2010-05-12, 14:40
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hypergalaxy
Är det bara jag som får en känsla av att Di.se fösöker skapa mer panik om greklandskrisen?
K

Vaddå, läget är allvarligt. Jag tycker snarare de håller tillbaka nyheterna. De som satt uppe i natten till måndagen vet (kanske) hur nära det var en total kollaps på de finansiella marknaderna.

ECB börjat köpa skräpobligationer
Kina på väg att höja räntan ELLER förvärra inflationen
Federal Reserve kör igång sina valutaswappar för att överflöda världen med pesetas ... dollars.

Vi är på väg ner i valutahelvetets avgrund i överljudsfart..
Citera
2010-05-12, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Ja, det är lite högre courtage på nordnets kf.
Enda skillnaden vad jag vet.

Ok, jag kanske ligger kvar lite hos robur om det ändå inte är så mycket som skiljer dom åt. Jag får se.
Citera
2010-05-12, 15:26
Medlem
Starvids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hypergalaxy
Är det bara jag som får en känsla av att Di.se fösöker skapa mer panik om greklandskrisen?
K
Nej, DI vill bara hetsa upp folk (oavsett uppåt eller neråt) för att få mer trafik/sälja extranummer.
Citera
2010-05-14, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MFC
Kina på väg att höja räntan ELLER förvärra inflationen
Federal Reserve kör igång sina valutaswappar för att överflöda världen med pesetas ... dollars.

Vi är på väg ner i valutahelvetets avgrund i överljudsfart..

Höjer Kina räntan kommer mer pengar in i marknaden krediter är mer värda än cash som du säkert vet.

Dollarn försämras inflationsrisk med mera.

Grekland är stabilt igen.

Spanien mår ok egentligen vänta bara tills husen blir billigare. Storbrittanien mår också helt okej kronan kommer ju stärkas hur som helst. Vi styrs ju inte av dollarn... blir dollarn billigare handlar vi mer med dollar. Kraschar euron igen om spanien går ner helt, så ökar sverige att handla i euro....

Vi har ju ett underbart utgångsläge iaf. I framtiden iaf.

Tror börsen kommer gå upp sedan gå ner och sedan skjuta i höjden igen precis som vanligt.

Vill man inte gå ner sig helt.. sattsa pengar på stabila saker.

Bankaktier.
Industri.
Bilindustri gärna inte spyker och lilla trustor men gärna volvo eller rättare sagt geely automobile snart äger de volvo helt.

Elektronik gärna helt ny typ blueray spelare för 1år sedan. Mycket säker investering och värdeminskningen är bara 25% första året , slå till direkt!!
Senast redigerad av haxer 2010-05-14 kl. 02:33. Anledning: info
Citera
2010-05-14, 08:19
Medlem
Lommis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockhund76
Ok, jag ska iaf kolla upp vad det är, om det är något som skiljer robur, avanza och nordnet`s kf.

Robur som i Swedbanks KF? Nja, dom tar 0,65 % i rörlig avgift varje år. Du kan ju räkna lite på vad innebär för ränta-på-ränta och kolla hur många hundratusen fattigare du är om x antal år jämfört med om du bytt.
Citera
2010-05-14, 09:51
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Spanien mår ok egentligen vänta bara tills husen blir billigare. Storbrittanien mår också helt okej kronan kommer ju stärkas hur som helst. Vi styrs ju inte av dollarn... blir dollarn billigare handlar vi mer med dollar. Kraschar euron igen om spanien går ner helt, så ökar sverige att handla i euro....

Vi har ju ett underbart utgångsläge iaf. I framtiden iaf.

Jag delar inte dina framtidsutsikter. En tillfällig uppgång tvivlar jag inte på, nånstans måste fiatpengarna ta vägen från sedelpressen.
Citera
2010-05-14, 10:27
Medlem
Citat:
Jag delar inte dina framtidsutsikter. En tillfällig uppgång tvivlar jag inte på, nånstans måste fiatpengarna ta vägen från sedelpressen.

Självklart.

Droppar dollarn så blir dollarn billigare för oss svenskar att köpa dvs företag i sverige som köper råvaror från usa och resterande länder som gör detta kommer gå på högvarv.

Går industrierna på högvarv anställs fler människor.

Anställs fler människor så mår ekonomin bättre i landet/unionen.

Fler människor lånar pengar ekonomin flöddrar sig i xanax och mår kung.

Aktierna och valutan går upp...

Fuck USA tror du inte de kommer klara sig ganska jäkla bra ändå?
Citera
2010-05-14, 11:20
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haxer
Fuck USA tror du inte de kommer klara sig ganska jäkla bra ändå?

Nej, USA lever på lånad tid. Det som håller liv i USA just nu är förtroendet för amerikanska statspapper. Det som pågår i Europa nu är en förtroendekris där förtroendet för stater och deras ekonomier är i botten. Nu har ECB börjat köpa grekiska skräpobligationer för att ingen annan gör det. Det är ungefär vad som sker i USA fast där köper "primära handlare" upp statspapper som Federal Reserve köper tillbaka. Detta kan man hålla på med ett tag, sedan ballar det ur kort sagt. Med andra ord, vår ekonomi hålls uppe med sedelpressen. Hur länge tror du det kan hålla på? Kolla på euron, kolla på dollarn, kolla på guldet och silvret... förtroendet för vår globala ekonomi är i gungning och hänger på en mycket skör tråd. Den kommer att brista, troligen när dessa auktioner av statspapper misslyckas. Det kommer att sprida sig ganska fort och då finns det ingen sedelpress i världen som kan rädda vår ekonomi.

Jag förstår att du ser det positivt och det önskar jag att jag kunde göra men tittar man på vad regeringarna gör så ser man också vilken bluffekonomi vi har.
Citera
2010-05-14, 13:26
Medlem
det är ju knappast så att det är en omöjlig uppgift som usa står inför vad det gäller statsskulden.
Citera
2010-05-14, 17:45
Medlem
MFCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axelito
det är ju knappast så att det är en omöjlig uppgift som usa står inför vad det gäller statsskulden.

beror på vad man definierar som omöjligt. Jag brukar säga att "det blir svårt" men med det sagt så kan jag mena allt från himmel och jord inkl. världskrig, hyperinflation och annat.
Citera
2010-05-14, 19:59
Medlem
Citat:
Nej, USA lever på lånad tid. Det som håller liv i USA just nu är förtroendet för amerikanska statspapper. Det som pågår i Europa nu är en förtroendekris där förtroendet för stater och deras ekonomier är i botten. Nu har ECB börjat köpa grekiska skräpobligationer för att ingen annan gör det. Det är ungefär vad som sker i USA fast där köper "primära handlare" upp statspapper som Federal Reserve köper tillbaka. Detta kan man hålla på med ett tag, sedan ballar det ur kort sagt. Med andra ord, vår ekonomi hålls uppe med sedelpressen. Hur länge tror du det kan hålla på? Kolla på euron, kolla på dollarn, kolla på guldet och silvret... förtroendet för vår globala ekonomi är i gungning och hänger på en mycket skör tråd. Den kommer att brista, troligen när dessa auktioner av statspapper misslyckas. Det kommer att sprida sig ganska fort och då finns det ingen sedelpress i världen som kan rädda vår ekonomi.

Jag förstår att du ser det positivt och det önskar jag att jag kunde göra men tittar man på vad regeringarna gör så ser man också vilken bluffekonomi vi har.

Jo men du glömmer vissa saker.

Chinas trading med Usa.

Usa ställning i världen. Tror nog att Saudiaraberna hade ställt upp direkt vid någon kris kanske glömmer Quatar?

Usa har så pass många skyddsnät.

Detta med sedelpressen och federal reserve, de sattsar på en inflation på 2% inte hela världen.
Citera
2010-05-14, 20:09
Bannlyst
Citat:

Pratar vi om en väldigt hög inflation då? När tror du räntorna kommer höjas?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in