Citat:
Ursprungligen postat av privateinterest
Tycker synd om dig.
http://www.sourze.se/Har_du_r%C3%A5d_att_bo_kvar_n%C3%A4r_bostadsbubbla n_spricker_10704367.asp
Från Artikeln: "40 procent av Sveriges befolkning har inte 25 000 SEK på kontot och nästan lika många kommer att behöva lämna sina bostäder om räntan stiger till 6-8 procent. Det är inget konstigt, det har hänt tidigare. Situationen vi har idag är väldigt ovanligt och den kommer inte att bestå för alltid."
40 procent av den totala befolkningen eller av dom som äger ett boende, en betydande jävligt stor skillnad, eller hur?
Är skitsamma hur mkt pengar barn upp till 18 och dom som bor i hyresrätt har i detta avseendet, eller hur?
Äger du en lägenhet eller hus?
När jag och alla jag pratat med tog våra lån, räknade banken på en ränta långt över vad den var för tillfället(om man köpt relativt nyligen när priserna varit som högst), i mitt fall på 7%.
Visst finns de fifflande banker som tar risker, men som jag fattat det är det praxis att man alltid testar så låntagarens ekonomi håller för en ränta på 7% utan att man ska ta för stor skada.
Statistik går att vinkla exakt hur man vill, det är den tredje typen av lögn.
Presentera gärna fakta som stöder att 40% av bostadsägarna inte klarar av att att räntan höjs 2-4 procentenheter.
För att jag ens ska ta dig på allvar får du gärna ta fram siffror på hur många ägare med lån över 2 miljoner(eller en annan större summa) som inte har 25 000 kr på banken, i värdepapper eller andra lättillgängliga tillgångar
För vad barn utan inkomst och andra som inte äger sitt boende har i tillgångar, är helt ointressant.
Hade du tänkt till hade du fattat det.
Hade du tänkt till lite ytterligare fattar du att det är extremt statistiskt vilseledande och vinklad artikel för att man ska bli rädd och komma på hans kurser och seminarier.
Gapa och svälj.