2011-11-22, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Prata med vilken husköpare som helst, hela mäklarranchen är fylld med med fula knep

Anekdoter återigen. Jag kan prata med mig själv som har ganska bra koll på prisutvecklingen i mitt område. Där har det i princip stått stilla senaste åren. V.S.B.

Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Stämmer bra, såg någonstans att den genomsnittliga amorteringstiden för bostad ligger på över 100 år i sverige. Väldigt många amorterar inte alls vilket man borde göra när tiderna är goda. Vad tror du händer när konjunkturen viker och de blir av med jobbet eller kanske får byta ner sig.
4 av 5 i sverige har skaffat sin förmögenhet via bostaden

Det var väl inte riktigt det som var vad som diskuterades? Personligen tycker jag naturligtvis alla bör amortera ner till åtminstone 75 procent av marknadsvärdet för att skaffa sig en säkerhet vid eventuella ekonomiska kriser där bostadspriserna kan gå ner samtidigt som man kan tvingas flytta. Däremot ser jag inget egenvärde i att alla ska amortera av sina huslån helt och hållet.
2011-11-23, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dais4773
Anekdoter återigen. Jag kan prata med mig själv som har ganska bra koll på prisutvecklingen i mitt område. Där har det i princip stått stilla senaste åren. V.S.B.
De har alltså inte ökat vilket jag gissar det gjort ett bra tag innan året med ett undantag från en period då bankerna krisade (ett par år sedan).

Läste statistik från SBAB som hade räknat på situationen för några månader sedan. Då hade priserna gått ner nästan 10% från toppen i slutet på förra året (det var iofs extremt då).

Citat:
Däremot ser jag inget egenvärde i att alla ska amortera av sina huslån helt och hållet.
Det blir en mycket mer stabil ekonomi, det lönar sig och spara ihop pengarna och priserna sticker inte iväg så som de gjort.
Sverige är idag extremt känsligt för ränteförändringar eftersom belåningen är så hög. Vad skulle hända om det dippar ordentligt, vi får budgetunderskott och kanske behöver låna upp pengar för procentsatser som närmar sig 5% eller mer.

Förr eller senare måste lån betalas tillbaka
2011-11-23, 02:21
Medlem
Citat:
Nä, det är säkert någon som gissat exakt rätt men inte så välunderbyggt det tror jag inte. Däremot var det ju flera framstående forskare som varnade för situationen i USA innan deras fastighetsbubbla föll även om det inte fanns någon enighet.

Det är många som varnar här med
Exempel: http://svtplay.se/v/2481766/lars_wilderang_bostadsbubblan_har_spruckit
2011-11-23, 02:56
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Om ni är så säkra på att det är en bostadsbubble, hur kommer det sig att riksbankens rapport:

http://www.riksbank.se/upload/Rapporter/2011/RUTH/RUTH.pdf

säger emot det.

Analysen är nog väldigt genomtänkt och enligt mig är den nog ärlig och objektiv.
Annars är det ju farligt för Svensk ekonomi.
Risken för att den rapporten är "beställd" är skyhög. Som du frågar får du svar, finns inte en chans att Riksbanken skulle gå ut och säga att vi har en bubbla.

Ansedda professorer, personer med fina titlar och högt uppsatta personer har länge varit "till salu" i Sverige, Svenne är dock inte speciellt medveten om detta utan tror att Sverige varit Bullerbyn de senaste 300 åren. I USA har det länge varit väldigt vanligt att stora företag köper en artikel i de mest ansedda tidningarna för att skapa opinion och marknadsföra saker på ett indirekt sätt som är mycket svårt att bevisa men enkelt att se om du är insatt. Detta förekommer definitivt även i svensk media men enligt min bedömning i mindre utsträckning. Tror dock helt klart den trenden är ökande. Kort sagt, tro inte allt du läser, läs på själv och använd sedan ditt eget huvud. Därmed inte sagt att alla medverkande är köpta i denna rapport, det tror jag definitivt inte. Däremot kan du fråga 100 personer sedan snickrar du ihop en rapport som passar dig baserat på 20 personer, det är också ett sätt att göra det på och det är troligen så det gått till i detta fall.

Detta berör en ytterkant av det jag jobbar med så jag har en del mer eller mindre direkt erfarenhet, problemet är att om man börjar berätta hur dessa saker fungerar för medelsnitts-Svenne blir dom chockade och vägrar tro på det. Nästan ett sekels indoktrinering av Socialdemokrati (maktmonopol) och mediamonopol sätter sina spår. Utomlands vet folket avsevärt bättre att inte lita på allt media, politiker etc säger.

Det är liknande med statistiken över snittpriser från t.ex. Mäklarstatistik, den är i princip så partisk den kan bli. Skulle du låta Hitler sköta utredningen av sina krigsbrott?

För att återgå lite mer till ämnet så kan man kortfattat säga att pris-statistiken än så länge hålls uppe för att premiumobjekt fortsätter säljas till ett högt pris, medan allt annat knappt säljs, i synnerhet dåliga objekt säljs inte alls. Det som händer då är så klart att medelsnittspriset går upp.

Bästa sättet är att se efter själv på t.ex. Hemnet över antalet lägenheter, villor och fritidshus som finns ute och hur länge dom ligger kvar. Se t.ex. http://www.hemnet.se/tjanster/statistik

Frågan är, vad händer när man får ökat utbud av något?
Senast redigerad av Gargamelik 2011-11-23 kl. 03:02.
2011-11-23, 03:21
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gargamelik
Risken för att den rapporten är "beställd" är skyhög. Som du frågar får du svar, finns inte en chans att Riksbanken skulle gå ut och säga att vi har en bubbla.
Kul tanke!
RiksBankhdad Bubble Bob säger i direktsändning:
"There's no bubble! Prices will continue to increase to sky scrapers!"
Samtidigt som fastigheterna rasar ned bakom honom i bild och han själv stressad och svettig söker en snabb utgång från presskonferensen...
2011-11-23, 05:53
Medlem
B´stards avatar
Bo Lundgren har ju i efterhand sagt att det var mycket värre under 90-talskrisen än vad de officiellt meddelade. Så att lita på myndigheterna denna gång känns inte särskilt lyckat...
2011-11-23, 10:33
Avslutad
Känner själv flera 40- och 50-talister som sitter i villor som de köpt för 20+ år sedan.
De har god ekonomi, amorterat i många år. Deras barn är "utflygna" och de vill flytta till något mindre.
Fast på grund av bubblan så gör de inte det eftersom de är helt enkelt mycket ekonomiskt fördelaktigare att sitta kvar i den för stora villan.
Samtidigt sitter många i de yngre generationerna och längtar efter att kunna ta steget till villa/eget boende, men kan inte hitta sådana till vettigt pris på grund av bubblan.
Spricker bubblan så tror jag att dessa låsningar kommer att lossna. Det resulterar i återhämtning och priserna går uppåt igen.
Tidigare kriser har följts av återhämtning. Jag ser inte varför det skulle bli annorlunda denna gången.

Visst kommer enskilda att drabbas likt Bagdad Bob men att gå steget vidare och
måla upp det som en katastrof för hela Sverige inlindat i konspirationsteorier som involverar riksbanken...Seriöst?
2011-11-23, 11:56
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
måla upp det som en katastrof för hela Sverige inlindat i konspirationsteorier som involverar riksbanken...Seriöst?
Detta är det vanligaste sättet som den politiska/mediala makten brukar bemöta avvikande åsikter med. Har du en avvikande (håller inte med den "officiella" versionen makten anger) idé om hur något ligger till är det genast en "konspirationsteori".

Riksbankens uppgift ligger i att Sverige ska ha en stabil ekonomi, det ligger definitivt i deras intresse att förneka att svenskar (i synnerhet yngre personer) är kraftigt överbelånade. Man skulle nästan kunna säga att det är deras jobb att förneka bubblan. Finansminister Anders Borg gick väl ut för några månader sedan och erkände att läget var betydligt värre 2008 än vad dom sade då och att svenska banker var nära kollaps. När Fukushima smällde var det inte så allvarligt och under kontroll enligt myndigheterna, i efterhand har det visat sig att även dom underdrev hur allvarligt det är.

Det jag försöker säga är att om du lyssnar på en instutition/person (vem som helst) och denna har ett egenintresse i frågan, måste det viktas med när du ska avgöra hur trovärdig informationen är.
2011-11-23, 12:22
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Var brister rapporten?

Ni sitter och säger att den är ett beställningsjobb och andra huvudlösa saker. Då borde det vara väldigt lätt att visa vilka avgörande punkter den brister i. Så är den saken klar.
2011-11-23, 13:33
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Om ni är så säkra på att det är en bostadsbubble, hur kommer det sig att riksbankens rapport:

http://www.riksbank.se/upload/Rapporter/2011/RUTH/RUTH.pdf

säger emot det.

Analysen är nog väldigt genomtänkt och enligt mig är den nog ärlig och objektiv.
Annars är det ju farligt för Svensk ekonomi.

Har någon centralbank världen över någonsin identifierat en bubbla innan den spruckit? Ska vi lära oss något av USA där Ben Bernanke inte lyckades se den enorma bostadsbubbla som byggdes där innan den sprack?

Rapporter som kommer från Riksbanker är inget att hänga i julgranen, har aldrig varit, kommer aldrig att vara.
2011-11-23, 14:18
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand

Rapporter som kommer från Riksbanker är inget att hänga i julgranen, har aldrig varit, kommer aldrig att vara.

Och det uttalandet grundar du i vad? Din expertis?

Vad i den aktuella rapporten finner du felaktigt? Har du ens öppnat den?
2011-11-23, 14:22
Medlem
Låt mig bjuda på en klassiker när det kommer till ämnet centralbanker och dess förmåga att se "bubblor".

http://www.youtube.com/watch?v=Kowdi1mM-i8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in