2011-07-11, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Bostadspriser beror inte bara på fastighetsmarknadsspecifika faktorer, som en lokals läge. Utan även av finansmarknaden. Med högre ränta så faller priserna.

Jag tror att en rejäl krasch är trolig (nån gång, tajmingen är uppe i himlen). Men jag tror inte att det leder till nån massiv fattigdom eller annan kataklysm. De flesta verkar ha hyfsat råd att klara av en fastighetskrasch i Sverige genom att skära ned på konsumtionen av annat. Unga butiksbiträden som bor i andrahand kommer förstås att drabbas när de sägs upp för att den bostadsägande klassen slutar handla hos dem.

Jag tror att det kommer ske en rejäl storm i Sverige någon gång i framtiden. Nu är jag naturvetare också.
2011-07-11, 22:46
Medlem
Mesmeros avatar
Ytterst relevant att länka till dagens kanske mest intressanta artikeln i DN:

http://www.dn.se/ekonomi/marknaden-ar-overvarderad

"Tidskriften The Economist placerar Sverige bland de länder som har världens mest övervärderade bostadsmarknader. Bara Hongkong, Australien och Frankrike anses ha mer uppblåsta huspriser. Prisnivåerna beskrivs som farligt höga."
2011-07-12, 00:51
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero
Ytterst relevant att länka till dagens kanske mest intressanta artikeln i DN:

http://www.dn.se/ekonomi/marknaden-ar-overvarderad

"Tidskriften The Economist placerar Sverige bland de länder som har världens mest övervärderade bostadsmarknader. Bara Hongkong, Australien och Frankrike anses ha mer uppblåsta huspriser. Prisnivåerna beskrivs som farligt höga."
Hade samma tidning inte en likadan artikel för ett par månader sedan? Där de kom fram till samma sak?
2011-07-12, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Hade samma tidning inte en likadan artikel för ett par månader sedan? Där de kom fram till samma sak?

Yepp, The economist kom fram till detta för flera månader sedan... Skulle dock inte förvåna mig om dn citerar en flera månader gammal artikel.
2011-07-12, 09:32
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskarrr
Yepp, The economist kom fram till detta för flera månader sedan... Skulle dock inte förvåna mig om dn citerar en flera månader gammal artikel.

Så är det säkert. Således tveksam journalistik men icke desto mindre relevant då signalerna nu avlöser varandra.
2011-07-12, 09:35
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Så är det säkert. Således tveksam journalistik men icke desto mindre relevant då signalerna nu avlöser varandra.

Nu är det enbart rent-to-price de räknar på. Alltså, vad kostar motsvarande hyresrätt. Tycker du det är ett rimligt mått på en svensk bostadsmarknad där tillgången på hyresrätter är oerhört begränsad, samtidigt som hyrorna är reglerade?
2011-07-12, 11:54
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oskarrr
Jag har för mig att de har kört samma jämförelse i många år, och det är självklart bra att följa upp resultaten och upptäcka förändringarna över tid.

Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Nu är det enbart rent-to-price de räknar på. Alltså, vad kostar motsvarande hyresrätt. Tycker du det är ett rimligt mått på en svensk bostadsmarknad där tillgången på hyresrätter är oerhört begränsad, samtidigt som hyrorna är reglerade?
Hyrorna har ändå räknats upp i takt med inflationen, och inte stått stilla. Hyrorna återspeglar också kostnadsbilden för fastighetsägare (energi, skatter m.m.). Dessutom är det en relevant jämförelse eftersom hyreslägenhet är ett jämförbart alternativ åtminstone för alla som köper bostadsrätt. Antag att tillgången på hyresrätter hade varit större, då hade fler tagit sig en funderare runt ifall de skall köpa eller ej.

Men om det inte passar kan du ju gå till t.ex. SCB för att hitta andra jämförelser av bostadspriser mot KPI.
2011-07-12, 12:33
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Jag har för mig att de har kört samma jämförelse i många år, och det är självklart bra att följa upp resultaten och upptäcka förändringarna över tid.

Hyrorna har ändå räknats upp i takt med inflationen, och inte stått stilla. Hyrorna återspeglar också kostnadsbilden för fastighetsägare (energi, skatter m.m.). Dessutom är det en relevant jämförelse eftersom hyreslägenhet är ett jämförbart alternativ åtminstone för alla som köper bostadsrätt. Antag att tillgången på hyresrätter hade varit större, då hade fler tagit sig en funderare runt ifall de skall köpa eller ej.

Men om det inte passar kan du ju gå till t.ex. SCB för att hitta andra jämförelser av bostadspriser mot KPI.

Du kan väl inte jämföra med något som inte finns? Om jag fick välja, hade jag valt hyresrätt. Men det finns inga lediga. Inga.
2011-07-12, 13:26
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:

Har nu läst ursprungsartikeln (http://www.economist.com/node/16542826). Du har rätt att artikeln är missvisande då man kan läsa på DN att:

"The Economist gör sina beräkningar utifrån både nominella bostadspriser och reella priser som rensats från inflation, och bostadsprisernas relation till hushållens inkomstnivåer och bankernas räntenivåer."

Pinsam journalistik faktiskt även fast jag ändå står fast vid att marknaden är övervärderad dock inte på basis av den artikeln.
Senast redigerad av Mesmero 2011-07-12 kl. 13:33.
2011-07-12, 13:31
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Återkommer när jag läst ursprungsartikeln igen (var ett tag sen sist om det är en gammal artikel dom hänvisar till). I DNs artikel står:

"The Economist gör sina beräkningar utifrån både nominella bostadspriser och reella priser som rensats från inflation, och bostadsprisernas relation till hushållens inkomstnivåer och bankernas räntenivåer."

Ja, så är det. De har rensat från inkomstnivåer och bankernas räntenivåer. De har dock inte tagit hänsyn till statliga marknadsinterventioner så som hyresreglering. Det gör undersökningen väldigt bristfällig på en svensk marknad. Det fungerar alldeles utmärkt på alla andra marknader, där det finns en fri hyressättning. Då kan man jämföra hur mycket dyrare det är att välja att köpa mot att välja att hyra.
2011-07-12, 13:34
Medlem
Mesmeros avatar
Citat:
Ja, så är det. De har rensat från inkomstnivåer och bankernas räntenivåer. De har dock inte tagit hänsyn till statliga marknadsinterventioner så som hyresreglering. Det gör undersökningen väldigt bristfällig på en svensk marknad. Det fungerar alldeles utmärkt på alla andra marknader, där det finns en fri hyressättning. Då kan man jämföra hur mycket dyrare det är att välja att köpa mot att välja att hyra.

Som du såg ändrade jag mitt tidigare inlägg. Håller med dig här.
2011-07-12, 13:38
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Har nu läst ursprungsartikeln (http://www.economist.com/node/16542826). Du har rätt att artikeln är missvisande då man kan läsa på DN att:

Pinsam journalistik faktiskt även fast jag ändå står fast vid att marknaden är övervärderad dock inte på basis av den artikeln.

Citat:
Som du såg ändrade jag mitt tidigare inlägg. Håller med dig här.

Ah, jag såg inte ditt inlägg förrän nu...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in