2011-11-23, 14:30
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Och det uttalandet grundar du i vad? Din expertis?

Vad i den aktuella rapporten finner du felaktigt? Har du ens öppnat den?

Nej det är grundat i centralbankernas förmåga att identifiera bubblor innan de spruckit. Framgick inte det? Nej jag har inte läst Riksbankens rapport, har sedan länge förlorat mitt förtroende för centralbanker. De säger det som marknaden vill höra, inte verkligheten. Att de inte har varnat Sverige för den enorma kreditexpansion som kunnat pågå inom bostadssektorn i Sverige under flera års tid är ett skämt, katastrofalt och pinsamt.

Att någon som läst ekonomi kan hävda något annat än att vi har en enorm bubbla på bostadsmarknaden i Sverige är en idiot.
2011-11-23, 14:30
Medlem
mycket lustigt.

dn: nu införs acceptpris i hela Stockholm
dn.se/sthlm/acceptpris-infors-i-hela-stockholms-lan

särskilt kul blir det när man läser vad acceptpris betyder:
"Acceptpriset sätts gemensamt mellan
säljaren och mäklaren men säljaren har
fortfarande rätt att välja om bostaden ska säljas,
till vem och till vilket pris."

det är alltså exakt samma sak som vanlig budgivning!
men lita på att detta kommer att användas för att bortförklara prisnedgångar "mjaa men vi har ju infört acceptpris"
Senast redigerad av RESTBREATHLESS 2011-11-23 kl. 14:35.
2011-11-23, 14:32
Medlem
nilosands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-dog
Låt mig bjuda på en klassiker när det kommer till ämnet centralbanker och dess förmåga att se "bubblor".

http://www.youtube.com/watch?v=Kowdi1mM-i8

Ingår det i centralbankernas mandat att tala sanning?
2011-11-23, 14:38
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Nej jag har inte läst Riksbankens rapport

Vilken överraskning, således så kan du rimligtvis inte heller uttala dig om huruvida den är korrekt eller inte.

Citat:
De säger det som marknaden vill höra, inte verkligheten. Att de inte har varnat Sverige för den enorma kreditexpansion som kunnat pågå inom bostadssektorn i Sverige under flera års tid är ett skämt, katastrofalt och pinsamt.

Har de verkligen inte sagt något om hushållen och deras belåning?

Citat:
Att någon som läst ekonomi kan hävda något annat än att vi har en enorm bubbla på bostadsmarknaden i Sverige är en idiot.

Och det konstaterar du hur? Är det en bubbla bara för att priser stiger? När tror du att denna bubbla spricker? Folk har förutspått det i ganska många år utan att så har skett. Är det en enorm bubbla så pratar vi inte om en smärre prisjustering utan om ett fullkomligt ras, när sker detta? Du som är så kunnig och vis borde ju rimligtvis kunna ge en förutsägelse.
2011-11-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilosand
Ingår det i centralbankernas mandat att tala sanning?

Nej det tror jag absolut inte. Riks/centralbanker tjänar ju faktiskt inget på att erkänna att det existerar en bubbla då det säkerligen skulle få negativa konsekvenser för ekonomin. Däremot jobbar dom säkerligen i det dolda och det ser vi ju i Sverige med bolånetak och striktare politik mot banker. När det kommer till politiker/centralbanker så ska man inte lyssna på vad dom säger utan titta på vad dom faktiskt gör.
2011-11-23, 14:59
Medlem
Citat:
Vilken överraskning, således så kan du rimligtvis inte heller uttala dig om huruvida den är korrekt eller inte.

Har de verkligen inte sagt något om hushållen och deras belåning?

Och det konstaterar du hur? Är det en bubbla bara för att priser stiger? När tror du att denna bubbla spricker? Folk har förutspått det i ganska många år utan att så har skett. Är det en enorm bubbla så pratar vi inte om en smärre prisjustering utan om ett fullkomligt ras, när sker detta? Du som är så kunnig och vis borde ju rimligtvis kunna ge en förutsägelse.

ditt resonemang bottnar i

"det är ingen bubbla för så säger riksbanken och riksbanken har rätt för riksbanken är riksbanken".

fåne.
2011-11-23, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Känner själv flera 40- och 50-talister som sitter i villor som de köpt för 20+ år sedan.
De har god ekonomi, amorterat i många år. Deras barn är "utflygna" och de vill flytta till något mindre.
Fast på grund av bubblan så gör de inte det eftersom de är helt enkelt mycket ekonomiskt fördelaktigare att sitta kvar i den för stora villan.
Samtidigt sitter många i de yngre generationerna och längtar efter att kunna ta steget till villa/eget boende, men kan inte hitta sådana till vettigt pris på grund av bubblan.
Spricker bubblan så tror jag att dessa låsningar kommer att lossna. Det resulterar i återhämtning och priserna går uppåt igen.
Tidigare kriser har följts av återhämtning. Jag ser inte varför det skulle bli annorlunda denna gången.

Visst kommer enskilda att drabbas likt Bagdad Bob men att gå steget vidare och
måla upp det som en katastrof för hela Sverige inlindat i konspirationsteorier som involverar riksbanken...Seriöst?

haha.. vilket vettigt resonemang: när bubblan spricker kommer priserna stiga. du är nog först i världen med denna teori. att bubblan spricker betyder per definition att marknaden helt raseras och med den prisnivån.
att du kan gardera dig med en "efter regn kommer solsken"-teori som du också bakat in i samma inlägg räddar dig inte utan gör det du skriver ännu mer skrattretande.. det är ju en självklarhet eftersom det ena inte är det andra. och sen lägger vi till att du helt missar bagdad bob-referensens innebörd..

det är tydligt att man måste vara idiot för att säga att bostadspriserna inte är uppblåsta.
2011-11-23, 15:11
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RESTBREATHLESS
ditt resonemang bottnar i

"det är ingen bubbla för så säger riksbanken och riksbanken har rätt för riksbanken är riksbanken".

fåne.

Nej det är inte alls vad mitt resonemang bottnar i.

Vad grundar du din åsikt, vilken den nu är, på? Magkänsla? Youtube?
2011-11-23, 15:36
Medlem
Citat:
Nej det är inte alls vad mitt resonemang bottnar i.

Vad grundar du din åsikt, vilken den nu är, på? Magkänsla? Youtube?

grundar den på påhittade räntor och basala ekonomiska samband.

du? vad farsan sagt vid matbordet?
2011-11-23, 15:52
Medlem
Gargameliks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-dog
Låt mig bjuda på en klassiker när det kommer till ämnet centralbanker och dess förmåga att se "bubblor".

http://www.youtube.com/watch?v=Kowdi1mM-i8
Jag hade egentligen kunnat skippa ett par av mina tidigare inlägg och bara postat denna video, den säger allt om hur denna typ av institutioner fungerar.
2011-11-23, 16:04
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
grundar den på påhittade räntor och basala ekonomiska samband.

Räntor spelar givetvis in i bilden. Troligtvis också det du kallar "basala ekonomiska samband" d.v.s. om folk får högre disponibel inkomst så kommer de vara villiga att lägga mer på sitt boende.

Citat:
vad farsan sagt vid matbordet?

Ja, det är ju en bra kunskapskälla. Lite old school, som stenåldern ungefär. Men vad var det för visdomsord din pappa förmedlade till dig som gör att du kan konstatera att det rör sig om en bubbla?
2011-11-23, 16:32
Avslutad
Citat:
haha.. vilket vettigt resonemang: när bubblan spricker kommer priserna stiga. du är nog först i världen med denna teori. att bubblan spricker betyder per definition att marknaden helt raseras och med den prisnivån.
att du kan gardera dig med en "efter regn kommer solsken"-teori som du också bakat in i samma inlägg räddar dig inte utan gör det du skriver ännu mer skrattretande.. det är ju en självklarhet eftersom det ena inte är det andra. och sen lägger vi till att du helt missar bagdad bob-referensens innebörd..

Nej, nu har du läst slarvigt.

Jag påstår med bestämhet att det är en bubbla.
Ger till och med två exempel på det i den citerade texten.
Dels exemplet med 40- 50- talisterna och dels med ungdomarna som inte hitta bostad för vettigt pris.
Hur du kan läsa det som motsatsen är obegripligt för mig.

Resten kan jag förtydliga ifall det var otydligt:
Först prisras, sedan upplåsningar och sedan återhämtning. I den ordningen.
Sprickande bubbla hör ihop med prisras, vilket jag inte skrev då det torde vara självklart.

Bagdad Bob gjorde jag en tankevurpa på när jag hade bråttom och skrev, det har du helt rätt i.

Citat:
det är tydligt att man måste vara idiot för att säga att bostadspriserna inte är uppblåsta.

Var det nörvändigt? Vad tillför det diskussionen förutom att det är otrevligt? Har du tänkt på hur det får dig att framstå? Jag tar inte illa upp det är inte det, men jag skrev själv sådant på forum förr, och man gör bara sig själv en otjänst.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in