2010-06-05, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noe74
Vill ni slippa aktier som rasar så fort index i usa rasar bör ni hålla er borta från följande aktier!

SHORTLISTAN för Sverige,Norge,Danmark och USA
https://www.netfonds.se/account/shortable.php

Man kan korta i stort sätt alla aktier så den listan hjälper inte speciellt mycket
Citera
2010-06-05, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av freso123
Man kan korta i stort sätt alla aktier så den listan hjälper inte speciellt mycket

Sant, men det finns aktier som inte är med.

Jag har aktier i några som ej går att shorta, och dom har inte rasat som dom som går att shorta.
Citera
2010-06-05, 13:26
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
Därför att man kunde lika gärna höjjt socialbidraget och fått samma effekt.
Men man måste ju veta hur många som bor i landet.
Citera
2010-06-05, 13:47
Medlem
spongebobsquares avatar
När jag kollade på nordnet nyligen så såg jag att P/E-talet för stockholmsbörsen är 19.76 just nu. Stämmer det? Det känns lite högt, men det kanske är för att dom väntar med att vinsterna ska öka eftersom vi fortfarande är i en lågkonjunktur?

https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/nyckeltal.html?identifier=4145&marketplace=11

Vad har värderingen varit i genomsnitt historiskt? Jag hade inte trott att sthlmsbörsen skulle värderas högre än CO till och med.
Citera
2010-06-05, 15:15
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spongebobsquare
När jag kollade på nordnet nyligen så såg jag att P/E-talet för stockholmsbörsen är 19.76 just nu. Stämmer det? Det känns lite högt, men det kanske är för att dom väntar med att vinsterna ska öka eftersom vi fortfarande är i en lågkonjunktur?

https://www.nordnet.se/mux/web/marknaden/aktiehemsidan/nyckeltal.html?identifier=4145&marketplace=11

Vad har värderingen varit i genomsnitt historiskt? Jag hade inte trott att sthlmsbörsen skulle värderas högre än CO till och med.

Jag citerar MunchenCalling som bjuder på en intressant länk som angränsar till din fråga:
https://www.flashback.org/sp21467359

Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
Jo, från hösten 2007 när allt började bli skakigt så var mainstream resonemanget att detta blir bara en snabb vända neråt innan det tuffar på uppåt igen, men så blev det inte.

Varför tycker du det är relativt billigt? Det vore intressant om du kan motivera det. Jag själv tycker det är relativt dyrt och riskfyllt så risk-justerad avkastning ser jag som väldigt låg just nu.

http://www.multpl.com/
S&P 500 befinner sig runt 20 nu och vi är mitt inne i en djup kris. Vid två andra andra stora kriserna (30-talet och 70-talet) så har P/E dykt ner till 10 och ibland en bra bit under det. Snittet de senaste 100 åren har varit 15.
Citera
2010-06-05, 18:53
Medlem
spongebobsquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag citerar MunchenCalling som bjuder på en intressant länk som angränsar till din fråga:
https://www.flashback.org/sp21467359

Det var bra länk, vore nice om det fanns fler index som tex Sthlmbörsen. Det verkar ju helt klart som att P/E är högre nu än det har varit i genomsnitt. Själv ligger jag tyngst i fortum och axfood, där käns inte värderingarna så farliga. Fortum P/E-tal på 12,45 och Axfood 13,30. Dessa förväntas ju inte växa lika snabbt som H&M iof heller.

Man ska inte stirra sig blind på P/E-talet, för det är ju framtida vinster som är det viktiga. Men jag köper ändå gärna när det är lågt
Citera
2010-06-06, 03:25
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Men man måste ju veta hur många som bor i landet.

Som jag sa tidigare, man behöver väl för ihelvete inte en halv miljon som räknar folket? Keynes vrider sig i sin grav åt sådanahär stollerier.
Citera
2010-06-06, 15:30
Medlem
Veyrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Som jag sa tidigare, man behöver väl för ihelvete inte en halv miljon som räknar folket? Keynes vrider sig i sin grav åt sådanahär stollerier.
Vad vet du om det, gjort det nångång?

Census görs varje årtionde i enlighet med konstitutionen, det är inte någon arbetsmarknadsåtgärd som du verkar tro...
Citera
2010-06-06, 17:34
Medlem
appe-s avatar
jag märker nu att börsen varit på nergång ett par gånger i år, men hittills så går det faktiskt ut mot noll - vilket faktiskt inte är så farligt.
för småsparandet tror jag inte det är speciellt farligt att gambla lite, dock så funderar jag över att droppa allt vad korttidsplaceringar heter för tillfället.

blir andelen pengar omsatta i bull- och bear större under kristider, förresten?
Citera
2010-06-06, 18:15
Medlem
B´stards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veyron
Vad vet du om det, gjort det nångång?

Census görs varje årtionde i enlighet med konstitutionen, det är inte någon arbetsmarknadsåtgärd som du verkar tro...

Jag känner till att det görs varje årtionde, och det räknas även i Sverige och i övriga världen.

MEN- vi har uppenbarligen ett något effektivare system å räkna med då jag inte hört talas om att det skulle behövas tiotusentals extraanställda som pysslar med det. Så relativt sett så upplevs det som en arbetsmarknadsåtgärd.
Citera
2010-06-06, 23:43
Medlem
Aerialss avatar
Jag konstaterade tidigare att vi skulle ner en bit, främst för att europeiska storbanker placerade kapital hos ECB. Ner har vi åkt, även om vi åkt upp någorlunda igen. Till skillnad från många andra som precis kommit in i leken tror jag inte alls på något större ras. Turbulensen kommer finnas kvar men något jätteras ser det inte alls ut att bli.

jag tackar Johan Nyberg för kvällens skratt - här har vi en tvättäkta flashbackare som vill glänsa lite och pratar på om saker och ting han inte har en aning om

Till eder alla: Jag tror det rätta är att sitta kvar och vänta ut stormen.
Citera
2010-06-07, 00:34
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B´stard
Haha, what? Har de en halv miljon folkräknare?!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in