Citat:
Ursprungligen postat av Rappy
Om ni är så säkra på att det är en bostadsbubble, hur kommer det sig att riksbankens rapport:
http://www.riksbank.se/upload/Rapporter/2011/RUTH/RUTH.pdf
säger emot det.
Analysen är nog väldigt genomtänkt och enligt mig är den nog ärlig och objektiv.
Annars är det ju farligt för Svensk ekonomi.
Risken för att den rapporten är "beställd" är skyhög. Som du frågar får du svar, finns inte en chans att Riksbanken skulle gå ut och säga att vi har en bubbla.
Ansedda professorer, personer med fina titlar och högt uppsatta personer har länge varit "till salu" i Sverige, Svenne är dock inte speciellt medveten om detta utan tror att Sverige varit Bullerbyn de senaste 300 åren. I USA har det länge varit väldigt vanligt att stora företag köper en artikel i de mest ansedda tidningarna för att skapa opinion och marknadsföra saker på ett indirekt sätt som är mycket svårt att bevisa men enkelt att se om du är insatt. Detta förekommer definitivt även i svensk media men enligt min bedömning i mindre utsträckning. Tror dock helt klart den trenden är ökande. Kort sagt, tro inte allt du läser, läs på själv och använd sedan ditt eget huvud. Därmed inte sagt att alla medverkande är köpta i denna rapport, det tror jag definitivt inte. Däremot kan du fråga 100 personer sedan snickrar du ihop en rapport som passar dig baserat på 20 personer, det är också ett sätt att göra det på och det är troligen så det gått till i detta fall.
Detta berör en ytterkant av det jag jobbar med så jag har en del mer eller mindre direkt erfarenhet, problemet är att om man börjar berätta hur dessa saker fungerar för medelsnitts-Svenne blir dom chockade och vägrar tro på det. Nästan ett sekels indoktrinering av Socialdemokrati (maktmonopol) och mediamonopol sätter sina spår. Utomlands vet folket avsevärt bättre att inte lita på allt media, politiker etc säger.
Det är liknande med statistiken över snittpriser från t.ex. Mäklarstatistik, den är i princip så partisk den kan bli. Skulle du låta Hitler sköta utredningen av sina krigsbrott?
För att återgå lite mer till ämnet så kan man kortfattat säga att pris-statistiken än så länge hålls uppe för att premiumobjekt fortsätter säljas till ett högt pris, medan allt annat knappt säljs, i synnerhet dåliga objekt säljs inte alls. Det som händer då är så klart att medelsnittspriset går upp.
Bästa sättet är att se efter själv på t.ex. Hemnet över antalet lägenheter, villor och fritidshus som finns ute och hur länge dom ligger kvar. Se t.ex.
http://www.hemnet.se/tjanster/statistik
Frågan är, vad händer när man får ökat utbud av något?