2010-10-10, 11:03
Medlem
Continental Ops avatar
är det nån som vet var cabron håller hus förresten, han jobbade ju med sånt här på dagarna och kunde ju ha helt egna perspektiv på de här sakerna, det var ju oerhört värdefullt för att vara flashback liksom, har han blivit vuxen eller vad?
Citera
2010-10-10, 11:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Continental Op
är det nån som vet var cabron håller hus förresten, han jobbade ju med sånt här på dagarna och kunde ju ha helt egna perspektiv på de här sakerna, det var ju oerhört värdefullt för att vara flashback liksom, har han blivit vuxen eller vad?
Han skrev tidigare på Avanza och senare på Revancha Forum.

Mycket duktig skribent som väldigt ofta hade rätt. Synd bara att han slutat med sitt skrivande över huvud taget vad jag kan se. Det sista han skrev var i alla fall:

Detta var i början av september och var hans sista post om makro och statistik.
Citera
2010-10-10, 15:37
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Varför skulle Fed köra igång en ny QE? 10-åriga räntan är nästan nere vid tidigare botten.
Under QE1 steg räntan. Men syftet kanske är något annat!?
Att försvaga dollarn för att rädda amerikanska jobb.
Citera
2010-10-10, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Att försvaga dollarn för att rädda amerikanska jobb.
Mot vad som blir lägre lön?

Att försöka konkurrera med kineserna om jobben på lönen känns ju som en vinnare ...

Det där är ju alltid lite lustigt, för man ser ju aldrig fattiga länder som strävar baklänges, men av någon anledning kan rikare (kanske framförallt enskilda människor i länder?) få för sig att det är positivt att gå åt andra hållet.

Vi slutade ju greja med vår valuta och fick högre arbetslöshet, är det så att det lönade sig även om man skulle omfördela emellan de som har pengar och således tjänar på en bättre peningpolitik, om det nu är det, mot de som får ta smällen iom högre arbetslöshet?
Citera
2010-10-11, 01:00
Medlem
Starvids avatar
Det man ser som problemet är att kineserna manipulerat ner sin valuta. Man menar att den skulle stiga med typ 20 % om den flöt fritt.
Citera
2010-10-11, 14:18
Medlem
Var på Spara-mässan i helgen och fick där tillfälle att prata med Ashraf Laidi som är Chief FX Strategist på CMC Markets. Hans teori redan innan USA:s jobbsiffror kom in var att börsen skulle fortsätta upp vad de än sade tills den når 200 week average på S&P500/DowJones och att den först då bestämmer sig om den går upp eller ner. Han ville helst inte säga vilket håll den skulle gå åt efter det men om "han skulle ha en revolver riktad mot sig" som han uttryckte det så trodde han att det är 20% chans att det skulle fortsätta uppåt.

Jag är inte nån teknisk analytiker så möjligt att jag har något uttryck fel.
Citera
2010-10-11, 19:12
Medlem
DJIA har legat över sin SMA200 sedan mitten av september.
Citera
2010-10-11, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derstatic
DJIA har legat över sin SMA200 sedan mitten av september.

Som sagt håller jag inte på med teknisk analys nånting men kan det vara daily average du menar?
Den viktiga enligt honom är weekly average. Dessutom gillade han S&P500 bättre.
Jag har inte direkt några åsikter själv om detta utan tänkte bara att det kanske var lite kul info för nån.
Citera
2010-10-12, 11:14
Medlem
Det verkar rimligt att vi är på väg mot en stor korrigering, och litet dum och ambitiös som man är så vill man gärna passa in nergången. Nu har jag slagit litet i kristallerna, kastat tärning och petat i grannkattans inävlor, och kommit fram till att det skiter sig nånstans under november-januari.

Så, det här är mest en stilfråga: givet att man är halft övertygad om ovanstående är det klokt att hålla på sina stabilare positioner fram tills det faktiskt tippar, snarare än att städa ur huset och gå i ide redan nu så att säga? Eller kommer man bara ångra sig över sin girighet i efterhand?
Citera
2010-10-12, 12:56
Medlem
Rois avatar
Jag gick i ide från mina tillväxtfonder(BRIC+lite krafs) innan jul förra året och jag känner ingen större ånger. Mest på grund av att jag inte låtit pengarna ligga och ruttna på ett konto, utan istället ökat min exponering mot värdemetaller genom fysiska inköp och gruvbolag. Obligationer känns alldeles för låst, alldeles för politiskt beroende(då beroende av politikers välvilja snarare än politikers klantighet, där den senare är långt mycket lättare att räkna med) och alldeles för "crowded" för att jag ska orka fundera på det.
Citera
2010-10-12, 20:06
Bannlyst
Vilken sjukt jävla dopad börs, upp IGEN!

Låt de göra vaffan de vill, när det kraschar... I shiver at the thought!

Men jag kan inte låta bli att kommentera vilken duktig maffia vi har till centralbanker. Riktiga svin är de.

Uppgångarna idag har ingen anknytning till verkligheten, allt är bara siffror som höjs bara för att nåt annat faller. Inga jobb skapas, allt sugs in i skulder, räntan är på väg att höjas och mer ska sugas in i skulder etc., men vi stiger på att vi hoppas på förbättring. Nu har vi hoppats i 2 år och inga jobb har skapats.

Men vi hoppas!
Citera
2010-10-12, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mauro
Vilken sjukt jävla dopad börs, upp IGEN!

Låt de göra vaffan de vill, när det kraschar... I shiver at the thought!

Men jag kan inte låta bli att kommentera vilken duktig maffia vi har till centralbanker. Riktiga svin är de.

Uppgångarna idag har ingen anknytning till verkligheten, allt är bara siffror som höjs bara för att nåt annat faller. Inga jobb skapas, allt sugs in i skulder, räntan är på väg att höjas och mer ska sugas in i skulder etc., men vi stiger på att vi hoppas på förbättring. Nu har vi hoppats i 2 år och inga jobb har skapats.

Men vi hoppas!

Det är väl så det alltid har fungerat på börsen? Det är vilda förhoppningar eller panik åt andra hållet. Det är ju det som gör att det inte är lätt att förutsäga framtiden på kort sikt. Bättre då att inte bry sig om kort sikt och köpa mer om det kommer större ras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in