2011-08-09, 14:23
Medlem
SparkMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Visst, om man har sålt innan nedgången.
Eller om man kan månadsspara från sin inkomst, förutsatt att man har en sådan vid sidan av aktiemarknaden förstås
Citera
2011-08-09, 14:31
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aliv33
Tror också det, men först nästa vecka, raset har inte slutat än. Tråkigt är det, men nu blir det att köpa sig ur krisen genom att satsa på stabila företag med hög utdelning.
Ratos senaste utdelning börjar ju bli rätt rejäl mot aktiekursen.

Var 10.50 kr / aktie men det har varit en split sedan dess så motsvarande 5.25.
Citera
2011-08-10, 06:48
Medlem
Tjena. Nån som kan svara på detta så är jag tacksam!

1. Om man gör ett uttag på sina fonder, hur lång tid är normalt för försäljningen ska ske? Jag gjorde ett uttag på ca 100k i lördags, dom gjorde försäljningen igår tisdag efter stängning.
Folksam, som är företaget det gäller, har som regel att de kan dröja upp till 30 dagar innan de säljer. Tycker det låter som horribelt lång tid.

2. De sålde inte exakt allt, fast jag begärde det. Vart ca 5000kr var på sparkapitalkontot. Kan det vara så svårt att bli av med allt?

3. Summorna är inte helt exakta, men när börsen stängde igår, hade jag alltså ca 100 000. Jag ser att ett uttag (försäljning) registrerats på 95 000 kr. Då borde jag väl rimligtvis ha 5000 kr på fondkontot? Men jag har 4300 kvar, dvs saknas(?) 700 kr, varför?
Det är inga avgifter på att göra uttaget.

Tacksam för svar!
Citera
2011-08-10, 08:46
Medlem
annanmedlems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakasmet
Tjena. Nån som kan svara på detta så är jag tacksam!

1. Om man gör ett uttag på sina fonder, hur lång tid är normalt för försäljningen ska ske? Jag gjorde ett uttag på ca 100k i lördags, dom gjorde försäljningen igår tisdag efter stängning.
Folksam, som är företaget det gäller, har som regel att de kan dröja upp till 30 dagar innan de säljer. Tycker det låter som horribelt lång tid.

2. De sålde inte exakt allt, fast jag begärde det. Vart ca 5000kr var på sparkapitalkontot. Kan det vara så svårt att bli av med allt?

3. Summorna är inte helt exakta, men när börsen stängde igår, hade jag alltså ca 100 000. Jag ser att ett uttag (försäljning) registrerats på 95 000 kr. Då borde jag väl rimligtvis ha 5000 kr på fondkontot? Men jag har 4300 kvar, dvs saknas(?) 700 kr, varför?
Det är inga avgifter på att göra uttaget.

Tacksam för svar!
Jag skulle anta att du får allt värdet var på men att de kanske inte skriver exakta siffror direkt eftersom de inte visste försäljningskursen eller så. 30 dagar bör det ju inte ta innan de säljer utan det är väl kanske max innan du får pengarna vilket också låter knas.

Var det möjligtvis i någon försäkring?
Citera
2011-08-10, 09:15
Medlem
MidasMulligans avatar
Vettig kommentar från teknisk analys team på London bank:

Following the rebound in US equities, investors can breathe a sigh of relief in the near term, though in several charts it is apparent that confidence in global financial assets has eroded sharply over the past week. The decline in the US equity market is more similar to the early/mid stages of the 2001 bear market and we cannot rule out the risk of increasingly erratic trading and sharp rebounds as observed in 2001.
Citera
2011-08-10, 09:26
Medlem
Tror faktiskt på uppgång de närmsta dagarna, hur det blir sedan vågar jag inte spekulera om. Min portfölj öppnade på lite drygt 5 procent idag medan börsen låg på strax under två. Får hoppas att det håller i sig.
Citera
2011-08-10, 09:53
Medlem
D3adMau5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millard.se
Tror faktiskt på uppgång de närmsta dagarna, hur det blir sedan vågar jag inte spekulera om. Min portfölj öppnade på lite drygt 5 procent idag medan börsen låg på strax under två. Får hoppas att det håller i sig.
Tyvärr kommer det rasa mer, ser inte bra ut någonstans just nu.
Citera
2011-08-10, 09:54
Medlem
Proformances avatar
Jag är inte speciellt insatt men tror att börsen kommer vända ner igen långsiktigt pga:
FED kommer inte med några speciella åtgärder.
Kinas inflation blir värre.
USA, grekland, spanien e i stort sett bankrutt o frankrike verkar stå på tur.
Euron i allmänhet verkar vara körd i botten.
Hushållens konsumption har planat ut.

Jag förlorade iaf 10% på två veckor av mitt innehav, nu sitter jag i räntefonder o tänker inte gå ut förrän allting lugnat ner sig.
Citera
2011-08-10, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Proformance
Jag är inte speciellt insatt men tror att börsen kommer vända ner igen långsiktigt pga:
FED kommer inte med några speciella åtgärder.
Kinas inflation blir värre.
USA, grekland, spanien e i stort sett bankrutt o frankrike verkar stå på tur.
Euron i allmänhet verkar vara körd i botten.
Hushållens konsumption har planat ut.

Jag förlorade iaf 10% på två veckor av mitt innehav, nu sitter jag i räntefonder o tänker inte gå ut förrän allting lugnat ner sig.

Tror tyvärr detta är ett feltänk. Även om man tror på kraftig nedgång kan man titta på bolag som är mindre konjunkturkänsliga. Självklart är jag inget proffs på detta, men kanske cetrifikat även kunde vara en ide.
Citera
2011-08-10, 10:05
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proformance

Jag sålde av Investor, Industrivärden och Kinnevik 22/7 och köpte en segelbåt istället.
Med dagens kurser så är båten mer än väl betald

Jag ligger också lågt, tror att vi har det värsta framför oss.
Citera
2011-08-10, 12:28
Bannlyst
Nu bär det iväg uppåt igen. Känns bra att sitta kvar i stolen nu när tåget börjar röra på sig igen. Jag har tidigare gjort nybörjarmisstaget att sälja när det rasar som mest och sedan missa uppgången. Aldrig mer Jag tror att vi som investerar med lite längre horisont (10-20 år eller mer) med köp och behåll strategi inte behöver vara det minsta oroliga för börsens fluktuationer. På längre sikt går det alltid uppåt. Pengar som jag vet att jag behöver eller kan tänkas behöva inom de närmsta 1-3 åren har jag alltid i säkra riskfria placeringar.
Citera
2011-08-10, 12:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Ställer samma fråga här: Jag sitter på massor av aktier i stockholmsbörsen som förlorat massor av värde, frågan är om man ska dra sig ur nu eller hoppas att det vänder?

Finns ingen anledning att sälja nu om du inte absolut behöver ha pengarna de närmsta 1-2 åren.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in