2010-06-07, 00:42
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Haha, what? Har de en halv miljon folkräknare?!

Ja, verkligen vad menas här?
Citera
2010-06-07, 15:55
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Haha, what? Har de en halv miljon folkräknare?!

För tillfället, ja.

Här är en intressant artikel om eländet o fuskandet med statistiken.

"Last week, one of the millions of workers hired by Census 2010 to parade around the country counting Americans blew the whistle on some statistical tricks.

The worker, Naomi Cohn, told The Post that she was hired and fired a number of times by Census. Each time she was hired back, it seems, Census was able to report the creation of a new job to the Labor Department."

Read more: http://www.nypost.com/p/news/business/two_more_census_workers_blow_the_OqY80N3DBTvL17Vmx KKR0O#ixzz0qAvmI4FM
Citera
2010-06-07, 16:54
Medlem
Hur kommer det sig att USA går ner 2% mer än omx i fredags och idag när USA-börsen står på +-0 så har omx tagit in hela nedgången?
Citera
2010-06-07, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheDot
Hur kommer det sig att USA går ner 2% mer än omx i fredags och idag när USA-börsen står på +-0 så har omx tagit in hela nedgången?

Dåliga jobbsiffror i USA påverkar nog jänkarna mer än oss skulle jag tro
Citera
2010-06-07, 23:02
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDot

OMX öppnade kraftigt nedåt men vände uppåt under morgontimmarna.
Mycket hinner också hända under en helg, likaså under en förmiddag.
Citera
2010-06-08, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Dåliga jobbsiffror i USA påverkar nog jänkarna mer än oss skulle jag tro
Men när USA är öppet så följer vi dem slaviskt oberoende av anledningen till rörelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
OMX öppnade kraftigt nedåt men vände uppåt under morgontimmarna.
Mycket hinner också hända under en helg, likaså under en förmiddag.
Det är just den uppgången som jag undrar över eftersom USA inte tog igen nånting av fredagens nedgång. Även idag så är gårdagens nedgång bortglömd och omx har endast rört sig efter nuvarande nedgång i USA.
Citera
2010-06-09, 00:12
Medlem
Alguiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aerials
Jag konstaterade tidigare att vi skulle ner en bit, främst för att europeiska storbanker placerade kapital hos ECB. Ner har vi åkt, även om vi åkt upp någorlunda igen. Till skillnad från många andra som precis kommit in i leken tror jag inte alls på något större ras. Turbulensen kommer finnas kvar men något jätteras ser det inte alls ut att bli.

jag tackar Johan Nyberg för kvällens skratt - här har vi en tvättäkta flashbackare som vill glänsa lite och pratar på om saker och ting han inte har en aning om

Till eder alla: Jag tror det rätta är att sitta kvar och vänta ut stormen.
Lite underhållande att du skriver detta. Om jag ska vara lite framfusig tycker jag nästan du har gett bilden av en Nestor här på forumet, med det sagt tycker jag det är väldigt trevligt att du är tillbaka bakom tangenterna. Trots att jag vet att du är dödlig du med.

Det hade varit intressant vad du säger om VIX, som du innan var inne på, den är fortfarande på väldigt höga nivåer.

Jag är som jag skrev till dig innan, ifall du minns, en novis. Jag kan inget märkbart om nationalekonomi eller trading.
Hur ser du då på världsläget, arbetslösheten, korruptionen och manipulationen (det är kanske inget en dödlig ska tänka på), och framförallt skulderna?

Jag är helt likvid, jag har ingen aning om hur det hela ska urarta. Men jag har tänkt att gå in lätt, väldigt lätt, när jag anser tidpunkten är rätt. Blir det en kris så har jag fortfarande likvider.
Men för mig är allt ett stort frågetecken. Med alla problem vi har nu i världen får det mig att känna att börsen vandrar på luft och att den ska falla, när kan man inte veta.
Men vad vet jag, kan någon veta, har du några synpunkter?

Tack för ditt tålamod.
Citera
2010-06-09, 07:25
Bannlyst
Ha kvar det och vänta och se hur det blir. Går det ner går det alltid upp någon gång.
Det är ju hur du själv känner. Fråga din bank om vad de säger
Citera
2010-06-09, 07:50
Medlem
SilverSurferIIs avatar
Det är farligt att repetera det där mantrat, "Går det ner går det alltid upp någon gång."

Ju fler gånger vi säger det, ju mer kommer folk att tro på det. Meningen är väldigt ytlig och mest bara skadlig för alla. Speciellt då den inte berättar det mest väsentliga. Hur mycket det går ner och hur lite det går upp. Så.. om du vill vara till hjälp mer än bara få folk att må gott (kortsiktig lycka) säg som det är i stället, så kanske vi får känna lycka på gamla dagar också.

"du själv som känner", ska man agera efter sina känslor, det är ju helt sjukt! Bättre att agera efter en logiskt resonemang. Veta varför man gör saker och inse att man tar en risk. Chansa hej vilt beroende på om man sovit gott är ju ren slump.

Har aldrig sett ett så hjärntvättat inlägg förut. "Fråga in bank?", din bank tjänar pengar på dig min vän.
Citera
2010-06-09, 08:40
Bannlyst
börsen verkar än så länge vara gjuten i cement, rör sig inte en millimeter ner trots negativa nyheter.
när tror ni att det rasar?
Citera
2010-06-09, 10:25
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
börsen verkar än så länge vara gjuten i cement, rör sig inte en millimeter ner trots negativa nyheter.

Vilken börs? Stockholmsbörsen åker ju berg- och dalbana för tillfället, upp och ner 7-10 % i veckan.
Citera
2010-06-09, 10:56
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp

Börsen kommer åka upp och ner kommande månaderna. Det riktigt stora raset tror jag blir till hösten. Som en Societe Generale analytiker uttryckte sig, "in 6-9 months the global economy will roll over". Tills dess kan man antingen titta på, köpa guld/silver eller hoppa in i baljan när det dippar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in