2011-07-10, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagarto
Att jämföra USA/Spanien/UK/Japan med Sthlm/Sverige känns lite småbissart. Olika regler, olika bostads-strukturer. Hur ska man kunna göra en vettig jämförelse? Är det ens möjligt?

Intressant att du tar upp detta, brf-konstruktionen är, vad jag tror, sverigeunik. Vad många köpare aldrig förstår är de faktum att de köper en skuldtyngd andel. Först så belånar de till köpet av en andel i en förening som i sin tur är belånad.

Denna konstruktion ger en stor hävstångseffekt som slår väldigt illa i ett läge där räntorna stiger och avtal skall förhandlas om. Jag har läst en del brf-årsredovisningar från göteborg och vissa föreningar är, iallafall då när jag läste, så smittade av dessa lån att risken för 2x-3x-dubblingar av avgiften är överhängande framigenom. Dagens avgifter är kanske varken höga eller låga enligt den budget folk har men ta det gånger 3 i ett läge där också banken vill ha mer betalt för sina lån så får folk det svettigt att göra något annat än att bara betala avgifter men bostadens attraktionskraft på marknaden har sjunkigt rejält, vem vill köpa den när avgiften är skyhög och det är dyrt att låna? Priserna borde gå ned i ett sådant läge.

Vad jag menar är att det finns mycket risk i brf-köp just nu, risk som de flesta har svårt att förstå. Jag har gjort ett test bland mina bekanta som sitter med brf-lägenheter för att se efter om de har koll på det jag skriver om ovan. De flesta läser inte årsredovisningen, de vet inte hur föreningens lån ser ut och de vet såklart inte hur ekonomin ser ut i ett läge där kanske reporäntan hamnar runt 4,5%~6%. De sover gott sålänge deras bankman sagt "X kr har ni i boendekostnad" när man la upp lånet för köpet.

Värt att nämnas är förekomsten av br-föreningar som faktiskt är skuldfria och drar in pengar på att hyra ut lokaler i markplan, den typen av köp har såklart mindre risk i sig och avgifterna brukar vara riktigt låga... priserna på att köpa bostaden blir såklart därefter.
2011-07-10, 12:13
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T
Intressant att du tar upp detta, brf-konstruktionen är, vad jag tror, sverigeunik. Vad många köpare aldrig förstår är de faktum att de köper en skuldtyngd andel. Först så belånar de till köpet av en andel i en förening som i sin tur är belånad.

Denna konstruktion ger en stor hävstångseffekt som slår väldigt illa i ett läge där räntorna stiger och avtal skall förhandlas om. Jag har läst en del brf-årsredovisningar från göteborg och vissa föreningar är, iallafall då när jag läste, så smittade av dessa lån att risken för 2x-3x-dubblingar av avgiften är överhängande framigenom. Dagens avgifter är kanske varken höga eller låga enligt den budget folk har men ta det gånger 3 i ett läge där också banken vill ha mer betalt för sina lån så får folk det svettigt att göra något annat än att bara betala avgifter men bostadens attraktionskraft på marknaden har sjunkigt rejält, vem vill köpa den när avgiften är skyhög och det är dyrt att låna? Priserna borde gå ned i ett sådant läge.

Vad jag menar är att det finns mycket risk i brf-köp just nu, risk som de flesta har svårt att förstå. Jag har gjort ett test bland mina bekanta som sitter med brf-lägenheter för att se efter om de har koll på det jag skriver om ovan. De flesta läser inte årsredovisningen, de vet inte hur föreningens lån ser ut och de vet såklart inte hur ekonomin ser ut i ett läge där kanske reporäntan hamnar runt 4,5%~6%. De sover gott sålänge deras bankman sagt "X kr har ni i boendekostnad" när man la upp lånet för köpet.

Värt att nämnas är förekomsten av br-föreningar som faktiskt är skuldfria och drar in pengar på att hyra ut lokaler i markplan, den typen av köp har såklart mindre risk i sig och avgifterna brukar vara riktigt låga... priserna på att köpa bostaden blir såklart därefter.

Nej, jag tror inte heller folk reflekterar så mycket över vad det är de köper för något. Att det är en bostadsrätt, en andel i en ekonomiskt förening som i sin tur (oftast) är skuldsatt. Jag satt själv i en förening som var liten, och där utgifterna i förhållande till intäkterna var skrämmande. Dock har jag sedan dess lärt mig. Min nuvarande förening ligger oerhört centralt i Stockholm, och har flera centrala butikslokaler från vilka den får stora intäkter.

Sen ska man komma ihåg att banken tittar på årsredovisningen, och godkänner inte vad som helst.
2011-07-10, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Nej, jag tror inte heller folk reflekterar så mycket över vad det är de köper för något. Att det är en bostadsrätt, en andel i en ekonomiskt förening som i sin tur (oftast) är skuldsatt. Jag satt själv i en förening som var liten, och där utgifterna i förhållande till intäkterna var skrämmande. Dock har jag sedan dess lärt mig. Min nuvarande förening ligger oerhört centralt i Stockholm, och har flera centrala butikslokaler från vilka den får stora intäkter.

Sen ska man komma ihåg att banken tittar på årsredovisningen, och godkänner inte vad som helst.
Jag har fått intrycket att BR-föreningarna flyttat över sin skuld på medlemmarna. Dvs medlemmarna tar över lånen. I de fallen är således föreningen skuldfri, och behöver bara se till att den får in i avgifter så den går runt.

Dock osäker på hur många som gjort det. Det kanske inte går med HSBföreningar?
2011-07-10, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T
Är det inte tvärtom så att föreningar som hyr ut till butiker od är speciellt konjunkturkänsliga. Under en skuldsaneringsperiod så är det troligt att avgiften går upp pga minskade hyresintäkter (tomma lokaler eller lägre marknadshyra).
2011-07-10, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Är det inte tvärtom så att föreningar som hyr ut till butiker od är speciellt konjunkturkänsliga. Under en skuldsaneringsperiod så är det troligt att avgiften går upp pga minskade hyresintäkter (tomma lokaler eller lägre marknadshyra).

Mjo men ska det inte till en rejäl krasch för det? Jag menar lokaler centalt i city kommer alltid vara attraktiva. Men det är klart, lever en föreningen på tajta marginaler krävs väl inget stort ras i konjukturen för att ställa till med oreda.
2011-07-10, 17:43
Medlem
Fris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Mjo men ska det inte till en rejäl krasch för det? Jag menar lokaler centalt i city kommer alltid vara attraktiva. Men det är klart, lever en föreningen på tajta marginaler krävs väl inget stort ras i konjukturen för att ställa till med oreda.
Bostadspriser beror inte bara på fastighetsmarknadsspecifika faktorer, som en lokals läge. Utan även av finansmarknaden. Med högre ränta så faller priserna.

Jag tror att en rejäl krasch är trolig (nån gång, tajmingen är uppe i himlen). Men jag tror inte att det leder till nån massiv fattigdom eller annan kataklysm. De flesta verkar ha hyfsat råd att klara av en fastighetskrasch i Sverige genom att skära ned på konsumtionen av annat. Unga butiksbiträden som bor i andrahand kommer förstås att drabbas när de sägs upp för att den bostadsägande klassen slutar handla hos dem.
2011-07-10, 18:19
Medlem
felpost
2011-07-10, 20:15
Medlem
Min förening har lån/skulder på ca 25 miljoner är 200+ lägenheter så jag sover bra
2011-07-11, 00:51
Medlem
lagartos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fri
Bostäder är belånade, och staten ser till att räntan alltid är för låg, eftersom politiker är giriga jävlar och bara bryr sig om att tjäna maximalt med pengar till nästa valrörelse.

Kan du utveckla? Jag begriper verkligen inte.
2011-07-11, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lagarto
Kan du utveckla? Jag begriper verkligen inte.

Låg ränta = ökad köpkraft?
2011-07-11, 11:26
Medlem
Mesmeros avatar
SEBs indikator vad gäller förväntningar på bostadspriserna:

http://di.se/Artiklar/2011/7/11/239943/SEB-MINSKAD-TRO-PA-STIGANDE-BOPRISER-I-JULI/

Kommentar från en av bankens ekonomer:

"Det är ett dramatisk fall, Det är inte många gånger vi har haft ett sådant skarpt fall under en månad."
Senast redigerad av Mesmero 2011-07-11 kl. 11:50.
2011-07-11, 13:35
Medlem
Mesmeros avatar
Samma undersökning resulterar i en artikel i aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13306962.ab

I sann kvällstidningsanda har den rubriken "Svenskarna: Nu rasar bopriserna."

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in