2011-06-20, 12:01
Medlem
Apocryphas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av engogris
Det handlar inte om att invandrarna köper just bostadsrätter. De trissar upp priserna genom att öka bostadsbristen (de måste ju bo någonstanns). Utbudet minskar och efterfrågan ökar = priserna på bostadsrätter och villor ökar.

Så länge vi har en stor invandring samtidigt som få bostäder byggs (och vissa rivs) känns det inte som att USA-krisen kan utspela sig här.
Du har en poäng. Men jag tror vi är förbi att det i första hand är tillgång och efterfrågan som avgör priset. Snarare är det hur mycket man får låna och vad man får för ränta.
2011-06-20, 13:11
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Du har en poäng. Men jag tror vi är förbi att det i första hand är tillgång och efterfrågan som avgör priset. Snarare är det hur mycket man får låna och vad man får för ränta.
Håller med dig helt och hållet. Bolåneräntan styr i mycket hög grad den summa en person är villig att betala.

Vidare är Danmark den bostadsmarknad som enligt mitt tycke liknar den Svenska mest. Åren runt 2007 korrigerades priserna ner cirka 20% överlag. Köpengamsområdet hade markant högre prisnedgång. En nedgång i samma storleksordning som Danmark skulle medföra att de senastee 2-3årens uppgång raderas ut. Inget konstigt med det.

Jag har för mig att runt en tredjedel av hushållen med bolån har en skuldsättning 7ggr deras inkomst. En marginell ökning med någon procentenhet slår med andra ord skoninglöst mot deras ekonomi.

Länken nedan visar på uppgångar med flera hundra procent det senaste deceniumet. Värt att notera är att KPI ökat med 16%. Ökningen kan även sättas i relation till ökning av BNP/inkomster (som jag gjort i ett tidigare inlägg).
http://2.bp.blogspot.com/-VnoZKtXzVG0/TdDzffHm2AI/AAAAAAAAFl4/59oaSeAzLy4/s1600/bostadspriser_kpi_normerade_2000-2010.png

Utöver detta finns det även starka sälj-signaler från bostadsindexet.

Min tro även fortsättningsvis negativ och priserna såväl som lånekvoterna bör korrigeras nedåt. Det går alltid illa när staten leker bank.
2011-06-20, 13:16
Medlem
black-swans avatar
Intressant kandidatuppsats med fopkus mot bostadspriser.
http://www.ne.su.se/education/grundniva/nekII_III/vt10/uppsats/uppsatser/18_soderstrom.pdf
2011-06-20, 13:23
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Håller med dig helt och hållet. Bolåneräntan styr i mycket hög grad den summa en person är villig att betala.

Vidare är Danmark den bostadsmarknad som enligt mitt tycke liknar den Svenska mest. Åren runt 2007 korrigerades priserna ner cirka 20% överlag. Köpengamsområdet hade markant högre prisnedgång. En nedgång i samma storleksordning som Danmark skulle medföra att de senastee 2-3årens uppgång raderas ut. Inget konstigt med det.

Jag har för mig att runt en tredjedel av hushållen med bolån har en skuldsättning 7ggr deras inkomst. En marginell ökning med någon procentenhet slår med andra ord skoninglöst mot deras ekonomi.

Länken nedan visar på uppgångar med flera hundra procent det senaste deceniumet. Värt att notera är att KPI ökat med 16%. Ökningen kan även sättas i relation till ökning av BNP/inkomster (som jag gjort i ett tidigare inlägg).
http://2.bp.blogspot.com/-VnoZKtXzVG0/TdDzffHm2AI/AAAAAAAAFl4/59oaSeAzLy4/s1600/bostadspriser_kpi_normerade_2000-2010.png

Utöver detta finns det även starka sälj-signaler från bostadsindexet.

Min tro även fortsättningsvis negativ och priserna såväl som lånekvoterna bör korrigeras nedåt. Det går alltid illa när staten leker bank.

Hur menar du att Danmarks bostadsmarknad är lik den svenska?! Det är ju som natt och dag. I Sverige har en hyresreglering där lägenhetshyror i småstäder är långt överprisade och inne i storstäderna är de långt underprisade. Vi har ett mycket, mycket, mycket lågt bostadsbyggande i storstäderna. I synnerhet i Stockholm. Vidare har vi en hög nettoinflyttningsgrad i Stockholm stad.

Danmarks bostadsmarknad fungerar alldeles ypperligt. När det blir ett överskott på bostäder, vilket det blivit, så faller priserna. Precis som de ska göra på en fungerande marknad.
2011-06-20, 16:22
Medlem
Assholes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Intressant kandidatuppsats med fopkus mot bostadspriser.
http://www.ne.su.se/education/grundniva/nekII_III/vt10/uppsats/uppsatser/18_soderstrom.pdf

Mycket intressant, tack.

Behavioral economics lät intressant, är det någon som kan rekommendera en lämplig introduktionsbok om detta?
2011-06-20, 18:07
Medlem
Einar Bergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Hur menar du att Danmarks bostadsmarknad är lik den svenska?! Det är ju som natt och dag. I Sverige har en hyresreglering där lägenhetshyror i småstäder är långt överprisade och inne i storstäderna är de långt underprisade. Vi har ett mycket, mycket, mycket lågt bostadsbyggande i storstäderna. I synnerhet i Stockholm. Vidare har vi en hög nettoinflyttningsgrad i Stockholm stad.

Danmarks bostadsmarknad fungerar alldeles ypperligt. När det blir ett överskott på bostäder, vilket det blivit, så faller priserna. Precis som de ska göra på en fungerande marknad.
Köpenhamn har en kvasireglerad hyresmarknad där många äldre lägenheter har reglerad hyra. Det är framförallt andrahandsmarknaden som har mer rena marknadshyror (precis som i STHLM).
Jag skulle säga att Köpenhamn defintivt har mycket gemensamt med STHLM.
2011-06-21, 13:48
Medlem
Mesmeros avatar
Enligt mäklarsamfundets senaste undersökning bland fastighetsmäklare har andelen som tror på sjunkande priser på bostadsrätter ökat dramatiskt från mars till till dags dato. Från 18 % till 43 % på endast tre månader. Men det är klart vi har ju bostadsbrist och därmed kan bara priserna gå upp oavsett ursprunglig prisnivå...
2011-06-21, 15:22
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero
Enligt mäklarsamfundets senaste undersökning bland fastighetsmäklare har andelen som tror på sjunkande priser på bostadsrätter ökat dramatiskt från mars till till dags dato. Från 18 % till 43 % på endast tre månader. Men det är klart vi har ju bostadsbrist och därmed kan bara priserna gå upp oavsett ursprunglig prisnivå...

Om räntan går upp är det naturligt att tro att priserna går ner. Eller hur?
2011-06-21, 15:26
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KjellB
Om räntan går upp är det naturligt att tro att priserna går ner. Eller hur?

Mja, men nuvarande ränta är ju inte det enda som påverkar. Det är klart det finns några enstaka som inte tror räntan kan gå över 3%, men det allra flesta räknar så klart med mycket högre ränta än så. Och bankerna kräver att man ska klara räntor upp till 7% (Swedbank ville ett tag att man skulle klara 9%). Så om jag räknar med en ränta på i snitt 5,5%, så påverkas ju inte mina bud av om vida räntan just nu är 2% eller 4%.
2011-06-21, 15:29
Medlem
KjellBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Mja, men nuvarande ränta är ju inte det enda som påverkar. Det är klart det finns några enstaka som inte tror räntan kan gå över 3%, men det allra flesta räknar så klart med mycket högre ränta än så. Och bankerna kräver att man ska klara räntor upp till 7% (Swedbank ville ett tag att man skulle klara 9%). Så om jag räknar med en ränta på i snitt 5,5%, så påverkas ju inte mina bud av om vida räntan just nu är 2% eller 4%.

Jag tror faktiskt det påverkar buden om den framtida bostadskostnaden beräknas minska eller öka.
2011-06-21, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KjellB
Jag tror faktiskt det påverkar buden om den framtida bostadskostnaden beräknas minska eller öka.

Tror man annat är man korkad.
2011-06-21, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mesmero

Här är länken, med lite mer statistik. Verkar som om mäklarna börjar bli rätt övertygade om att priserna är på väg ner.

http://www.maklarsamfundet.se/upload/Mäklarinsikt/Tian/Riksrapport%20högupplöst.pdf

Mäklarnas åsikter om priserna på villor under de närmaste månaderna:
Stiger: 6%
Oförändrade: 43%
Sjunker något: 48%
Sjunker krafttigt: 3%

Mäklarnas åsikter om priserna på bostadsrätter under de närmaste månaderna (jag vet att summan blir 101%...):
Stiger: 12%
Oförändrade: 46%
Sjunker: 43%

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in