så kommer bostäderna alltid att stiga i värde minst i takt med inflationen.
Skrattretande att nu när en patetiskt låg kontantinsats om 15% infördes + lite högre ränta, så har förstgångsköparna utraderats, marknaden dött och priserna faller. Stabilt.
Och jag har aldrig hymlat i tråden att jag är jävig. Bor i en hyrestvå i närförort i södra stockholm (15 min till city med kollektivtrafiken). Betalar 5k i hyra o el. Jag har nog bättre ekonomi är dig, men att gå in på marknad som faller efter en sjuk uppgång lockar inte direkt.