Citat:
Ursprungligen postat av kakasmet
Tack för all goda råd! Jag har tänkt att avsluta denna tidigare, just pga för höga avgifter. Vad jag dock inte visste var att det finns så mycket billigare alternativ. (hade tänkt att avsluta kapitalspar och "bara" ha pengarna på ett sparkonto på banken.).
Det du skrev om penningmarknadsfonden hade jag ingen koll på heller (som så mycket annat)...
Jag har samma villkor, får avsluta efter 1 år. Jag har två avgiftsfria uttag per år, ifall jag inte skulle vilja avsluta kontot helt.
Jag registrerade ett uttag på hela min kapital. Jag kommer också att avsluta kapitalsparandet snarast hos Folksam och välja ett billigare alt. som du nämnt tidigare.
Tack som fan!
Tack!
Personligen har jag mina "likvida" pengar i Carnegie likviditetsfond och lite Spiltan Räntefond Sverige som jag väl antagligen skulle rekommendera istället för penningmarknadsfonden. Men jag är ju inte alls insatt i risktagandet. Jag vet att de avkastar mer och jag vet att Carnegie gör det är Spiltan trots högre avgift. Men det måste ju komma på ett högre risktagande med. Din penningmarknadsfond kanske kör mer saker som har med staten eller banker eller så att göra medan spiltan kanske har större företag och carnegie bostadslån osv. Lite olika kreditvärdighet helt enkelt som ger större potential men även större risk. Med ett sparkonto är du ju skyddad av staten att få dina pengar om det går åt helvete upp till ett visst belopp (100.000 euro). Sådan villkor har du ju inte på de där.
Jag har dem dessutom i kapitalförsäkring men enbart för att jag _VET_ att skatten dras efter hur mycket jag har den 1/1 så jag kommer ju sälja av dem mot slutet av december och plocka ut pengarna före så blir ju avkastningen skattefri istället för i som en vanlig depå. Men det där görs antagligen om redan till nästa år och då fungerar det inte längre.
Man kan ju vara lite tveksam till hedgefonder i KF före årsskiftet med då man bara har köp i augusti och sedan sep-dec på sig att få någon avkastning men ändå får betala full skatt.
Gör inte uttagen om du _INTE_ vill sälja dina aktiefonder då. Såklart
Det vart ju att om du vill ut så är det ju så du bör vara och även annars kan det ju vara bra att byta men med tanke på hur volatilt allt är kan man ju kanske tappa lite på det om det blir rally ett par dagar (men kan ju likagärna gå neråt med.). Vill man sitta kvar kan man ju bara göra uttav på penningmarknadsdelen så att säga sålänge.
Hoppas att du blir nöjd hur som helst
Och varsågod. Jag är ju lite dum som lägger så mycket tid på att skriva och sätta ihop o läsa o ha mig bland så mycket sådant här men har man inget annat för sig så.