2011-11-08, 00:44
Medlem
GundeSs avatar
Japp. Jag har räknat ut att mitt boende blir värt en miljard när mitt barnbarnsbarn ärver. Lönerna ligger då på 300 000 i månaden, så man får hoppas att räntan är låg....

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004

Sen måste man tänka på vart pengarna tar vägen.

Vart tror ni alla pengar tar vägen som betalas för villor och bostadsrätter? Jo, våra föräldrar. (60, 70 och i viss mån 80-talisternas föräldrar.) Många av oss har haft tur att våra föräldrar inte lyssnade på olyckskraxarna när de byggde hus på 70 och 80-talen. Många trodde att 300.000 var alledes för mycket pengar för ett hus och att man aldrig kommer få pengarna tillbaka.

Nu säljs samma hus för 2-3 miljoner. (och detta ska då inkludera ett ruskigt ras på 90-talet. )
2011-11-08, 06:30
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minus5
Många kanske vill sälja av nu innan priserna sjunker mer?
Jag skulle tro att en ganska stor del av säljarna tänker så idag. Min bror ska försöka sälja sin lägenhet nu innan det inte finns några intressenter kvar. Lyckas han få utropspriset slipper han ta blancolån för att lösa bolånet (tills mäklararvodet ska betalas )

Sen blir det hyresrätt
2011-11-10, 15:32
Medlem
Idagens Metro kunde man läsa att inflytten till Stockholm är brutal och snart bort var fjärde Svensk i Stockholm.

Som grädden på moset är det mycket Högutbildat (har råd) folk som flyttar in.

Får mer och mer svårt att tro att priserna ska ner 50% som domedagsprofterna säger.

Dom ska höjja hyran för Studentlägnheterna på Högbergsgatan 5000:- för 28kvm betalar mindre än det för min 40kvm BR med lån och avgift.
2011-11-10, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Idagens Metro kunde man läsa att inflytten till Stockholm är brutal och snart bort var fjärde Svensk i Stockholm.

Som grädden på moset är det mycket Högutbildat (har råd) folk som flyttar in.

Får mer och mer svårt att tro att priserna ska ner 50% som domedagsprofterna säger.

Dom ska höjja hyran för Studentlägnheterna på Högbergsgatan 5000:- för 28kvm betalar mindre än det för min 40kvm BR med lån och avgift.

Med såna regler det är idag (amorteringsfritt och skatteavdrag) är det få om ens några som tror på 50% prisfall. Men om du tänker dig amorteringskrav införs och skatteavdraget tas bort eller minskas kraftigt så är 50% prisfall på marknaden möjligt.
2011-11-10, 17:56
Bannlyst
Hur kan/ kommer räntan påverka dom som köpt hus nyligen, kommer räntan höjas snart?
Vad är bäst, rörlgt eller fast?
2011-11-10, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonical
Med såna regler det är idag (amorteringsfritt och skatteavdrag) är det få om ens några som tror på 50% prisfall. Men om du tänker dig amorteringskrav införs och skatteavdraget tas bort eller minskas kraftigt så är 50% prisfall på marknaden möjligt.

Hehe, du verkar inte veta vad du pratar om. 50%-iga prisfall kommer inte att hända. Och de allra flesta amorterar idag, svenska banker är restruktiva med amorteringsfrihet. Ränteavdraget står kvar, ev. sänks det med 5 procentenheter (30-25%), vilket inte kommer ge ett 50%-igr prisfall.

Varför bemöter jag fortfarande samma argument som för 2 år sedan? Nutidens domedagsprofeter härjar inte utanför katedralen och ropar på Guds vrede, nej, ty numera härjar du framför skärmen och författar ilskna texter om hur övervärderade bostäder (som de själva tänker anskaffa när priserna faller) är.

Intressekonflikt, någon? För alla jag har sett som talar om prisfall, de sitter i en unken lägenhet och har dyrare kostnader än för en villa/bostadsrätt i samma område.
2011-11-10, 20:00
Medlem
corrodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Hehe, du verkar inte veta vad du pratar om. 50%-iga prisfall kommer inte att hända. Och de allra flesta amorterar idag, svenska banker är restruktiva med amorteringsfrihet. Ränteavdraget står kvar, ev. sänks det med 5 procentenheter (30-25%), vilket inte kommer ge ett 50%-igr prisfall.

Varför bemöter jag fortfarande samma argument som för 2 år sedan? Nutidens domedagsprofeter härjar inte utanför katedralen och ropar på Guds vrede, nej, ty numera härjar du framför skärmen och författar ilskna texter om hur övervärderade bostäder (som de själva tänker anskaffa när priserna faller) är.

Intressekonflikt, någon? För alla jag har sett som talar om prisfall, de sitter i en unken lägenhet och har dyrare kostnader än för en villa/bostadsrätt i samma område.

Så djävla rätt! Har följt vissa som har lipat om prisfall sedan 2001, -50% - 50% har jag hört till leda. Har själv köpt och ägt 3 bostäder under dessa 10 år och tjänat gott på varje affär. (har ej spekulerat utan livet har åkt bergdalbana) Slutligen köper dom själv och tystnar eller börjar tjata om uppgång i priser.. Bostad köper man för att bo, man köper det man har råd med, allt annat är irrelevant.
2011-11-10, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av corroded
Så djävla rätt! Har följt vissa som har lipat om prisfall sedan 2001, -50% - 50% har jag hört till leda. Har själv köpt och ägt 3 bostäder under dessa 10 år och tjänat gott på varje affär. (har ej spekulerat utan livet har åkt bergdalbana) Slutligen köper dom själv och tystnar eller börjar tjata om uppgång i priser.. Bostad köper man för att bo, man köper det man har råd med, allt annat är irrelevant.

Tack

Bra inpass att min köper bostad för att bo, och inte för att spekulera. Bostadsspekulation råder knappt alls i Sverige och även om vissa här på forumet verkar tro att folk ser sin bostad som en investering som skall ge räntabilitet (mer än aktier osv.) så har de fel, 99% av alla bostadsägare köper sin bostad för att de är less på hutlösa hyror för skruttiga hyresrätter.

För min del har jag sparat pengar på att flytta från hyresrätt till egen-ägt boende. Att bo i hyresrätt skulle då ge mig en alt. kostnad motsvarande amorteringen samt en större direkt kostnad motsvarande skillnaden på hyran jämfört med drift- samt underhållskostnader och ev. räntan.
2011-11-10, 21:29
Medlem
kuryakin79s avatar
Citat:

Det känns som om du är lite nervös tycker jag! Det kan man dock förstå med tanke på att alla bostadspriskraschers moder precis inletts.
2011-11-10, 21:36
Medlem
En fundering jag önskar feedback på...

Jag har en skaplig inkomst och skulle antagligen kunna få lån för en bostad för flera miljoner i sthlm, om jag efter det lever riktigt snålt så så skulle det antagligen ta mig 40 år att amortera bort lånet om jag la allt mitt överskott på amorteringar, detta förutsatt att räntorna är låga under hela perioden samt att jag aldrig blir sjuk eller förlorar jobbet. Här har jag inte ens räknat på reparationer som jag tror över tiden skulle kunna motsvara 50% av husvärdet vid köp, vilket antagligen i realiteten kanske ger att det tar mig 50~60 år innan huset är mitt, om jag ens överlever sålänge.

Jag skulle helt enkelt bli en låneslav resten av mitt liv, bara för att ha nånstanns att jobba och bo. Dessutom tror jag de flesta människor inte har samma utrymme att betala av med i sin budget som jag har, vilket gör att deras bild ser mycket sämre ut än exemplet här ovan. Och för att man skall komma ur den där husfällan krävs att det dyker upp någon som är ännu mer dum till att ta lån än mig och där verkar det ju lite kärvt just nu så jag avstår, gillar att leva som en fri man.

En parantes, många säger "sitt livs investering", jag vet investeringar som betalar av sig efter 2 år och på börsen finns det bolag som betalt av sig på 10~20, medans det där huset bara kostar utgifter.

Så vad är det jag missar här, vad är det som är så bra med att låna fantasisummor till bostad?
2011-11-10, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T
En fundering jag önskar feedback på...

Jag har en skaplig inkomst och skulle antagligen kunna få lån för en bostad för flera miljoner i sthlm, om jag efter det lever riktigt snålt så så skulle det antagligen ta mig 40 år att amortera bort lånet om jag la allt mitt överskott på amorteringar, detta förutsatt att räntorna är låga under hela perioden samt att jag aldrig blir sjuk eller förlorar jobbet. Här har jag inte ens räknat på reparationer som jag tror över tiden skulle kunna motsvara 50% av husvärdet vid köp, vilket antagligen i realiteten kanske ger att det tar mig 50~60 år innan huset är mitt, om jag ens överlever sålänge.

Jag skulle helt enkelt bli en låneslav resten av mitt liv, bara för att ha nånstanns att jobba och bo. Dessutom tror jag de flesta människor inte har samma utrymme att betala av med i sin budget som jag har, vilket gör att deras bild ser mycket sämre ut än exemplet här ovan. Och för att man skall komma ur den där husfällan krävs att det dyker upp någon som är ännu mer dum till att ta lån än mig och där verkar det ju lite kärvt just nu så jag avstår, gillar att leva som en fri man.

En parantes, många säger "sitt livs investering", jag vet investeringar som betalar av sig efter 2 år och på börsen finns det bolag som betalt av sig på 10~20, medans det där huset bara kostar utgifter.

Så vad är det jag missar här, vad är det som är så bra med att låna fantasisummor till bostad?

Finns inget som säger att man behöver betala av sina huslån. Dock är det naturligtvis att föredra att man amorterar ner till åtminstone 75 % av värdet för att ha lite säkerhet vid eventuella framtida prisnedgångar.

För de flesta människor är stora lån en förutsättning för att kunna bo i eget hus eller bostadsrätt så om du känner dig tveksam till det är alternativet hyresrätt. Det har ju sina för- och nackdelar såklart. En av nackdelarna är att även om du är en fri man sett till lån så har du i princip inga möjligheter att vara fri beträffande möjligheterna att göra förändringar och reparationer i ditt hus.

Vad man föredrar är naturligtvis individuellt men det som är bra med att betala fantasisummor till bostad är naturligtvis att du får den bostad du vill ha, vilket inte är så lätt om man ska hålla sig till hyresrätter.

"Sitt livs investering" ska man troligtvis oftast tolka som att det är ett väldigt stort köp, inte att det är den bästa eller säkraste investeringen man kan göra, även om det faktiskt är så för många.
2011-11-10, 22:25
Medlem
Citat:

Förstår du svenska eller? Trist annars att debatten här blir någon sorts sandlådenivå. Läs om mitt inlägg igen. Jag skrev att för att få ett 50% prisfall ska amorteringskrav införas och ränteavdraget avskaffas eller sänkas kraftigt. Om det görs kan jag slå vad med dig om 10000 kr att vi får ett 50% fall. Jag skrev inte att jag trodde ränteavdraget kommer att slopas eller att amorteringskrav införas. Varför tror du lägenhetspriserna i Stockholm är det dubbla mot Berlin? Amorteringskrav på 30 år och inget skatteavdrag i Tyskland kanske?

Har du statistik på hur många som amorterar? Härhttp://www.e24.se/makro/sverige/manga-amorterar-pa-bostadslanen_2753435.e24 talas det om 55% i storstadsregionen. I del delen ingår personer som amorterar på topplån. Så hur stor del av de som bara har bottenlån amorterar i Stockholm? Klart mindre än hälften varje fall. Vet du vad genomsnittliga verkliga amorteringstiden är för bostadsrätt och villa i Stockholm? 2008 kom FI fram till att för bostadsrätter var det 91 år.

Och argumentet att vi inte spekulerar i bostäder får mig att småle... det finns inte många länder där man kan använda bostaden som bankomat förutom Sverige. Det är också en form av spekulation när man ökar bolånet och spenderar pengarna på sånt som inte är en långsiktig ökning av värdet på bostaden. Nytt badrum och kök ökar värdet av bostaden, men inte långsiktigt, de måste också bytas ut efter bäst-föredatum. Folk spekulerar i sverige på en konstant prisstegring av bostäder. Och utan amorteringskrav eller ändrade regler så kommer bostäderna alltid att stiga i värde minst i takt med inflationen.

Skrattretande att nu när en patetiskt låg kontantinsats om 15% infördes + lite högre ränta, så har förstgångsköparna utraderats, marknaden dött och priserna faller. Stabilt.

Och jag har aldrig hymlat i tråden att jag är jävig. Bor i en hyrestvå i närförort i södra stockholm (15 min till city med kollektivtrafiken). Betalar 5k i hyra o el. Jag har nog bättre ekonomi är dig, men att gå in på marknad som faller efter en sjuk uppgång lockar inte direkt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in