Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-02-16, 18:55
  #1201
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Nja... Jag anser inte att jag jämför äpplen med päron, däremot ser jag att min bedömning av bostadsmarknaden delas med en överväldigade del av "expertisen".

Visst du kan tycka att det är logiskt att jämföra priserna med de som var för 20år sedan... Problemet är att det inte är logiskt. Priserna på den tiden var inte orealistiska, vilket man lätt kan konstatera genom att kika på krisutvecklingen därefter.

Problemet med 90-talskrisen var snarare att folk förlorade sina inkomster. Inkomsterna har för övrigt ökat ganska rejält de senaste 20åren vilket är en av de saker man måste ta hänsyn till.

Självklart ska svenska boendekostnader jämföras på en internationell marknad för att kunna avgöra om vi betalar hutlöst för våra boenden.

Folk förlorade sina boenden på 90-talet p.g.a. snabbt höjd ränta till följd av utländsk valutaspekulation i den svenska kronan. Det i sin tur ledde till att Bengt Dennis höjde reporäntan till 500% och sedan tvingades devalvera kronan. Jag har bekanta som betalade en miljon i ränta om året.
Hög belåning till följd av hög ränta knäckte hela bostadsmarknaden. Priserna var orealistiska i förhållande till att inga lån gavs + att räntan var ockerhög.

Denna kris började också på precis samma sätt genom att man tog bort topplånen, vilket vissa banker idag infört igen.

Men ditt resonemang menar du att en 1:a i Järfälla ska kosta lika mycket som en 1:a i Vasastan vilket är helt uppåt väggarna.
2011-02-16, 18:57
  #1202
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magban
Lite offtopic... Men belyser inte Lyxfällan på motsatsen? Alltså att folk lever med på tok för lågt belånade bostäder? Tycker att lösningen i varenda program är att öka boendelånet och genom det lösa alla idiotkrediter.

Det har funnits många sådana fall i de första säsongerna där lösning nummer ett varit "baka in alla lån i kåken". I de senare säsongerna har husen/lägenheterna varit maxbelånade och banken har skickat krav om betalning till deltagarna.
2011-02-16, 18:58
  #1203
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Det har funnits många sådana fall i de första säsongerna där lösning nummer ett varit "baka in alla lån i kåken". I de senare säsongerna har husen/lägenheterna varit maxbelånade och banken har skickat krav om betalning till deltagarna.

Detta är konstigt, varför får t ex inte jag något krav? Jag har ett lån på ca 1 mille och amorterar 1000kr i månaden pga tvång, jag är så belånad jag kan bli helt enkelt. varför får jag inget kravbrev om dom i lyxfällan får det?
Kan dom ha misskött betalningen på ngt sätt?
2011-02-16, 19:00
  #1204
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Detta är konstigt, varför får t ex inte jag något krav? Jag har ett lån på ca 1 mille och amorterar 1000kr i månaden pga tvång, jag är så belånad jag kan bli helt enkelt. varför får jag inget kravbrev om dom i lyxfällan får det?
Kan dom ha misskött betalningen på ngt sätt?

Antagligen. Vad har du för rating?
2011-02-16, 19:02
  #1205
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Antagligen. Vad har du för rating?

Då snackar vi om helt andra saker enligt mig, att missköta betalningen och att ha god ekonomi men ändå få kravbrev pga sjuknade bostadspriser är milslångt ifrån varandra.

Rating?
2011-02-16, 19:06
  #1206
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Då snackar vi om helt andra saker enligt mig, att missköta betalningen och att ha god ekonomi men ändå få kravbrev pga sjuknade bostadspriser är milslångt ifrån varandra.

Rating?

Rating/Scoring ger en överblick över hur pass kreditvärdig man är. Ju fler lån och krediter i förhållande till inkomsten ger en lägre Rating/Scoring.
2011-02-16, 19:09
  #1207
Medlem
lundagrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffnipples
Rating/Scoring ger en överblick över hur pass kreditvärdig man är. Ju fler lån och krediter i förhållande till inkomsten ger en lägre Rating/Scoring.

Ingen aning om min rating, men har ut 14500 efter skatt och lån på ca 1 mille. Bolån då.
2011-02-16, 19:24
  #1208
Avstängd
mrsmarts avatar
Vet inte om jag tror på en krasch eller spräckt bubbla. Men stagnerar kan det göra.

Tror följande. Mindre prissänkning i år efter högre räntor (säg ca 5% i snitt). Sedan 5-6 år av väldigt små värdeökningar, max 1% per år. Troligtvis plus/minus 0% dessa år. I realiteten ger detta ett prisfall på 15-20% räknat med inflationen. Tror det tar stopp där. I ett land med bostadsbrist kan en riktig bubbla aldrig slå till.

Förresten: Funderade lite, men under den mest Socialdemokratiska tiden fick man ju inte sälja hus med vinst utan fick endast öka priset med ränta eller inflationen har jag för mig. Detta borde gjort svenska hus undervärderade. 90-talskrisen gav även den kraftiga prisras. Kan dessa faktorer lett till att svenska hus var undervärderade efter 90-tals krisen åch således har återhämtat sig till "befogade" nivåer nu?
2011-02-16, 19:31
  #1209
Avstängd
mrsmarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 18137
Det är bara en bra sparform om bostadspriserna fortsätter öka. Spricker bubblan kan 20 års "sparande" försvinna i ett nafs.


Njae, man får ett billigt boende. Bostad är en sparform där man förenar kapital med praktik (att bo där). Om man bor i låt säga en 2-miljoners villa utan några lån, kommer man ha ett betydligt billigare boende än i en likvärdig hyreslägenhet.

Skulle aldrig i mitt liv punga ut ca 100 000 om året till en fet hyresvärd.
2011-02-16, 19:39
  #1210
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lundagren
Ingen aning om min rating, men har ut 14500 efter skatt och lån på ca 1 mille. Bolån då.

Är du orolig så ring din bank och fråga dem vad som gäller. De om några borde veta vad de har för policies när värdet understiger lånen.
2011-02-16, 19:41
  #1211
Medlem
Stiffnippless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsmart
Njae, man får ett billigt boende. Bostad är en sparform där man förenar kapital med praktik (att bo där). Om man bor i låt säga en 2-miljoners villa utan några lån, kommer man ha ett betydligt billigare boende än i en likvärdig hyreslägenhet.

Skulle aldrig i mitt liv punga ut ca 100 000 om året till en fet hyresvärd.

Precis, men hur många har en bostad utan lån?
2011-02-16, 19:55
  #1212
Medlem
corrodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Jag har länge trott att priserna skall ner. Hade en bostadsrätt 00-03 som steg från 300-550tsk. Köparna sa att dom skulle bo där i några år för att få ihop en kontantinsats till en villa, vilket man nästan skrattade åt. Idag går den 2:an på runt miljonen. Själv flyttade jag ut 3 mil från storstan och köpte en villa för 750tsk som värderades-07 till 1.8M (mkt ren.) belåning ca 50%

Jag tänker som dig, för vi skall bo kvar här, men jag tror/vet att en bostad inte kan stiga 100tsk år efter år utan att en bubbla skapas. Jag hoppas faktiskt att raset skall bli stort eftersom jag letar efter en hyresfastighet som investering

Citat:
Ursprungligen postat av H.Tourlf
Jag tror att du har fel.
Du har rätt i principen att om alla skulle snacka om och vara rädda för en bubbla så skulle ingen bubbla inträffa. Men jag anser att pratet om att "investera i en lägenhet" är otroligt mkt större än pratet om bubblan.
Sen tror jag att man kan vända på ditt resonemang om vem som pratar om bubbla och inte; Har man köpt en lägenhet vill man hellre prata om värdestegring för det är vad man önskar ska hända.

Det är helt enkelt så att bostadspriserna inte kan fortsätta och öka snabbare än inflationen hur länge som helst. Så är det bara eftersom att folk måste ha råd att amortera och betala räntan. Till slut har folk inte råd med detta då bostadsvärdena (lånen) är för höga i kombination med att räntan höjs. Detta leder till att många måste sälja samtidigt vilket leder till en prisdumpning.
Till detta måste man förstås tillägga att bostadsbristen är väldigt hög i många städer vilket gör att många i princip tvingas att köpa en bostad om du inte har x antal år i kön för hyresrätter. Detta driver förstås upp priserna rejält vilket i sin tur driver upp hur mkt man måste amortera och räntebetala.

Ja, ok jag tycker också att priserna är för höga, minns när jag som 20 åring köpte mitt första hus utanför sthlm köptes för 345tusen, renoverade lite och fem år sena sålde för 1250´god vins för en kille på 25 år. Efter detta har jag ägt många lgh o hus. Nog om mig..
Jag hoppas att marknaden lugnar sig och att priserna står still 5-10 år detta är dröm scenariot. Sen tror jag fortfarande att dom som skriker högst är antingen dumma i huvudet eller avundsjuka idioter. Nu ska jag återgå till chipsskålen... Ha det gott alla och gör som min mormor sa "is i hatten" "sitt lungt i båten" Här ett gott råd från mig: Ta det lungt för f..n måla inte fan på väggen, tänk själv lyssna inte på allt folk säger.. Skål!

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback