2011-08-04, 13:09
Medlem
Tubalkains avatar
Jag är absolut inget börsorakel utan har köpt aktier genom åren på andras analyser och rekommendationer(bl a från FB då jag köpte Uniflex på 14 spänn.) samt på min egen magkänsla. Detta har gått väldigt bra och jag har mer eller mindre aldrig sålt någon aktie och OM jag sålt har det varit på min egen magkänsla, oftast sett som ett felaktigt beslut. Min förebild har varit Warren Buffet som bl a förespråkar att man alltid ska ligga kvar och inte hålla på att köpa och sälja fram och tillbaka. I tidigare orostider har jag "suttit still i båten" tills det vänt upp igen.

I förrgår sålde jag rubbet.

Anledningen till detta var att jag kom i kontakt med en person som jobbar på en bank och vars åsikt jag bad om. Han hade en utläggning som jag varken kan eller orkar återge i sin helhet här men kortfattat handlade den om att läget i Europa med Spanien mfl samt att USA ökar sitt lånetak skapar en väldig oro och OM han hade ägt några aktier(han får inte äga aktier pga sin position, däremot fonder) så hade han sålt rubbet.

Sagt och gjort.

Tillför kanske inte så mycket till tråden men jag ville dela med mig av infon.

Jag är en tämligen naturvetenskapligt lagd person som sneglar en hel del på flummiga företeelser, bl a Mayakulturen, varpå jag vill dela med mig av följande länk; http://www.calleman.com/content/articles/svenska/Comets_Honda_Elenin_SV.htm i vilken man finner följande;

"En monetär kollaps verkar dessutom mycket sannolikt att komma någon gång i augusti med tanke på hög skuldsättning och andra faktorer i nyckelnationerna. Den Universella undervärlden uppmanar oss alltmer att bli medborgare i Kosmos och sprida våra för närvarande begränsande nationella gränser."
Citera
2011-08-04, 13:22
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är det som driver ner börsen så fruktansvärt nu?

OMXS30 på lägsta sedan maj/juni förra året.

OMXS30 var uppe över 1130 i juli, nu 966. Tappat ca 15% på 1 månad.

Vad är det egentligen som har hänt under den månaden som har ändrat värderingarna av de svenska storbolagen så kraftigt?

Jag skulle säga att det i huvudsak handlar om att tillväxtförväntningarna skruvats ner kraftigt.
Citera
2011-08-04, 13:27
Medlem
MidasMulligans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tubalkain
Jag är absolut inget börsorakel utan har köpt aktier genom åren på andras analyser och rekommendationer(bl a från FB då jag köpte Uniflex på 14 spänn.) samt på min egen magkänsla. Detta har gått väldigt bra och jag har mer eller mindre aldrig sålt någon aktie och OM jag sålt har det varit på min egen magkänsla, oftast sett som ett felaktigt beslut. Min förebild har varit Warren Buffet som bl a förespråkar att man alltid ska ligga kvar och inte hålla på att köpa och sälja fram och tillbaka. I tidigare orostider har jag "suttit still i båten" tills det vänt upp igen.

I förrgår sålde jag rubbet.
Måste varit likvida grejer om du kunde sälja allt på en dag...men...WELL DONE.
Citat:
Anledningen till detta var att jag kom i kontakt med en person som jobbar på en bank och vars åsikt jag bad om. Han hade en utläggning som jag varken kan eller orkar återge i sin helhet här men kortfattat handlade den om att läget i Europa med Spanien mfl samt att USA ökar sitt lånetak skapar en väldig oro och OM han hade ägt några aktier(han får inte äga aktier pga sin position, däremot fonder) så hade han sålt rubbet.

Sagt och gjort.

Tillför kanske inte så mycket till tråden men jag ville dela med mig av infon.

Jag är en tämligen naturvetenskapligt lagd person som sneglar en hel del på flummiga företeelser, bl a Mayakulturen, varpå jag vill dela med mig av följande länk; http://www.calleman.com/content/articles/svenska/Comets_Honda_Elenin_SV.htm i vilken man finner följande;

"En monetär kollaps verkar dessutom mycket sannolikt att komma någon gång i augusti med tanke på hög skuldsättning och andra faktorer i nyckelnationerna. Den Universella undervärlden uppmanar oss alltmer att bli medborgare i Kosmos och sprida våra för närvarande begränsande nationella gränser."
Borde inte montetär kollaps leda till att aktier går upp i värde, i.e. det bästa man kan göra under hyperinflation är att äga saker som denomineras i valuta så som aktier?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annanmedlem
Är det så viktigt att träffa precis rätt då?

Sälj på säg månadsstängning under MA 200 och köp på månadsstängning över MA 200? Vet inte om det är sämre än att behålla långsiktigt, för min egen del tycker jag ju att det är intressant hur mycket dragning neråt man accepterar i de två fallen med.

Inte om du köper o säljer Avanza Zero.

Dessutom är väl typ 0.1% i courtage och lite spread inte särskilt farligt om det sker två gånger per konjunkturcykel? ><

Räcker väl iofs med att man lyckas köpa tillbaka sina papper billigare.
Citera
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Vad är det som driver ner börsen så fruktansvärt nu?

OMXS30 på lägsta sedan maj/juni förra året.

OMXS30 var uppe över 1130 i juli, nu 966. Tappat ca 15% på 1 månad.

Vad är det egentligen som har hänt under den månaden som har ändrat värderingarna av de svenska storbolagen så kraftigt?
Tekniskt?

Men det är lugnt. Det är helt säkert köplägen i avanza zero o kappahl. Och fonder noterade i dollar.

(sarkasm. Och nej. Det är inget emot dig personligen magban. Men ingen av dem trendar ju i rätt riktning och risken är ju att du har fel.)
Citera
2011-08-04, 13:30
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Räcker väl iofs med att man lyckas köpa tillbaka sina papper billigare.
Utdelningarna är kanske större än räntan så helst så man tänker det med...

Och helst så att man får bättre totalavkastning än börsen kanske.

Men som sagt, kan man göra en vinst på tjuren där man missar lite i början och får med lite nedgång i slutet, och sedan ligga utanför eller gå in lite sent i björnen och gå ur lite sent i slutet så kanske man inte får bättre avkastning än om man bara behåller, men skulle det lyckas så får man ju åtminstione avkastning i rätt riktning mest hela tiden, istället för att få svackor på potentiellt flera år.
Citera
2011-08-04, 13:30
Medlem
Tubalkains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidasMulligan
Måste varit likvida grejer om du kunde sälja allt på en dag...men...WELL DONE.

Hur menar du?
Citera
2011-08-04, 13:43
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Hur menar du?
Jag antar att han kanske åsyftar fonder som har ett antal säljdagar. När det väl eventuellt var aktier och om det nu var fonder kanske fick räcka med det påståendet tack vare att säljordern lades på rubbet även om det kanske tog en dag eller två innan den del gick igenom.
Citera
2011-08-04, 13:45
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Tekniskt?

Men det är lugnt. Det är helt säkert köplägen i avanza zero o kappahl. Och fonder noterade i dollar.

(sarkasm. Och nej. Det är inget emot dig personligen magban. Men ingen av dem trendar ju i rätt riktning och risken är ju att du har fel.)
Jag är mer intresserad av fundamenta... men viss jag lyssnar gärna på tekniska utläggningar.

magban?
Citera
2011-08-04, 13:47
Medlem
Tubalkains avatar
Citat:
Jag antar att han kanske åsyftar fonder som har ett antal säljdagar. När det väl eventuellt var aktier och om det nu var fonder kanske fick räcka med det påståendet tack vare att säljordern lades på rubbet även om det kanske tog en dag eller två innan den del gick igenom.

Jag sålde inga fonder. Enbart aktier.
Citera
2011-08-04, 14:21
Medlem
Madagascars avatar
Det kliar i spelfingrarna. Jag kunde inte hålla mig. Jobless Claims kommer i USA strax. Jag hoppas bättre än expected. OMXS30 måste var undervärdrad. Jag köpte en köp-warrant.
Senast redigerad av Madagascar 2011-08-04 kl. 14:28.
Citera
2011-08-04, 14:25
Medlem
Går vi under 300 idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här