2010-10-09, 14:24
Medlem
Rois avatar
En annan intressant händelseutveckling är ju mortageröran i USA som man nu ska försöka redan ut i rättssalarna samtidigt som forecloseures stannar av.

http://www.bloomberg.com/news/2010-10-09/officials-in-40-states-said-to-consider-joint-foreclosure-probe.html

http://www.zerohedge.com/article/bank-america-halts-foreclosures-all-50-states
Senast redigerad av Roi 2010-10-09 kl. 14:26.
Citera
2010-10-09, 14:43
Medlem
-=Magnus=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biljon
En av anledningarna till uppgången i USA är väl förhoppningar om en QE2?

Vilket i så fall bara visar hur galet det är. Börsen sjunker för att patienten är en alkis, men stiger när det ryktas om att det är en sjuttis på ingång. Skål och låt festen fortsätta!
Citera
2010-10-09, 16:30
Medlem
oyinbozs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Köp när alla andra är rädda och sälj när alla andra är giriga. Nedgången kommer när det är maximal optimism, när den sista pessimisten blivit optimist och gått in i marknaden. När det väl rasar brukar allt i ekonomin också se mycket bra ut.

Talar experterna om superkonjunktur, då ska du vara rädd.
http://www.va.se/nyheter/2007/02/28/4teckenpasuperkonjunktur/index.xml Den här artikeln skrevs 3-4 månader innan börsfallet startade.
Navigerar vi efter de fyra punkterna verkar vi iaf vara en bra bit ifrån i dagsläget.

Men skulle man inte kunna tänka sig en lite annorlunda dramaturgi denna gång? TARP värmer gott men inte hela vägen fram och Superrubrikerna kanske uteblir innan det bär av söderut. Det känns som att det är så många aktörer på scenen att plotten kanske kommer skilja sig.

Vidare pratar Ekonomiekot Lördag om veckans hetpotatis; "Valutor som vapen".

Lite OT:
Citera
2010-10-09, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mauro
Jaså, så om Dow jones har stigit 5,4 % så betyder det att vi har inflation?

Obligationsmarknaden skriker deflation och så vitt jag vet har obligationsmarknaden aldrig haft fel. Om den ska ha fel den här gången så får du säga varför.

FED trycker visserligen in pengar i marknaden, men de pengarna små summorna är ingenting i ett svart hål. Och kommer knappast ge effekt, det är bara tillfälliga uppgångar om något som kommer sänka kurserna.
Jag vet inte vad vi har och hade ingen direkt poäng, mer än att relativt SEK så har väl dow jones gått ner även om den ser ut att gå upp? =P, medan Stockholmsbörsen har gått upp och relativt USD har gått upp ännu mer.

Jag kan ju inget om ekonomi, ni vet det säkert bättre men vad händer med aktiemarknaden/kurserna vid deflation då? Blir det mindre intressant (för att färre köper varor och bolagen har lån?) eller hur skulle folk reagera?
Citat:
Ursprungligen postat av -=Magnus=-
Vilket i så fall bara visar hur galet det är. Börsen sjunker för att patienten är en alkis, men stiger när det ryktas om att det är en sjuttis på ingång. Skål och låt festen fortsätta!
Det är inte så att folk hoppas på en tillfällig uppgång pga mer inskjutna pengar? Men kanske inte bryr sig om ras för att städa upp för "innan dess kan de ju lämna marknaden"? Olika strategier kortsiktigt och långsiktigt?

Fast jag är ju inte insatt som sagt.
Citera
2010-10-09, 20:49
Medlem
Continental Ops avatar
he he det är ju verkligen inte sunt att man läser på förstasidorna på flera stora mainstream finanssajter att marknaden väntar på mer easing i någon form. sen verkar de inte ense i FED heller men nånting blir det ju

jag har tidigare slappnat av lite o flyttat bort lite pengar från PM till annat mer inriktat på REE o lithium men börjat sälja lite.

Om man inte vet riktigt hur det kommer att gå och en eventuell QE av något slag inte räcker till så tror jag ändå att man bör försöka ha en del i guldinnehav alt likvider

För min del får det gärna bli en double dip
Citera
2010-10-09, 21:06
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
he he det är ju verkligen inte sunt att man läser på förstasidorna på flera stora mainstream finanssajter att marknaden väntar på mer easing i någon form. sen verkar de inte ense i FED heller men nånting blir det ju

vi kommer nog få mer än en "doubledipp"...

Fredagens roligaste rubrik stod Daily Telegraph för
Citera
2010-10-09, 21:21
Medlem
Continental Ops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
vi kommer nog få mer än en "doubledipp"...

Fredagens roligaste rubrik stod Daily Telegraph för
wow shit!
visst det är bara haja att det här är en situation vi aldrig varit i tidigare och känna sig för, spännande
Citera
2010-10-09, 22:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Jag vet inte vad vi har och hade ingen direkt poäng, mer än att relativt SEK så har väl dow jones gått ner även om den ser ut att gå upp? =P, medan Stockholmsbörsen har gått upp och relativt USD har gått upp ännu mer.
Alltså, börserna i USA har inte stigit. Korrigerat för dollarindex har börserna till och med fallit en aning. Ser vi sedan på obligationsmarknaden så är det kontraktion med ett antal tusen miljarder kr. Ska FED vända trenden med likvid injektioner om 35 mdr usd?

Aldrig att trenden vänder, det är bara skådespel inför något som är oundvikligt. Detta skådespel förvärrar också situationen som kommer så i mitt tycke, desto mer vi stiger desto hårdare blir fallet.
Citera
2010-10-09, 23:38
Medlem
Moff .. es avatar
Måste bara undra hur ni i alla i tråden bara vill och önskar börsnedgång?!

Får ingen så här *yesss yesss* för att börsen går upp?
Citera
2010-10-10, 00:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moff .. e
Måste bara undra hur ni i alla i tråden bara vill och önskar börsnedgång?!

Får ingen så här *yesss yesss* för att börsen går upp?
Mitt intryck är att om du ser en massa sådana inlägg här så är det dags att börja tänka på att sälja av.
Citera
2010-10-10, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mauro
Alltså, börserna i USA har inte stigit. Korrigerat för dollarindex har börserna till och med fallit en aning.
Ja, och det var ju det jag sade ifrån början. Det ser ju bara annorlunda ut som sagt ..

Obligationerna eller hur folk handlar i deflation förstår jag mig ju inte på.

Ska dom sno ännu mer pengar från de människor som faktiskt sköter sin ekonomi och inte försätter sig i skiten eller blir det en jätteandel av befolkningen som är konstant skuldsatt och inte lyckas lösa det eller vad händer? Eller blir det ändå bara så pass små förändringar att det inte gör någon större skillnad för gemene man?

Hur hade du själv reagerat i en situation med 10% deflation? Väntat och köpt hus när det var rea?
Citera
2010-10-10, 11:00
Medlem
Varför skulle Fed köra igång en ny QE? 10-åriga räntan är nästan nere vid tidigare botten.
Under QE1 steg räntan. Men syftet kanske är något annat!?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in