2011-06-28, 19:14
Medlem
troglodytens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voodoodaddy
Du skrev att "bankens utlåningsvilja nu är nära noll för flertalet". Har du några uppgifter som styrker det påståendet eller var det bara något du hittade på? Jag misstänker det senare, bevisa mig gärna fel som man säger på svengelska. ?

voodoodaddy, du är för dryg och otrevlig för att det över huvud taget ska vara intressant att diskutera med dig.
2011-06-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
voodoodaddy, du är för dryg och otrevlig för att det över huvud taget ska vara intressant att diskutera med dig.

Buhu, cry me a river.

Att "bankens utlåningsvilja nu är nära noll för flertalet" var alltså bara något du hittade på för att det lät tufft?
2011-06-28, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troglodyten
Om jag frågar samma sak då? Vad grundar du påståendet att "bankens utlåningsvilja nu är nära noll för flertalet" på?
2011-06-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yawning
Det är inte många som sagt när de tror bostadsraset kommer, bara att det kommer

Vart ska man bo tills raset kommer då ?

Sova på bekantas soffor ?
Flytta hem till barnrummet igen ?
Byta andrahandsboende var 6-12 månad
Bosätta sig i nybyggda HR i Märsta/Bålsta eller andra hålor med 1h enkel pendling till City.

Eller är alla lantisar här fortfarande så naiva och tror att HR växer på träd i Sthlm/Göteborg
2011-06-28, 21:19
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Vart ska man bo tills raset kommer då ?

Sova på bekantas soffor ?
Flytta hem till barnrummet igen ?
Byta andrahandsboende var 6-12 månad
Bosätta sig i nybyggda HR i Märsta/Bålsta eller andra hålor med 1h enkel pendling till City.

Eller är alla lantisar här fortfarande så naiva och tror att HR växer på träd i Sthlm/Göteborg

Där har du ju grunden till själva problemet(risken) med överbelåningen och bubbeluppblåsandet...
Detta är just vad vissa stackare riskerar... Hur många tror du hade köpt sin bostad om de visste att det skulle ske ett stort prisras?
Ingen...

Då hade det nog funkat att bo i barnrummet igen..

Problemet är att folk är blinda och naiva och tror att "priserna kommer AAAALDDRIG gå ner!"

Det är som att segla på sjön och ignorera alla varningssignaler och sirener om oväder.. segla rakt in i ovädret och bli förvånad att båten kantrar.. Vi var ju "tvungna"?

Borde inte ha varit ett svårt val för hushållen om de varit uppmärksamma på "varningsignaler för eventuell bubbla".. hmm bo lite trångt eller riskera personlig konkurs? Svårt val va?
Senast redigerad av phantomen 2011-06-28 kl. 21:34.
2011-06-28, 21:36
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
Problemet är att folk är blinda och naiva och tror att "priserna kommer AAAALDDRIG gå ner!"
Nåja. Det är ALLTID de mest optimistiska som bjuder högst. Och som Hans Werthén sa efter en usel affär en gång: "Nu återstår bara att hitta nån som är en ännu större idiot än vad vi är!"
2011-06-28, 21:42
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Nåja. Det är ALLTID de mest optimistiska som bjuder högst. Och som Hans Werthén sa efter en usel affär en gång: "Nu återstår bara att hitta nån som är en ännu större idiot än vad vi är!"

Vad menar du? (Jag har stora problem med att läsa av eventuell ironi i skrift)
Förtydliga för en "analfabet" som mig, please..

Är du ironisk eller håller du med mig?
2011-06-28, 21:55
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phantomen
Vad menar du? (Jag har stora problem med att läsa av eventuell ironi i skrift)
Förtydliga för en "analfabet" som mig, please..

Är du ironisk eller håller du med mig?
Han tycker att bostäderna är övervärderade. Men eftersom det alltid finns folk som varken har koll eller har en annan inställning till bostadspriserna så finns det alltid folk som kommer köpa till överpriser (ett tag till).

Vad han menade med sitt citat var att de som insett sina dåliga köp hoppas på att det finns fler/större idioter som kan rädda en genom att "offra" sig själva.
2011-06-28, 22:01
Medlem
phantomens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Han tycker att bostäderna är övervärderade. Men eftersom det alltid finns folk som varken har koll eller har en annan inställning till bostadspriserna så finns det alltid folk som kommer köpa till överpriser (ett tag till).

Vad han menade med sitt citat var att de som insett sina dåliga köp hoppas på att det finns fler/större idioter som kan rädda en genom att "offra" sig själva.

Tusen tack för förtydligandet...
2011-06-28, 22:13
Medlem
Det verkar gå trögt med säljandet i bekantskapskretsen, några vänner och vänners vänner sitter med attraktiva bostadsrätter i bristens Stockholm utan några vettiga bud, ett par i Göteborg med lägenhet i Majorna hade visning förra veckan där mäklaren fick ta med sig samtliga prospekt tillbaka till kontoret och en vän i Malmö börjar bli svettig då nya huset är inflyttningsklart men ingen ännu vill betala utgångspris på tvåan. "Det kommer igång till hösten" är mäklare och säljare rörande eniga om. Visst kan det vara så, stockholmarna är "på sitt land", göteborgarna ligger ute på Saltholmens klippor och malmöborna besöker släkten i mellanöstern/nordafrika.

Samtidigt hävdas det att Sverige har bostadsbrist generellt och Stockholm speciellt. Folk bor i 2:a/3:e/4:e hand, i föräldrahemmet trots 34+ fyllda, på vänners soffor eller, ve och fasa, fortfarande tillsammans med exet, umeåkarriäristen tackar nej till det attraktiva jobbet som key account manager i Stockholm eftersom han inte hittar bostad, bla bla bla.

Ändå, dött på marknaden. Kan det verkligen hävdas att det råder brist när köpsidan upphör att existera pga. att temperaturen stiger marginellt under några månader? Önskan att bo större, bättre läge - ja, kanske, men brist? Eller är det bara jag som är konstig som skulle gå på visning julafton/nyårsdagen/midsommarafton om min familj hade brist på bostad?
2011-06-28, 23:43
Medlem
Om man läser några här får man intrycket att inte en endaste bostad byggs i Sthlm senaste 25 åren. Jag som bott här hela livet kan konstatera att varenda utrymme i innerstan byggts (vindar, soprum m m), i förorten har nästAn alla tomter som var stora när jag var liten styckats av och 2 villor till smällts upp... Kranskommuner som förrut bestod av fritidshus är nu tätbebyggda med prestigefulla åretruntvillor... Det byggs... När det räknas på byggandet i Stockholm, inkluderas privat byggande?
2011-06-29, 18:45
Medlem
Visst byggs det en hel del i Stockholm, inte tillräckligt för att hålla jämna steg med inflyttandet dock. Nettoinflyttning till Stockholm är idag drygt 20k personer per år... Personligen ser jag det som osannolikt att den trenden ska vända. En del av inflyttningen är invandring, en annan är generell urbanisering då det inte finns vare sig jobb eller så mycket annat att sysselsätta sig med ute i resten av landet.

Visst kan priserna gå ner men för att vi ska se en krasch så behöver nog antalet inflyttare minska alternativt att man bygger bort bristen. Jag tror varken på det första eller sistnämnda - i alla fall inte på 10-20 års sikt minst.

Självklart kommer höjda räntor och krav på egen insats sålla bort en del förstagångsköpare och såna som tidigare legat på marginalen vilket borde resultera i lugnare prisökning / något sjunkande priser. Någon större effekt tror jag personligen inte märks på bomarknaden förrän vi ser en kraftigt ökad arbetslöshet. Inte ens då tror jag på en krasch men snarare att priset faller några tusen/kvadraten.

Värt att komma ihåg att en rejäl finanskris med faktiskt en del arbetslöshet även för white collar jobs i Stockholm + en rätt hög ränta har passerat utan någon krasch ( även om priserna var nere en del under något år )

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in