2010-08-16, 16:07
Medlem
zomos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag har en känsla av att det kan bli ett stort fall imorgon.
Det har på sistone skrivits så många domedagsartiklar, tekniska analyser visar dåliga tecken och makrostatistiken fortsätter vara dålig. Ändå har kurserna inte direkt fallit än. Kanske imorgon?

Brukar det inte vara så att när optimismen är som störst och Euforin är total, då går det ner. Vi verkar inte vara där ännu?

Här är en bra illustration:

http://static.seekingalpha.com/uploads/2008/8/29/saupload_29_aug_2c.jpg
Citera
2010-08-16, 16:35
Medlem
nevermindzs avatar
XACT Bear inhandlade, hade egentligen 12,5% som köpsignal, men jag ser ingen uppsida i börsen längre med rapporterna bakom oss, så jag köper en bunt nu och lika mycket till vid ev uppgång. Kan gå upp lite till men nergång känns mer trolig.
Citera
2010-08-16, 16:37
Medlem
Rois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roi
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Estimated_ownership_of_treasury_securities_by _year.gif

2008 var det alltså 28% som ägdes av utlänningar. Tydligen ha andelen gått upp lite det senaste decenniet, så ifall trenden fortsatte kan nog din siffra vara rimlig. Dock är de skyldiga sin egen centralbank en hel del också och det känns som att även den andelen av kakan borde ha gått upp i och med QE.

Någon som har uppdaterade siffror?
Tadum:

http://www.zerohedge.com/article/tic-data-confirms-china-bond-sell-continues-foreigners-dump-corporate-bonds-and-stocks
Citera
2010-08-16, 17:32
Moderator
Semesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zomo
Brukar det inte vara så att när optimismen är som störst och Euforin är total, då går det ner. Vi verkar inte vara där ännu?

Här är en bra illustration:

http://static.seekingalpha.com/uploads/2008/8/29/saupload_29_aug_2c.jpg

Jag tror vi i någon mån är inne i en "greater fool" perioden. Det var länge sedan jag hörde någon analytiker säga att börsen ska stiga från nuvarande nivå. Det jag uttolkar från analytiker är att de anser att kurserna är för höga men att de kommer stiga ett tag till för att senare falla under dagens nivå.
Citera
2010-08-16, 17:47
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semester
Jag tror vi i någon mån är inne i en "greater fool" perioden. Det var länge sedan jag hörde någon analytiker säga att börsen ska stiga från nuvarande nivå. Det jag uttolkar från analytiker är att de anser att kurserna är för höga men att de kommer stiga ett tag till för att senare falla under dagens nivå.
Det finns ingen som helst anledning att lyssna på analytiker.
Citera
2010-08-16, 18:14
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starvid
Det finns ingen som helst anledning att lyssna på analytiker.

Det finns en stor anledning att lyssna på dessa analytiker - för att sedan göra tvärtom. Det lär ha varit en klok strategi tidigare.
Citera
2010-08-16, 18:50
Medlem
Ascents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Det finns en stor anledning att lyssna på dessa analytiker - för att sedan göra tvärtom. Det lär ha varit en klok strategi tidigare.

Skulle du kunna delge oss din åsikt om börsen de närmaste åren (5-10 år). Tycker din investeringsfilosofi är väldigt bra så det skulle vara mycket intressant att få veta.

/Ascent
Citera
2010-08-16, 19:08
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascent
Skulle du kunna delge oss din åsikt om börsen de närmaste åren (5-10 år). Tycker din investeringsfilosofi är väldigt bra så det skulle vara mycket intressant att få veta.

/Ascent

Jag räknar med minst två stora sättningar eller ras den närmaste tioårsperioden. Nästa ras av modell större borde komma inom några år. Vid nästa ras kommer jag vara beredd att köpa kvalitetsbolag till attraktiva priser. Det missade jag att göra i förra börsraset.
Citera
2010-08-16, 19:18
Medlem
Ascents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Jag räknar med minst två stora sättningar eller ras den närmaste tioårsperioden. Nästa ras av modell större borde komma inom några år. Vid nästa ras kommer jag vara beredd att köpa kvalitetsbolag till attraktiva priser. Det missade jag att göra i förra börsraset.

Intressant. Jag missade också att köpa vid förra uppgången.. Brände mig lite på raset 2007-2008. Hur ser din portfölj ut i dagsläget? Ligger du helt likvid och väntar på raset? I fall inte, vad kommer få dig att sälja av?

/Ascent
Citera
2010-08-16, 19:40
Medlem
Caparzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ascent
Intressant. Jag missade också att köpa vid förra uppgången.. Brände mig lite på raset 2007-2008. Hur ser din portfölj ut i dagsläget? Ligger du helt likvid och väntar på raset? I fall inte, vad kommer få dig att sälja av?

/Ascent

Innehav i AQ, Addtech, Kabe och Nokia. Näst på tur är Avega, som jag har en köporder på, men den har inte gått igenom. Jag ligger inte likvid och har inte mycket likvid i portföljen. Det som får mig att sälja av är om min ursprungsanledning till investeringen inte längre gäller. Jag har för avsikt att köpa bolag med kvalitet till rimligt pris. Därför kommer jag sälja om något av bolagen blir mycket sämre eller om värderingen blir alltför hög.
Citera
2010-08-17, 17:12
Bannlyst
och de jävlarna kör upp börsen igen...allt är så jävla bra tydligen!
Citera
2010-08-17, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
och de jävlarna kör upp börsen igen...allt är så jävla bra tydligen!

det är ett spel, nu ska ni börja handla på er igen, eventuellt sälja era bear i förlust innan vi kan se vidare neråt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in