2011-11-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T
En fundering jag önskar feedback på...

Jag har en skaplig inkomst och skulle antagligen kunna få lån för en bostad för flera miljoner i sthlm, om jag efter det lever riktigt snålt så så skulle det antagligen ta mig 40 år att amortera bort lånet om jag la allt mitt överskott på amorteringar, detta förutsatt att räntorna är låga under hela perioden samt att jag aldrig blir sjuk eller förlorar jobbet. Här har jag inte ens räknat på reparationer som jag tror över tiden skulle kunna motsvara 50% av husvärdet vid köp, vilket antagligen i realiteten kanske ger att det tar mig 50~60 år innan huset är mitt, om jag ens överlever sålänge.

Jag skulle helt enkelt bli en låneslav resten av mitt liv, bara för att ha nånstanns att jobba och bo. Dessutom tror jag de flesta människor inte har samma utrymme att betala av med i sin budget som jag har, vilket gör att deras bild ser mycket sämre ut än exemplet här ovan. Och för att man skall komma ur den där husfällan krävs att det dyker upp någon som är ännu mer dum till att ta lån än mig och där verkar det ju lite kärvt just nu så jag avstår, gillar att leva som en fri man.

En parantes, många säger "sitt livs investering", jag vet investeringar som betalar av sig efter 2 år och på börsen finns det bolag som betalt av sig på 10~20, medans det där huset bara kostar utgifter.

Så vad är det jag missar här, vad är det som är så bra med att låna fantasisummor till bostad?

Du blir så illa tvungen om du har familj, flera barn och vill ha någonstans att bo. Byte till större hyresrätt kan vara svårt att hitta. I annat fall finns ingen anledning att stressa. Köp ett objekt om du hittar drömobjektet och planerar att bo där längre än 5 år, helst över 10 år. Som sagt, sikta på ett bra boende för dig, inte att göra en bra affär.
2011-11-10, 22:59
Medlem
infidels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
Tack

Bra inpass att min köper bostad för att bo, och inte för att spekulera. Bostadsspekulation råder knappt alls i Sverige och även om vissa här på forumet verkar tro att folk ser sin bostad som en investering som skall ge räntabilitet (mer än aktier osv.) så har de fel, 99% av alla bostadsägare köper sin bostad för att de är less på hutlösa hyror för skruttiga hyresrätter.

Samma mekanismer som blåser upp bubblan i uppblåsningsfasen bidrager sedan till att släppa luften ur den i kollapsfasen. Denna gång tror jag inte det blir en räntechock som sänker bostadsmarknaden, skuldmängden relativt BNP är större idag än 91 och även en blygsam ränteökning ger svår sveda och mycket gnäll. Sedan har vi inte fast växelkurs heller. Riksbanken är idag helt amerikaniserad och kommer därför att följa en agressiv lågräntepolitik. Det kommer inte att hjälpa. Riksbanken kan ge ett visst skydd till svenskt näringsliv (bra) genom att krascha kronan men det kommer att leda till påtagliga prisökningar på importvaror (som bensin, käk och plattTV) och sjunkande levnadsstandard i Sverige (dåligt).

Mer specifikt, det som kommer att hända är att i takt med att vår export (50% av BNP) torkar in för att de handelspartners vi säljer till genomgår stora sparprogram och egna recessioner, så kommer varslen och till slut uppsägningar att komma, och folk kommer att börja sälja, men det kommer att vara fler säljare än köpare och det kommer att vara svårare att få lån, för bankerna kommer att börja bli nervösa, så priserna kommer att sjunka, och köpare som inte har bråttom kommer att vänta för "priserna kommer att sjunka ännu mer" och så kommer det att fortsätta tills priserna sjunkit under det historiska riktpriset. Det är förstås inte bara i exportberoende företag det kommer att komma varsel, utan även bland företag helt inriktade mot hemmamarknaden i och med att svennes spenderbyxor hamnar i garderoben. Det sved rejält hos svenska byggnadsarbetare förra gången.

Jag tror inte det blir som i Japan eftersom Japan inte har någon nämnvärd invandring. Däremot kommer det att forsätta att rinna in stora mängder av tredje världens överskottsbefolkning till Sverige, och kommunerna kommer att snappa upp billiga bostadsrätter och radhus för att ha någonstans att stoppa in dem. Det kommer att förhindra att priserna sjunker 90% och stannar där nere.

Sen angående dyra hyresrätter så beror det till stor del på mekanismerna bakom bostadsbubblan och bubblan i sig. Hur kan bostadsrätter ge höga hyror? Tja, i och med att bostadsrätter är absurt dyra sett i förhållande till en svennes livsinkomst (vilket de är i och med att de kan finansieras med heltäckande lån till konstgjort låg ränta) så blir prisläget därefter. Kommunen kan ta flera miljoner för marken, rejäla avgifter för att dra in vatten och avlopp, byggaren tar rejält betalt han med och mäklaren får också sin skärv. Allt detta finansieras med nya färska skuldpengar. Kan man ta rejält betalt så gör man det.

Skulle lägenheterna ha blivit hyresrätter i stället, så skulle den effektiva avkastningen, även med höga hyror, vara väldigt låg och pengarna som huset kostade skulle vara uppbundna i byggnaden och byggaren skulle få vänta i evigheter på att få tillbaka insatsen plus vinst. Det hade varit bättre att köpa statsobligationer för pengarna. Genom att sälja lägenheterna som bostadsrätter istället så får byggaren tillbaka alla pengar (inklusive sin vinst) mycket, mycket fortare och kan börja ett nytt hus direkt för att tjäna ännu mer pengar.

Skulle valuta och banksystemet vara baserat på sunda principer, skulle bostadslån på 85-100% vara omöjliga att få, svenne skulle behöva lägga minst 50% i egen insats och priset som kommun/byggare/mäklare osv skulle kunna ta för sin mark och sina tjänster skulle behöva vara lägre för att det hela skulle kunna sälja. Då skulle också hyresrätterna vara billigare, eftersom det kostar lika mycket att bygga ett hyreshus som att bygga ett bostadsrättshus.
2011-11-10, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonical
Varför tror du lägenhetspriserna i Stockholm är det dubbla mot Berlin? Amorteringskrav på 30 år och inget skatteavdrag i Tyskland kanske?

Där gör du det lite för enkeltför dig. I Berlin finns det fortfarande relativt gott om hyreslägenheter till humana hyror. Det är helt enkelt många som inte har någon anledning att köpa. Detta hänger i sin tur fortfarande ihop med återföreningen och att många östberlinare flyttade till väst och lämnade ett stort antal lägenheter efter sig. Tillgång och efterfrågan. I Stockholm är det stört omöjligt att hitta en hyreslägenhet utan kontakter eller pengar under bordet.

Jag säger inte att amorteringskrav och avsaknaden av ränteavdrag inte påverkar det med, men att tillgången på hyreslägenheter med största sannolikhet har långt större betydelse.
2011-11-11, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av public_enemy
Där gör du det lite för enkeltför dig. I Berlin finns det fortfarande relativt gott om hyreslägenheter till humana hyror. Det är helt enkelt många som inte har någon anledning att köpa. Detta hänger i sin tur fortfarande ihop med återföreningen och att många östberlinare flyttade till väst och lämnade ett stort antal lägenheter efter sig. Tillgång och efterfrågan. I Stockholm är det stört omöjligt att hitta en hyreslägenhet utan kontakter eller pengar under bordet.

Jag säger inte att amorteringskrav och avsaknaden av ränteavdrag inte påverkar det med, men att tillgången på hyreslägenheter med största sannolikhet har långt större betydelse.

Stämmer bra. Samt att arbetslösheten under lång period varit väldigt hög i just Berlin.
2011-11-11, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Samma mekanismer som blåser upp bubblan i uppblåsningsfasen bidrager sedan till att släppa luften ur den i kollapsfasen. Denna gång tror jag inte det blir en räntechock som sänker bostadsmarknaden, skuldmängden relativt BNP är större idag än 91 och även en blygsam ränteökning ger svår sveda och mycket gnäll. Sedan har vi inte fast växelkurs heller. Riksbanken är idag helt amerikaniserad och kommer därför att följa en agressiv lågräntepolitik. Det kommer inte att hjälpa. Riksbanken kan ge ett visst skydd till svenskt näringsliv (bra) genom att krascha kronan men det kommer att leda till påtagliga prisökningar på importvaror (som bensin, käk och plattTV) och sjunkande levnadsstandard i Sverige (dåligt).

Mer specifikt, det som kommer att hända är att i takt med att vår export (50% av BNP) torkar in för att de handelspartners vi säljer till genomgår stora sparprogram och egna recessioner, så kommer varslen och till slut uppsägningar att komma, och folk kommer att börja sälja, men det kommer att vara fler säljare än köpare och det kommer att vara svårare att få lån, för bankerna kommer att börja bli nervösa, så priserna kommer att sjunka, och köpare som inte har bråttom kommer att vänta för "priserna kommer att sjunka ännu mer" och så kommer det att fortsätta tills priserna sjunkit under det historiska riktpriset. Det är förstås inte bara i exportberoende företag det kommer att komma varsel, utan även bland företag helt inriktade mot hemmamarknaden i och med att svennes spenderbyxor hamnar i garderoben. Det sved rejält hos svenska byggnadsarbetare förra gången.

Jag tror inte det blir som i Japan eftersom Japan inte har någon nämnvärd invandring. Däremot kommer det att forsätta att rinna in stora mängder av tredje världens överskottsbefolkning till Sverige, och kommunerna kommer att snappa upp billiga bostadsrätter och radhus för att ha någonstans att stoppa in dem. Det kommer att förhindra att priserna sjunker 90% och stannar där nere.

Sen angående dyra hyresrätter så beror det till stor del på mekanismerna bakom bostadsbubblan och bubblan i sig. Hur kan bostadsrätter ge höga hyror? Tja, i och med att bostadsrätter är absurt dyra sett i förhållande till en svennes livsinkomst (vilket de är i och med att de kan finansieras med heltäckande lån till konstgjort låg ränta) så blir prisläget därefter. Kommunen kan ta flera miljoner för marken, rejäla avgifter för att dra in vatten och avlopp, byggaren tar rejält betalt han med och mäklaren får också sin skärv. Allt detta finansieras med nya färska skuldpengar. Kan man ta rejält betalt så gör man det.

Skulle lägenheterna ha blivit hyresrätter i stället, så skulle den effektiva avkastningen, även med höga hyror, vara väldigt låg och pengarna som huset kostade skulle vara uppbundna i byggnaden och byggaren skulle få vänta i evigheter på att få tillbaka insatsen plus vinst. Det hade varit bättre att köpa statsobligationer för pengarna. Genom att sälja lägenheterna som bostadsrätter istället så får byggaren tillbaka alla pengar (inklusive sin vinst) mycket, mycket fortare och kan börja ett nytt hus direkt för att tjäna ännu mer pengar.

Skulle valuta och banksystemet vara baserat på sunda principer, skulle bostadslån på 85-100% vara omöjliga att få, svenne skulle behöva lägga minst 50% i egen insats och priset som kommun/byggare/mäklare osv skulle kunna ta för sin mark och sina tjänster skulle behöva vara lägre för att det hela skulle kunna sälja. Då skulle också hyresrätterna vara billigare, eftersom det kostar lika mycket att bygga ett hyreshus som att bygga ett bostadsrättshus.

10 år br i sthlm 1.8 nettonist, vem har betalat ?
2011-11-11, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonical
Förstår du svenska eller? Trist annars att debatten här blir någon sorts sandlådenivå. Läs om mitt inlägg igen. Jag skrev att för att få ett 50% prisfall ska amorteringskrav införas och ränteavdraget avskaffas eller sänkas kraftigt. Om det görs kan jag slå vad med dig om 10000 kr att vi får ett 50% fall. Jag skrev inte att jag trodde ränteavdraget kommer att slopas eller att amorteringskrav införas. Varför tror du lägenhetspriserna i Stockholm är det dubbla mot Berlin? Amorteringskrav på 30 år och inget skatteavdrag i Tyskland kanske?

Har du statistik på hur många som amorterar? Härhttp://www.e24.se/makro/sverige/manga-amorterar-pa-bostadslanen_2753435.e24 talas det om 55% i storstadsregionen. I del delen ingår personer som amorterar på topplån. Så hur stor del av de som bara har bottenlån amorterar i Stockholm? Klart mindre än hälften varje fall. Vet du vad genomsnittliga verkliga amorteringstiden är för bostadsrätt och villa i Stockholm? 2008 kom FI fram till att för bostadsrätter var det 91 år.

Och argumentet att vi inte spekulerar i bostäder får mig att småle... det finns inte många länder där man kan använda bostaden som bankomat förutom Sverige. Det är också en form av spekulation när man ökar bolånet och spenderar pengarna på sånt som inte är en långsiktig ökning av värdet på bostaden. Nytt badrum och kök ökar värdet av bostaden, men inte långsiktigt, de måste också bytas ut efter bäst-föredatum. Folk spekulerar i sverige på en konstant prisstegring av bostäder. Och utan amorteringskrav eller ändrade regler så kommer bostäderna alltid att stiga i värde minst i takt med inflationen.

Skrattretande att nu när en patetiskt låg kontantinsats om 15% infördes + lite högre ränta, så har förstgångsköparna utraderats, marknaden dött och priserna faller. Stabilt.

Och jag har aldrig hymlat i tråden att jag är jävig. Bor i en hyrestvå i närförort i södra stockholm (15 min till city med kollektivtrafiken). Betalar 5k i hyra o el. Jag har nog bättre ekonomi är dig, men att gå in på marknad som faller efter en sjuk uppgång lockar inte direkt.

Jaså, blev du arg nu? Kan väl börja med att konfirmera ditt påhopp i slutet, ja du har nog bättre ekonomi än mig men det beror på att jag studera för tillfället.

Vet inte riktigt hur jag ska bemöta resten av ditt inlägg, det innehåller visserligen en del fakta och statistik, men din förmåga att analysera denna och dra slutsatser är oroväckande dålig. Kausala feslut till höger och vänster.

Vill dock påpeka att din definition av att "spekulera" är intressant, särskilt då den inte handlar om att sälja och köpa bostäder utan tydligen handlar om att genom att marknadsvärdet ha beräknats öka ta ett fördelaktig lån när man ex. köper bil (istället för att ta ett dyrare lån från bilförsäljaren eller banken). Jag kan garantera dig de som lånar på ett förhöjt marknadsvärde inte gör det för att de vill spekulera eller få lite snabba cash till en ny tv, de som gör det gör det för att ha råd med bilen eller något sådant som man ändå skulle köpt men till en betydligt högre räntesats med ett annat lån. Det är bra ekonomi (givet att man behöver en bil).

Du verkar även blunda för inflationen, en amorteringstid på 91 år betyder inte 91 år i praktiken, ty om 91 år är inte 1 miljon kronor lika mycket som idag. Hur mycket det är kan vi inte säkert veta, men att det har över fördubblats, antagligen betydligt mer, kan vi nog vara helt säkra på. Det kan dock likaväl ha fyr- och femdubblats.

Ha det trevligt i hyresrätten
2011-11-11, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av infidel

Jag skulle gärna bemöta dig, men dina totalt felaktiga antaganden är groteska.

Sedan förstår jag inte hur jag skulle kunna känna någon som helst tillit för en person som hänvisar bostadspriser till invandring (!!!) och som sin signatur har material som tyder på att vi har med en högerextremist att göra. Ni är inte kända av er för att göra korrekta analyser.
2011-11-11, 21:02
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av logger
10 år br i sthlm 1.8 nettonist, vem har betalat ?
Jag antar att du menar "nettovinst", och räknar i miljoner kr? Och att du verkligen har cashat in, inte bara gissar vad någon skulle kunna tänka sig betala för din lägenhet som har slitis i tio år till?

Ja, vem är det som köpte din lägenhet? En yngre person med gigantiska banklån, kanske? Eller ifall du hade en stor lägenhet - någon som uppgraderat från sin gamla lilla kvart, med hjälp av nästan lika gigantiska banklån? För sannolikheten är rätt så liten att någon betalade dig med redan intjänade pengar ur egen ficka.

Prisökningarna har ju gjorts möjliga just på grund av att folk har lånat allt mer. Att de har velat låna (beroende på ränteläge, amorteringsfrihet, ränteavdrag m.m.). Och att de har fått låna (beroende på att banksektorn har ansett att lägenheter i Stockholm är lika säkra investeringar som statsobligationer).
Det där håller på att förändras nu. Pengaflödet som har pumpat upp priserna tryter.
2011-11-11, 22:04
Medlem
SparkMans avatar
Angående påståenden om att folk "köper bostäder för att bo i och inte för att spekulera i". Hur kommer det sig att det säljs så lite idag? (ställde samma fråga i en annan tråd och väntar även där på svar.)

Vad gör det om priserna skulle falla under ens lån när man ändå har tänkt att bo kvar i sin bostad under många år framöver? Varför slutar folk helt plötsligt att köpa nu när det kommer fram viss risk och vissa tendenser till ett prisfall?

För mig är det självklart att det spekuleras i bostadsmarknaden. Annars hade försäljningen flutit på som vanligt och ingen hade brytt sig ifall priserna sjunker.
2011-11-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Angående påståenden om att folk "köper bostäder för att bo i och inte för att spekulera i". Hur kommer det sig att det säljs så lite idag? (ställde samma fråga i en annan tråd och väntar även där på svar.)

Vad gör det om priserna skulle falla under ens lån när man ändå har tänkt att bo kvar i sin bostad under många år framöver? Varför slutar folk helt plötsligt att köpa nu när det kommer fram viss risk och vissa tendenser till ett prisfall?

För mig är det självklart att det spekuleras i bostadsmarknaden. Annars hade försäljningen flutit på som vanligt och ingen hade brytt sig ifall priserna sjunker.

Folk är mer oroliga för tillfället då vi kan uppleva en ny lågkonjunktur, och en del riskerar då att förlora jobbet och sin ekonomiska trygghet. Då tänker man till en gång extra innan man köper. Det lär i alla fall finnas ett samband med att bostadsmarknaden var het fram till senvåren/sommaren i år. Sedan dök börserna (folks sparande minskade) och marken gungade. Där finns i alla fall en delanledning.
2011-11-11, 23:20
Medlem
Citat:

1) För att idag säljer du innan du köper för att vara på den säkra sidan.

2) Har man bostad i dag och absolut inte behöver byta boende avvaktar man för att se hur marknaden utvecklar sig.

Det säljs lite men det som säljs säljs inte till fyndpriser.
2011-11-12, 00:36
Avslutad
Citat:
Vad gör det om priserna skulle falla under ens lån när man ändå har tänkt att bo kvar i sin bostad under många år framöver?

Banken säger "vi har inte längre någon säkerhet som täcker hela lånet, dags att casha av 500000... NU annars tvångsförsäljer vi lägenheten innan vår säkerhet blir ännu mindre".

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in