Citat:
Ursprungligen postat av lagarto
Att jämföra USA/Spanien/UK/Japan med Sthlm/Sverige känns lite småbissart. Olika regler, olika bostads-strukturer. Hur ska man kunna göra en vettig jämförelse? Är det ens möjligt?
Intressant att du tar upp detta, brf-konstruktionen är, vad jag tror, sverigeunik. Vad många köpare aldrig förstår är de faktum att de köper en skuldtyngd andel. Först så belånar de till köpet av en andel i en förening som i sin tur är belånad.
Denna konstruktion ger en stor hävstångseffekt som slår väldigt illa i ett läge där räntorna stiger och avtal skall förhandlas om. Jag har läst en del brf-årsredovisningar från göteborg och vissa föreningar är, iallafall då när jag läste, så smittade av dessa lån att risken för 2x-3x-dubblingar av avgiften är överhängande framigenom. Dagens avgifter är kanske varken höga eller låga enligt den budget folk har men ta det gånger 3 i ett läge där också banken vill ha mer betalt för sina lån så får folk det svettigt att göra något annat än att bara betala avgifter men bostadens attraktionskraft på marknaden har sjunkigt rejält, vem vill köpa den när avgiften är skyhög och det är dyrt att låna? Priserna borde gå ned i ett sådant läge.
Vad jag menar är att det finns mycket risk i brf-köp just nu, risk som de flesta har svårt att förstå. Jag har gjort ett test bland mina bekanta som sitter med brf-lägenheter för att se efter om de har koll på det jag skriver om ovan. De flesta läser inte årsredovisningen, de vet inte hur föreningens lån ser ut och de vet såklart inte hur ekonomin ser ut i ett läge där kanske reporäntan hamnar runt 4,5%~6%. De sover gott sålänge deras bankman sagt "X kr har ni i boendekostnad" när man la upp lånet för köpet.
Värt att nämnas är förekomsten av br-föreningar som faktiskt är skuldfria och drar in pengar på att hyra ut lokaler i markplan, den typen av köp har såklart mindre risk i sig och avgifterna brukar vara riktigt låga... priserna på att köpa bostaden blir såklart därefter.