2011-09-20, 16:13
Medlem
lundagrens avatar
"Vem vill sitta med miljonlån för något som inte är värt mer än någon bråkdel."

Det är värt vad folk är villiga att betala.
2011-09-20, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeke Warg
Vem vill sitta med miljonlån för något som inte är värt mer än någon bråkdel.

Vad är faran med detta? Nu menar jag inte extrema fall utan mer vanliga fall.

Antag att jag vill köpa en bostadsrätt. Jag har 200.000 i sparade pengar och får 1.000.000 i lån från banken.

Jag köper en lägenhet för 1.2 miljoner som har en avgift på 2.900kr inkl värme.

Jag betalar 4% i ränta och det blir 40.000 om året som jag dessutom får dra av en del av. Så vi kan säga att räntekostnaden är 30.000 om året, dvs 2.500 kr per månad.

Det kostar alltså mig 2900 + 2500 = 5400 kr att bo i lägenheten.

Nästa dag kommer det förbi en person och säger "Din bostad är bara värd 600.000". Jaha, det påverkar inte mig. Det kostar fortfarande 5400/månad att bo i lägenheten. Alternativet är att flytta till en skabbig hyresrätt som ksotar 7900kr/månad i kallhyra. Varför ska jag flytta?
2011-09-20, 16:34
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Får man fråga vad du planerar framöver, är det köp på gång?
Ja, någon gång framöver planerar jag att köpa ett fint hus. Först när det kommer ett hus som jag både tycker är fint och värt sitt pris så slår jag till. Fram tills dess sparar jag undan en del pengar som ska gå till kontantinsats. Sen räknar jag med att min boendekostnad inte ska överstiga 20% av min disponibla inkomst (exkl. amortering) innan det blir affär.

Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
"Vem vill sitta med miljonlån för något som inte är värt mer än någon bråkdel."

Det är värt vad folk är villiga att betala.
...och när folk inte är villiga att betala nuvarande priser...

Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Vad är faran med detta? Nu menar jag inte extrema fall utan mer vanliga fall.

Antag att jag vill köpa en bostadsrätt. Jag har 200.000 i sparade pengar och får 1.000.000 i lån från banken.

Jag köper en lägenhet för 1.2 miljoner som har en avgift på 2.900kr inkl värme.

Jag betalar 4% i ränta och det blir 40.000 om året som jag dessutom får dra av en del av. Så vi kan säga att räntekostnaden är 30.000 om året, dvs 2.500 kr per månad.

Det kostar alltså mig 2900 + 2500 = 5400 kr att bo i lägenheten.

Nästa dag kommer det förbi en person och säger "Din bostad är bara värd 600.000". Jaha, det påverkar inte mig. Det kostar fortfarande 5400/månad att bo i lägenheten. Alternativet är att flytta till en skabbig hyresrätt som ksotar 7900kr/månad i kallhyra. Varför ska jag flytta?
Du tror inte banken vill lägga om dina lån som nu består av 600k+ utan säkerhet (blancolån)? Då blir det både högre räntekostnad och högre (tvångs)amorteringar för att du ska kunna bo kvar. Är detta inget som skulle kunna oroa dig?
Senast redigerad av SparkMan 2011-09-20 kl. 16:39.
2011-09-20, 16:37
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Ja, någon gång framöver planerar jag att köpa ett fint hus. Först när det kommer ett hus som jag både tycker är fint och värt sitt pris så slår jag till. Fram tills dess sparar jag undan en del pengar som ska gå till kontantinsats. Sen räknar jag med att min boendekostnad inte ska överstiga 20% av min disponibla inkomst (exkl. amortering) innan det blir affär.

...och när folk inte är villiga att betala nuvarande priser...

Då är dom värda något annat. Men att bestämma ett speciellt värde på ngt som ändras pga marknad är jävligt felaktigt.

DU kan inte säga att lägenhet A ÄR värd X antal % mindre än pris Y. Det är värd vad person 1 är värd att ge person 2 för den.
2011-09-20, 16:44
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Då är dom värda något annat. Men att bestämma ett speciellt värde på ngt som ändras pga marknad är jävligt felaktigt.

DU kan inte säga att lägenhet A ÄR värd X antal % mindre än pris Y. Det är värd vad person 1 är värd att ge person 2 för den.
Jag vet hur marknaden fungerar. Men tänk om person A köper lägenhet för X kr och några år senare antingen vill sälja eller får sin lägenhet omvärderad (å banken vägnar) och den då bara är värd 0,7x (för att ingen vill köpa för det gamla priset).
2011-09-20, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SparkMan
Du tror inte banken vill lägga om dina lån som nu består av 600k+ utan säkerhet (blancolån)? Då blir det både högre räntekostnad och högre (tvångs)amorteringar för att du ska kunna bo kvar. Är detta inget som skulle kunna oroa dig?

Huvudet på spiken eller vad man säger, det här vågar jag påstå att majoriteten helt har missat eller valt att blunda för. Det hände så sent som på 90-talet och kan hända igen. Finns de som fortfarande betalar av på sina lån från den tiden, fastigheterna har de såklart inte kvar.
2011-09-20, 18:08
Medlem
Tallkottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T
Huvudet på spiken eller vad man säger, det här vågar jag påstå att majoriteten helt har missat eller valt att blunda för. Det hände så sent som på 90-talet och kan hända igen. Finns de som fortfarande betalar av på sina lån från den tiden, fastigheterna har de såklart inte kvar.

Vidare blir du fastlåst i den bostad du köpt. Har du köpt en sunkig 2:a på 55m^2 på söder för 3 miljoner och gör en förlust på 700 000 om du säljer den så får du gladeligen bo kvar där i 15 år innan priserna gått upp igen eller vara beredd att ta en förlust på 700 000 som gör att du aldrig kommer ha råd med ett vettigt liv igen. Men givet att du kan tänka dig att bo kvar i denna bostad i all oändlighet är ju risken klart mindre. Dock får du som skrevs ovan räkna med ökade månadskostnader även för denna lägenheten.
2011-09-20, 18:30
Medlem
När jag läste i denna tråden för ett år sedan så lät det exakt som när jag läser den idag. "Nu kommer bubblan, nu ryker miljonerna" etc. etc.

I högkonjunkturen var det de höga räntorna som skulle ordna prisfallet, i lågkonjunkturen var det arbetslösheten.

Kan ni inte förstå det allra mest fundamentala i marknadsekonomin, vara X är värd exakt så mycket som någon är villig att ge för den. Inte mer, inte mindre.
2011-09-20, 18:35
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tallkotte
Vidare blir du fastlåst i den bostad du köpt. Har du köpt en sunkig 2:a på 55m^2 på söder för 3 miljoner och gör en förlust på 700 000 om du säljer den så får du gladeligen bo kvar där i 15 år innan priserna gått upp igen eller vara beredd att ta en förlust på 700 000 som gör att du aldrig kommer ha råd med ett vettigt liv igen. Men givet att du kan tänka dig att bo kvar i denna bostad i all oändlighet är ju risken klart mindre. Dock får du som skrevs ovan räkna med ökade månadskostnader även för denna lägenheten.

Eller så hyr man ut den vitt så länge man får och sedan svart tills priserna gått upp igen. Att man tajmar toppen och MÅSTE sälja på botten är som du kanske förstår ett undantag.
2011-09-20, 19:15
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Multikulturisten
När jag läste i denna tråden för ett år sedan så lät det exakt som när jag läser den idag. "Nu kommer bubblan, nu ryker miljonerna" etc. etc.
Nybörjare där. Vi har faktiskt skrivit samma sak i minst fem år.
Citat:
I högkonjunkturen var det de höga räntorna som skulle ordna prisfallet, i lågkonjunkturen var det arbetslösheten.
I vilket fall som helst är det så att bostadspriserna, som alltid brukar följa inflationstakten, sedan tio år har rusat i höjden med minst den dubbla ökningstakten. Det är symtomet på att något är knasigt. Och när man tittar på vilka fundamenta som har förändrats de senaste åren så är det inte några luddiga orsaker som "befolkningstillväxten" eller att "folk vill bo bättre". Nej, i stället är det amorteringsfria lån, slopade topplån, snällare riskbedömningar hos bankerna och på senare tid toklåga räntor som har gjort att Svensson kan betala tre gånger mer nu för samma bostad som 2001 (trots att den har slitits i tio år).

Citat:
Kan ni inte förstå det allra mest fundamentala i marknadsekonomin, vara X är värd exakt så mycket som någon är villig att ge för den. Inte mer, inte mindre.
Precis. Fast eftersom det är bankerna som sätter maxgränsen här, så är det fråga om att bostäder är värda exakt så mycket som någon är villig att låna för dem. Inte mer, inte mindre.
2011-09-20, 19:17
Medlem
SparkMans avatar
Citat:

Jag kan inte minnas att "nu spricker bubblan med 2% ränta" var aktuellt samtalsämne. Däremot så pratades det om att bubblan spricker när räntan höjs.

Sen 12 månader tillbaka har priserna (enligt mäklarstatistik) mer eller mindre stått stilla. Trots att räntan ändå bara höjts drygt 1.5% (en tusenlapp i månaden för ett lån på 1 miljon) och det fortfarande är ovanligt billigt att låna pengar.
2011-09-20, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck

Precis. Fast eftersom det är bankerna som sätter maxgränsen här, så är det fråga om att bostäder är värda exakt så mycket som någon är villig att låna för dem. Inte mer, inte mindre.

Jag erkänner, det där var faktiskt riktigt fyndigt

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in