2011-03-15, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Speciellt om du har innehav som inte påverkas men som ändock sjunker.

Jag har tex svårt att tro att svenskar kommer säga upp sina bredbandabonnemang på grund av vad som händer i Japan.
lol. Jävligt rätt. Hur är det med bankerna? Handelsbanken var ner över 5% på morgonen. Vad motiverar det? De skall väl vara stabila? Har de någon tradingverksamhet eller så eller är det helt omotiverat? SCA och liknande?

Själv hade jag dock även i ett långsiktigt scenario ställt mig frånga "Hur billigt kan jag få handla?" och inte "Finns det en möjlighet att jag kan få mer i framtiden?"
Citera
2011-03-15, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Ja, det är ju därför som det sjunker. Vad trodde ni annars?

Om Japans skador blir allvarligare, speciellt med en härdsmälta så kommer de få sälja Amerikanska statsobligationer och en ny kreditkris är ett faktum.
Japan är näst största innehavaren av Amerikanska skuldbrev efter Kina.
Du hade ju gärna fått ge dina tankar. Mer än det där osv. Vad gör du själv?
Citera
2011-03-15, 12:57
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Du hade ju gärna fått ge dina tankar. Mer än det där osv. Vad gör du själv?

Osv? ^^

jag tradar OMXS30 index på fem minuter. Skiter i vad som händer, så länge det rör sig på marknaden så kan man tjäna pengar.
Citera
2011-03-15, 13:03
Moderator
Semesters avatar
Jag tycker värderingen ser bra ut nu i ett antal stabila bolag. Exempelvis Tele2 som efter utdelningen (27 kr) kommer ha en kurs på ungefär 100-110 kr. De kommer högst sannolikt ha en utdelning på minst 5-10 kr nästa år och likaledes en stabil ökning på ungefär 10% årligen. En bra avkastning till liten risk i dagens lågränteklimat.
Citera
2011-03-15, 13:07
Bannlyst
Fan va irrationella dårar det finns då. Jag köper och säljer inte efter börsens fluktuationer, jag är investerare, inte spekulant. Ur ett långsiktigt perspektiv så stiger alltid börsen, den har återhämtat sig från tidigare katastrofer och kommer göra det nu också. Att sälja nu är väl det sämsta man kan göra, istället så är detta ett bra tillfälle att köpa, för den som är långsiktig.
Citera
2011-03-15, 13:36
Medlem
Det finns två typer av börsnedgångar.
1. Baseras på fundamenta, något har förändrats till det sämre och marknaden värderar ned tillgången.
2. Företag, människor, banker tvingas sälja tillgångar under sitt rätta värde för att dom helt enkelt behöver kapital.

Det här är mer en typ 1 nedgång och det betyder inte automatiskt att det är köptillfälle. Kommer säkert stiga igen men det kan ta tid eller så kan det falla mer.
Citera
2011-03-15, 13:44
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cakelife
Det finns två typer av börsnedgångar.
1. Baseras på fundamenta, något har förändrats till det sämre och marknaden värderar ned tillgången.
2. Företag, människor, banker tvingas sälja tillgångar under sitt rätta värde för att dom helt enkelt behöver kapital.

Det här är mer en typ 1 nedgång och det betyder inte automatiskt att det är köptillfälle. Kommer säkert stiga igen men det kan ta tid eller så kan det falla mer.

Sen finns det ju även de bolag som "rasar" med börsen på grund av allmän panik trots att deras verksamhet inte påverkas i någon större utsträckning. Hittar man dessa så är det köpläge.
Citera
2011-03-15, 13:45
Medlem
adolfitlers avatar
Har tagit ut nästan allt! (85%)

Som rubriken lyder ligger jag endast inne med 15 %. Resten är sålt! Så hur många har gjort som jag och bidragit till panik på börsen? Jag avvaktar till dubbeldipen lagt sig för gott!

Senast redigerad av adolfitler 2011-03-15 kl. 13:59.
Citera
2011-03-15, 13:52
Avslutad
Hur resonerar ni på kina fonder? nu när japan är en viktig handelspartner
Citera
2011-03-15, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lommi
Sen finns det ju även de bolag som "rasar" med börsen på grund av allmän panik trots att deras verksamhet inte påverkas i någon större utsträckning. Hittar man dessa så är det köpläge.

Visst är det så. Gäller bara att ha rätt timing och vara säker på sin sak. Finns också exempel där ett företags verksamhet inte påverkas men där det tidigare varit lite övervärderat och passar på att falla med allt annat som faller av andra orsaker.

En verksamhet som borde gynnas är japanska byggföretag för dom kommer få statliga och privata byggkontrakt för att bygga upp allt som har förstörts. Dom företagen har säkert fallit med 10-12% tillsammans med allt annat.
Citera
2011-03-15, 14:19
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fruktzoda
Fan va irrationella dårar det finns då. Jag köper och säljer inte efter börsens fluktuationer, jag är investerare, inte spekulant. Ur ett långsiktigt perspektiv så stiger alltid börsen

basera sina investeringar på historia låter inte så sunt.
Citera
2011-03-15, 14:36
Medlem
Hur tror ni börsen i USA öppnar idag+
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här