2010-02-05, 12:21
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
På 10 år har svenska börsen backat. Festen är över i Latinamerika, ligger på -4% nu och en tydlig negativ trend sedan årsskiftet.

Avkastningsindex är betydligt mer intressant än prisindex.

Vilken metod har du använt för att komma fram till denna tydliga trend?

Själv tycker jag det vore skönt om kurserna går ner så mycket som möjligt fram tills utdelningsperioden. Dock är jag ingen idiot som tror mig kunna förutspå framtiden.
Citera
2010-02-05, 12:24
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Vet inte riktigt vad man ska tro om decoupling. Att Brasilien, Kina och Indien kan växa utan Usa. Om så var fallet så borde väl inte börserna följa Nasdaq och Dow så väl!?

Brasilien har en relativt stark inhemsk marknad. Kinas Yuan är undervärderad och knuten till dollarn med företag som är extremt beroende av export till USA.

Växa kan de säkerligen göra själva, dock självklart inte i nuvarande hastigheter om deras största marknad helt plötsligt försvinner.
Citera
2010-02-05, 12:52
Medlem
MunchenCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Under sista månaden har börsen backat
På de senaste 3 månaderna har börsen ökat
På 1 år har börsen ökat
På 5 år har börsen ökat

Man behöver som tidigare sagts inte bryta ihop för att den lilla svenska börsen backar ett par procent någon enskild dag eller vecka.

Är man inte helt enkelspårig har man också satsat utomlands i tillväxtekonomier. Många har som jag placerat en del av pengarna i Latinamerika och Kina och vi behöver inte vara speciellt deppiga idag.

Om jag inte har helt så har Latinamerika och Kina backat kraftigt igår och idag.
Citera
2010-02-05, 13:47
Medlem
Månsans avatar
Citat:
På 10 år har svenska börsen backat. Festen är över i Latinamerika, ligger på -4% nu och en tydlig negativ trend sedan årsskiftet.
Årsskiftet? Leker du daytrader eller?
Det handlar inte om en fest som "är över". Länder i Sydamerika visar den starkaste tillväxten i världen för närvarande.
Och märk väl, man befinner sig på en mycket låg nivå med europeiska, japanska och amerikanska mått mätt.
Citera
2010-02-05, 15:28
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Vet inte riktigt vad man ska tro om decoupling. Att Brasilien, Kina och Indien kan växa utan Usa. Om så var fallet så borde väl inte börserna följa Nasdaq och Dow så väl!?
Anledningen till att börserna följer USA så väl borde vara att en väldans massa pengar som går till att handla på dessa börser kommer från väst. Självklart kan det bli problem utanför börsen ifall dessa börjar dras tillbaka, frågan är bara hur stora de blir...
Citera
2010-02-10, 13:22
Bannlyst
Det vi ser nu är de sista dödsryckningarna före kraschen. Snart kommer raset, tur man sålt av det mesta.
Citera
2010-02-10, 13:25
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Det vi ser nu är de sista dödsryckningarna före kraschen. Snart kommer raset, tur man sålt av det mesta.

Sedan du startade den här tråden är jag upp 10 %. Goa bananer.
Citera
2010-02-10, 16:29
Medlem
MunchenCallings avatar
DJ under 10K för andra gången på kort tid. Vad säger ni?

Jag ligger 25% i Xact Bear 2 och 75% likvid.
Citera
2010-02-10, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MunchenCalling
DJ under 10K för andra gången på kort tid. Vad säger ni?

Jag ligger 25% i Xact Bear 2 och 75% likvid.

Just nu ser det ut som nya lows kommer. Faz för min del.
Citera
2010-02-11, 13:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Sedan du startade den här tråden är jag upp 10 %. Goa bananer.

Upp som en sol och ned som en pannkaka...
Citera
2010-02-11, 13:43
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Upp som en sol och ned som en pannkaka...

Sätter jag ett stoploss nu som innebär att jag säljer med 5 % vinst så har jag ju en garanterad avkastning på 5 % i år. Hur känns det?

Jag kan alltså redan nu garantera mig mer avkastning än dig i år. Gött!

Förövrigt ligger jag just nu plus 12 % i år. Jag har alltså sedan årsskiftet fått mer avkastning än du kan förväntas få på flera år på ditt bankkonto, inflationen oräknad.

Vad mycket ligger bankräntan på nuförtiden? Hur mycket av din förmögenhet kommer ätas upp av inflationen i år?
Citera
2010-02-11, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Jag kan alltså redan nu garantera mig mer avkastning än dig i år. Gött!

Förövrigt ligger jag just nu plus 12 % i år. Jag har alltså sedan årsskiftet fått mer avkastning än du kan förväntas få på flera år på ditt bankkonto, inflationen oräknad.

Hur stor är portföljen då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in