2011-08-06, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Point Blank
Har en del pengar i en Sverige/världen-fond hos SHB. Den har givetvis gått ner ganska mycket det här året, dippar rakt ner just nu. Den placerar det mesta i aktier i Sverige och resten lite runt om i världen.

Vad tror ni om att sälja av detta och fynda lite aktier på svenska börsen istället? Är inte rädd att fonden inte skall gå upp igen men tänker om man kan göra en större hacka nu när många aktier dippat 20% rakt ner.

Enligt min åsikt så ska de ju självklart gå, det är inte en fråga om bolagen presterar, i fokus är nu hur folk agerar utifrån de politiska nyheterna.

Fyndläge helt klart, jag kommer besluta mig på Måndag morgon om jag stannar eller ej.
Citera
2011-08-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paahlavi
Är det verkligen så att ''krisen'' skulle lösas p.g.a. en ökning av deras skuldtak?

Jag skrev att jag hoppades på ett lättnadsrally dagarna efter vilket i princip uteblev, på något sätt är AA+ även bra då nu USA kanske inser bristerna.

Ska även nämnas att det inte är något direkt kris, media som häller på mer bensin eller vad tycker ni?

Kris kan man ju inte bortse från att det är, men den är knappast akut och knappast ny under solen... Så min åsikt är definitivt att media häller bensin på brasan vilket får många småsparare att handla i panik, det är ju bara att kolla på allt som skrivits i den här tråden de senaste dagarna...

Visst... Ingenting är säkert just nu, men herrejävlar... Så illa ställt för företagen just nu är det inte.

Säljer ingenting för tillfället utan passar istället på att köpa. Har kommit över en hel del Tele2 b till skampris samt en hel del KappAhl, vet att det finns vissa själar här som garvar åt mitt agerande men ni ska veta att jag garvar åt er.
Citera
2011-08-06, 18:42
Medlem
Marknaden borde ha prisat in sänkningen av ratingen, det har ju legat och pyrt länge nu och nästan alla jag talat med hade räknat med att den skulle komma förr eller senare.

Ser blekt ut på aktiemarknaden, ska man köpa långsiktigt så bör man nog vänta tills i oktober. Risken finns att vi gått in i en ny cyklisk bear market, då är det minst 2 år med nedgångar till mars 2009 lägsta.
Citera
2011-08-06, 18:55
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Annanmedlem:

Fonden Brummer Lynx Dynamic samt Brummer Lynx, vad är skillnaden?

Jag ser tre olika scenarios som kan tillämpas: 1. Behåll, 2. Likvid och 3. Köpa Lynx Dynamic
Jag önskar iaf att jag hade gått all in o slängt ut resterande 16% med och tjoffat in dem på manticore eller zenit.. Eller ja, snarare skitit i m-s 2xl och tagit de pengarna på dem och tjoffat in resten på 10% guld o 6% chf kanske? , 15% guld, 5% sek, 5% chf, resten hedgefonder? Jag vet inte...

Jag föredrar ju då trygghet före allt annat läskigt.

Hedgefonder har ju dock lite okänt risktagande så det är ju inte givet att det är tokbra att ligga jättetungt där.
Citera
2011-08-06, 19:02
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakasmet
Tack för all goda råd! Jag har tänkt att avsluta denna tidigare, just pga för höga avgifter. Vad jag dock inte visste var att det finns så mycket billigare alternativ. (hade tänkt att avsluta kapitalspar och "bara" ha pengarna på ett sparkonto på banken.).

Det du skrev om penningmarknadsfonden hade jag ingen koll på heller (som så mycket annat)...

Jag har samma villkor, får avsluta efter 1 år. Jag har två avgiftsfria uttag per år, ifall jag inte skulle vilja avsluta kontot helt.

Jag registrerade ett uttag på hela min kapital. Jag kommer också att avsluta kapitalsparandet snarast hos Folksam och välja ett billigare alt. som du nämnt tidigare.

Tack som fan!
Tack!
Personligen har jag mina "likvida" pengar i Carnegie likviditetsfond och lite Spiltan Räntefond Sverige som jag väl antagligen skulle rekommendera istället för penningmarknadsfonden. Men jag är ju inte alls insatt i risktagandet. Jag vet att de avkastar mer och jag vet att Carnegie gör det är Spiltan trots högre avgift. Men det måste ju komma på ett högre risktagande med. Din penningmarknadsfond kanske kör mer saker som har med staten eller banker eller så att göra medan spiltan kanske har större företag och carnegie bostadslån osv. Lite olika kreditvärdighet helt enkelt som ger större potential men även större risk. Med ett sparkonto är du ju skyddad av staten att få dina pengar om det går åt helvete upp till ett visst belopp (100.000 euro). Sådan villkor har du ju inte på de där.

Jag har dem dessutom i kapitalförsäkring men enbart för att jag _VET_ att skatten dras efter hur mycket jag har den 1/1 så jag kommer ju sälja av dem mot slutet av december och plocka ut pengarna före så blir ju avkastningen skattefri istället för i som en vanlig depå. Men det där görs antagligen om redan till nästa år och då fungerar det inte längre.

Man kan ju vara lite tveksam till hedgefonder i KF före årsskiftet med då man bara har köp i augusti och sedan sep-dec på sig att få någon avkastning men ändå får betala full skatt.

Gör inte uttagen om du _INTE_ vill sälja dina aktiefonder då. Såklart

Det vart ju att om du vill ut så är det ju så du bör vara och även annars kan det ju vara bra att byta men med tanke på hur volatilt allt är kan man ju kanske tappa lite på det om det blir rally ett par dagar (men kan ju likagärna gå neråt med.). Vill man sitta kvar kan man ju bara göra uttav på penningmarknadsdelen så att säga sålänge.

Hoppas att du blir nöjd hur som helst

Och varsågod. Jag är ju lite dum som lägger så mycket tid på att skriva och sätta ihop o läsa o ha mig bland så mycket sådant här men har man inget annat för sig så.
Senast redigerad av annanmedlem 2011-08-06 kl. 19:04.
Citera
2011-08-06, 19:08
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Marknaden borde ha prisat in sänkningen av ratingen, det har ju legat och pyrt länge nu och nästan alla jag talat med hade räknat med att den skulle komma förr eller senare.

Ser blekt ut på aktiemarknaden, ska man köpa långsiktigt så bör man nog vänta tills i oktober. Risken finns att vi gått in i en ny cyklisk bear market, då är det minst 2 år med nedgångar till mars 2009 lägsta.
Jag skulle ju tro att vi går lägre om så är fallet .. Hur lågt är frågan =P
Citera
2011-08-06, 19:19
Medlem
Är det smart att sälja av alla aktier jag har och ta förlusten direkt på måndag morgon? Så slipper jag se de falla ännu mer efter amerikanska börsen öppnar på måndag?

Börsen har väl knappast någon anledning att gå upp iaf?
Citera
2011-08-06, 19:22
Medlem
Angående Asiatiska länder, ser inte situationen bättre ut hos de asiatiska länderna i skuldfrågor?

Hur mycket påverkas egentligen asiatiska börserna av USA AA+ rating?
Citera
2011-08-06, 19:32
Medlem
Mycket värre än USA:s nedgradering är följande från Spiegel:

Citat:
Hamburg - In der Bundesregierung wachsen laut SPIEGEL-Informationen die Zweifel, ob Italien durch den europäischen Rettungsschirm EFSF gerettet werden könnte - selbst wenn der Fonds verdreifacht würde. Eine Volkswirtschaft wie Italien sei nicht zu stützen, dazu sei sie zu groß, heißt es zur Begründung.

För er som inte kan tyska så står det ungefär att Tyskland tycker Italien är för stort för att räddas med EU:s räddningsfond.

Nu har Spiegel tidigare ägnat sig åt visst önsketänkande i den här krisen, men om uppgifterna bekräftas så får vi räkna med att den italienska och spanska räntan går spikrakt upp på måndag och att börsen krackelerar.
Citera
2011-08-06, 19:36
Medlem
Citat:
Angående att jag inte kan sälja, idag så ligger jag inte så mycket minus men runt 3000kr.

Självklart kan jag begränsa förluster vilket görs att jag lägger en order tidigt på morgonen så att jag får nya fonder dagen efter.

Du får hela raset på måndag ändå...
Om du däremot vet att det kommer att rasa ännu mer efter det så bör du sälja.
Citera
2011-08-06, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Du får hela raset på måndag ändå...
Om du däremot vet att det kommer att rasa ännu mer efter det så bör du sälja.

Jodå, dock vet man ju inte heller hur de index kommer reagera i övriga världen, redan igår kväll var det tal om att USA skulle få sänkt betyg av S&P, dock berördes inte de amerikanska börserna nämnvärt.
Citera
2011-08-06, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong

Tror att detta är början på längre nedgång.

Se länk
http://i1125.photobucket.com/albums/l588/borssillen/brshistorik.png
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in