2012-03-05, 16:05
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Inte första gången LB Hus går i konkurs. Det gjorde de på 90-talet också.
Historien upprepar sig? Bubbla då, bubbla nu...

Men hur kan det vara en bubbla? MrOaki säger ju att folk sagt att priserna ska gå ned kraftigt under en längre tid och det faktum att det dragit ut på tiden gör att en bubbla helt enkelt inte existerar.

Förstår inget nu. Trodde priserna skulle gå upp för all framtid.
2012-03-05, 18:31
Medlem
BagarenBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberpunk-
Finns det? Vart?

Du vet inte vad du snackar om. Bostadsbristen är sjuk i Stockholmsområdet iallaf. I förorten jag bor i måste du stå 8 år i kö för en 2-3 rummare. Hyra? ~7000:-/månad. Du får ställa dig i kö när du är 18. Exakt. Och nej jag överdriver inte. Den siffran kommer att öka med tanke på att det byggs på tok för lite hyresrätter (om inga alls?) haha. Och nuvarande hyresrätter omvandlas till bostadsrätter. You do the math. Förorten jag pratar om ligger 20min från city med bil.

En etta i Hässelby anmäldes som ledig hos ett av de kommunala bostadsbolagen. Hyra 2500. Ingen kom på visningen, den står fortfarande tom. Ja man måste ställa sig i kö direkt när man fyller 18 och nej det byggs inte många hyresrätter men det beror ju på att bostadsköp subventioneras via skattesedeln.

Du är nöjd med ditt bostadsköp, grattis i så fall. Kom bara ihåg att jag är med och betalar skiten ofrivilligt via skattesedeln och värdet på min framtida pension gröps ur för att riksbanken ska kunna pressa ner din ränta till nivåer mycket långt under "osubventionerat marknadsvärde".

Om 3 år är det jag som skrattar åt din ruttna investering medan jag räknar mina guld- och silvermynt som jag valde att lägga stålarna på
2012-03-06, 14:13
Medlem
Verkar inte som jag var ensam om att tycka att lägenheter med låg kvm / rum har ökat markant i pris.

http://www.metro.se/nyheter/liten-lagenhet-storst-for-kopare/EVHlce!xm9FhR3c3SG8U/
2012-03-06, 18:14
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Verkar inte som jag var ensam om att tycka att lägenheter med låg kvm / rum har ökat markant i pris.

http://www.metro.se/nyheter/liten-lagenhet-storst-for-kopare/EVHlce!xm9FhR3c3SG8U/
Denna utveckling har pågått i några år har jag själv märkt, ju mer hysteriska priserna blir, desto mer går folk ner i storlek på lägenheten, givetvis pga att det absoluta beloppet man betalar blir lägre.

Stockholmarna bor också trängre och trängre, i framtiden kommer barnen på besök säga "oooh, har du ett eget rum?!"
2012-03-06, 20:05
Medlem
lundagrens avatar
Helt underbart, priset fortsätter uppåt för mig. Raset som folk tjatat om i tre år nu, när kommer det gargamelik?
2012-03-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberpunk-
Finns det? Vart?

Du vet inte vad du snackar om. Bostadsbristen är sjuk i Stockholmsområdet iallaf. I förorten jag bor i måste du stå 8 år i kö för en 2-3 rummare. Hyra? ~7000:-/månad. Du får ställa dig i kö när du är 18. Exakt. Och nej jag överdriver inte. Den siffran kommer att öka med tanke på att det byggs på tok för lite hyresrätter (om inga alls?) haha. Och nuvarande hyresrätter omvandlas till bostadsrätter. You do the math. Förorten jag pratar om ligger 20min från city med bil.

Ska bli roligt och återkomma till denna tråd om 3 år och skratta åt alla domedagsprofeter som väntar på "rätt läge" att köpa.

Edit: Kanske ska tillägga att jag bor i en 60kvm lgh (brf nyproduktion) 5min från centrala city med bil och betalar 10k/månad inkl hyra och amortering. Vad skulle du välja?

Hur mycket skuld har din BR-förening per kvadratmeter?
2012-03-06, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Denna utveckling har pågått i några år har jag själv märkt, ju mer hysteriska priserna blir, desto mer går folk ner i storlek på lägenheten, givetvis pga att det absoluta beloppet man betalar blir lägre.

Stockholmarna bor också trängre och trängre, i framtiden kommer barnen på besök säga "oooh, har du ett eget rum?!"

Min arbetskollega håller på att sälja sin etta på Södermalm den är på 41kvm. Han har fått bud 150k under "Acceptpris" samtidigt säljs mini ettor på 20 kvadrat för 70kkm och 1or på 30 kvadrat / mini tvåor för 60kkm han vill ha 50kkm för sin.

Han ska bygga om sitt kök nu så han får ett litet sovrum och ett minikök ska va mycket atteraktivare på marknaden.
2012-03-06, 21:57
Medlem
Darkwing Ducks avatar
JM har svårt att sälja sina nybyggda lägenheter i Täby (10 km från Stockholms innerstad med sin oändliga bostadsbrist) och sänker priserna med 15% rakt av. I projektets första etapp är en tredjedel av lägenheterna fortfarande osålda - lite svettigt för den nybildade BRF:en kan jag tänka. I andra etappen är allt osålt än så länge, och det verkar som att de håller på majoriteten av lägenheterna för att eventuellt hyra ut dem i stället...
http://www.affarsvarlden.se/hem/bostad/article3423649.ece

För oss som var med i början av 90-talet låter det här rätt så bekant. Då var det många färdigbyggda hus som inte blev bostadsrätter som planerat, utan omvandlades till hyresrätter.
2012-03-06, 22:02
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
JM har svårt att sälja sina nybyggda lägenheter i Täby (10 km från Stockholms innerstad med sin oändliga bostadsbrist) och sänker priserna med 15% rakt av. I projektets första etapp är en tredjedel av lägenheterna fortfarande osålda - lite svettigt för den nybildade BRF:en kan jag tänka. I andra etappen är allt osålt än så länge, och det verkar som att de håller på majoriteten av lägenheterna för att eventuellt hyra ut dem i stället...
http://www.affarsvarlden.se/hem/bostad/article3423649.ece

För oss som var med i början av 90-talet låter det här rätt så bekant. Då var det många färdigbyggda hus som inte blev bostadsrätter som planerat, utan omvandlades till hyresrätter.

Skitbra, kan man göra vinst på hyresrätter centralt så är det en win win.

Dock har jag förstått det så att sett till vilken hyra man kan ta så är det svårt att få det att gå runt då man får ta ut samma hyra för lägenheter på billigare mark längre från centrum.

En nybyggd lägenhet kostar i princip samma i förorten som i centrum. I hyra då dvs.

EDIT: Var står det att de ska göra hyresrätter av det, eller chansar du bara?
2012-03-06, 22:43
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Skitbra, kan man göra vinst på hyresrätter centralt så är det en win win.

Dock har jag förstått det så att sett till vilken hyra man kan ta så är det svårt att få det att gå runt då man får ta ut samma hyra för lägenheter på billigare mark längre från centrum.

En nybyggd lägenhet kostar i princip samma i förorten som i centrum. I hyra då dvs.
Nja. Lite lägre blir allt hyrorna i förorterna. Jag bor i nyproducerad hyresrätt centralt i Stockholm, och har sett att det skiljer kanske 20% i hyresnivå jämfört med Hammarby Sjöstad, som är så nära innerstan man kan komma utan att vara här.

Citat:
EDIT: Var står det att de ska göra hyresrätter av det, eller chansar du bara?
Det står inte, däremot står det att JM numera har dragit tillbaka försäljningen av 38 utav 66 lägenheter i etapp 2, och de säger:
Citat:
- Vi har valt att avvakta med försäljningen [av de resterande 38, min anm.] till ett senare tillfälle. Fungerar försäljningen så kommer vi att släppa resterande del till försäljning.
Och som sagt, vi som var med för 20 år sedan känner igen mönstret - folk vågar eller vill inte längre köpa bostadsrätter, och byggbolagen måste sälja kåkarna till hyresvärdar i stället. Till en bra mycket lägre värdering, dessutom.
Senast redigerad av Darkwing Duck 2012-03-06 kl. 23:04.
2012-03-06, 22:56
Medlem
Citat:
Helt underbart, priset fortsätter uppåt för mig. Raset som folk tjatat om i tre år nu, när kommer det gargamelik?
Det var samma visa i USA.
Du kan gå till div webforum och titta på vad som skrevs om husbubblan där 2005.
2007 hade folk tjatat i mer än 3 år.
2012-03-06, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Min arbetskollega håller på att sälja sin etta på Södermalm den är på 41kvm. Han har fått bud 150k under "Acceptpris" samtidigt säljs mini ettor på 20 kvadrat för 70kkm och 1or på 30 kvadrat / mini tvåor för 60kkm han vill ha 50kkm för sin.

Han ska bygga om sitt kök nu så han får ett litet sovrum och ett minikök ska va mycket atteraktivare på marknaden.
Tja, betalningsförmågan är väl större runt 1.4-1.5 MSEK. Och lite sämre runt 2.0-2.1.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in