2010-05-11, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
Det händer grejer på marknaderna. EURUSD faller, Grekland whinar (lite mer idag faktiskt), Anders Borg avbokar helgens aktiviteter på rivieran och Jean-Claude Trichet ringer sin mamma.

och jag glömde... guldet rusar.
Citat:
Ursprungligen postat av Andraandningen
Att det faller idag är inte konstigt. Men det blir spännande att se hur resten av veckan går. Jag tror vi är i ingången till en bearmarket, men om återstående delen av veckan blir grön så kommer jag nog ändra uppfattning.

Jag är påväg att inhandla min första riktiga portfölj, rekommenderar ni att vänta? Eller skall man köpa för halva summan, för att köpa resten om ett par veckor?
Citera
2010-05-11, 17:48
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carpediembaby
Jag är påväg att inhandla min första riktiga portfölj, rekommenderar ni att vänta? Eller skall man köpa för halva summan, för att köpa resten om ett par veckor?

Som jag skrev i något annat inlägg... man kan säkert hitta guldkorn i denna "miljö" men jag är inte rätt person att säga vilka dessa är. För övrigt tror jag denna stiltje som är nu varar några veckor sedan är det utför igen tills pajasarna från Bryssel snor lite skattebetalarpengar till för att rädda sina polare.
Citera
2010-05-11, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
Som jag skrev i något annat inlägg... man kan säkert hitta guldkorn i denna "miljö" men jag är inte rätt person att säga vilka dessa är. För övrigt tror jag denna stiltje som är nu varar några veckor sedan är det utför igen tills pajasarna från Bryssel snor lite skattebetalarpengar till för att rädda sina polare.

Sorgligt
Citera
2010-05-11, 19:13
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockhund76
Ok, ska absolut se över detta. Robur har 1-3 dagar på sig att göra affären. Blir ju liiiiite svårt att pricka rätt, ja näst intill omöjligt.

Kanske missförstod jag dig? Fonder kan man aldrig köpa och sälja på sekunden, och det beror på att man inte säljer fonden till en motpart som när det gäller aktier.
Citera
2010-05-11, 23:00
Medlem
Bandhundens avatar
jag är tacksam för den här stabiliteten, inga vansinniga svängningar idag iaf, jag hoppas det håller i sig, kollar det där VIX-värdet med, någon slags indikation ger det iaf
Citera
2010-05-11, 23:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Kanske missförstod jag dig? Fonder kan man aldrig köpa och sälja på sekunden, och det beror på att man inte säljer fonden till en motpart som när det gäller aktier.

Ok, jag ska iaf kolla upp vad det är, om det är något som skiljer robur, avanza och nordnet`s kf.
Citera
2010-05-11, 23:49
Medlem
Civile99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset

Jo börshandlade fonder (ETF) kan man sälja och köpa direkt så länge börsen är öppen.
Citera
2010-05-12, 00:41
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Civile99
Jo börshandlade fonder (ETF) kan man sälja och köpa direkt så länge börsen är öppen.

Ja, självklart. Däremot Robur kände jag bara till som namn på Swedbanks fonder. Men med lite googlande så ser jag att Swedbank kallar sin KF Robur, så då blev det rätt från början och handlade inte om att köpa och sälja fonder.
Citera
2010-05-12, 00:55
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandhunden
jag är tacksam för den här stabiliteten, inga vansinniga svängningar idag iaf, jag hoppas det håller i sig, kollar det där VIX-värdet med, någon slags indikation ger det iaf
Själv ser jag gärna mycket volatilitet fram över, så jag kan köpa de aktier jag är intresserad av billigt, och sälja av dem jag inte längre vill ha dyrt.
Citera
2010-05-12, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rockhund76
Ok, jag ska iaf kolla upp vad det är, om det är något som skiljer robur, avanza och nordnet`s kf.

Ja, det är lite högre courtage på nordnets kf.
Enda skillnaden vad jag vet.
Citera
2010-05-12, 11:03
Medlem
Aerialss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaffell
Kommer ihåg att du nämnde dessa två företag för ett bra tag sedan, och jag ser nu även att du precis som du säger gjort en mycket bra vinst i dessa två nyligen börsnoterade bolag. Du valde och hoppa på tåget tidigt(!), och det visade sig vara mycket lönsamt
Vore intressant och höra vad det var som fick dig och bli intresserad utav dessa två bolag, var deras verksamhet något du sen tidigare var insatt i eller har du kontakter du fått bra info från? Att välja och gå tung i (och med tung har jag för mig att du menar cirka 900K) endast två aktier ser jag som väldigt riskfyllt, dessutom har du valt att göra det i ett väldigt tidigt stadium (vet dock inte hur länge de varit verksamma), dessa företeelser gör din analys utav bolagen ännu mer intressant. Är du trots allt inte ABB och Swedbank du valt att gå in i...

Vad jag har förstått så har du tradat med BP ett bra tag nu och på det hela taget gjort en många fina vinster. Du (med flera) har flera gånger talat om att just denna aktie passar sig väldigt bra för att gå kort i, skulle som intresserad men ej kunnig inom TA/kortsiktig trading vara intressant varför du tycker så. Vad är det med bolagets kurs som gör den till lämpligt tradingmaterial, kan korrelationen mellan företaget och oljepriset ha något med saken att göra ?

Giriga som as är nog de flesta som sitter här

Ursäkta dröjsmålet!
Jag har alltid varit en renodlad dagshandlare, således har jag aldrig haft tid eller lust att hitta dessa "guldgruvor". Långa portföljen har alltid bestått av stora starka svenska bolag (SSS bolag kallar rävarna dem) som historiskt visat sig kvalitativa, men ibland har jag turen att få lite tips och åka räkmacka på andra traders jag är bekant med. I det här fallet känner jag en f.d analytiker som är insatt i många norska och danska börsbolag, det är mao inte alls min prestation att lyckas få nästan 100% i avkastning på så kort tid, men ibland ska man som sagt ha turen att få bra tips :-)

Nja, Pxxs lämpar sig egentligen till traders som inte är kapitalstarka, eller den typen av aktier öht. Spreaden i pxxs generar bra med avkastning i förhållande till rörligheten i den - toppar och bottnar ser i sådana bolag nästan likadana ut under längre perioder vilket gör att risken minskas i varje trade och att man kan hålla nere procenten av kapitalet nere i varje traden. Dvs. strävar jag efter att göra, säg 1000 kronor i vinst en dag, kan jag gå ner i kapital% på traden i pxxs, detta i jämförelse till en trade i t.ex. Autoliv eller Ericsson där jag måste pumpa in pengar i traden för att få samma avkastning. I mtt fall har jag gått över till att handla mer med denna typ av aktie, se: Karo bio, pxxs typ eftersom jag vill ha ner min dagliga trading%. Knappt så jag förstår vad jag själv har skrivit, men i det stora hela handlar det om jag försökt förbättra min money management.
För min del har det alltså ingenting med TA att göra. Hur tänker du när du nämner korrelation med oljepriset?
Citera
2010-05-12, 13:06
Medlem
Är det bara jag som får en känsla av att Di.se fösöker skapa mer panik om greklandskrisen?
K
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in