Citat:
Ursprungligen postat av Apocrypha
Du har en poäng. Men jag tror vi är förbi att det i första hand är tillgång och efterfrågan som avgör priset. Snarare är det hur mycket man får låna och vad man får för ränta.
Håller med dig helt och hållet. Bolåneräntan styr i mycket hög grad den summa en person är villig att betala.
Vidare är Danmark den bostadsmarknad som enligt mitt tycke liknar den Svenska mest. Åren runt 2007 korrigerades priserna ner cirka 20% överlag. Köpengamsområdet hade markant högre prisnedgång. En nedgång i samma storleksordning som Danmark skulle medföra att de senastee 2-3årens uppgång raderas ut. Inget konstigt med det.
Jag har för mig att runt en tredjedel av hushållen med bolån har en skuldsättning 7ggr deras inkomst. En marginell ökning med någon procentenhet slår med andra ord skoninglöst mot deras ekonomi.
Länken nedan visar på uppgångar med flera hundra procent det senaste deceniumet. Värt att notera är att KPI ökat med 16%. Ökningen kan även sättas i relation till ökning av BNP/inkomster (som jag gjort i ett tidigare inlägg).
http://2.bp.blogspot.com/-VnoZKtXzVG0/TdDzffHm2AI/AAAAAAAAFl4/59oaSeAzLy4/s1600/bostadspriser_kpi_normerade_2000-2010.png
Utöver detta finns det även starka sälj-signaler från bostadsindexet.
Min tro även fortsättningsvis negativ och priserna såväl som lånekvoterna bör korrigeras nedåt. Det går alltid illa när staten leker bank.