2012-04-04, 13:19
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Har du redan glömt diskussionen om Anders Borg och hans lån i denna tråd?

Hela saken om att han skulle ha stora lån är något aftonblaskan gick ut med utan att veta sanningen. Tror du på aftonblaskan? Är aftonblaskan din bibel eller tar du bara uppgifter därifrån när det passar dina dåliga argument?

Kolla vad Borg har tjänat sedan slutet av 90-talet.
Jag har kollat runt och ingenting tyder på att Aftonhoran har fel (han har dessutom publikt sagt att han har bolån) eller har nettotillgångar värda att nämnas någon annanstans. Motbevisa mig gärna med hänvisning till hans stora aktietillgångar, konstsamlingar, skuldfritt sommarhus på bättre ort, feta räntekonto osv.
2012-04-04, 14:54
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Förstår din poäng, och håller med om det, men jag tycket att du uttrycker dig väl extremt.
Att alla Svenskar ska vara ekonomiskt obereonde är jättebra, men ärligt talat, det är en Utopi.
I verkligheten är det fullt rimligt att exempelvis en ung person är beroende av lån/bidrag för att komma igång med sitt liv (skaffa utbildning och bostad).
Jag vet självklart att det är utopi (inte minst med tanke på att många svenskar knappt kan ta hand om sig själva) och att det finns praktiska anledningar till att låna, men målet borde vara att skuldsätta befolkningen så lite som möjligt, inte som idag då skuldsättningen maximeras.
2012-04-04, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Jag har kollat runt och ingenting tyder på att Aftonhoran har fel (han har dessutom publikt sagt att han har bolån) eller har nettotillgångar värda att nämnas någon annanstans. Motbevisa mig gärna med hänvisning till hans stora aktietillgångar, konstsamlingar, skuldfritt sommarhus på bättre ort, feta räntekonto osv.

1. Det aftonbladet räknade på var pantbrev på bostaden. Ingen vet om dessa är utnyttjade eller hur mycket dessa är utnyttjade. Jag har själv pantbrev på en bostad som kanske utnyttjas till 20%.

2. Han har tjänat runt miljonen om året sedan 1997 då han började jobba inom bankvärlden som analytiker.

En utbildad ekonom som kanske har lån trots att han förmodligen kan lösa dem. Det betyder väl att han har betydligt bättre avkastning på pengarna på annat håll. Han är trots utbildad ekonom och har jobbat som chefsanalytiker vid SEB.

Det är du som påstår att Anders Borg har lån på mer än bostaden är värd. Denna uppgift har du svalt från aftonblaskan. Bevisa gärna det.

Exakt samma saker kom fram förra gången du gjorde samma påstående i denna tråd och även då kom uppgifterna från aftonbladet.
2012-04-04, 18:01
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
1. Det aftonbladet räknade på var pantbrev på bostaden. Ingen vet om dessa är utnyttjade eller hur mycket dessa är utnyttjade. Jag har själv pantbrev på en bostad som kanske utnyttjas till 20%.

2. Han har tjänat runt miljonen om året sedan 1997 då han började jobba inom bankvärlden som analytiker.

En utbildad ekonom som kanske har lån trots att han förmodligen kan lösa dem. Det betyder väl att han har betydligt bättre avkastning på pengarna på annat håll. Han är trots utbildad ekonom och har jobbat som chefsanalytiker vid SEB.

Det är du som påstår att Anders Borg har lån på mer än bostaden är värd. Denna uppgift har du svalt från aftonblaskan. Bevisa gärna det.

Exakt samma saker kom fram förra gången du gjorde samma påstående i denna tråd och även då kom uppgifterna från aftonbladet.
Jag bad om källor till hans nettotillgångar, vad är detta svar på? Jag har Aftonbladet som källa och diverse nyhetsartiklar och uttalanden från han själv om att han har bostadslån. Vad har du för källor om hans nettotillgångar? Att han tjänat 15M på 15 år är jag sjukt skeptisk till, det blir över 7.5M efter skatt. Var är pengarna, uppenbarligen inte i hans bostad? Han kanske har köpt lakritsshots för allt? Någon sorts tillgång borde vara lätt att gräva fram om han nu är så likvid som du tror.
2012-04-04, 18:16
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Jag bad om källor till hans nettotillgångar, vad är detta svar på? Jag har Aftonbladet som källa och diverse nyhetsartiklar och uttalanden från han själv om att han har bostadslån. Vad har du för källor om hans nettotillgångar? Att han tjänat 15M på 15 år är jag sjukt skeptisk till, det blir över 7.5M efter skatt. Var är pengarna, uppenbarligen inte i hans bostad? Han kanske har köpt lakritsshots för allt? Någon sorts tillgång borde vara lätt att gräva fram om han nu är så likvid som du tror.

Det är väl ingen som förnekar att han har bostadslån frågan rör hur stora dessa är. Aftonbladet räknade på pantbreven vilket inte säger någonting då man är en idiot om man dödar dessa då det har ett värde.

Varför ska det vara lätt att gräva fram vilka tillgångar han har? Det är inte offentliga uppgifter.
2012-04-04, 20:15
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Det är väl ingen som förnekar att han har bostadslån frågan rör hur stora dessa är. Aftonbladet räknade på pantbreven vilket inte säger någonting då man är en idiot om man dödar dessa då det har ett värde.

Varför ska det vara lätt att gräva fram vilka tillgångar han har? Det är inte offentliga uppgifter.
Man har ju lyckats gräva fram en massa detaljer om andra politiker, varför inte Sveriges finansminister? Hans ekonomi är väl i högsta grad intressant? Jag tror helt enkelt inte han har några speciella tillgångar, men blir gärna överbevisad.
2012-04-04, 21:04
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Man har ju lyckats gräva fram en massa detaljer om andra politiker, varför inte Sveriges finansminister? Hans ekonomi är väl i högsta grad intressant? Jag tror helt enkelt inte han har några speciella tillgångar, men blir gärna överbevisad.

Sedan förmögenhetsskattens avskaffande så är det väsentligt svårare att se vad folk har för tillgångar det är därför snarare än att han inte har några tillgångar som det inte redovisas. Jag tror väl inte att han sitter på flertalet miljoner men ser inte heller vad det har för relevans.
2012-04-04, 21:28
Medlem
Citat:

Han tjänade 1.37 miljoner 2010 och tjänar inte direkt mindre nu.

När han jobbade på bankerna i slutet av 90-talet och i början av 2000-talet så tjänade han över miljonen per år i snitt.

Detta är offentliga uppgifter och ändå tvivlar du. Sedan sväljer du en uppgift från aftonblaskan att att blinka trots att de själva varnar för att felaktigheter kan förekomma.

Citat:
Uppgifter om lånebilden gällande bostadsrätter har vi utgått från senast uppgivna underskott av kapital och gjort antagandet att det handlar om lån. Här finns en möjlig felkälla eftersom reavinster och annat kan ligga under samma post.

Granskningen har gjorts med uppgifter ur offentliga register. Det kan förekomma både bostadsrätter, fordon och fastigheter utomlands som inte är med i granskningen.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13828355.ab

Sluta att tro på allt du läser på aftonbladet och cornucopia och lär dig att tänka självständigt och kritiskt.
2012-04-04, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Han har tydligen tagit ut ett nytt nyligen. Och det indikerar att de befintliga var utnyttjade.
2012-04-04, 22:07
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Han tjänade 1.37 miljoner 2010 och tjänar inte direkt mindre nu.

När han jobbade på bankerna i slutet av 90-talet och i början av 2000-talet så tjänade han över miljonen per år i snitt.

Detta är offentliga uppgifter och ändå tvivlar du. Sedan sväljer du en uppgift från aftonblaskan att att blinka trots att de själva varnar för att felaktigheter kan förekomma.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13828355.ab

Sluta att tro på allt du läser på aftonbladet och cornucopia och lär dig att tänka självständigt och kritiskt.
Grattis, du har sagt precis samma sak i denna post som din föregående, jag tolkar detta som att du inte kan hitta en enda nettotillgång.

Var har jag prisat Cornucopia? Jag har snarare sagt att han är för negativ och att TA på aktier är larv. Det är som på Flashback, du måste kunna sålla hårt för att hitta vissa guldkorn. I så fall verkat det vara du som suger av Anders Borg, är han din idol? Tror du på allt han säger?
2012-04-04, 22:12
Medlem
Citat:
Grattis, du har sagt precis samma sak i denna post som din föregående, jag tolkar detta som att du inte kan hitta en enda nettotillgång.

Var har jag prisat Cornucopia? Jag har snarare sagt att han är för negativ och att TA på aktier är larv. Det är som på Flashback, du måste kunna sålla hårt för att hitta vissa guldkorn. I så fall verkat det vara du som suger av Anders Borg, är han din idol? Tror du på allt han säger?

Nettotillgångar är omöjligt att bevisa då detta inte är en offentlig uppgift.

Skatteverket för inte dessa uppgifter längre.

I övrigt har du inte tagit in något sedan förra gången du började svamla om att Borg var bolånetorsk.

Som sagt, lär dig tänka själv.
2012-04-04, 23:15
Medlem
Bostadskraschen är nu en realitet och bolånekollektivet är drabbad i yttre led och har redan lidit svåra förluster! De första att drabbas är vad som i schackbrädet kan liknas vid bönderna - det finns många av dom och det märks inte direkt för resten av kollektivet vid en förlust av några av dessa men likväl blir bolånekollektivet sårat och i kölvattnet av att de extremt överbelånade Nybyggarna (som detta handlar om vilka är de första att drabbas och mest sårbara) går under vattnet gör även efterfrågan på nybyggnation och därigenom byggföretagen detsamma vilka i sin tur går under i andra hand och därigenom ytterligare drar ner Bolånekolletivet via en dominoeffekt!

Jag kan inte annat än att glädjas åt att dessa dumma människor enligt darwinistiskt manér nu straffas för sin dumhet och förpassas dit dom hör hemma till gatan!

Artikel: http://www.byggahus.se/forum/priser-kalkyler-fastighetsskatt-m-m/164985-blast-av-swed-banken.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in